Se video av bilen som gjør Dagbladets bilmann mo i knærne.

Tips oss 2400
TIL HVERDAGS OG TIL FEST: Porsche 911 S Cab duger som bare det på bane også, men det er nok på svingete landeveier den trives aller best. Foto: ANDREAS HANDELAND

TIL HVERDAGS OG TIL FEST: Porsche 911 S Cab duger som bare det på bane også, men det er nok på svingete landeveier den trives aller best. Foto: ANDREAS HANDELAND

VAKKERT: Det er vakkert i fjellandsbyen St. Lucia. En kulisse som passer godt til nye Porsche 911. Foto: ANDREAS HANDELAND

VAKKERT: Det er vakkert i fjellandsbyen St. Lucia. En kulisse som passer godt til nye Porsche 911. Foto: ANDREAS HANDELAND

Porsche Carrera S Cab.

Motor: B6, 3800 cm3
Effekt: 400 hk v/ 7400 o/min
Dreiemoment: 440 Nm v/5600 o/min
0-100 km/t: 4,3 sek (4,7 uten PDK og SC)
Toppfart: 301 km/t (299 med PDK)
Vekt: 1465 kg (1485 med PDK)
Bagasjeromsvolum foran: 135 l
Bagasjeromsvolum bak: 155 l
Pris fra: 1 633 000 kroner

FØRERORIENTERT: Porsche 911 er førerens bil. Alt det viktige er i fokus, men hvorfor ikke utstyre den med seter som gir enda bedre støtte? Foto: ANDREAS HANDELAND

FØRERORIENTERT: Porsche 911 er førerens bil. Alt det viktige er i fokus, men hvorfor ikke utstyre den med seter som gir enda bedre støtte? Foto: ANDREAS HANDELAND

PASSENDE VEIER: Glem trange bygater og cruising - dette er bilen skreddersydd for krevende landeveiskurver. Foto: ANDREAS HANDELAND

PASSENDE VEIER: Glem trange bygater og cruising - dette er bilen skreddersydd for krevende landeveiskurver. Foto: ANDREAS HANDELAND

Følg Dagbladet Bil på Facebook!

Las Palmas (Dagbladet): Porsche 911 er verdens mest kjente sportsbil, og nå også kanskje den beste av dem alle.  

Veinettet på Gran Canaria er så krokete og fulle av overraskelser at det neppe er tilfeldig at Porsche har valgt dette til testarena for sin nye kabriolet.  

Her finnes noen partier så krevende at selv den minste ulempe med en bil vil bli avslørt. Men Porsche er selv så trygge på forbedringene de har gjort med den nye modellen at de tar sjansen.  

Tilbake på topp

991 er navnet — det er det bare å huske med en gang. Den siste, og desidert beste 911-modellen gjennom tidene.  

Kjøreegenskapene tar pusten fra en — både på det som er blant verdens mest klaustrofobiske, spektakulære og svingete veier, og på racerbanen der hastigheter på tett oppunder 200 km/t er innen rekkevidde.  

Den utgående 911-en, med modellkodenavnet 997, var på slutten truet av den ekstremt velbalanserte lillebroren Cayman. Den nye 991 viser igjen hvem som er sjefen, og byr på et veigrep og en balanse som er helt i toppklasse.  

Jeg kjenner g-kreftene river i ansiktet på min strabasiøse ferd rundt racerbanen. Det er ingen antydning til hjulslipp uansett hvor hardt man presser den.  

Den vekslende over- og understyringen 911-er opp gjennom åra har blitt kritisert for, er ikke-eksisterende.

Fronten biter seg fast som om den skulle vært limt i asfalten, og hekken følger eksemplarisk etter uten å ville rive seg løs selv med 400 kruttsterke hester i hekken. 

Glem fordommene

Før i tida var en kabriolet synonymt med håpløs vridningsstabilitet. Litt mye fart i svingene, og karosseriet vred seg som en kjøkkenklut — og kjøreturen dertil kjedelig.  

Carrera S Cabriolet oppleves akkurat like potent som den vanlige coupémodellen — i tillegg kan den som ønsker det få vind i håret.  

Den takløse konstruksjonen gjør at vekta lander på beskjedne 1485 kilo. Det er bare 70 kilo mer enn versjonen med tak.  

En vindskjerm bak setene gjør støynivået i kupeen levbart selv i høye motorveihastigheter, og gjør at det skarpe og herlige brølet fra boxermotoren er enda mer tilgjengelig. Herlig!  

Råskapen selv

Det er sykt å si det, men i dagens sportsbilverden er ikke lenger 400 hester sensasjonelt. Men det er måten kraften oppleves på som gjør disse 400 så spesielle, og det er her Porsches legendariske boxermotor kommer inn i (lyd)bildet.

Responsen ved gasspådrag er så heftig at man skvetter de første gangene gasspedalen får røff behandling. Et realt bjeff er det som kanskje beskriver responsen best, og vrælet oppover på turtallsskalaen er hinsides.  

Draget er jevnt og brutalt hele veien, men blir enda kvassere når 5000 omdreininger passeres.

Da hyler motoren i det som virker som en gledesrus, og det kan fort skje med vedkommende bak rattet også.  

S-modellen har 3,8-literen mot standardmodellens 3,4-liter, og den er ursterk hele veien. Vår testbil hadde den automatiske dobbelkløtsjgirkassa PDK med sju trinn, samt utstyrspakka Sport Chrono som blant annet inneholder en forseggjort rundetidteller på dashbordet.  

Den lynkjappe girkassa, som kanskje er den beste på markedet, kapper inn noen tideler på spurten til hundre, så testbilen klarer den velkjente spurtøvelsen på 4,3 sekunder!

Samtidig gir den mellomgass både når den sjalter opp og ned, som resulterer i herlige smell og rumling i eksosanlegget — spesielt når det bremses på giret.  

Carrera S Cabriolet PDK går som en supersportsbil, og oppleves mer komplett enn mulig å tro på forhånd. Den oppbrukte klisjeen "tysk ingeniørkunst" må dras opp fra skuffen igjen.  

Bare fryd og gammen?

Vel, hadde jeg tatt meg «sur og bitter»-hatten min skulle jeg sikkert klart å hoste opp noe negativt. Eller?

Motor- og kjøremessig tror jeg de aller fleste vil oppleve dette som en tilnærmet perfekt bil, og ytterst få klarer å presse den forbi grensene den tillater. Man skal ikke kimse av nesten fem tiår med evolusjon.

Men det er et par småting. Komforten er overraskende god, men man er aldri i tvil om at man kjører sportsbil — selv med sportsprogrammene deaktivert.

Men ønsker du maks komfort, så er coupémodellen sannsynligvis et bedre valg dersom du er villig til å ofre vinden i håret.  

Navigasjonsanlegget er heller ikke helt «med». Flere ganger vil det sende meg utfor stupbratte skråninger, på veier som ikke eksisterer. Andre ganger sender det meg opp på endeløse fjellveier, for å en time etterpå be meg snu og kjøre ned igjen i motsatt retning. 

En ting er uansett klart: Du som kan kjøpe deg en Carrera S Cab trår neppe feil ved å gjøre akkurat det. Verdens mest kjente sportsbil gjenreiser seg som klassens mest vellykkede kjøremaskin.  

En bil du må ha en veldig potent superbil for å hamle opp med. Tanken på at det sikkert kommer både Turbo-, GT3- og GT2-versjoner av nye 911, er helt absurd... Carrera S har jo alt!
NY HEKK: Hekken har fått radikale endringer til Porsche å være. De smale lyktene gjør at bilen ser bredere og mer framtidsrettet ut. Foto: ANDREAS HANDELAND

NY HEKK: Hekken har fått radikale endringer til Porsche å være. De smale lyktene gjør at bilen ser bredere og mer framtidsrettet ut. Foto: ANDREAS HANDELAND

I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt med utgangspunkt i artikkelen ovenfor. Tenk gjennom hvordan du vil framstå i det offentlige rom. Det er ikke forbudt å være anonym. Noen ganger kan det være påkrevet. Men i de fleste sammenhenger framstår en som skriver under fullt navn som mer interessant enn en som vil skjule sin identitet. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre i kommentarfeltet. Hensikten med en debatt er å bidra til å berike ordskiftet i det offentlige rom. Vi vil ikke ha trakassering, trusler og hatske meldinger i våre kommentarfelt.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Debattregler

Mest kommentert

  • Gi oss mer, Ubaydullah!

    Gi oss mer, Ubaydullah!

    Unge muslimer som har vært usikre på hvor de står, blir sikrere etter hvert som islamistenes uttalelser i media blir tåpeligere. (2205 innlegg) Les mer

  • IS' propagandavideoer ryster verden: - Nærmer seg folkemord

    IS' propagandavideoer ryster verden: - Nærmer seg folkemord

    Norske eksperter mener IS' metoder er unike i verdenshistorien. (1793 innlegg) Les mer

  • Blodig og blind

    Blodig og blind

    Selv mot slutten av livet var Børre Knudsen blind for lidelsene han påførte jenter som ville bestemme selv. (1443 innlegg) Les mer

  • Pengeinnsamling for å sende Ubaydullah til Irak

    Pengeinnsamling for å sende Ubaydullah til Irak

    Sosialistisk Ungdom mener Ubaydullah Hussain er en trussel mot norske muslimer. (1349 innlegg) Les mer

  • Angrep er beste forsvar

    Angrep er beste forsvar

    Det er kanskje ikke drømmejobben. Men noen må redde ansiktet til Russlands president. (819 innlegg) Les mer

  • Raslet i nøkler med ryggen mot Åkesson

    Raslet i nøkler med ryggen mot Åkesson

    Men i ettermiddag er det varslet mer støy i svensk valgkamp foran Stortinget. (807 innlegg) Les mer

  • Abu Nidal og hans barn

    Abu Nidal og hans barn

    Vi så for oss et samfunn der det var mulig å leve sammen uten at religionen tok overhånd, et samfunn der religion var politisk irrelevant. (748 innlegg) Les mer

  • Kast ut ekstremistene

    Kast ut ekstremistene

    Nå har endelig Islamsk råd tatt avstand fra Husseins uttalelser. De bør også utestenge ekstremister fra moskeene. (780 innlegg) Les mer