I en ny rapport avdekkes det at Oslo kommune mangler styring og kontroll av handikapmillionene.

Tips oss 2400
NY RAPPORT: En ny rapport fra PricewaterhouseCoopers (PWC) fast at Oslo kommune mangler kontroll på lønns- og arbeidsforhold i bedriften.

NY RAPPORT: En ny rapport fra PricewaterhouseCoopers (PWC) fast at Oslo kommune mangler kontroll på lønns- og arbeidsforhold i bedriften.

Dette er saken:

• Uloba er en såkalt BPA-bedrift (borgerstyrt personlig assistanse) som er eid og drevet av funksjonshemmede selv. Bedriften har vokst til å bli en gigant med 1000 andelseiere og 5500 ansatte.

• I juni 2011 skrev Dagbladet om en filippinsk assistent som sier hun ble presset ut av jobben etter at hun varslet om seksuell trakassering. 34-åringen jobbet som personlig assistent for en handikappet mann i selskapet Uloba.

• 1. juli 2011 kunne Dagbladet avsløre at selskapet bryter loven når de nekter å betale overtid før etter 11 timer.

• 14. oktober 2011 skrev Dagbladet at Arbeidstilsynet har avdekket at Uloba bryter arbeidsmiljøloven en rekke steder. Blant annet mangler Uloba bedriftshelsetjeneste og verneombud.

• Uloba har nå iverksatt flere tiltak for å møte Arbeidstilsynets pålegg.

• 20. oktober 2011 fortalte Uloba-assistent Johanne Flønes Monsen (26) at hun ble presset ut av jobben etter at hun ble gravid. Hun mener hun ble presset ut på grunn av graviditeten. 26-åringen fikk fra tilbud fra ledelsen om økonomisk kompenasjon for den perioden hun har fått redusert arbeidstid.

• I desember 2011 skrev Dagbladet at Oslo kommune har engasjert revisjonsselskapet Price Waterhouse Coopers (PwC) for å gå selskapets forhold til kommunen etter i sømmene.

• 28. januar 2011 skrev Dagbladet at
Likestillings- og diskrimineringsombudet hadde konkludert med at den filippinske assistenten ble utsatt for etnisk diskriminering av sin handikappede sjef.

GIGANT: Uloba er en såkalt BPA-bedrift (borgerstyrt personlig assistanse) som er eid og drevet av funksjonshemmede selv. Bedriften har vokst til å bli en gigant med 1000 andelseiere og 5500 ansatte. Foto: EIRIK HELLAND URKE/DAGBLADET

GIGANT: Uloba er en såkalt BPA-bedrift (borgerstyrt personlig assistanse) som er eid og drevet av funksjonshemmede selv. Bedriften har vokst til å bli en gigant med 1000 andelseiere og 5500 ansatte. Foto: EIRIK HELLAND URKE/DAGBLADET

- PRESSET UT: I juni 2011 skrev Dagbladet om en filippinsk assistent som sa hun ble presset ut av jobben etter at hun varslet om seksuell trakassering. 34-åringen jobbet som personlig assistent for en handikappet mann i selskapet Uloba. FOTO: BENJAMIN A. WARD/DAGBLADET

- PRESSET UT: I juni 2011 skrev Dagbladet om en filippinsk assistent som sa hun ble presset ut av jobben etter at hun varslet om seksuell trakassering. 34-åringen jobbet som personlig assistent for en handikappet mann i selskapet Uloba. FOTO: BENJAMIN A. WARD/DAGBLADET

- BRA: - Det er bra at Oslo kommune forsikrer seg om at funksjonshemmede i byen kan leve gode liv med BPA, og at ting går riktig for seg, sier informasjonssjef i Uloba, Jon Torp, til Dagbladet. Foto: EIRIK HELLAND URKE/DAGBLADET

- BRA: - Det er bra at Oslo kommune forsikrer seg om at funksjonshemmede i byen kan leve gode liv med BPA, og at ting går riktig for seg, sier informasjonssjef i Uloba, Jon Torp, til Dagbladet. Foto: EIRIK HELLAND URKE/DAGBLADET

(Dagbladet): Gjennom flere artikler har Dagbladet avslørt at handikapgiganten Uloba bryter loven på en rekke punkter. I etterkant av Dagbladets avsløringer har Arbeidstilsynet også konkludert med flere brudd på arbeidsmiljøloven.

Nå slår en ny rapport fra PricewaterhouseCoopers (PWC) fast at Oslo kommune mangler kontroll på lønns- og arbeidsforhold i bedriften.

«Bydelene har ikke rutiner for oppfølging eller kontroll av leverandørenes forpliktelse til å ha lønns- og arbeidsvilkår som oppfyller arbeidsmiljølovens krav,» skriver PWC i rapporten.

Uloba er en såkalt BPA-bedrift (borgerstyrt personlig assistanse), som er eid og drevet av funksjonshemmede selv.

I Oslo har Uloba ansatt 950 personlige assistenter hos 143 funksjonshemmede.

Mangler retningslinjer

I tillegg viser PWCs rapport at det ikke foreligger noen tydelige retningslinjer for hvilke arbeidsoppgaver som ligger innenfor og utenfor assistentens kompetanseområde hos Uloba. I rapporten skriver PWC videre at «Uloba involverer seg ikke i hvilke arbeidsoppgaver som utførers for bruker, og foretar ingen direkte kontroller».

Videre skriver PWC at bydelene ikke har noen retningslinjer for hvilke arbeidsoppgaver som ligger innenfor og utenfor assistentens kompetanseområde. Bydelene har heller ingen rutiner for oppfølging av assistentens faktiske utførelse av arbeidsoppgavene. Det foreligger heller ingen rutiner og prosedyrer for inngåelse og fastsettelse av vedtak hos bydelene.

Videre skriver PWC at det «foreligger ingen rutine for kommunikasjon og rapportering av forhold hos brukerne, fra Uloba til kommunen, og det foreligger ingen rutine for kommunikasjon og rapportering fra kommunen til Uloba».

- Ikke nok kontroll

«Som det framgår av Dagbladets spørsmål, framkommer det i PWC-rapporten at bydelene ikke fører tilstrekkelig kontroll, blant annet hva gjelder arbeidsmiljølovens bestemmelser,» skriver seksjonssjef for pleie og omsorg i byrådsavdeling for eldre og sosiale tjenester, Eva Waaler, i en e-post til Dagbladet.

Uloba er en av flere leverandører som har søkt tjenestekonsesjon i brukervalgsordning knyttet til brukerstyrt personlig assistanse, som innføres fra 1. april. Oslo kommune har innstilt på at Uloba skal tildeles slik konsesjon, forutsatt at avvikene påpekt av Arbeidstilsynet er brakt i orden, skriver Waaler.

Ulovlig overtid

Dagbladet har tidligere skrevet at Uloba bryter loven når de nekter å betale overtid før etter elleve timer. PWC har kontrollert timelister for 74 assistenter i bydel Vestre Aker og 23 assistenter i bydel Søndre Nordstrand for tre måneder i 2011. Der har de funnet en rekke brudd på arbeidstidsbestemmelsene i arbeidsmiljøloven.

PWC-rapporten viser blant annet at 20 av 74 assistenter i Bydel Vestre Aker i til sammen 128 tilfeller jobbet mer enn 40 timer i løpet av en sjudagersperiode.

Av de 20 assistentene som jobbet overtid, var det åtte assistenter som i til sammen 35 tilfeller hadde ei samlet arbeidstid som oversteg 50 timer. I tillegg viser rapporten at tre assistenter jobbet mer enn 60 timer i løpet av fire sammenhengende uker og dermed skulle hatt overtidsbetalt.

- Tar det alvorlig

- Det er bra at Oslo kommune forsikrer seg om at funksjonshemmede i byen kan leve gode liv med BPA, og at ting går riktig for seg, sier informasjonssjef i Uloba, Jon Torp, til Dagbladet. Han forteller at de nå jobber hardt for å bli enda bedre.

- Vi i Uloba tar forbedringspunktene våre på største alvor, sier Torp, som peker på at PWC-rapporten beskriver tida før 1. mars 2012. Da innførte nemlig Uloba obligatoriske digitale timelister.

- De manuelle rutinene for arbeidstidsbestemmelser og overtidsbetaling er nå avløst av et digitalt verktøy som vi har jobbet lenge med. Vi måtte nemlig lage timelisteverktøyet vårt helt fra grunnen av, fordi ingen kunne selge oss en løsning som fungerte også for blinde og synshemmede arbeidsledere. Nå er løsningen på plass, og det fungerer glimrende, sier Torp, som peker på at de andre påleggene fra Arbeidstilsynet også er ordnet, eller vil bli ordnet innen fristene. Videre viser han til at rapporten peker på at de funksjonshemmede har fått de assistansetimene de skal ha.

MENER SEG OGSÅ PRESSET UT: 20. oktober 2011 fortalte Uloba-assistent Johanne Flønes Monsen (26) at hun ble presset ut av jobben etter at hun ble gravid. Hun mener hun ble presset ut på grunn av graviditeten. 26-åringen fikk fra tilbud fra ledelsen om økonomisk kompenasjon for den perioden hun har fått redusert arbeidstid. Foto: BJØRN LANGSEM/DAGBLADET

MENER SEG OGSÅ PRESSET UT: 20. oktober 2011 fortalte Uloba-assistent Johanne Flønes Monsen (26) at hun ble presset ut av jobben etter at hun ble gravid. Hun mener hun ble presset ut på grunn av graviditeten. 26-åringen fikk fra tilbud fra ledelsen om økonomisk kompenasjon for den perioden hun har fått redusert arbeidstid. Foto: BJØRN LANGSEM/DAGBLADET

I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid nå stengt. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden er hverdager fra 10:00 til 20:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør