Vår test viser hvilken av dem du bør velge.

Tips oss 2400
MER KOMFORTABEL: Subaruen byr på vesentlig bedre komfort enn Mitsubishien. Understellet er mykere satt opp, motoren mer stillegående og setene bedre å sitte i. Foto: ANDREAS HANDELAND

MER KOMFORTABEL: Subaruen byr på vesentlig bedre komfort enn Mitsubishien. Understellet er mykere satt opp, motoren mer stillegående og setene bedre å sitte i. Foto: ANDREAS HANDELAND

GODT UTSTYRT: I likhet med i Subaruen får du en godt utstyrt ASX til en hyggelig pris. Skinnsetene er gode, men den opplevde materialkvaliteten er ikke like god som i XV. Foto: ANDREAS HANDELAND

GODT UTSTYRT: I likhet med i Subaruen får du en godt utstyrt ASX til en hyggelig pris. Skinnsetene er gode, men den opplevde materialkvaliteten er ikke like god som i XV. Foto: ANDREAS HANDELAND

DØDT LØP: Når det gjelder bagasjeplass er de to japanske konkurrentene omtrent identiske. Deres kompakte design går utover plassen bakerst, og det blir kanskje deres svakeste egenskap. Foto: ANDREAS HANDELAND

DØDT LØP: Når det gjelder bagasjeplass er de to japanske konkurrentene omtrent identiske. Deres kompakte design går utover plassen bakerst, og det blir kanskje deres svakeste egenskap. Foto: ANDREAS HANDELAND

GOD PLASS: Subaru XV byr på overraskende god bakseteplass. Det går utover bagasjeromsplassen, som ikke er spesielt barnevogn-vennlig. Foto: ANDREAS HANDELAND

GOD PLASS: Subaru XV byr på overraskende god bakseteplass. Det går utover bagasjeromsplassen, som ikke er spesielt barnevogn-vennlig. Foto: ANDREAS HANDELAND

ETTERMONTERT: Hekkspoileren på vår test-Subaru er ettermontert. Det samme gjelder gummilistene på bakfangeren. Likevel synes vi Subaru XV er litt tøffere å se på enn ASX. Foto: ANDREAS HANDELAND

ETTERMONTERT: Hekkspoileren på vår test-Subaru er ettermontert. Det samme gjelder gummilistene på bakfangeren. Likevel synes vi Subaru XV er litt tøffere å se på enn ASX. Foto: ANDREAS HANDELAND

Apropos boxermotor: Er det en ting du skal eie i livet er det denne. Verdens mest kjente sporstbil, Porsche cab 911, er også kanskje verdens beste. Video: Andreas Handeland / Endre Vellene / Dagbladet

FRA STUDIO: I forbindelse med bilmessa i Geneve gir DBTV deg en oversikt over de heteste nyhetene. I første sending ser vi på bilene som passer best for den norske lommeboka og får besøk av trendekspert fra TNS Gallup, Anders Hovde. Ser du godt etter vil du se en spreking fra nettopp Subaru også. Video: Endre Vellene

Les de siste nyhetene og diskutér bil med likesinnede på vår Facebook-side!

(Dagbladet): Firehjulsdrift, dieselmotor, rimelig prislapp og god kvalitet. Fire egenskaper norske kjøpere setter høyt på lista.

Legg til et røft utseende, brukbar plass og mulighet for automatgir - og vips, så har du en suksessoppskrift.

Subaru kan med sin XV skrive «check» på alle disse kriteriene. Derfor har 800 nordmenn allerede bestilt bilen - 600 av dem lenge før det var mulig å se eller prøve bilen.

Men det er mange bilmodeller på markedet som oppfyller de samme preferansene, så betyr det at du skal løpe og kjøpe Subaruen?

Vi lot den bryne seg på Mitsubishi ASX - en kompakt-SUV i samme format som hittil har hatt kjempesuksess her hjemme.

Tøffe småbrødre

Begge de to SUV-ene har større og mer romslige modeller å slekte på. Mitsubishi har lyktes godt med sin Outlander, som i flere år var blant Norges mest solgte biler.

Subaru har både Forester, Legacy og Outback. Alle knallgode biler med ekte og effektive firehjulsdriftsystemer, men som kanskje ikke har solgt like godt de siste årene som Subaru selv skulle ønske.

ASX og XV henvender begge seg til nye kundegrupper. De har begge en startpris på rundt 315 000 kroner med diesel og firehjulsdrift, og tilgjengelige utstyrspakker med fornuftige priser.

Vår test-XV, med utstyrsgrad «Premium» koster 364 900 kroner. Det inkluder det meste tenkelige utstyr som skinn, navigasjon, stor stereo med bluetooth, soltak og elektrisk justerbart førersete.

Subaru mest komfortabel

Subaruen føles mest påkostet av de to, og den er også best å sitte i. Understellet er ikke spesielt sporty satt opp, men ei heller så mykt at det kan kalles veldig komfortabelt.

Men det er én ting vi stusser på med Subaru XV: Er det nødvendig at såpass mye støy fra hjulene skal forplante seg inn i kupeen? På dette området er Mitsubishis konkurrent en god del bedre.

Men alt i alt gjør XV en god nok figur til at den oppleves som mer komfortabel enn Mitsubishien - der mye skyldes ASX sin lite ergonomiske sittestilling.

Velg diesel

Selv om myndighetene nå har innsett at dieseleksos ikke akkurat er Guds gave til lokalmiljøet, er det fortsatt å foretrekke i biler som dette.

Det er det flere grunner til. For det første er dieselmotorens dreiemoment fortsatt å foretrekke i forholdsvis voksne biler med trekk på alle fire.

For det andre er verken Subaru eller Mitsubishi sine bensinmotorer gode nok i forhold til konkurrentenes. Der andre satser på små, fleksible turbomotorer, tviholder japanerne på sine tradisjonelle sugemotorer.

Ingen av de to kan leveres med kombinasjonen nordmenn elsker, diesel og automatgir.

Så vil du slippe å gire, er bensin og automatgir eneste valget. Derfor velger faktisk nesten halvparten av kundene Subaru XV med bensinmotor. ASX finnes ikke med automat i det hele tatt.

Vi kjørte denne kombinasjonen et par dager før vi hoppet over i dieselbilen. Bensinmotoren med automat fungerer godt på rolig kjøring, men blir masete ved akselerasjon eller mer aktiv kjøring. Dessuten var forbruket et ganske annet enn det dieselmotoren nøyer seg med.

Subaruens 109 hester er på papiret slappere enn Mitsubishiens 115. Men i praksis merker man det ekstra slagvolumet i Subaruens tolitersmotor. Den føles aldri sprek, men byr på godt med dreiemoment på forholdsvis lavt turtall.

Hvilken skal du velge?

Tusenvis av norske kjøpere taler for seg - ASX er en glimrende bil. Men i den rykende ferske Subaru XV møter den sin overmann.

Den byr på litt bedre komfort, en mer fleksibel dieselmotor og et enda tøffere utseende.

Det forholdsvis trange bagasjerommet deler de to, men begge har god plass til to voksne i baksetet.

Prismessig skiller det nesten ingenting. ASX med diesel koster 2000 kroner mer enn XV med diesel, og begge har utstyrspriser det fint går an å leve med.

Mitsubishien har mulighet for å koble ut 4x4-systemet når det er ønskelig, noe Subaruen ikke kan. Likevel har de to nærmest identiske forbruk- og utslippstall.

Du gjør ikke feil uansett hvilken av disse du ender opp med, for de to bilene er veldig like på veldig mange områder.

Likevel faller valget vårt denne gangen på nykommeren fra Subaru.


VANSKELIG VALG: Begge de to kompakte SUV-ene er strålende alternativer for Norge, men på grunn av bedre komfort og mer kultivert motor trekker Subaruen det lengste strået i vår test. Foto: ANDREAS HANDELAND

VANSKELIG VALG: Begge de to kompakte SUV-ene er strålende alternativer for Norge, men på grunn av bedre komfort og mer kultivert motor trekker Subaruen det lengste strået i vår test. Foto: ANDREAS HANDELAND

I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt med utgangspunkt i artikkelen ovenfor. Tenk gjennom hvordan du vil framstå i det offentlige rom. Det er ikke forbudt å være anonym. Noen ganger kan det være påkrevet. Men i de fleste sammenhenger framstår en som skriver under fullt navn som mer interessant enn en som vil skjule sin identitet. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre i kommentarfeltet. Hensikten med en debatt er å bidra til å berike ordskiftet i det offentlige rom. Vi vil ikke ha trakassering, trusler og hatske meldinger i våre kommentarfelt.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Debattregler

Mest kommentert

  • Skal vi ta tak i hjernevasken?

    Skal vi ta tak i hjernevasken?

    Faten Mahdi Al-Husseini (19) er blitt en nasjonal helt. Men hun beveger seg blant ekstreme krefter. (1469 innlegg) Les mer

  • Hadia Tajik er nok den første statsråden som trues for den hun er

    Hadia Tajik er nok den første statsråden som trues for den hun er

    Det ville gjøre godt for mange om Siv Jensen nå kunne sette ord på det mange føler. (1435 innlegg) Les mer

  • Norge med i ny reaksjonsstyrke

    Norge med i ny reaksjonsstyrke

    Sju Nato-land stiller «minst» 10 000 soldater som respons på krisa i Ukraina. (1446 innlegg) Les mer

  • Ukrainske Irina bundet i lyktestolpe og banket av pro-russere: - Bildet reddet livet mitt

    Ukrainske Irina bundet i lyktestolpe og banket av pro-russere: - Bildet reddet livet mitt

    - De truet med å voldta meg. De tvang meg til å rope «sieg heil». Jeg ba om at de skulle skyte meg. (1380 innlegg) Les mer

  • - United leier inn Falcao for 10 millioner euro

    - United leier inn Falcao for 10 millioner euro

    Superspiss til Premier League. (1139 innlegg) Les mer

  • Angivelig Putin-trussel vekker oppsikt

    Angivelig Putin-trussel vekker oppsikt

    Snakket med EU-kommisjonens president. (1098 innlegg) Les mer

  • - Det er Russland, ikke Nato, som øker spenningen

    - Det er Russland, ikke Nato, som øker spenningen

    Erna Solberg avviser at opprettelsen av en reaksjonsstyrke er svar på Russlands aggresjon mot Ukraina. (908 innlegg) Les mer

  • Sint. Ung. Kvinne.

    Sint. Ung. Kvinne.

    Hvorfor er feminister så humørløse? (832 innlegg) Les mer