Snakket med flytårn like før de krasjet.

Tips oss 2400
-INGEN KOMMENTAR:  Leder av den norske delen av havarikommisjonen, Per-Egil Rygg, vil ikke kommentere samtalen. Foto: Tomm W. Christiansen / Dagbladet

-INGEN KOMMENTAR: Leder av den norske delen av havarikommisjonen, Per-Egil Rygg, vil ikke kommentere samtalen. Foto: Tomm W. Christiansen / Dagbladet

SKJEBESTORSDAGEN:  Herculesflyet «Siv» traff Kebnekaise-fjellet og fem nordmenn omkom. Grafikk: Dagbladet

SKJEBESTORSDAGEN: Herculesflyet «Siv» traff Kebnekaise-fjellet og fem nordmenn omkom. Grafikk: Dagbladet

(Dagbladet): Den siste samtalen de fem omkomne på Hercules-flyet «Siv» hadde med flytårnet i Kiruna finnes på lydbånd.

Det bekrefter sjef ved flytårnet, Anne Stöckel, ovenfor svenske Piteå-Tidningen.

- Ingen kommentar

Den siste radiokontakten med Hercules-flyet skjedde like før flyet forsvant fra radaren klokka 14.56 på torsdag. Per-Egil Rygg, leder av den norske delegasjonen i den norsk-svenske undersøkelseskommisjonen vil ikke kommentere denne kontakten.

- Vi skal sette sammen et stort bilde med mange biter, så for å unngå spekulasjoner, så vil vi være helt sikker på dette bildet før vi går ut med slik informasjon, sier Rygg til Dagbladet.

Positiv radertest

Rygg sier at de har prøvd en radar for å se om den kan hjelpe i arbeidet med å finne deler av flyet.

- Vi har sett på en håndholdt radar. Det er bare gjort en test, den er ikke satt inn i arbeidet, men det foreløpige resultatet viser at den kan hjelpe oss med det videre arbeidet, sier Rygg.

- Det å finne ferdskriver og taleregistrator er høyt prioritert i letearbeidet

Dårlige vær i morgen

-Det er ikke dårlig vær i dag, men i prognosen sier at det blir det i morgen. Vi arbeider intensivt i dag, sier Anna-Lena Hesse, kommunikasjonsansvarlig ved Norrbotten politidistrikt.

- Vi staser på å sikre toppen slik at man kan ha folk fortsette å jobbe der. Det er viktig å få det gjort nå.

De som nå jobber på Kebnekaise er åtte politimenn og to lavinehunder, fire teknikere, tre søkehuner, fire sivile redningsarbeidere, 30 personer fra det norske forsvaret, 12 mann med kjøretøy fra heimevernet og tre helikoptere.

Se politiets bilder øverst i denne saken.

Tidslinje:

Torsdag

13.40: Avgang fra Harstad/Narvik lufthavn, Evenes

14.45: Siste radiokontakt mellom flyet og tårnet i Kiruna, rutinemessig utveksling av posisjon, frekvens og beregnet tid for landing - ikke noe unormalt registrert.

14.56: Sivil og militær radar mister kontakten med Hercules-flyet, som da er registrert med høyde mellom 7200 og 7600 fot, rett på sørsiden av Kebnekaiseplatået, 85 kilometer fra flyplassen i Kiruna.

Ca. 15.02: Beregnet landing i Kiruna.

Ca. 15.32: Flyplassen slår alarm overfor Sjøfartsverkets redningssenter, rutinemessig 30 minutter etter planlagt landing.

Fredag

Ca. 18.30: Den svenske redningssentralen opplyser at de kan ha funnet deler av det savnede flyet, informasjon som senere blir bekreftet.

Lørdag

Ca. 08.30: Redningsmannskaper finner flere vrakdeler på den andre siden av toppen de fant delene ved på fredag. De konkluderer med at de har funnet et havaristed.