Historier kan oversettes. Men koreografi inspirert av litteratur må finne sitt eget språk.

Tips oss 2400
SKOGENS SUS: Tine Schwabs scenografi tar publikum med inn skogen - og dessuten til fossen og inn på pikerommet. Foto: Erik Berg, Den Norske Opera & Ballett.

SKOGENS SUS: Tine Schwabs scenografi tar publikum med inn skogen - og dessuten til fossen og inn på pikerommet. Foto: Erik Berg, Den Norske Opera & Ballett.

«Is-slottet»

•Roman av Tarjei Vesaas, utgitt i 1963 og belønnet med Nordisk Råds Litteraturpris i 1964.
•Tidligere både filmatisert (Per Blom, 1987) og dramatisert for teater (Petter Rosenlund, 2004). Urpremiere på ballettversjonen skjer i Den Norske Opera 27.03.
•Elleveåringene Siss og Unn - den første utadvendt, den andre innadvendt - dras mot hverandre hverandre etter at Unn har flyttet til bygda. Tiltrekningen er både psykologisk og fysisk. Men Unn forsvinner: Hun går inn i en frossen foss, isslottet, og hun blir borte. Siss forandrer seg. Boka følger sorgprosessen hennes, og viser hvordan hun klarer å gå videre etter å ha mistet venninna.
•Å vokse opp og å våkne opp er hovedtemaer i boka, sammen med vennskap, hemmeligheter, gryende seksualitet, skyldfølelse, tap og å komme videre etter et tap.
Kilder: Store Norske Leksikon, «Is-slottet» av Tarjei Vesaas.

Kristian Støvind

•Norsk koreograf og tidligere danser.
•Utdannet ved Den Norske Operas Ballettskole og Balletzentrum i Hamburg. Var aspirant i Nasjonalballetten 1997-1999, og har vært fast ansatt siden.
•Blant hans koreografier er «Mens jeg så en annen vei og tenkte på noe annet», «Partita for ham og henne», «Romeo og Julie - en moderne kjærlighetshistorie» (denne i samarbeid med Cina Espejord) og «I tid og rom», som var del av åpningsgallaen i operahuset i Bjørvika.
•Mottok Esso-prisen som danser i 1999. Han var blant de nominerte til Kritikerprisen i 2010 for koreografi på forestillingen «Salt kyss, syrlig smil og søt musikk».
Kilde: Den Norske Opera & Ballett

Bibbi Moslet

•Norsk dramaturg, med erfaring fra teater, film, opera og ballett.
•Tidligere ansatt bl.a på Gøteborgs Stadsteater og Norsk Film AS. Har lang erfaring som frilanser, og har arbeidet for Den Norske Opera & Ballett siden 2003.
•Blant ballettforestillingene hun har arbeidet med, er «Woyzeck» og Støvinds «Salt kyss, syrlig smil og søt musikk».
•Hadde dramaturgi på Nationaltheatrets forestillinger «Galileo» (2010), «Når vi døde vågner» (2006) og Peer Gynt (2004). Blant operaene hun har arbeidet med er «Dead Beat Escapement» av Cecilie Ore (2008), «Jorden rundt på 80 dager» av Gisle Kverndokk og Øystein Wiik (2010) og «Den fjerde nattevakt» av Gisle Kverndokk (2005).
Kilder: Sceneweb/Bibbi Moslet, Den Norske Opera & Ballett
SAMTIDSDANS: For at ord skal bli trinn og bokkapitler scener, trengs en dramaturg og en koreograf som vet hva de vil fortelle - og hvordan.

Noen lykkes. «Don Quixote», «Alice i Eventyrland» og «Coppélia» er kjente og kjære ballettforestillinger.

Men at en bok er populær betyr ikke automatisk at balletten basert på den vil bli det. Har du hørt om danseforestillingen basert på «Kjærlighet i koleraens tid»?


Å KOREOGRAFERE ut fra litteratur er utfordrende. En fare er at det kan bli banalt, mener koreograf Kristian Støvind.

Han er koreografen bak ballettutgaven av Tarjei Vesaas' «Is-slottet», med urpremiere i Den Norske Opera & Ballett i dag, og han mener at nettopp fordi balletten så klart formidler de store følelsene, kan narrativ ballett fort bli oppfattet som overtydelig og klisjéfylt.

Samtidig er det ingen som forventer at dans skal gjengi handlingen i en bok trinn for trinn. Dermed står man langt friere når man dramatiserer for dans enn når man dramatiserer for teater eller film.

- Utfordringen er å forkorte fortellingen og samtidig beholde dybden. Dans går inn til essensen i en historie. Vår oppgave er å finne essensen. Den ligger ofte i det mellommenneskelige, i følelsene, sier «Is-slottet»-dramaturg Bibbi Moslet.

Hun mener at forskjeller i kunstuttrykk gir mulighet for å skape dybde og nye refleksjoner, fordi man åpner andre perspektiver og får tilskueren til å tenke over historien på nye måter.


KONTRASTENE MELLOM det lyse og det mørke i «Is-slottet» har vært viktige for Støvind & Moslet. Siss' utvikling er hovedtemaet for koreografien.

- Noe av det første et barn lærer å være redd for, er det å dø. Man forstår tidlig at det er det verste som kan skje. Men snart skjønner man også at det eneste som er sikkert her i livet, er at man skal dø. Med andre ord er det verste som kan skje også det eneste man vet sikkert vil skje. Hvordan man takler denne erkjennelsen sier mye om hvem man er som menneske, sier Kristian Støvind.

Med erkjennelsen om at man selv skal dø, kommer også erkjennelsen om at man skal miste noen. Men Siss opplever å miste før hun har rukket å reflektere rundt hva et tap betyr.

- En person går fra uskyld til erfaring. Hun opplever kjærligheten og døden. Hun ser verden og hun blir voksen. Hun mister, men hun gjør det uten å bli et offer, sier Bibbi Moslet, som har respekt for sjelsstyrken Siss-skikkelsen viser.

- Hun møter det vanskelige og lykkes i å gå gjennom det. Det er styrke. For oss har det vært viktig å vise både det og den gleden som også finnes i «Is-slottet», sier Bibbi Moslet.


AT EN KOREOGRAF bruker et skuespill eller en operaforestilling som utgangspunkt for en ballett skjer ofte.

Noe sjeldnere er det at inspirasjonen kommer fra litteratur, og når det skjer, er det ofte eventyr eller myter - det vil si ofte enkle, allerede abstraherte historier - som ligger til grunn.

Samtidig finnes eksempler på at balletten har vokst seg større enn boka den var basert på noen gang ble: «Nøtteknekkeren» begynte som en roman av tyske E.T.A Hoffman.

Hvor mange kan si at de har lest den? Sannsynligvis langt færre enn det er som har sett ballettversjonen med Tsjaikovskijs musikk og Petipas koreografi.

Den ble skapt i 1892 og vises fortsatt hyppig over hele verden. I mange land er den en fast juletradisjon, og den har inspirert flere alternative versjoner, blant annet av Alexander Gorsky (1919), George Balanchine (1954), Maurice Béjart (1998) og Dinna Bjørn (1994, dette er versjonen Nasjonalballetten har som sin juletradisjon).


SOM KUNSTART er dans både fysisk og abstrakt. Handlingen i ballettutgaven av «Is-slottet» er naturligvis abstrahert sammenlignet med bokutgaven. Men publikum skal kunne følge historien uten problemer.

- Tilskueren skal kunne være i fortellingen. Det skal være mulig å følge utviklingen hos Siss gjennom vennskapet med Unn, og hennes prosess med å komme over henne, sier Kristian Støvind.

Det gjelder enten man har lest boka eller ikke.

For Støvind har det vært viktig å skape et selvstendig verk: En forestilling man kan ha glede av enten man har lest Vesaas-romanen eller ikke.

- Vår «Is-slottet» skal stå på egne bein. Den skal ikke være et supplement til boka, sier han.


BIBBI MOSLET OG KRISTIAN STØVIND oppfatter begge Vesaas som en billedskapende forfatter, og de har forsøkt å ta hans billedverden med seg inn i forestillingen. Ikke bare plottet, altså, men også stemningene.

Det gjelder i dansen, og det gjelder i bruken av scenografi og kostymer (begge deler av Tine Schwab) og musikk (spesialskrevet av Terje Isungset og til dels framført på is-instrumenter).

Smellene Vesaas beskriver når isen sprekker kan man forvente å høre som lydeffekter.

- Noen av Vesaas' metaforer har vi kunnet oversette direkte til dans. Andre har vi måttet endre på. For eksempel beskriver boka skogens sus. Det gjengir ikke vi. Men forhåpentlig kan musikken gi publikum en følelse av å være i skogen, sier Bibbi Moslet.
John Arne Markussen

Velkommen til debatt med utgangspunkt i artikkelen ovenfor. Tenk gjennom hvordan du vil framstå i det offentlige rom. Det er ikke forbudt å være anonym. Noen ganger kan det være påkrevet. Men i de fleste sammenhenger framstår en som skriver under fullt navn som mer interessant enn en som vil skjule sin identitet. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre i kommentarfeltet. Hensikten med en debatt er å bidra til å berike ordskiftet i det offentlige rom. Vi vil ikke ha trakassering, trusler og hatske meldinger i våre kommentarfelt.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Debattregler

Mest kommentert

  • Sjokkmåling: Folket sier JA til billig-OL

    Sjokkmåling: Folket sier JA til billig-OL

    OL-motstandere snur i fersk Dagbladet-måling. (1463 innlegg) Les mer

  • - Ingen militær trussel mot Norge

    - Ingen militær trussel mot Norge

    Ukraina-krisen viser at det er viktigere med tettere kontakt - ikke mindre, sier Rune Rafaelsen fra Barentssekretariatet, som vil åpne grensa til Russland enda mer. (1346 innlegg) Les mer

  • - Supermakt <br> i dyp krise

    - Supermakt
    i dyp krise

    Professor Ole O. Moen fastslår at for første gang i historien har vi fått en generasjon amerikanere som er «dummere» enn sine foreldre. (1261 innlegg) Les mer

  • - Hva mener du egentlig, Jonas?

    - Hva mener du egentlig, Jonas?

    Frp-nestleder Per Sandberg utfordrer Ap-lederen på seks punkter. (999 innlegg) Les mer

  • Frp sin ufordragelege nabo

    Frp sin ufordragelege nabo

    Mange har prøvd å knekke Frp-koden, men ingen har klart det. Ingen har klart å knekke SD-koden heller. (918 innlegg) Les mer

  • Slik kan det se ut når vår egen galakse kolliderer med den mye større naboen

    Slik kan det se ut når vår egen galakse kolliderer med den mye større naboen

    Ny datasimulering viser Melkeveiens skjebne. (754 innlegg) Les mer

  • Frp fram to prosentpoeng

    Frp fram to prosentpoeng

    I septembermålingen til Ipsos MMI. (555 innlegg) Les mer

  • Nå fjernes denne jentas rasistiske ytringer

    Nå fjernes denne jentas rasistiske ytringer

    SVT stopper «Pippi»-rasisme. (513 innlegg) Les mer