Fire dager etter at Utenriksdepartementet mottok søknaden, skrøt Jonas Gahr Støre av millionbevilgningen.

Tips oss 2400

I dette foredraget på Høgskolen i Bodø annonserte utenriksminister Jonas Gahr Støre støtten til barndomsvennen Felix Tschudis stiftelse. Nå kan Dagbladet avsløre at han ikke vurderte sin egen habilitet før utdelingen. Video: Høgskolen i Nordland

DETTE ER SAKEN:

• Utenriksdepartementet ga i novemeber 2008 seks millioner kroner i støtte til stiftelsen Centre for High North Logistics. Prosjektet er initiert av Tschudi Shipping Company AS, som også bidro med seks milloner kroner.

• Selskapet eies av milliardæren Felix Tschudi. Den samme Felix Tschudi er barndomsvenn av utenriksminister Jonas Gahr Støre, og var blant annet en av gjestene i Støres 50 års dag.

• De to har gått på barne- og ungdomsskole sammen, i tillegg til å ha gått sammen ett år ved Sjøkrigsskolen i Bergen.

• Justisdepartementetss lovavdeling er ikke bedt om å vurdere Støres habilitet overfor Felix Tschudi.
(Dagbladet): Fra søknaden om millionstøtte til etablering av senteret i Kirkenes, inkluderte saksbehandling gjennom helga, går det bare fire dager til utenriksminister Jonas Gahr Støre slår fast at hans departementet går inn med seks millioner kroner.

Formell søker var Norsk Rederiforbund, men initiativtaker var Støre-venn og reder-milliardær Felix Tschudi.

Saksbehandlet i helga

Fredag 10. oktober 2008 tikket en e-post i innboksen til Utenriksdepartementets daværende prosjektleder for Nordområdeprosjektet, spesialrådgiver Jostein Mykletun: 

«Hei Jostein, vedlagt er søknad med vedlegg. Dersom det må være annerledes setter jeg pris på om du ringer meg da jeg vil være offline på pc i et par timer nå»

Avsenderen var Norges Rederiforbund, men av søknaden går det klart fram at det er Tschudi Shipping Company, selskapet som eies av Jonas Gahr Støres milliardærvenn, som står bak initiativet om å etablere det nye logistikksenteret i Kirkenes — og som selv vil gå inn i prosjektet med seks millioner kroner.

Bare to dager etter — på en søndag — sender Mykletun den videre i systemet — og levner liten tvil om at den vil bli innfridd: I en e-post ber han en annen UD-rådgiver ta søknaden videre med sjefen for departementets enhet for budsjett og forvaltning, «slik at vi snarlig kan gi positivt, bekreftende svar, og slik at pengene overføres på inneværende års budsjett».

Røpet selv millionstøtten

To dager seinere, 14. oktober, besøkte utenriksministeren Nordområdesenteret ved Handelshøgskolen i Bodø. I foredraget han holdt her, avslørte han like godt nyheten millionbevilgningen.

«La meg nevne et eksempel som vi nå er i ferd med å sette i gang — og dette er i og for seg en liten nyhet», begynte utenriksministeren, og fortsatte:

«Dere så tidligere bildet av issmeltingen som åpner store perspektiver for transport, og det kompliserte faget logistikk, transport av varer, og hva kommer det til å åpne. Dette er det en del i norsk rederinæring som begynner å tenke på, og vi må tenke på det ut fra et miljøperspektiv, sikkerhet på havet, og så videre. Som følge av dette har altså deler av norsk rederinæring ønsket å opprette et professorat med tilliggende herligheter, knyttet til maritim logistikk i nordområdene. Dette er et spennende prosjekt, som vi i Utenriksdepartementet går inn og støtter krone for krone. De kommer opp med, Tschudi Shipping, seks millioner kroner over fem år, vi legger inn seks millioner kroner over fem år».

Dette var om lag tre uker før søknaden ble formelt godkjent, den 7. november 2008.

Partnerskapstenkning offentlig-privat

Utenriksministeren var imidlertid åpen om at millionstøtten gikk til et uferdig prosjekt: «Dette prosjektet vil vi jobbe litt videre med, og det vil bli presentert med alle detaljer i slutten av november, men det er et eksempel på partnerskapstenkningen offentlig-privat», sa han.

Tilsagnsbrevet ble lagt fram for tidligere statssekretær Elisabeth Walaas, og sendt til Norsk Rederiforbund, som formelt sto bak søknaden — med kopi til Felix Tschudi.

26. november 2008 ble senteret offisielt lansert i Kirkenes, av Felix Tschudi og Jonas Gahr Støre.

- Vi er interessert i det som skjer i nordområdene

Senter for nordområdelogistikk ble etablert i forbindelse med Tschudi Shipping Companys 125 års jubileum, forteller shippingmilliardæren Felix Tschudi.

Rederiet Tschudi Shipping Company AS har investert tungt i Kirkenes — og en framtidig oppsving av næringsaktiviteten i de lovende Nordområdene.

- Vi ser at det blir større behov for logistikk i området og det er grunnen til at vi er her. Tanken er å skape flere innfallsporter til markedet i øst, og de sentralasiastiske landene, sa Felix Tschudi til lokalavisa Sør-Varanger Avis i juni 2008.

Venter på olje-boom

Felix Henry Tschudi er sønn av reder Henry Felix Tschudi, og har tatt over familiens redervirksomhet, som har røtter tilbake til 1883. På Kapitals liste over Norges rikeste, figuerer Tschudi på en 126. plass med en formue på 1,25 milliarder kroner.

I søknaden til Utenriksdepartementet fra oktober 2008 legges det heller ikke skjul på Tschudis interesser i prosjektet:

«Tschudi Shipping har en omfattende virksomhet for å skape verdier i Nord og som strekker seg langt videre enn det som normalt forbindes med shipping. Blant annet gjelder dette oppbyggingen og utviklingen av gruvevirksomheten i Sydvaranger AS og videreutviklingen av havne og logistikkvirksomheten i Kirkenes».

- På samme måte som dette prosjektet er godt for Norge, Nord-Norge og Kirkenes, er det positivt for oss, fordi vi er interessert i det som skjer i nordområdene, sier Felix Tschudi til Dagbladet.

Ikke personlig kontakt

Han understreker at Rederiforbundet, han selv og senteret har forholdt seg til UDs nordområdeavdeling, ikke Støre personlig. Rederen sier likevel at han har møtt Støre ved en rekke anledninger relatert til nordområdesatsingen, og at nordområdene er et tema de har snakket om.

- Men jeg føler at siden UD har vurdert en søknad fra Rederiforbundet på vegne av Global Maritime Knowledge Hub, har det vært mange instanser mellom oss, sier Tschudi til Dagbladet.

- Vi valgte i forbindelse med Tschudi Shippings 125 års jubileum å etablere Senter for nordområdelogistikk som vårt bidrag til Global Maritime Knowledge Hub ved å gi seks millioner kroner over fem år. Vi tok det som en sterk indikasjon på at Senteret er på riktig vei da mer enn hundre sentralt plasserte deltakere fra hele verden kom til senterets konferanse om den nordlige sjørute i Murmansk i februar.

- Vår fordel er indirekte

Tschudi sier til Dagbladet at han var vært opptatt av nordområdene og Russland siden slutten av 1980-tallet.

- Vi synes grensen i nord er veldig spennende for Norge, med tanke på det som skjer med olje, gass og mineraler. Samtidig er det spennende med Russland, og mulighetene for handel og transport, sier Tschudi.

- Meningen med stiftelsen Centre for High North Logistics er å heve kunnskapsnivået om et tema som er viktig for Norge og nordområdene. Dette er en felles interesse som vårt selskap, på lik linje med mange andre, har fordeler av. Og jeg vil si at fordelen vår er veldig indirekte og langsiktig.

- Det er viktig å tenke på at dette prosjektet er bare en del av et større nettverk, Global Maritime Knowledge Hub, i regi av Norges Rederiforbund, og Oslo Maritime Nettverk. De maritime næringene gir midler til å opprette professorater på høgskoler og universiteter, og det er gitt ganske store midler, totalt er mer enn 20 professorater opprettet, sier Tschudi.
John Arne Markussen

Velkommen til debatt med utgangspunkt i artikkelen ovenfor. Tenk gjennom hvordan du vil framstå i det offentlige rom. Det er ikke forbudt å være anonym. Noen ganger kan det være påkrevet. Men i de fleste sammenhenger framstår en som skriver under fullt navn som mer interessant enn en som vil skjule sin identitet. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre i kommentarfeltet. Hensikten med en debatt er å bidra til å berike ordskiftet i det offentlige rom. Vi vil ikke ha trakassering, trusler og hatske meldinger i våre kommentarfelt.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Debattregler

Mest kommentert

  • Moralismelinja

    Moralismelinja

    Har du slitt ut kroppen din i arbeidet eller fått en kronisk sykdom, og har tre barn? Synd for deg. (2019 innlegg) Les mer

  • Kulturkollisjon i klasserommet

    Kulturkollisjon i klasserommet

    Det bør ikke være opp til det enkelte institutt, eller den enkelte lærer å sette grenser for bruk av niqab. (1701 innlegg) Les mer

  • Høyres logiske brist

    Høyres logiske brist

    Høyre må forklare hvordan de har funnet ut at rike blir motivert av mer penger, mens bønder, kulturarbeidere, medier og fattige blir motivert av mindre. (945 innlegg) Les mer

  • Svenskene latterliggjøres i russiske medier

    Svenskene latterliggjøres i russiske medier

    «Vi kan jo ikke se den grensa under vann.» (946 innlegg) Les mer

  • En styrket arbeidslinje

    En styrket arbeidslinje

    Det handler om å gjøre en ordning fra å være et hinder, til ikke lenger å være et hinder for å prøve seg i arbeid. (798 innlegg) Les mer

  • Sexarbeideraktivist hadde tatt LSD da hun stilte til fotografering på Stordalens luksushotell

    Sexarbeideraktivist hadde tatt LSD da hun stilte til fotografering på Stordalens luksushotell

    Fotografen kalt inn på teppet. (783 innlegg) Les mer

  • Svensk sikkerhetspoliti advarte om russiske krigsplaner allerede i april

    Svensk sikkerhetspoliti advarte om russiske krigsplaner allerede i april

    Russland har kjøpt store mengder kart over Sverige. (761 innlegg) Les mer

  • Det mystiske tankskipet har «forsvunnet»

    Det mystiske tankskipet har «forsvunnet»

    Hva gjorde det utenfor Stockholm? (712 innlegg) Les mer