Hvem skulle trodd det: LP-plate fra surroundspesialist Morten Lindberg.

Analog & Digital

Jan Omdahl

jom@dagbladet.no

Send tips til Dagbladet.no MMS/SMS: 2400 Tlf: 2400 0000 e-post: 2400@db.no

Mer info om tips
PINEFULLT: Veien til  like lyden av vinyl var lang og pinefull for den heldigitale lydprodusenten Morten Lindberg. Foto: 2L

PINEFULLT: Veien til like lyden av vinyl var lang og pinefull for den heldigitale lydprodusenten Morten Lindberg. Foto: 2L

FRSE LP: Souvenir part I, med Trondheimsolistene. Omslaget er malt av Hkon Gullvg. Foto: 2L

FRSE LP: Souvenir part I, med Trondheimsolistene. Omslaget er malt av Hkon Gullvg. Foto: 2L

Det er et av livets store sprsml:

Kan lyden av vinyl, med all sin mekaniske feilbarlighet og varme forvrengning, konkurrere mot hyopplst digital musikkgjengivelse?

Noen av oss mener det, men Morten Lindberg var blant skeptikerne. Mannen bak plateselskapet 2L og det som i hifi- og musikkretser markedsfres som the Nordic sound hadde ikke hrt p vinyl siden har var 13 r og Samantha Fox snurret p platespilleren.

Lindberg er tvert imot kjent for sine audiofile klassiske surroundinnspillinger fra kirkeom og katedraler, med ekstremt hyopplst digitale utgivelser distribuert via nett eller p Blu-Ray-plater. De har skaffet ham stjernestatus blant lydfreaks over hele verden, og flere Grammy-nominasjoner.

MEN N har Lindberg nettopp gitt ut sin frste vinylplate, Souvenir part 1, med Trondheimsolistene under ledelse av yvind Gimse og musikk av Tchaikovsky og Carl Nielsen.

En overraskende manver fra en heldigital kringlydforkjemper.

P SELSKAPETS nettsider skriver Lindberg for eksempel at man ved en dobling av investeringen i sitt vanlige stereoanlegg kan regne med en kvalitetsheving p kanske 10-20 prosent, mens en tilsvarende investering i et femkanals surroundanlegg gir en 300 prosents kning i opplsning og perspektiv. Ikke akkurat et argument for satse tungt p vinyl og tokanalslyd.

Men Lindberg har alts gjenoppdaget det analoge. Ettersprselen etter audiofile LP- utgivelser er voksende, og det gjres svrt f nye klassiskinnspillinger for vinyl. Lindberg ante nok en markedsmulighet, og gikk noen runder med egne prinsipper og fordommer.

- Det var en ganske pinefull prosess. Jeg snuste litt rundt, snakket med gutta p Big Dipper, gikk og kjpte meg en platespiller, og brukte et halvt r p finne ut av vinylens styrker og svakheter, og hva vi kunne overfre av det vi har lrt i digitalt arbeid til vinylmediet. Alt i digitaldomenet gr p opprettholde en riktighet, og en ryggmargrefleks er at hvis noe hres annerledes ut enn det jeg forventer, er det en feil jeg m jobbe med og korrigere. S det var det frste jeg mtte lre; at det klinger annerledes.

DAGBLADET har beskt Lindberg i hans hyteknologiske studio i Oslo, og hrt hva avanserte surroundopptak gjengitt hyopplst digitalt i fem kanaler kan by p av musikalske grss. Men Lindberg har alts lrt seg like tokanals lyd fra en 150 r gammel teknologi. Nyaktig hva han opplever, sliter han litt med beskrive:

- Jeg oppdaget at det klang p en veldig god mte .Jeg ble veldig glad i det jeg opplevde i vinylen. Men jeg kan ikke analysere hva det er som skjer. Det er snakk om harmoniske forvrengninger, et frekvensspekter som endrer farge, transienter som slipes.

Albumet er spilt inn i Selbu kirke, med Lindbergs sregne oppsett der musikerne sitter i en sirkel rundt en klynge mikrofoner for multikanalsopptak. Det viste seg at dette oppsettet var velegnet ogs for en stereoproduksjon. Obs: tung nerding flger.

- Fronten i oppsettet vrt er tre mikrofoner som p de gamle RCA Living Stereo-innspillingene. Vi brukte senterkanalen som utgangspunkt og la til hyre og venstre for ke bredden i de vre registrene. Det gjorde at vi slapp trikse med bassen. P vinyl m alt under 300 hz vre i mono, eller s spretter nla rett og slett ut av rilla p grunn av sideveis bevegelser. Men med en ren senterkilde, trengte vi ikke gjre noe i bnn. Bassen l ferdig i miksen, og vi beholdt fargespekteret helt fra bnn i frekvensomrdet.

Den fysiske produksjonen er gjort helt etter den audiofile lreboka. Matrisen er kuttet direkte til metall fra en 352.8 kHz 24 bits DXD-fil hos Pauler Acoustics, og vinylen presset hos Pallas. Tysk presisjon hele veien.

Tidligere var mange i bransjen skeptiske til skalte DMM-mastringer direkte til metall, men Lindberg er overbevist:

- Man hopper over en generasjon fordi matrisen kan brukes direkte i pressa. Pauler bruker en ny kobberlegering, som har presisjon, men som ogs fr med dybden i graveringen. Vi er blant de frste som gjr klassisk nyinnspilling direkte for vinyl. Dette er ogs vr frste produksjon hvor vi helt skipper cd-formatet. Det er herved avgtt ved dden.

Fullstendig retro er det dog ikke snakk om g.

Souvenir part 1 kan ogs kjpes som nedlastbar 24/96-fil, og selv om det kommer mer vinyl, skal ikke digitalriggen byttes ut med rrforsterkere og vintage Neumann-mikrofoner:

- Nei, da blir det bacon i fett. En multiplisering av begrensninger. Vi jakter p en optimal balanse mellom digitalteknologiens riktighet og vinylens farging.
 

  
 
Kommentarer levert av Disqus