Kan skape samme type avhengighet. Kuren er tøff, men overkommelig.

Tips oss 2400

Sukker framfor kokain

- En fransk studie viser at kokain tar lengre tid for å nå hjernen og gi ruseffekt, enn sukker, sier Fred Nyberg, professor i biologisk avhengighetsforskning ved Universitetet i Uppsala.

- Rotter som fikk velge mellom kokain og sukkervann, foretrakk sukkervannet. Søtsmaken fanges opp på tungen og går raskere til hjernen. Den belønningen du får av sukker, er ikke så kraftig som ved kokainrus.

- Søtsmaken gir dobbelt belønning og en amfetaminaktig rus. Men søtsmaken er spesiell fordi den trigger systemet på mange måter, sier Fred Nyberg.

Dette gjør sukker med kroppen din

Direkte og indirekte kan sukkermisbruk blant føre til:

• hyperaktivitet
• nyreskader
• mineralubalanse i kroppen
• depresjon
• forhøyet insulinnivå og hypoglucemi (lavt blodsukker)
• utvikling av diabetes 2
• tannråte
• overvekt
• osteoporose
• økte fettmengder i lever
• høyere verdier av "det dårlige" LDL- kolesterolet
• oppblomstring av candida
• Albicabnssymtomer
• Kreftpasienter under behandling blir frarådet å spise sukkerholdig mat

Kilde: Bitten Jonsson: sukkerbomben 2004/ www.bittensaddiction.com

Symptomer på sukkeravhengighet

Du er sukkeravhengig hvis du:

 - hele tiden eller store deler av tiden mister kontroll over sukkerspisingen

- fortsetter til tross for alle negative konsekvenser

- store deler av tiden er fokusert på sukkerspisingen og på når/hvor du skal spise om kort tid

- utsetter og dropper andre måltider til fordel for "sukkermat"

- isolerer eller trekker deg tilbake, skjuler og bortforklarer avhengigheten din

Kilde: Tone Gjenstad

Dette kan du gjøre:

- Skaff deg mest mulig kunnskap om sukkeravhengighet.

 - Få oversikt over risikosituasjonene, sukkerrike begivenheter som feiringer, restaurantbesøk osv.

- Legg en god strategi som forebygger at du sprekker.

- Lær deg å gjenkjenne kroppens signaler, som rastløshet, irritabilitet og sug.

- Bruk alle tilgjengelige verktøy og metoder. Søk gjerne faglig hjelp hos personer som jobber med avhengighetsproblematikk.
- Mange av oss blir regelrett avhengig av sukker - og det er snakk om avhengighet i fysiologisk forstand, på lignende måte som alkohol og heroin. Du kan spise deg til sukkeravhengighet, sier Fred Nyberg, professor i biologisk avhengighetsforskning ved Universitetet i Uppsala til Klikk.no.

Det rammer ikke alle.

Enkelte personlighetstyper er mer følsomme for sukker. Men for dem er det heller ikke vanskelig å spise seg til avhengighet, sier han.

- Spiser du mye søtt, kan det skje biokjemiske reaksjoner i hjernen din som gjør deg avhengig. En fransk studie tyder på at du kan bli raskere avhengig av sukker enn av kokain. Det kommer av at smaken også spiller inn. Smaken når hjernen lynraskt, sier Nyberg.

Men i hvilken grad man blir sukkeravhengig er individuelt betinget. Det er også vanskelig å si hvem som blir det.

Biokjemiske prosesser

Ifølge Nyberg skjer bioprosessen på følgende måte:

- På samme måte som heroin og kokain, frigjør sukkeret lysthormoner, såkalt euforigivende endorfiner og dopaminer i hjernens belønningssystem. Om enn ikke i så kraftig grad, sier forskeren.

Jo mer søtt vi spiser, desto mer påvirkes belønningssystemet.

- Som motvekt settes det i gang et biokjemisk bremsesystem. Det tilpasser seg den stigende utfordringen; jo mer søtt, desto hardere jobber det. Men når hormonflommen avtar ved at vi for eksempel slutter å spise sjokolade, er bremsesystemet fortsatt på høygir - og jobber på tomgang. Dette merker vi ved at vi blir rastløse og utilpasse og må spise enda mer søtt for å gi bremsesystemet vårt noe å jobbe med, forklarer han.

Som om ikke dette var nok, går også den gode søtsmaken rett til hodet med lynets hastighet. Den kommer foran all hormonrus og søtsug.

- Når vi spiser mye søtt er vi derfor under dobbelt press for å spise enda mer søtt, sier Nyberg.

Eneste kur er å holde seg unna godteri og sjokolade så lenge at sukkerbehovet har normalisert seg. Hvor lang tid det tar, vil også variere fra person til person.

Kunstige søtstoffer - samme effekt?

- Det er ikke appetitten vi skal ha fokus på når vi skal gå ned i vekt, men suget som skapes av samspillet mellom flere hormoner. Disse reguleres nødvendigvis ikke av mettheten. Det er også en av grunnene til at vi fortsetter å spise etter at vi er mette, sier han.

Nyberg mener at kunstige søtstoffer trigger noe av de samme mekanismene som sukkeret gjør. Men i hvilken grad må det forskes mer på, mener professoren.

Han anbefaler også å "avlede" søtsuget med fysisk aktivitet, som jogging eller andre aktiviteter.

Det er en trøst at det tross alt er lettere å avvenne seg fra sukker, enn fra tyngre narkotiske stoffer.

Sykelig, men undervurdert avhengighet

Tidligere har vi skrevet om Anne-Mette (53) som var avhengig av sukker. Hun oppsøkte behandling i Sverige for avhengigheten sin.

- Er du avhengig av søtt vil du alltid være det, sier Tone Glestad, psykoterapeut som har tilleggsutdannelse i alkohol- og drogterapi fra Sverige.

I flere år har Glestad, som er daglig leder for SEMSA - Senter for mat og sukkeravhengighet, jobbet med sukkeravhengige i grupper.

- Underdiagnostisert

Hun mener at denne typen avhengighet er sterkt undervurdert og underdiagnostisert.

- Man setter sukkeravhengighet i forbindelse med feilernæring og fedme, mens det egentlig dreier seg om helt andre biokjemiske mekanismer, sier hun.

Glestad understreker at sukkerbelastning også kan føre til store psykiske påkjenninger. Spesielt hvis det resulterer i fedme, som det dessverre gjør for svært mange.

- Og da blir tapet av kontroll også tydelig for omverdenen. Ofte får du beskjed om å spise annerledes og trene mer. Har ikke behandlere kunnskap og fokus på sykdommen sukkeravhengighet, kan de lett gi gale råd - også med hensyn til kosthold. Det kan føre til enda mer skyld og skam fordi man ikke klarer å følge rådene som blir gitt, sier Glestad.

Forandre tenkemåte

- Det er ikke nok bare å legge om kostholdet, selv om det er viktig nok. Man må forandre måten man både tenker, føler og handler på, sier Glestad.

- Opp til 30 prosent av befolkningen lider av sykelig sukkerbehov i større og mindre grad, hevder hun. Og sukkeravhengigheten synes ikke utenpå. Svært mange av de sukkeravhengige har normal vekt og noen er til og med undervektige, sier hun.

Et evig sukkersug

Sukkeravhengighet er en kronisk tilstand. Er du først blitt avhengig, vil denne avhengigheten aktiveres på nytt og på nytt.

Glestad mener at det er de samme mekanismene her som ved andre avhengighetstilstander som shopping, gambling og alkoholisme. For de "henfalne" gir det raske energikick og trigger belønningssystemet i hjernen. Dette er en avhengighet som er både fysisk og psykisk.

Når inntaket påvirker kroppens signalsubstanser, kan humøret vårt gå i bunn dersom vi ikke får tilfredsstilt behovet vårt, sier hun.

- Av den grunn går også alkoholikere og narkomane over til å spise søtt når de skal holde seg edru. Avhengige bytter gjerne en last med en annen.

Sukkeravhengighet er ikke sukkersug

Sukkeravhengighet må ikke forveksles med sukkersug på grunn av lavt blodsukker.

I likhet med Fred Nyberg mener Glestad at det handler om biokjemiske prosesser som trigger sentre i hjernen.

- Skal du klare å kutte ut søtmomsvanene, handler det om 10 prosent kostholdsendring, og 90 prosent adferdsendring, sier Glestad som har behandlet 50 - 60 sukkeravhengige på senteret sitt.

- Ikke alle er klar over at de er sykelig avhengige av sukker. Derfor er de heller ikke klar over hvor alvorlig dette er, sier psykoterapeuten.

Sukker overalt

- En annen grunn til at sukkeravhengighet er mer utfordrende å håndtere enn andre avhengigheter, er at det er sukker overalt. Og den sukkeravhengige må, i likhet med alle andre, spise flere ganger om dagen. Som ved all avhengighet, må du være på vakt hele livet. Jeg er selv en sukkeravhengig. I årenes løp gikk jeg fra sukker til alkohol og tilbake til sukker igjen. Jeg har hatt et typisk misbrukermønster som erstatter én type avhengighet med en annen. Nå kaller jeg meg en "sukkeravhengig i tilfriskning", sier hun.

Hvis du tilhører de 70 prosentene av befolkningen som ikke er avhengige, er det tilstrekkelig med kostholdsendringer.

- Det eneste vanlige søtmonser trenger gjøre, er å spise mindre søtsaker. Med sukkeravhengige er det annerledes, sier Tone Glestad.

Les også:
Lavkarbo-dietten som virker
Slik lager du kaker uten sukker
Så mye sukker er det i frukt
Lavkarbo for nybegynnere

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.
I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid nå stengt. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden er hverdager fra 10:00 til 20:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør