Første soloplate siden 1985.

Tips oss 2400
5

«Leva livet (som Eldar i en Elvis-film)»

  • Artist: Eldar Vågan
  • Plateselskap: Kapping/Big Dipper
 
ALBUM: Det pågår en ulmende renessanse for Vazelina Bilopphøggers' årgangsplater. Det kresne musikkmagasinet ENO skriver om dem, en indikasjon på at Vazelinas tradisjonelle plassering i bygderevy-/tulleband-/guilty pleasure-kategorien er oppe til revurdering — av en generasjon der Vazelinas musikk assosieres med den mest ubekymrede barndomsnostalgien.

Litterært univers

Det er heller ingen tvil om at Eldar Vågans tekster — helt siden Vazelinas debutalbum «24 timers service» i 1980 — utgjør et konsistent univers med et rikt typegalleri og en heimstadskoloritt med helt åpenbare litterære kvaliteter. Mye 50-tallsrock, hjembrent og høgging — men med ensomhet og en avmålt melankoli sprinklet over det hele. Kjell Aukrust møter Bent Hamer bak Esso'n.

Vågan er dessuten en ekte gitarhelt, hvilket ofte er blitt overskygget av humor og tett assosiasjon til revyscenen — det klassiske Øystein Sunde-syndromet.

27 år siden sist

Det er altså noe av en begivenhet når Eldar Vågan nå begår en «gjør-det-selv»-soloplate, hans første i eget navn siden «Trouble» (1982) og «En herre med bart» (1985). Barten er fortsatt pertentlig kantklipt.

Han synger med den stemmen han har, og man kan selvsagt dagdrømme litt om hvordan dette kunne ha hørtes ut i samspill med yngre retrokompetente krefter. Men det er samtidig en rutinert stilsikkerhet som gjør det som trengs for det medrivende låtmaterialet, som jevnt over holder vintage Vågan-kvalitet.

Elvis-fantasi

Noen av høydepunktene: Elvis-fantasien i tittelsporet er et utmerket eksempel på hvilken suveren pastisjhåndverker han er, her går han for den tidlig 70-talls «Burning Love»-følelsen med stort hell. «Neonlys på Carl Johan» har et smukt ekko av countrystandarden «Streets Of Baltimore» og «En spiss millimeter grammofonstift» er vinylnostalgi filtrert gjennom det første platekjøpet, «Grand Hotel» med Procol Harum — komplett med 19 sekunders med «Fires («Which Burnt Brightly)» som intro.

På tekstfronten er det bare å gå på énlinjerjakt — Vågan skildrer ensomme bygdemenn og hårfjerningsritualer, dårlige veier på Toten og hverdagsbanaliteter med lune spissformuleringer og den karakteristiske hårfine balansen mellom bløte vulgariteter og knusktørr satire. Vågan er en sjanger i seg selv.
John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid stengt fra klokken 00:00 alle dager. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden vil være hverdager fra 07:00, og helgedager/røde dager fra 08:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør