Etter at Dagbladet avslørte brudd på arbeidsmiljøloven hos selskapet Uloba, har handikapgiganten mottatt en flom av krav.

Tips oss 2400
NY RAPPORT: En ny rapport fra PricewaterhouseCoopers (PWC) fast at Oslo kommune mangler kontroll på lønns- og arbeidsforhold i bedriften.

NY RAPPORT: En ny rapport fra PricewaterhouseCoopers (PWC) fast at Oslo kommune mangler kontroll på lønns- og arbeidsforhold i bedriften.

Dette er saken:

• Uloba er en såkalt BPA-bedrift (borgerstyrt personlig assistanse) som er eid og drevet av funksjonshemmede selv. Bedriften har vokst til å bli en gigant med 1000 andelseiere og 5500 ansatte.

• I juni 2011 skrev Dagbladet om en filippinsk assistent som sier hun ble presset ut av jobben etter at hun varslet om seksuell trakassering. 34-åringen jobbet som personlig assistent for en handikappet mann i selskapet Uloba.

• 1. juli 2011 kunne Dagbladet avsløre at selskapet bryter loven når de nekter å betale overtid før etter 11 timer.

• 14. oktober 2011 skrev Dagbladet at Arbeidstilsynet har avdekket at Uloba bryter arbeidsmiljøloven en rekke steder. Blant annet mangler Uloba bedriftshelsetjeneste og verneombud.

• Uloba har nå iverksatt flere tiltak for å møte Arbeidstilsynets pålegg.

• 20. oktober 2011 fortalte Uloba-assistent Johanne Flønes Monsen (26) at hun ble presset ut av jobben etter at hun ble gravid. Hun mener hun ble presset ut på grunn av graviditeten. 26-åringen fikk fra tilbud fra ledelsen om økonomisk kompenasjon for den perioden hun har fått redusert arbeidstid.

• I desember 2011 skrev Dagbladet at Oslo kommune har engasjert revisjonsselskapet Price Waterhouse Coopers (PwC) for å gå selskapets forhold til kommunen etter i sømmene.

• 28. januar 2011 skrev Dagbladet at
Likestillings- og diskrimineringsombudet hadde konkludert med at den filippinske assistenten ble utsatt for etnisk diskriminering av sin handikappede sjef.

• Mandag meldte Dagbladet at en ny rapport fra PricewaterhouseCoopers (PWC) slår fast at Oslo kommune mangler kontroll på lønns- og arbeidsforhold i bedriften.
(Dagbladet): Gjennom flere artikler har Dagbladet avslørt at handikapgiganten Uloba bryter loven på en rekke punkter, blant annet betalte selskapet overtid først etter 11 timer i stedet etter 9 timer slik loven sier.

I etterkant av Dagbladets avsløringer har Arbeidstilsynet også konkludert med flere brudd på arbeidsmiljøloven. Mandag meldte Dagbladet at en ny rapport fra PricewaterhouseCoopers (PWC) slår fast at Oslo kommune mangler kontroll på lønns- og arbeidsforhold i bedriften.

«Bydelene har ikke rutiner for oppfølging eller kontroll av leverandørenes forpliktelse til å ha lønns- og arbeidsvilkår som oppfyller arbeidsmiljølovens krav,» skriver PWC i rapporten.

Lover etterbetaling

I etterkant av Dagbladets avsløringer lovte Uloba å etterbetale overtid til sine assistenter. Da Dagbladet skrev om etterbetalingen sa Uloba til Dagbladet at dette bare gjaldt «et fåtall».

I PWC-rapporten kommer det derimot fram at Uloba allerede 15. september 2011 hadde mottatt 950 krav.

I rapporten skriver PWC at «Uloba har ikke kommet i gang med etterberegning av manglende utbetalt overtidsgodtgjørelse og har ikke utarbeidet noen metode for beregning av manglende overtidsgodtgjørelse. Uloba har valgt en tilnærming der det er opp til den enkelte assistent å fremme krav og har startet arbeidet med å informere om dette. Uloba kunne valgt en tilnærming hvor de selv beregnet assistentenes eventuelle tilgodehavende og deretter utbetalte dette».

Uloba har sendt ut brev til 9 500 assistenter. I PWC-rapporten kommer det fram at ca. 2 000 brev har kommet i retur som følge av feil adresse.

- Spekulativt

- Ulobas framgangsmåte virker spekulativ for det kan se ut som om de spekulerer i at assistenter ikke skal levere inn krav, sier Fagforbundets tillitsvalgt i Vestre Aker, Jøran Frisvold.

Frisvold fremmer nå sak på vegne av to av Fagforbundets medlemmer, som til sammen anslagsvis skal ha krav på 300 ubetalte overtidstimer. Han mener Uloba selv bør regne ut hva hver enkelt har krav på slik at alle assistentene ville blitt behandlet likt.

- Vil finne alle

- Uloba er svært opptatt av at alle assistenter skal få den overtidsbetalingen de har krav på. Vi har nå en fullstendig gjennomgang av 100.000 timelister for 9.500 assistentener for de siste tre årene, sier informasjonssjef i Uloba, Jon Torp, til Dagbladet. Han sier de vil finne alle som kan ha krav på etterbetaling av overtid, og gi dem det.

- Dette gjelder også de assistentene som selv ikke har meldt et slkt krav til oss. Vi har fullt trykk på dette og har flere flinke folk som jobber med etterbetaling på heltid, men det er mye jobb og vi er fortsatt ikke helt i mål. Assistenter som er i målgruppen må gjerne ta kontakt med oss for å gi oss oppdatert adresse og kontonummer, sier Torp.

KRITISERER ULOBA: - Ulobas framgangsmåte virker spekulativ for det kan se ut som om de spekulerer i at assistenter ikke skal levere inn krav, sier Fagforbundets tillitsvalgt i Vestre Aker, Jøran Frisvold. Foto: SVEINUNG U. YSTAD/DAGBLADET

KRITISERER ULOBA: - Ulobas framgangsmåte virker spekulativ for det kan se ut som om de spekulerer i at assistenter ikke skal levere inn krav, sier Fagforbundets tillitsvalgt i Vestre Aker, Jøran Frisvold. Foto: SVEINUNG U. YSTAD/DAGBLADET

I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid stengt fra klokken 00:00 alle dager. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden vil være hverdager fra 07:00, og helgedager/røde dager fra 08:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør