Se video av bilen som gjør Dagbladets bilmann mo i knærne.

Tips oss 2400
TIL HVERDAGS OG TIL FEST: Porsche 911 S Cab duger som bare det på bane også, men det er nok på svingete landeveier den trives aller best. Foto: ANDREAS HANDELAND

TIL HVERDAGS OG TIL FEST: Porsche 911 S Cab duger som bare det på bane også, men det er nok på svingete landeveier den trives aller best. Foto: ANDREAS HANDELAND

VAKKERT: Det er vakkert i fjellandsbyen St. Lucia. En kulisse som passer godt til nye Porsche 911. Foto: ANDREAS HANDELAND

VAKKERT: Det er vakkert i fjellandsbyen St. Lucia. En kulisse som passer godt til nye Porsche 911. Foto: ANDREAS HANDELAND

Porsche Carrera S Cab.

Motor: B6, 3800 cm3
Effekt: 400 hk v/ 7400 o/min
Dreiemoment: 440 Nm v/5600 o/min
0-100 km/t: 4,3 sek (4,7 uten PDK og SC)
Toppfart: 301 km/t (299 med PDK)
Vekt: 1465 kg (1485 med PDK)
Bagasjeromsvolum foran: 135 l
Bagasjeromsvolum bak: 155 l
Pris fra: 1 633 000 kroner

FØRERORIENTERT: Porsche 911 er førerens bil. Alt det viktige er i fokus, men hvorfor ikke utstyre den med seter som gir enda bedre støtte? Foto: ANDREAS HANDELAND

FØRERORIENTERT: Porsche 911 er førerens bil. Alt det viktige er i fokus, men hvorfor ikke utstyre den med seter som gir enda bedre støtte? Foto: ANDREAS HANDELAND

PASSENDE VEIER: Glem trange bygater og cruising - dette er bilen skreddersydd for krevende landeveiskurver. Foto: ANDREAS HANDELAND

PASSENDE VEIER: Glem trange bygater og cruising - dette er bilen skreddersydd for krevende landeveiskurver. Foto: ANDREAS HANDELAND

Følg Dagbladet Bil på Facebook!

Las Palmas (Dagbladet): Porsche 911 er verdens mest kjente sportsbil, og nå også kanskje den beste av dem alle.  

Veinettet på Gran Canaria er så krokete og fulle av overraskelser at det neppe er tilfeldig at Porsche har valgt dette til testarena for sin nye kabriolet.  

Her finnes noen partier så krevende at selv den minste ulempe med en bil vil bli avslørt. Men Porsche er selv så trygge på forbedringene de har gjort med den nye modellen at de tar sjansen.  

Tilbake på topp

991 er navnet — det er det bare å huske med en gang. Den siste, og desidert beste 911-modellen gjennom tidene.  

Kjøreegenskapene tar pusten fra en — både på det som er blant verdens mest klaustrofobiske, spektakulære og svingete veier, og på racerbanen der hastigheter på tett oppunder 200 km/t er innen rekkevidde.  

Den utgående 911-en, med modellkodenavnet 997, var på slutten truet av den ekstremt velbalanserte lillebroren Cayman. Den nye 991 viser igjen hvem som er sjefen, og byr på et veigrep og en balanse som er helt i toppklasse.  

Jeg kjenner g-kreftene river i ansiktet på min strabasiøse ferd rundt racerbanen. Det er ingen antydning til hjulslipp uansett hvor hardt man presser den.  

Den vekslende over- og understyringen 911-er opp gjennom åra har blitt kritisert for, er ikke-eksisterende.

Fronten biter seg fast som om den skulle vært limt i asfalten, og hekken følger eksemplarisk etter uten å ville rive seg løs selv med 400 kruttsterke hester i hekken. 

Glem fordommene

Før i tida var en kabriolet synonymt med håpløs vridningsstabilitet. Litt mye fart i svingene, og karosseriet vred seg som en kjøkkenklut — og kjøreturen dertil kjedelig.  

Carrera S Cabriolet oppleves akkurat like potent som den vanlige coupémodellen — i tillegg kan den som ønsker det få vind i håret.  

Den takløse konstruksjonen gjør at vekta lander på beskjedne 1485 kilo. Det er bare 70 kilo mer enn versjonen med tak.  

En vindskjerm bak setene gjør støynivået i kupeen levbart selv i høye motorveihastigheter, og gjør at det skarpe og herlige brølet fra boxermotoren er enda mer tilgjengelig. Herlig!  

Råskapen selv

Det er sykt å si det, men i dagens sportsbilverden er ikke lenger 400 hester sensasjonelt. Men det er måten kraften oppleves på som gjør disse 400 så spesielle, og det er her Porsches legendariske boxermotor kommer inn i (lyd)bildet.

Responsen ved gasspådrag er så heftig at man skvetter de første gangene gasspedalen får røff behandling. Et realt bjeff er det som kanskje beskriver responsen best, og vrælet oppover på turtallsskalaen er hinsides.  

Draget er jevnt og brutalt hele veien, men blir enda kvassere når 5000 omdreininger passeres.

Da hyler motoren i det som virker som en gledesrus, og det kan fort skje med vedkommende bak rattet også.  

S-modellen har 3,8-literen mot standardmodellens 3,4-liter, og den er ursterk hele veien. Vår testbil hadde den automatiske dobbelkløtsjgirkassa PDK med sju trinn, samt utstyrspakka Sport Chrono som blant annet inneholder en forseggjort rundetidteller på dashbordet.  

Den lynkjappe girkassa, som kanskje er den beste på markedet, kapper inn noen tideler på spurten til hundre, så testbilen klarer den velkjente spurtøvelsen på 4,3 sekunder!

Samtidig gir den mellomgass både når den sjalter opp og ned, som resulterer i herlige smell og rumling i eksosanlegget — spesielt når det bremses på giret.  

Carrera S Cabriolet PDK går som en supersportsbil, og oppleves mer komplett enn mulig å tro på forhånd. Den oppbrukte klisjeen "tysk ingeniørkunst" må dras opp fra skuffen igjen.  

Bare fryd og gammen?

Vel, hadde jeg tatt meg «sur og bitter»-hatten min skulle jeg sikkert klart å hoste opp noe negativt. Eller?

Motor- og kjøremessig tror jeg de aller fleste vil oppleve dette som en tilnærmet perfekt bil, og ytterst få klarer å presse den forbi grensene den tillater. Man skal ikke kimse av nesten fem tiår med evolusjon.

Men det er et par småting. Komforten er overraskende god, men man er aldri i tvil om at man kjører sportsbil — selv med sportsprogrammene deaktivert.

Men ønsker du maks komfort, så er coupémodellen sannsynligvis et bedre valg dersom du er villig til å ofre vinden i håret.  

Navigasjonsanlegget er heller ikke helt «med». Flere ganger vil det sende meg utfor stupbratte skråninger, på veier som ikke eksisterer. Andre ganger sender det meg opp på endeløse fjellveier, for å en time etterpå be meg snu og kjøre ned igjen i motsatt retning. 

En ting er uansett klart: Du som kan kjøpe deg en Carrera S Cab trår neppe feil ved å gjøre akkurat det. Verdens mest kjente sportsbil gjenreiser seg som klassens mest vellykkede kjøremaskin.  

En bil du må ha en veldig potent superbil for å hamle opp med. Tanken på at det sikkert kommer både Turbo-, GT3- og GT2-versjoner av nye 911, er helt absurd... Carrera S har jo alt!
NY HEKK: Hekken har fått radikale endringer til Porsche å være. De smale lyktene gjør at bilen ser bredere og mer framtidsrettet ut. Foto: ANDREAS HANDELAND

NY HEKK: Hekken har fått radikale endringer til Porsche å være. De smale lyktene gjør at bilen ser bredere og mer framtidsrettet ut. Foto: ANDREAS HANDELAND

Lik Dagbladet på Facebook.
I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt. Tenk over hvordan du vil fremstå i det offentlige rom. Vi lar deg være anonym, men husk at å bruke fullt navn gir deg mer troverdighet. Hold deg til saken og vis respekt for de andre i kommentarfeltet. Vi ønsker at du deltar og beriker den offentlige samtalen, men vi ønsker en høflig tone. Vi sletter hatske, truende eller sjikanerende innlegg. Er din kommentar blitt slettet, og lurer på hvorfor? Send e-post til debatt@dagbladet.no, med ditt brukernavn.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Her kan du lese våre debattregler

Mest kommentert

  • Så skjedde det igjen — fornektelsen

    Så skjedde det igjen — fornektelsen

    Vi vet hvem som står bak den økende jødeforfølgelsen på det europeiske kontinentet. (1349 innlegg) Les mer

  • Ni av ti Frp-velgere er enige med Pegida

    Ni av ti Frp-velgere er enige med Pegida

    Mener Norge trues av muslimsk innvandring. (1018 innlegg) Les mer

  • Rikssutrekoppen Per

    Rikssutrekoppen Per

    Som alle vet gjør ikke Fremskrittspartiet feil. Lederne lover aldri for mye. Går noe galt, er det andres feil eller ansvar. Frp befinner seg konstant i trassalderen. (924 innlegg) Les mer

  • - Vi har sett at reklamen virker med tobakk og alkohol - nå er det cannabis som står for tur

    - Vi har sett at reklamen virker med tobakk og alkohol - nå er det cannabis som står for tur

    Generalsekretær i Rusfeltets samarbeidsorgan ser problematisk på produktplassering av cannabis og hasj. (752 innlegg) Les mer

  • Intet nytt fra Østfronten

    Intet nytt fra Østfronten

    Også denne helgens nyheter fra Ukraina er nedslående. En ny prorussisk militær offensiv forandrer spillet. Krigen kan nå bli total og utslettende. (653 innlegg) Les mer

  • Ta ikke moroa fra oss!

    Ta ikke moroa fra oss!

    Vi hvite privilegerte menn må få le av absurde nyheter. (377 innlegg) Les mer

  • Ikke skyld på muslimene, Storhaug

    Ikke skyld på muslimene, Storhaug

    15 prosent av alle nordmenn har antisemittiske holdninger. (341 innlegg) Les mer

  • Kjære Lånekassen

    Kjære Lånekassen

    Jeg er blitt trukket ut til tilfeldig bokontroll, i dette brevet skal jeg beskrive boforholdene med min tidligere samboer og eks-kjæreste nærmere for dere. (285 innlegg) Les mer