Schibsted har til nå holdt VG atskilt fra Media Norge-avisene. Når de samles i ett bygg, er det lett å bli bekymret for innholdsmangfoldet.

Tips oss 2400
TAR OVER: Didrik Munch blir leder for det nye selskapet Schibsted Norge. Foto: Morten Holm / Scanpix

TAR OVER: Didrik Munch blir leder for det nye selskapet Schibsted Norge. Foto: Morten Holm / Scanpix

BEKYMRET: «Konkurransetilsynet får se på om dette innebærer en skadelig maktkonsentrasjon på annonsemarkedet,» skriver professor Helge Østbye.

BEKYMRET: «Konkurransetilsynet får se på om dette innebærer en skadelig maktkonsentrasjon på annonsemarkedet,» skriver professor Helge Østbye.

En generell tendens i mediebransjen over de siste 20-30 åra har vært at de store eierne har spredt seg på stadig flere medier. I Norge var Schibsted typeeksemplet på et multimediekonsern. Selskapet spredde seg fra aviser (Aftenposten, VG) og bøker (Chr. Schibsteds forlag) til TV (TV 2 og svenske TV4), film og tv-produksjon (Metronome/Rubicon og mye annet), film og videodistribusjon, Internett (SOL, Finn.no), lokalradio, lokal-tv, og sikkert mer.

Selskapet spredte seg også globalt (Sverige, videre til Europa, Asia og Latin-Amerika). Men Schibsted har hele tiden solgt selskaper som ikke har passet inn i virksomheten. SOL ble delvis solgt med stor fortjeneste før dot.com-krakket i 2001. De siste fem-seks årene har virksomheten blitt konsentrert. Alt i 2006 solgte man sine aksjer i TV4 til Bonnier.

Schibsted, som tidlig på 1990-tallet var en av drivkreftene bak etableringen av TV 2, solgte sin eierandel til Egmont og A-pressen, også det i 2006. Metronome/Rubicon ble i 2009 solgt til Murdoch-selskapet Shine.

Nå satses det på bokbransjen, annonser og aviser.

Schibsteds forlagsvirksomhet var i mange år preget av den årlige utgivelsen av Hvem Hva Hvor, etter hvert også Guinness Rekordbok. Denne virksomheten har ekspandert via oppkjøp og utvidelser til stadige nye deler av bokmarkedet, og forlaget er det fjerde største (dvs. etter de tre store: Cappelen Damm, Gyldendal og Aschehoug), med klar margin nedover til Universitetsforlaget.

Finn.no-konseptet, som økonomisk sett har vært en kjempesuksess i Norge, har blitt eksportert til land i Europa, Latin-Amerika og Sørøst-Asia, og har flere steder vist seg levedyktig.

Men det er innenfor avissektoren ekspansjonen har vært sterkest i Norge. I de midterste 50 åra av 1900-tallet var Aftenposten landets største avis, og etter at Schibsted overtok et konkurstruet VG i 1966 tok det ikke mer enn 16 år før VG overtok førsteplassen. Fra 1980-tallet og utover kjøpte Schibsted aksjer i de store regionavisene i Sør-Norge: Adresseavisen, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen.

Etter en langvarig prosess som ble avsluttet i 2008 med etableringen av Media Norge, skaffet Schibsted seg full eierkontroll over BT, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen. Også kjernen i Schibsteds avisvirksomhet, Aftenposten, inngår i dette selskapet.

Media Norge gir ikke bare avisene en felles eier og samordnede løsninger på IT, annonser, økonomistyring, administrative rutiner, osv., noe av poenget med hele samarbeidet mellom disse avisene, er utveksling av redaksjonelt stoff.

I dette samarbeidet er også Adresseavisen (som eies av Polaris Media, der Schibsted endelig har solgt seg ned til en eierandel på 7 prosent av aksjene) en aktiv deltaker. Stoffutvekslingen mellom disse store avisene kan være med på å heve innholdskvaliteten, men det innebærer en begrensning av innholdsmangfoldet i norsk presse. Det er ikke lenger gitt at viktige saker av nasjonal betydning blir dekket av hver av disse avisene, nå kan det dekkes av én avis på vegne av alle fem.

Den sterke eierkonsentrasjonen i avisbransjen utgjør et problem. Schibsted er klart det største medieselskapet i Norge, trolig passerer over halvdelen av alt avispapiret som brukes i Norge gjennom Schibsteds presser, og eierandelen ligger mellom 30 og 35 prosent av opplaget - mer enn Edda, A-pressen og Polaris til sammen.

Det er ikke bare den totale dominansen som er viktig. Avisforskeren Sigurd Høst har gjentatte ganger pekt på at det norske avismarkedet har en «paraply»-struktur. De aller fleste norske avisene opererer på et klart geografisk avgrenset område. Det er fra dette området avisene har sine lesere, henter sitt stoff og får det meste av sine annonser.

Noen aviser har en paraply som bare dekker en eller noen få kommuner. Det kan vi kalle lokalaviser. Andre, som for eksempel Bergens Tidende og Adresseavisen, har en dekning i en hel landsdel eller i hvert fall et fylke, Aftenposten dekker lesermessig nesten to landsdeler, Østlandet og store deler av Sørlandet.

Aftenposten, Fædrelandsvennen, Stavanger Aftenblad, Bergens Tidende og Adresseavisen er de fem regionavisene (aviser som Haugesunds Avis, Sunnmørsposten, Avisa Nordland og Nordlys kan ha en regionaviskarakter i mindre regioner). Endelig er det noen aviser, f eks Klassekampen og Dagbladet som sikter mot å dekke hele landet - riksaviser. VG er den klart største av riksavisene, også etter opplagsnedgangen de siste årene har den større opplag enn alle de andre riksavisene til sammen.

Avislesere i Norge kan velge mellom vel 220 aviser. Men det reelle valget står gjerne mellom to riksaviser, en regionavis og en eller to lokalaviser. I de store byene er regionavisene også lokalaviser, og i Kristiansand og Trondheim er det mange år siden det var konkurranse, men i Oslo, Stavanger og Bergens fins det (ennå?) «nummer to»-aviser som kan gi et alternativt perspektiv på lokale begivenheter. BT og Adresseavisen har også kjøpt opp lokalaviser i sine sentrale dekningsområder.

Det som er spesielt med Schibsted som aviseier, er at konsernet dominerer to av de tre nivåene. De eier den største riksavisa. Selskapet har en nesten total dominans på regionavisnivå. Konsernet eier fire av de fem regionavisene og har eierandeler i, og samarbeider tett med, den femte.

Schibsted har til nå holdt VG atskilt fra Media Norge-avisene. Men nå samles all avisvirksomheten i Norge i ett selskap, Schibsted Norge, der også bokforlag og Finn.no inngår. Media Norge-sjefen Didrik Munch blir leder for det nye selskapet. Konkurransetilsynet får se på om dette innebærer en skadelig maktkonsentrasjon på annonsemarkedet. Vi som er opptatt av innholdsmangfold, må trolig nøye oss med å være bekymret for den videre utviklinga.
Lik Dagbladet Kultur på Facebook.
John Arne Markussen

Velkommen til debatt. Tenk over hvordan du vil fremstå i det offentlige rom. Vi lar deg være anonym, men husk at å bruke fullt navn gir deg mer troverdighet. Hold deg til saken og vis respekt for de andre i kommentarfeltet. Vi ønsker at du deltar og beriker den offentlige samtalen, men vi ønsker en høflig tone. Vi sletter hatske, truende eller sjikanerende innlegg. Er din kommentar blitt slettet, og lurer på hvorfor? Send e-post til debatt@dagbladet.no, med ditt brukernavn.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Her kan du lese våre debattregler

Mest kommentert

  • Når jødehat blir arbeidernes kamp

    Når jødehat blir arbeidernes kamp

    Godt, gammeldags jødehat. (1101 innlegg) Les mer

  • VM-Gull i hykleri

    VM-Gull i hykleri

    Aftenposten la seg villig på rygg for nazistyret, Stanghelle. (792 innlegg) Les mer

  • Tre skutt på karikaturutstilling i Texas: - Angrepene på ytringsfriheten fra Paris og København har nå kommet til USA

    Tre skutt på karikaturutstilling i Texas: - Angrepene på ytringsfriheten fra Paris og København har nå kommet til USA

    Arrangøren om nattas skuddrama. (560 innlegg) Les mer

  • - Ulovlig knebling av lærere

    - Ulovlig knebling av lærere

    Lærere ved Haugerud skole i Oslo instrueres til ikke å snakke negativt om skoleledelsen eller skolepolitikk. Munnkurven er ulovlig, mener ledende offentlighetsjurister. (459 innlegg) Les mer

  • Jeg skammer meg over at min generasjon pisser på likestillingsarbeidet

    Jeg skammer meg over at min generasjon pisser på likestillingsarbeidet

    Det finnes en hel haug av artister der ute som er villige til å ta musikkoppdrag uten å undertrykke halve befolkningen. (381 innlegg) Les mer

  • «Ned på kne, lille luremus»

    «Ned på kne, lille luremus»

    Hva i huleste er det russen driver med? (376 innlegg) Les mer

  • Forsvarsministerens gjemmelek

    Forsvarsministerens gjemmelek

    I dag skal kontroll- og konstitusjonskomiteen behandle spørsmålet om salg av båter fra Forsvaret til paramilitære grupper i Nigeria. Da bør de også ta for seg Ine Eriksen Søreides gjemmelek for å hindre Dagbladets avslørende journalistikk om saken. (362 innlegg) Les mer

  • Snøscooter er også friluftsliv

    Snøscooter er også friluftsliv

    Lytt til erfarne fjellfolk! (222 innlegg) Les mer