Jarle Andhøy skal lete etter «Berserk» ved Franklin Island.

Tips oss 2400
NY BÅT:  «Nilaya» forlot New Zealand i januar. Om bord er Jarle Andhøy, Samuel Massie, en russisk kaptein, en argentiner og en newzealander. Sistnevnte har blitt omtalt som en «blindpassasjer». Foto: 

Foto: New Zealand coast guard

NY BÅT: «Nilaya» forlot New Zealand i januar. Om bord er Jarle Andhøy, Samuel Massie, en russisk kaptein, en argentiner og en newzealander. Sistnevnte har blitt omtalt som en «blindpassasjer». Foto: Foto: New Zealand coast guard

(Dagbladet): Med den russiskregistrerte båten «Nilaya» satte Jarle Andhøy i slutten av januar kursen mot Antarktis for å finne svar på hva som skjedde med «Berserk». Båten forsvant den 22. februar i fjor etter å ha sendt ut nødpeilesignal i en time og et kvarter i Rosshavet.

I går ble det kjent at Jarle Andhøy og mannskapet hadde ankommet Victoria Land, hvor de startet søk etter vrakrester fra Berserk i isen.

Nå har han satt kurs mot Franklin Island, som ligger et godt stykke nordøst for der nødpeilesignalet ble utløst.

- Franklin Island var et avtalt møteområde hvis det skulle inntreffe noe katastrofalt. Vi fikk beskjed av Search and Rescue (SAR) New Zealand at det var søkt der, men det viser seg at det likevel ikke var gjort, sier Jarle Andhøy til Dagbladet.

Tre møtesteder

Det har framkommet opplysninger fra Paul Watsons båt «Steve Irwin», som deltok i søket etter «Berserk», at det bare har blitt gjort søk på den ene siden av øya.

- Vi søker nå på steder hvor vi har funnet ut at det likevel ikke er søkt ordentlig etter «Berserk», sier Andhøy.

Det er for øyeblikket er mye is ved Franklin Island for øyeblikket, og at det er umulig å anslå hvor lang tid søket vil ta.

Før Andhøy og Samuel Massie gikk i land, ble det gjort en avtale med Berserk om steder de skulle ankre opp ved om de fikk problemer. De tre stedene var Horseshoe Bay, Backdoor Bay og Franklin Island.

Andhøy har tidligere uttalt at han ønsker å dra til Horseshoe Bay og Backdoor Bay for å se etter utstyrsdepoter som han og kaptein Tom Gisle Bellika plasserte der i tilfelle det ble behov for overvintring. Han mener depotene vil kunne gi svar på hva som har gjort at «Berserk» forlot et trygt ankringspunkt før et varslet uvær.

- Fant ingen drivrester

Andhøy og flere av vennene til avdøde Tom Gisle Bellika har hatt vansker med å tro at Berserk sank der nødpeilesignalet ble utløst.

- Ingenting er funnet av drivgods fra selve Berserk. Under det forrige søket fant man flåten og innholdet, men ingen drivrester var funnet fra selve skuta, verken drivstofftanker, tomme oljefat, fendere, joller eller surfebrett. Det er lette ting som burde ha flytt opp til overflaten, sa Andhøy til Dagbladet i forrige uke.

Målet med ekspedisjonen er ifølge Andhøy å finne svar på hva som skjedde med Berserk, samt å hedre de avdøde kameratene med en blomsterseremoni.




John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid stengt fra klokken 00:00 alle dager. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden vil være hverdager fra 07:00, og helgedager/røde dager fra 08:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør