Arve Henriksens «Tidssoner for trompet og treverk» er godt ute på veien som siste rikskonsertturné.

Tips oss 2400
5

«Tidssoner for trompet og treverk»

  • Artist: Arve Henriksen
  • Hvor: Oslo, Nasjonal jazzscene, Victoria
  • Tilskuere: 210

Turnélista

13.04 Trondheim, Dokkhuset Scene
14.04 Skien, Ibsenhuset
15.04 Stavanger, Folken
17.04 Sortland Jazz- og viseklubb
18.04 Bodø,Sinus
19.04 Molde, Bar Alex
20.04 Ørsta kulturhus
22.04 Moss kirke- og kultursenter
24.04 Harstad kulturhus
25.04 Kongsberg, EnergiMølla
26.04 Bærum Kulturhus
31.05 Bergen,Korskirken (Nattjazz)
KONSERT: Etter turnéåpning i Arendal onsdag, svingte Rikskonsertenes siste turné med offentlige kveldskonserter innom Oslo og Nasjonal jazzscene i går kveld. Konserten var den andre av i alt 13 i april pluss en 14. i Bergen under Nattjazz 31. mai.

Oslo-konserten ble et stemningsfullt møte mellom mørke og lyse strengeklanger, varm, vibratoløs messingtone og lekende videofargespill (Tord Knudsen).

Den viste «Tidssoner for trompet og treverk» som en vakker, lavmælt og til tider betagende svanesang for denne delen av Rikskonsertenes virksomhet, og låt i lange strekk som et imaginært musikalsk møte mellom Myllarguten og nynnende gregorianske munker.

Samspilt


Selve konsertoppdraget er trompeter Arve Henriksens, men med gode komponistbidrag og følsom og potent musisering inngår felespillerne Gjermund Larsen og Nils Økland, cellisten Svante Henryson og bassisten Mats Eilertsen i konserten som mer enn innleide «sidemen».

I et repertoar av originalmateriale og overlevert folkemusikk låt de fem som et samspilt band - som etter hvert nok kommer til å låte enda mer samspilt, være enda tryggere på materialet og kanskje spille det enda dristigere enn i går.

Samlet brukte musikerne de ulike klangfargene i sin kollektive palett godt. Larsen og Økland alene var et lite eventyr av toner og overtoner, i dialoger som i unison eller harmonisk samklang. Sammen med Henryson og Eilertsen, skiftende mellom klimpring og buespill, låt de fire i det ene øyeblikket som et spellemannslag, i det neste som en kammerkvartett, og i lag med Henriksens akustiske trompet, unike vokal og litt digitalt kosttilskudd dannet de en kvintett som vi vel knapt har hørt maken til her hjemme.

Som et overraskende bonusinnslag i konserten dukket trommeslager Per Oddvar Johansen opp med finstemt stikksag. I inderlig samspill med kvintetten fikk han vist at den klanglige avstanden fra feler og horn til skarptannet metall ikke alltid er så lang, og at det i bunnen av all musikk handler om å sette luft i svingninger, uansett.
 


John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid nå stengt. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden er hverdager fra 10:00 til 20:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør