Slik blir de nye Norwegian-flyene på innsiden.

Tips oss 2400
I LUFTA: Skroget på Dreamlineren er bygget av karbonkompositt som er lettere og sterkere enn aluminium som fly normalt er bygd av i dag. Illustrasjon: BOEING/NORWEGIAN

I LUFTA: Skroget på Dreamlineren er bygget av karbonkompositt som er lettere og sterkere enn aluminium som fly normalt er bygd av i dag. Illustrasjon: BOEING/NORWEGIAN

TOALETTENE: Norwegian har vært med på utviklingen av interiøret hele veien. At de nå har kommet så langt at de kan vise hvordan flyene skal bli, viser at de er langt på vei mot levering, mener informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.  Illustrasjon: BOEING/NORWEGIAN

TOALETTENE: Norwegian har vært med på utviklingen av interiøret hele veien. At de nå har kommet så langt at de kan vise hvordan flyene skal bli, viser at de er langt på vei mot levering, mener informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen. Illustrasjon: BOEING/NORWEGIAN

(Dagbladet): Etter flere utsettelser og en rekke historier om sprekker i skrogene, skal de nye Boeing 787-8 Dreamliner-flyene Norwegian bestilte for halvannet år siden, nå være i rute.

- Det første flyet er planlagt levert i starten av 2013, og det kommer enda ett kort tid etter, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til Dagbladet.

I illustrasjonene i denne saken kan du for første gang få et innblikk i hvordan selskapets nyervervelser ser ut på innsiden.

- Dette er slik Norwegians Dreamlinere kommer til å se ut, og det er første gang vi viser hvordan de vil se ut i Norwegian-drakt, sier informasjonssjefen.

Langdistanse

Flyene er i dag bare tatt i bruk av japanske All Nippon Airways, og størrelsen kan sammenlignes med Airbus 330, forteller Sandaker-Nielsen.

Totalt venter selskapet seks fly, tre er egeneide og tre er leasede maskiner, som leveres videre i løpet av 2014 og 2015.

- Vi ser fram til å begynne å fly langt, sier han.

For etter all sannsynlighet vil selskapet i første omgang starte med rutene Oslo-New York og Oslo-Bangkok.

2000 kroner til New York

Tidligere har Norwegian lovet lave billettpriser på de kommende langdistanseflyvningene - så billig som 2000 kroner tur-retur Oslo-New York.

Det står ved lag, men hvor mange billige billetter det er snakk om pr. avgang, vil ikke Sandaker-Nielsen si noe om:

- Det er det ingen konkrete tall på. Det er etterspørselen som vil styre prisinga, sier han.

Det blir rett og slett førstemann til mølla, men at selskapet skal fortsette med billige billetter på langdistanser også på lengre sikt, bekrefter informasjonssjefen.

- Vi er opptatt av at folk skal ha råd til å fly. Det er vår filosofi, og vi kommer til å fortsette med lave billettpriser, sier han.

Ny teknologi

Det skal de få til blant annet fordi Dreamlineren er billig i drift, med et drivstofforbruk som er opptil 20 prosent lavere enn på konkurrerende fly.

Kabinen på de nye flyene rommer totalt 291 seter. De 32 plassene lengst fram i flyet er i en egen seksjon med større seter og bedre beinplass.

Skroget på Dreamlineren er bygget av karbonkompositt, som er lettere og sterkere enn aluminium som fly normalt er bygd av i dag.

Øker trykket

Materialvalget skal blant annet gjøre det mulig å øke trykket i kabinen slik at det tilsvarer lufttrykket på lavere høyder.

Dette gjør at oksygenmengden i kabinen skal kunne økes, noe som ifølge Norwegian vil redusere jetlag-symptomer som hodepine og muskelsmerter.

Materialvalget vil også gjøre det mulig å øke luftfuktigheten i kabinen, noe som vil redusere plager som tørre øyne og tørr hud på lange turer.

Ny flyopplevelse

- Flyet vil også få større vinduer, det vil gjøre at passasjerene vil oppleve flyturen på en annen måte enn tidligere, sier Sandaker-Nielsen.

Dreamlineren har verdens største flyvinduer - som er så mye som 65 prosent større enn vinduene i dagens fly. De blir utstyrt med elektronisk dimming i stedet for dagens «gardiner».

Flyene har også en ny teknologi der rorflatene skal motvirke turbulens og vibrasjoner. Ifølge selskapet viser testene en åtte ganger reduksjon i flysyke og turbulensrelatert ubehag.

Og LED-belysningen om bord skal gjøre det mulig å simulere ulike tider på døgnet med farge og lysintensitet.

Det skal med andre ord bli en komfortabel flytur når den første Dreamlineren blir satt i rute om et knapt år.

Så gjenstår det å se om veien fram til levering blir like komfortabel for det allerede forsinkede flyet, men Norwegian er optimister:

- Vi er ganske trygge på at leveransen ligger fast slik vi har fått presentert den nå, sier informasjonssjefen.

Rekordbestilling

De seks Dreamliner-flyene er bare en liten del av Norwegians kommende flyflåte.

I slutten av januar skapte flyselskapet med Bjørn Kjos i spissen overskrifter, da de klinket til med historiens største europeiske flyordre.

Selskapet skal kjøpe til sammen 222 nye fly fra Boeing og Airbus for 127 milliarder kroner.

Avtalen med Boeing innebærer kjøp av 122 fly: 100 Boeing 737 MAX8 og 22 Boeing 737-800. Avtalen inneholder også en opsjon på ytterligere 100 fly.

Samtidig har Norwegian signert en avtale med Airbus om kjøp av 100 Airbus A320neo og opsjon på 50 fly av samme type. Det er første gang Norwegian kjøper fly fra Airbus.
MINDRE TURBULENS: Flyene har ny teknologi der rorflatene skal motvirke turbulens og vibrasjoner. Testene så langt viser ifølge selskapet en åtte ganger reduksjon i flysyke og turbulensrelatert ubehag. Illustrasjon: BOEING/NORWEGIAN

MINDRE TURBULENS: Flyene har ny teknologi der rorflatene skal motvirke turbulens og vibrasjoner. Testene så langt viser ifølge selskapet en åtte ganger reduksjon i flysyke og turbulensrelatert ubehag. Illustrasjon: BOEING/NORWEGIAN

DREAMLINER

• Har en optimal cruisehastighet på mach 0,85 - som er 85 prosent av lydens hastighet.

• Skal kunne fly mer enn 1000 kilometer lenger enn nærmeste konkurrerende flytype.

• Reisen Oslo - Bangkok skal kunne bli 30 minutter kortere enn i dag.

• Oslo - New York vil få redusert reisetida med om lag 20 minutter.

• Dreamlineren vil kunne fly uten mellomlanding fra Oslo og Stockholm til destinasjoner som for eksempel Rio, Singapore, Cape Town og San Francisco.

• Flytypen har inntil 20 prosent lavere drivstofforbruk pr. passasjer sammenlignet med fly av samme størrelse.

• NOx-utslippet skal reduseres med 25 -30 prosent i forhold til sammenlignbare flytyper.

Kilde: Boeing.com og Norwegian.no
Lik Dagbladet på Facebook.
I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt. Tenk over hvordan du vil fremstå i det offentlige rom. Vi lar deg være anonym, men husk at å bruke fullt navn gir deg mer troverdighet. Hold deg til saken og vis respekt for de andre i kommentarfeltet. Vi ønsker at du deltar og beriker den offentlige samtalen, men vi ønsker en høflig tone. Vi sletter hatske, truende eller sjikanerende innlegg. Er din kommentar blitt slettet, og lurer på hvorfor? Send e-post til debatt@dagbladet.no, med ditt brukernavn.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Her kan du lese våre debattregler

Mest kommentert

  • Den lange veien hjem

    Den lange veien hjem

    Å råde unge jenter til å passe på seg selv, er ikke det samme som å gi dem skylden for voldtekt. (415 innlegg) Les mer

  • Arbeid til flyktninger

    Arbeid til flyktninger

    Når vi i dag snakker om 8000 flyktninger til Norge, vender mine tanker tilbake til vinteren 1944, da vi hadde mange ganger 8000 flyktninger i Norge. (367 innlegg) Les mer

  • En hyllest til en ekte statsmann

    En hyllest til en ekte statsmann

    I forkant av årets valgkamp har den blivende politiker mye å lære av Kåre Willoch. (305 innlegg) Les mer

  • Ingen bibelsk løsning

    Ingen bibelsk løsning

    Selv om det å miste jobben er en personlig krise for den det gjelder, er ikke dommedag kommet. (198 innlegg) Les mer

  • Manglende samsvar mellom liv og lære, svekker troverdigheten

    Manglende samsvar mellom liv og lære, svekker troverdigheten

    Når ledende klima- og miljøengasjerte mennesker ikke bryr seg med å redusere egne utslipp, kan dette oppfattes som et tegn på at klimasituasjonen ikke er så alvorlig. (194 innlegg) Les mer

  • Ser du det ikke før du forstår det?

    Ser du det ikke før du forstår det?

    Inga Marte Thorkildsens bok «Du ser det ikke før du tror det» fremmer uriktige påstander om ADHD, som kan føre til at barn fratas helsehjelp og mister sine rettigheter. (168 innlegg) Les mer

  • Mannen som trosset Hitler

    Mannen som trosset Hitler

    August (26) nektet å gjøre nazihilsen. (146 innlegg) Les mer

  • Øystein Djupedal har meldt seg ut av SV og inn i Ap

    Øystein Djupedal har meldt seg ut av SV og inn i Ap

    Syria-håndteringen fikk begeret til å renne over. (135 innlegg) Les mer