Og nei, du ser ikke feil: Den har skiboks på taket.

Tips oss 2400
Skiesset Jon Olsson har tidligere snakket med Vi Menn Bil Top Gear om sin veldige bilinteresse som startet tidlig hjemme i Mora. Listen over biler han har hatt, er etter hvert blitt svært rikholdig.

I de seneste årene har svensken skapt en viss oppstandelse ved å sette skibokser på superbiler, blant annet på en Lamborghini Murciélago LP670 SuperVeloce og en Lamborghini Gallardo LP560.

Nå har svensken skaffet seg enda fartsglad bil, som selvsagt også bærer hans varemerke, skiboksen. Bilen er en meget spesiell versjon av Audi R8, tunet og stylet av den tyske Audi-spesialisten PPI. Selv beskriver Olsson bilen som «the carbon fiber winter monster».

Verdens beste jibber

Jon Olsson omtales ofte som verdens beste jibber/freestyler. Han er opphavet til nær utallige triks innen freestyle-genren, som DJ Flip, Hexo Flip, Kangaroo Flip og The Tornado. Han har ni Winter X-games-medaljer og er opphavet til Jon Olsson Invitational og Jon Olsson Super Sessions i Åre.

Som så mange andre jibbere har også Olsson bakgrunn fra vanlig alpint, men han byttet ut alpinskiene med twintip allerede i 16-årsalderen. Han har imidlertid tatt mål av seg til å konkurrere i OL i Sotsji og debuterte som proff alpinist i Val d'Isere i 2010.

Basert på Audi R8

Freestyle-stjernen er for tida opptatt med Jon Olsson Invitational, som går i Åre 7. april, og på sin vanligvis så aktive hjemmeside røper han ikke mye om sin nyervervede widebody karbon-Audi.

Ifølge gtspirit.com er det en PPI Design R8 Razor GTR, som er basert på Audi R8 V10 5,2 FSI med 525 hk.

Med PPIs bearbeidelse av den selvpustende V10-motoren yter den over 600 hk ved 7400 omdreininger, og har et maksimalt dreiemoment på 565 Nm ved 6400 omdreininger. Omfattende bruk av karbon gjør at vekten er redusert med 250 kilo. Bilen skal dermed greie 0-100 km/t på 3,2 sekunder og ha en toppfart på 335 km/t.

I tillegg ser det ut til at Olsson har benyttet seg av tuningspesialisten STaSIS. Dermed kan hans særegne Audi ha over 700 hk. Det gjør nok vei i vellinga.

Les også:
BMWs miljøvennlige råskinn
Denne superbilen er som skapt for Norge
Tidenes råeste muskelbil

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.


I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid nå stengt. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden er hverdager fra 10:00 til 20:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør