474 har klaget på tannlegebehandling de tre siste åra. Nær halvparten har fått medhold.

Tips oss 2400
GAP OPP: Ifølge en ny rapport fra NPE har tannlegestanden et forbedringspotensial. Foto: Colourbox

GAP OPP: Ifølge en ny rapport fra NPE har tannlegestanden et forbedringspotensial. Foto: Colourbox

Værmelding for Oslo

I dag I morgen Mandag Tirsdag
Halvskyet13°Lettskyet15°Halvskyet16°Lettskyet16°

(Dagbladet): Privat helsetjeneste ble innlemmet i pasientskadeordningen fra 1. januar 2009. Dette innebærer at Norsk pasientskadeerstatning (NPE) er ansvarlig for alle pasientskader i Norge, uansett om skaden har skjedd i privat eller offentlig helsetjeneste.

Nå har NPE utarbeidet en rapport over saksantall, utvikling og utbetalinger de tre første årene privat sektor har vært en del av ordningen.

Av rapporten går det fram at det har vært flest klager etter tannbehandling. Disse sakene utgjør omtrent halvparten av alle sakene fra privat helsetjeneste som NPE har fått på sitt bord i treårsperioden 2009 til 2011.

- Så langt har vi størst materiale knyttet til tannbehandling. Jeg har merket meg at det forekommer mange tilfeller av dårlig journalføring og at mange journaler er ført i strid med journalforskriften, uttaler direktør Erling Breivik på NPEs hjemmeside.

Tallenes tale

•NPE har mottatt i alt 978 saker i perioden 2009 til 2011. Dette utgjør åtte prosent av den totale saksmengden i NPE.
•NPE har fattet vedtak om medhold eller avslag i totalt 622 saker. I alt 226 erstatningssøkere har fått med­hold. Dette utgjør en medholdsandel på 36 prosent, som er fire prosentpoeng høyere enn gjennomsnittet for NPE totalt sett i den samme perioden.
•I perioden 2009 til 2011 har NPE utbetalt nesten 19 millioner kroner i erstatning. Gjennom­snittlig utbetaling i avsluttede saker i 2011 var på nesten 130 000 kroner. Til sammenlikning var gjennomsnittlig utbetaling i offentlig sektor på 740 000 kroner.
•Tannlegesakene utgjør den største andelen av sakene som gjelder privat helsetjeneste. I løpet av treårsperioden 2009 til 2011 har NPE mottatt 474 tannlegesaker. Totalt er medholdsandelen i tannlegesakene på 43 prosent.

Vil inspirere

- Det er viktig at fagmiljøet og Tannlegeforeningen er opptatt av god praksis og kvalitet knyttet til journalføringen, slik at for eksempel den informasjonen pasienten har fått om behandlingen og prognoser er journalført. En godt ført journal gir - utover god dokumentasjon - en pekepinn på et fagmiljø som på alle områder er opptatt av god kvalitet og sikkerhet for pasienten, sier Breivik.

NPE sier det er et siktemål at rapporten skal gi inspirasjon til forbedringsarbeidet i privat helsetjeneste.

- Jeg håper rapporten vil være et bidrag til arbeidet med skadeforebygging og pasientsikkerhet, og at den er av interesse for mange, sier NPE-direktør Erling Breivik.

- Ikke noe å skamme oss over

Informasjonssjef Morten Rolstad i Den norske tannlegeforening påpeker at tallene gir et noe skjevt bilde av virkeligheten.

- Én klagesak er alltid én for mye, og vi jobber hele tida med forbedringer. Men når det er sagt, er rundt 2,5 millioner mennesker innom tannlegen årlig. Og når NPE sier at 80 prosent av de innkomne klagene er relatert til behandling som er gitt før 2009, står vi igjen med rundt 30 klagesaker i året, sier Rolstad og utdyper:

- Dette tallet er lavt, og sånn sett føler vi ikke at vi har noe å skamme oss over, sier Morten Rolstad.

Han påpeker at NPEs medholdsprosent i tannlegesaker på 43 prosent stemmer godt overens med tallene fra Tannlegeforeningens egne klageorganer.
John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid stengt fra klokken 00:00 alle dager. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden vil være hverdager fra 07:00, og helgedager/røde dager fra 08:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør