Slik blir de nye Norwegian-flyene på innsiden.

Tips oss 2400
I LUFTA: Skroget på Dreamlineren er bygget av karbonkompositt som er lettere og sterkere enn aluminium som fly normalt er bygd av i dag. Illustrasjon: BOEING/NORWEGIAN

I LUFTA: Skroget på Dreamlineren er bygget av karbonkompositt som er lettere og sterkere enn aluminium som fly normalt er bygd av i dag. Illustrasjon: BOEING/NORWEGIAN

TOALETTENE: Norwegian har vært med på utviklingen av interiøret hele veien. At de nå har kommet så langt at de kan vise hvordan flyene skal bli, viser at de er langt på vei mot levering, mener informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.  Illustrasjon: BOEING/NORWEGIAN

TOALETTENE: Norwegian har vært med på utviklingen av interiøret hele veien. At de nå har kommet så langt at de kan vise hvordan flyene skal bli, viser at de er langt på vei mot levering, mener informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen. Illustrasjon: BOEING/NORWEGIAN

(Dagbladet): Etter flere utsettelser og en rekke historier om sprekker i skrogene, skal de nye Boeing 787-8 Dreamliner-flyene Norwegian bestilte for halvannet år siden, nå være i rute.

- Det første flyet er planlagt levert i starten av 2013, og det kommer enda ett kort tid etter, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til Dagbladet.

I illustrasjonene i denne saken kan du for første gang få et innblikk i hvordan selskapets nyervervelser ser ut på innsiden.

- Dette er slik Norwegians Dreamlinere kommer til å se ut, og det er første gang vi viser hvordan de vil se ut i Norwegian-drakt, sier informasjonssjefen.

Langdistanse

Flyene er i dag bare tatt i bruk av japanske All Nippon Airways, og størrelsen kan sammenlignes med Airbus 330, forteller Sandaker-Nielsen.

Totalt venter selskapet seks fly, tre er egeneide og tre er leasede maskiner, som leveres videre i løpet av 2014 og 2015.

- Vi ser fram til å begynne å fly langt, sier han.

For etter all sannsynlighet vil selskapet i første omgang starte med rutene Oslo-New York og Oslo-Bangkok.

2000 kroner til New York

Tidligere har Norwegian lovet lave billettpriser på de kommende langdistanseflyvningene - så billig som 2000 kroner tur-retur Oslo-New York.

Det står ved lag, men hvor mange billige billetter det er snakk om pr. avgang, vil ikke Sandaker-Nielsen si noe om:

- Det er det ingen konkrete tall på. Det er etterspørselen som vil styre prisinga, sier han.

Det blir rett og slett førstemann til mølla, men at selskapet skal fortsette med billige billetter på langdistanser også på lengre sikt, bekrefter informasjonssjefen.

- Vi er opptatt av at folk skal ha råd til å fly. Det er vår filosofi, og vi kommer til å fortsette med lave billettpriser, sier han.

Ny teknologi

Det skal de få til blant annet fordi Dreamlineren er billig i drift, med et drivstofforbruk som er opptil 20 prosent lavere enn på konkurrerende fly.

Kabinen på de nye flyene rommer totalt 291 seter. De 32 plassene lengst fram i flyet er i en egen seksjon med større seter og bedre beinplass.

Skroget på Dreamlineren er bygget av karbonkompositt, som er lettere og sterkere enn aluminium som fly normalt er bygd av i dag.

Øker trykket

Materialvalget skal blant annet gjøre det mulig å øke trykket i kabinen slik at det tilsvarer lufttrykket på lavere høyder.

Dette gjør at oksygenmengden i kabinen skal kunne økes, noe som ifølge Norwegian vil redusere jetlag-symptomer som hodepine og muskelsmerter.

Materialvalget vil også gjøre det mulig å øke luftfuktigheten i kabinen, noe som vil redusere plager som tørre øyne og tørr hud på lange turer.

Ny flyopplevelse

- Flyet vil også få større vinduer, det vil gjøre at passasjerene vil oppleve flyturen på en annen måte enn tidligere, sier Sandaker-Nielsen.

Dreamlineren har verdens største flyvinduer - som er så mye som 65 prosent større enn vinduene i dagens fly. De blir utstyrt med elektronisk dimming i stedet for dagens «gardiner».

Flyene har også en ny teknologi der rorflatene skal motvirke turbulens og vibrasjoner. Ifølge selskapet viser testene en åtte ganger reduksjon i flysyke og turbulensrelatert ubehag.

Og LED-belysningen om bord skal gjøre det mulig å simulere ulike tider på døgnet med farge og lysintensitet.

Det skal med andre ord bli en komfortabel flytur når den første Dreamlineren blir satt i rute om et knapt år.

Så gjenstår det å se om veien fram til levering blir like komfortabel for det allerede forsinkede flyet, men Norwegian er optimister:

- Vi er ganske trygge på at leveransen ligger fast slik vi har fått presentert den nå, sier informasjonssjefen.

Rekordbestilling

De seks Dreamliner-flyene er bare en liten del av Norwegians kommende flyflåte.

I slutten av januar skapte flyselskapet med Bjørn Kjos i spissen overskrifter, da de klinket til med historiens største europeiske flyordre.

Selskapet skal kjøpe til sammen 222 nye fly fra Boeing og Airbus for 127 milliarder kroner.

Avtalen med Boeing innebærer kjøp av 122 fly: 100 Boeing 737 MAX8 og 22 Boeing 737-800. Avtalen inneholder også en opsjon på ytterligere 100 fly.

Samtidig har Norwegian signert en avtale med Airbus om kjøp av 100 Airbus A320neo og opsjon på 50 fly av samme type. Det er første gang Norwegian kjøper fly fra Airbus.
MINDRE TURBULENS: Flyene har ny teknologi der rorflatene skal motvirke turbulens og vibrasjoner. Testene så langt viser ifølge selskapet en åtte ganger reduksjon i flysyke og turbulensrelatert ubehag. Illustrasjon: BOEING/NORWEGIAN

MINDRE TURBULENS: Flyene har ny teknologi der rorflatene skal motvirke turbulens og vibrasjoner. Testene så langt viser ifølge selskapet en åtte ganger reduksjon i flysyke og turbulensrelatert ubehag. Illustrasjon: BOEING/NORWEGIAN

DREAMLINER

• Har en optimal cruisehastighet på mach 0,85 - som er 85 prosent av lydens hastighet.

• Skal kunne fly mer enn 1000 kilometer lenger enn nærmeste konkurrerende flytype.

• Reisen Oslo - Bangkok skal kunne bli 30 minutter kortere enn i dag.

• Oslo - New York vil få redusert reisetida med om lag 20 minutter.

• Dreamlineren vil kunne fly uten mellomlanding fra Oslo og Stockholm til destinasjoner som for eksempel Rio, Singapore, Cape Town og San Francisco.

• Flytypen har inntil 20 prosent lavere drivstofforbruk pr. passasjer sammenlignet med fly av samme størrelse.

• NOx-utslippet skal reduseres med 25 -30 prosent i forhold til sammenlignbare flytyper.

Kilde: Boeing.com og Norwegian.no
I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt med utgangspunkt i artikkelen ovenfor. Tenk gjennom hvordan du vil framstå i det offentlige rom. Det er ikke forbudt å være anonym. Noen ganger kan det være påkrevet. Men i de fleste sammenhenger framstår en som skriver under fullt navn som mer interessant enn en som vil skjule sin identitet. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre i kommentarfeltet. Hensikten med en debatt er å bidra til å berike ordskiftet i det offentlige rom. Vi vil ikke ha trakassering, trusler og hatske meldinger i våre kommentarfelt.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Debattregler

Mest kommentert

  • Vil tvinge trygdemottakere til å stå opp

    Vil tvinge trygdemottakere til å stå opp

    Alle ledige under 30 år skal i aktivitet, ifølge Arbeids- og sosialminister Robert Eriksson (Frp). (1246 innlegg) Les mer

  • En av verdens største aviser tar et oppgjør med marihuanaforbud: Det har ført til stor skade på samfunnet

    En av verdens største aviser tar et oppgjør med marihuanaforbud: Det har ført til stor skade på samfunnet

    Vil legalisere rusmiddelet. (1226 innlegg) Les mer

  • Slår hull på Israels forklaring

    Slår hull på Israels forklaring

    Hvor mange raketter skjøt Hamas mot Israel mellom 21.november 2012 og 29.juni 2014? Ingen. (1108 innlegg) Les mer

  • Israelsk utenrikstalsmann kalte Brasil «diplomatisk dverg» og raljerte over 7-1-tapet

    Israelsk utenrikstalsmann kalte Brasil «diplomatisk dverg» og raljerte over 7-1-tapet

    Israelsk diplomati sjokkerer. (871 innlegg) Les mer

  • Før og etter angrepet

    Før og etter angrepet

    Vi trenger beredskap for å forsøke å hindre et terrorangrep mot Norge. Og vi trenger beredskap for å håndtere det som samfunn hvis det verste likevel skulle skje. (771 innlegg) Les mer

  • - Hadde russergrensa gått ned til Akershus, tror jeg utfallet ville blitt annerledes

    - Hadde russergrensa gått ned til Akershus, tror jeg utfallet ville blitt annerledes

    Kirkenes-verftsjef om norske Russland-sanksjoner. (768 innlegg) Les mer

  • Fotballag manglet pass: Måtte vente to timer for å komme seg på ferga

    Fotballag manglet pass: Måtte vente to timer for å komme seg på ferga

    - Kritisk å stå her i 40 varmegrader. (676 innlegg) Les mer

  • - Hadde vi visst om dette, hadde vi aldri kommet hit

    - Hadde vi visst om dette, hadde vi aldri kommet hit

    Tilreisende om terrortrusslen mot Norge. (685 innlegg) Les mer