Schibsted har til nå holdt VG atskilt fra Media Norge-avisene. Når de samles i ett bygg, er det lett å bli bekymret for innholdsmangfoldet.

Tips oss 2400
TAR OVER: Didrik Munch blir leder for det nye selskapet Schibsted Norge. Foto: Morten Holm / Scanpix

TAR OVER: Didrik Munch blir leder for det nye selskapet Schibsted Norge. Foto: Morten Holm / Scanpix

BEKYMRET: «Konkurransetilsynet får se på om dette innebærer en skadelig maktkonsentrasjon på annonsemarkedet,» skriver professor Helge Østbye.

BEKYMRET: «Konkurransetilsynet får se på om dette innebærer en skadelig maktkonsentrasjon på annonsemarkedet,» skriver professor Helge Østbye.

En generell tendens i mediebransjen over de siste 20-30 åra har vært at de store eierne har spredt seg på stadig flere medier. I Norge var Schibsted typeeksemplet på et multimediekonsern. Selskapet spredde seg fra aviser (Aftenposten, VG) og bøker (Chr. Schibsteds forlag) til TV (TV 2 og svenske TV4), film og tv-produksjon (Metronome/Rubicon og mye annet), film og videodistribusjon, Internett (SOL, Finn.no), lokalradio, lokal-tv, og sikkert mer.

Selskapet spredte seg også globalt (Sverige, videre til Europa, Asia og Latin-Amerika). Men Schibsted har hele tiden solgt selskaper som ikke har passet inn i virksomheten. SOL ble delvis solgt med stor fortjeneste før dot.com-krakket i 2001. De siste fem-seks årene har virksomheten blitt konsentrert. Alt i 2006 solgte man sine aksjer i TV4 til Bonnier.

Schibsted, som tidlig på 1990-tallet var en av drivkreftene bak etableringen av TV 2, solgte sin eierandel til Egmont og A-pressen, også det i 2006. Metronome/Rubicon ble i 2009 solgt til Murdoch-selskapet Shine.

Nå satses det på bokbransjen, annonser og aviser.

Schibsteds forlagsvirksomhet var i mange år preget av den årlige utgivelsen av Hvem Hva Hvor, etter hvert også Guinness Rekordbok. Denne virksomheten har ekspandert via oppkjøp og utvidelser til stadige nye deler av bokmarkedet, og forlaget er det fjerde største (dvs. etter de tre store: Cappelen Damm, Gyldendal og Aschehoug), med klar margin nedover til Universitetsforlaget.

Finn.no-konseptet, som økonomisk sett har vært en kjempesuksess i Norge, har blitt eksportert til land i Europa, Latin-Amerika og Sørøst-Asia, og har flere steder vist seg levedyktig.

Men det er innenfor avissektoren ekspansjonen har vært sterkest i Norge. I de midterste 50 åra av 1900-tallet var Aftenposten landets største avis, og etter at Schibsted overtok et konkurstruet VG i 1966 tok det ikke mer enn 16 år før VG overtok førsteplassen. Fra 1980-tallet og utover kjøpte Schibsted aksjer i de store regionavisene i Sør-Norge: Adresseavisen, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen.

Etter en langvarig prosess som ble avsluttet i 2008 med etableringen av Media Norge, skaffet Schibsted seg full eierkontroll over BT, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen. Også kjernen i Schibsteds avisvirksomhet, Aftenposten, inngår i dette selskapet.

Media Norge gir ikke bare avisene en felles eier og samordnede løsninger på IT, annonser, økonomistyring, administrative rutiner, osv., noe av poenget med hele samarbeidet mellom disse avisene, er utveksling av redaksjonelt stoff.

I dette samarbeidet er også Adresseavisen (som eies av Polaris Media, der Schibsted endelig har solgt seg ned til en eierandel på 7 prosent av aksjene) en aktiv deltaker. Stoffutvekslingen mellom disse store avisene kan være med på å heve innholdskvaliteten, men det innebærer en begrensning av innholdsmangfoldet i norsk presse. Det er ikke lenger gitt at viktige saker av nasjonal betydning blir dekket av hver av disse avisene, nå kan det dekkes av én avis på vegne av alle fem.

Den sterke eierkonsentrasjonen i avisbransjen utgjør et problem. Schibsted er klart det største medieselskapet i Norge, trolig passerer over halvdelen av alt avispapiret som brukes i Norge gjennom Schibsteds presser, og eierandelen ligger mellom 30 og 35 prosent av opplaget - mer enn Edda, A-pressen og Polaris til sammen.

Det er ikke bare den totale dominansen som er viktig. Avisforskeren Sigurd Høst har gjentatte ganger pekt på at det norske avismarkedet har en «paraply»-struktur. De aller fleste norske avisene opererer på et klart geografisk avgrenset område. Det er fra dette området avisene har sine lesere, henter sitt stoff og får det meste av sine annonser.

Noen aviser har en paraply som bare dekker en eller noen få kommuner. Det kan vi kalle lokalaviser. Andre, som for eksempel Bergens Tidende og Adresseavisen, har en dekning i en hel landsdel eller i hvert fall et fylke, Aftenposten dekker lesermessig nesten to landsdeler, Østlandet og store deler av Sørlandet.

Aftenposten, Fædrelandsvennen, Stavanger Aftenblad, Bergens Tidende og Adresseavisen er de fem regionavisene (aviser som Haugesunds Avis, Sunnmørsposten, Avisa Nordland og Nordlys kan ha en regionaviskarakter i mindre regioner). Endelig er det noen aviser, f eks Klassekampen og Dagbladet som sikter mot å dekke hele landet - riksaviser. VG er den klart største av riksavisene, også etter opplagsnedgangen de siste årene har den større opplag enn alle de andre riksavisene til sammen.

Avislesere i Norge kan velge mellom vel 220 aviser. Men det reelle valget står gjerne mellom to riksaviser, en regionavis og en eller to lokalaviser. I de store byene er regionavisene også lokalaviser, og i Kristiansand og Trondheim er det mange år siden det var konkurranse, men i Oslo, Stavanger og Bergens fins det (ennå?) «nummer to»-aviser som kan gi et alternativt perspektiv på lokale begivenheter. BT og Adresseavisen har også kjøpt opp lokalaviser i sine sentrale dekningsområder.

Det som er spesielt med Schibsted som aviseier, er at konsernet dominerer to av de tre nivåene. De eier den største riksavisa. Selskapet har en nesten total dominans på regionavisnivå. Konsernet eier fire av de fem regionavisene og har eierandeler i, og samarbeider tett med, den femte.

Schibsted har til nå holdt VG atskilt fra Media Norge-avisene. Men nå samles all avisvirksomheten i Norge i ett selskap, Schibsted Norge, der også bokforlag og Finn.no inngår. Media Norge-sjefen Didrik Munch blir leder for det nye selskapet. Konkurransetilsynet får se på om dette innebærer en skadelig maktkonsentrasjon på annonsemarkedet. Vi som er opptatt av innholdsmangfold, må trolig nøye oss med å være bekymret for den videre utviklinga.
John Arne Markussen

Velkommen til debatt med utgangspunkt i artikkelen ovenfor. Tenk gjennom hvordan du vil framstå i det offentlige rom. Det er ikke forbudt å være anonym. Noen ganger kan det være påkrevet. Men i de fleste sammenhenger framstår en som skriver under fullt navn som mer interessant enn en som vil skjule sin identitet. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre i kommentarfeltet. Hensikten med en debatt er å bidra til å berike ordskiftet i det offentlige rom. Vi vil ikke ha trakassering, trusler og hatske meldinger i våre kommentarfelt.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Debattregler

Mest kommentert

  • Hvem har skylden, bil A eller B?

    Hvem har skylden, bil A eller B?

    Tror vi kan kjørereglene, men her svarer mange feil. (2191 innlegg) Les mer

  • Et angrep mot Norge
savner politisk logikk

    Et angrep mot Norge savner politisk logikk

    Dersom ytterliggående islamister utkjemper en «hellig krig» i Syria for å frigjøre landet fra «de vantro», og attpåtil gaper over Irak, skulle man tro de har utfordringer nok. (2042 innlegg) Les mer

  • TV 2-Græsvik mener MIFF ikke bør få slippe til i det offentlige rom: Jeg går hardt ut mot de som mener jeg lyver

    TV 2-Græsvik mener MIFF ikke bør få slippe til i det offentlige rom: Jeg går hardt ut mot de som mener jeg lyver

    - Folk får ikke svart for seg. (1597 innlegg) Les mer

  • - Eier dere ikke skam?

    - Eier dere ikke skam?

    Audun Lysbakken reagerer sterkt på at Mads Gilbert henges ut av Israel-venner. (1600 innlegg) Les mer

  • Kampen om historien

    Kampen om historien

    Klikk for ingress. (1331 innlegg) Les mer

  • Måtte forklare Israel-kritikk han kom med fordi han ikke visste at mikrofonen sto på

    Måtte forklare Israel-kritikk han kom med fordi han ikke visste at mikrofonen sto på

    USAs utenriksminister gikk i klassisk felle. (930 innlegg) Les mer

  • <font color=Med Israel for fred: - Mads Gilbert lyver om Israel Gilbert: - Utrolig tynt skvip" title="Med Israel for fred: - Mads Gilbert lyver om Israel Gilbert: - Utrolig tynt skvip" />

    Med Israel for fred: - Mads Gilbert lyver om Israel Gilbert: - Utrolig tynt skvip

    Israel-venner advarer mot Gaza-legen i avisannonser. (2304 innlegg) Les mer

  • Fremmer bildene fred eller forakt?

    Fremmer bildene fred eller forakt?

    Det er lett å forklare krigens råskap med at den andre siden er umenneskelig. (776 innlegg) Les mer