Markedsekspert mener Norwegians «halehelt»-kampanje er klønete håndtert. Men oppmerksomheten er gull verdt.

Tips oss 2400
- KLØNETE: Rektor ved Markedshøyksolen Trond Blindheim er ikke imponert over Norwegians håndtering av «halehelt»-kampanjen. Foto:Fredrik Naumann/Dagbladet

- KLØNETE: Rektor ved Markedshøyksolen Trond Blindheim er ikke imponert over Norwegians håndtering av «halehelt»-kampanjen. Foto:Fredrik Naumann/Dagbladet

- FORNØYDE: Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen er godt fornøyd med «halehelt»-kampanjen til tross for boikott. Foto: Norwegian.

- FORNØYDE: Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen er godt fornøyd med «halehelt»-kampanjen til tross for boikott. Foto: Norwegian.

(Dagbladet): - Norwegian hadde nok sett for seg mer folkelige ikoner, men i stedet kommer det kandidater som er omstridte og for tett opp til vår tid. Når familiene i tillegg trekker flere av kandidatene, så kan man sette spørsmålstegn ved slike kampanjer, sier rektor ved Markedshøyskolen Trond Blindheim til Dagbladet.

Som Dagbladet har skrevet, har hele tre familier boikottet Norwegians «halehelt»-kampanje.

I tillegg har Norwegians interne jury selv valgt å fjerne to av de fem kandidatene som fikk flest stemmer - og som dermed var klare for finalerunden.

- Småklønete

- Det var litt småklønete håndtert fra starten av. Norwegian burde selv ha laget en ferdig liste som folk kunne stemt på, nå blir det litt «Muppet Show» over det hele. Det er kommet fram kandidater som Norwegian helt sikkert ikke hadde forestilt seg, sier Blindheim.

Det er familiene til Jens Bjørneboe, Joachim «Jokke» Nielsen og Øystein «Euronymous» Aarseth som boikotter kampanjen.

Norwegian valgte selv å trekke Trond André Bolle og Robert Skaanes.

Bolle ble trukket fordi Norwegian vurderer det som en sikkerhetsrisiko å ha en tidligere Afghanistan-soldat på flyet sitt. Når det gjelder Skaanes, forklarer Norwegian at han ikke infrir kravene de har stilt i konkurransen.

I følge Norwegians «halehelt»-kriterier må kandidaten «ha utmerket seg og inspirert andre», og at «vedkommende var utfordrer i sin tid».

- Friskt pust

Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen mener de har vært tydelige gjennom hele prosessen.

- Vi har hele tiden vært både tydelige og åpne på at vi ønsker at det er folket i regionene som skal nominere og stemme på sine helter. Derfor har vi latt det være åpent og ikke forhåndsdefinert en lang liste med kandidater, sier han til Dagbladet.

Han syns det bare har vært positivt at det har kommet inn forslag som ikke er «helt A4».

- Det har i aller høyeste grad tilført kampanjen et friskt pust, noe som har vært et klart mål for oss. Vi har hele tiden vært tydelige på at kandidatene må innfri et sett med kriterier, blant annet samtykke fra familien, for å kvalifisere til selve valget. Dette har vi gjort for å ha en kvalitetssikring i bunn, sier han.

God reklame

Alt kaoset til tross - Trond Blindheim tror ikke Norwegian har tatt skade av kampanjen.

- Media har skrevet mye om dette, og oppslagene har vært overveldende positive. Norwegian hadde ikke hatt råd til å betale for en reklamekampanje med like mange avissider, sier han.

Rektoren vil ikke spekulere i hvor mye all oppmerksomheten er verdt, men viser til at en dobbeltside i VG koster 630 000 kroner.

- Selv om mange ikke får innfridd ønskene sine, så har ikke det noe å si. Folk flest ser dette som gøy og moro, tror Blindheim.

- Godt fornøyde

Sandaker-Nielsen mener dette ikke er et spørsmål om hva slags reklamekampanjer Norwegian har råd til, men om å «tenke nytt om hvordan man kan involvere sine kunder».

- Vi er svært godt fornøyd med mottakelsen og responsen på denne aktiviteten — det viser aktiviteter der man involverer folket har kommet for å bli, sier han.
I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid nå stengt. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden er hverdager fra 10:00 til 20:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør