Bare amerikanerne har bestilt flere.

Tips oss 2400
BEGRENSET UTGAVE: Nordmenn som vil ha spesialutgaven Tesla Model S Signature må punge ut med 230 000 kroner i depositum. FOTO: Tesla

BEGRENSET UTGAVE: Nordmenn som vil ha spesialutgaven Tesla Model S Signature må punge ut med 230 000 kroner i depositum. FOTO: Tesla

SUPER-PAD: Tesla Model S kommer med en gigantisk berøringsskjerm. FOTO: Geir Svardal

SUPER-PAD: Tesla Model S kommer med en gigantisk berøringsskjerm. FOTO: Geir Svardal

- Vi går ikke ut med konkrete reservasjonstall for enkeltmarkeder, men jeg kan røpe at Norge er det nest største markedet for Tesla Model S, målt i volum, etter USA, sier visepresident for salg, George Blankenship, til Grønn Bil.

- De første 8000 eksemplarene av Model S er allerede forhåndsreservert av kunder som har betalt mellom 4000 og 30 000 euro for en plass i køen. Dette gjør at vi allerede vet hvor vi skal levere de første 8000 bilene våre, uttaler Blankenship.

Nordmenns interesse for Tesla-modellene har medført at selskapet nylig åpnet butikk i Oslo med blant andre Morten Harket til stede.

- Jeg er opptatt av alt som berører naturen, forklarte Harket.

Han medgir imidlertid at han personlig er mest interessert i SUV-modellen Tesla X som etter planen skal ha produksjonsstart i 2014.

De norske kundene har betalt 31 000 kroner i reservasjonsrett for Model S. De som vil ha spesialutgaven Model S Signature har punget ut med 230 000 kroner. Signature-modellen vil ha mer utstyr og alternativer som ikke vil være tilgjengelige for Model S.

Gigantisk infosenter

Tesla Model S er en elektrisk femdørs kombikupé med bakhjulstrekk. Den er nesten fem meter lang, 2,189 meter bred og 1,426 meter høy. Ifølge Tesla er den noe større en både Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-klasse.

Den har plass til fem voksne. I tillegg kan bilen utstyres med valgfrie bakovervendte ekstraseter som er designet for to barn.

Model S kommer også med en 17-tommers berøringsskjerm, som er en foreløpig knockout på alt annet i dagens bilmarked (iPad er 9,7 tommer).

Tesla skal utstyres med tre forskjellige batteripakker som gir en rekkevidde på henholdsvis 250, 370 og 480 kilometer. Prisene vil antakelige variere mellom 450 000 til 680 000 kroner, avhengig av størrelsen på batteripakken.

Den kjappeste versjonen (Performance) vil akselerere fra 0-100 km/t på 4,4 sekunder.

Produksjonen av bilen er planlagt å starte i slutten av 2012 eller tidlig 2013.

Les også:
Prisene på nye Volvo V40 er klare
En av de billigste SUV-ene
Et bedre valg enn stasjonsvogn
Elbilen som ikke går tom for strøm
Baksetet er et av de bredeste vi har sett

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.
I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt med utgangspunkt i artikkelen ovenfor. Tenk gjennom hvordan du vil framstå i det offentlige rom. Det er ikke forbudt å være anonym. Noen ganger kan det være påkrevet. Men i de fleste sammenhenger framstår en som skriver under fullt navn som mer interessant enn en som vil skjule sin identitet. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre i kommentarfeltet. Hensikten med en debatt er å bidra til å berike ordskiftet i det offentlige rom. Vi vil ikke ha trakassering, trusler og hatske meldinger i våre kommentarfelt.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Debattregler

Mest kommentert

  • Sjokkmåling for Frp - laveste på 17 år

    Sjokkmåling for Frp - laveste på 17 år

    - Frp har fått ansvaret for en usannhet om at statsbudsjettet er usosialt, sier Per Sandberg. (1850 innlegg) Les mer

  • Fylkeslegen i Troms varsler grundig gjennomgang av helseråd på kristen nettside

    Fylkeslegen i Troms varsler grundig gjennomgang av helseråd på kristen nettside

    Helsearbeidere: «Vi kan ikke anbefale noen å gå inn i en homoseksuell relasjon». (1493 innlegg) Les mer

  • Absurd forbud mot MDMA

    Absurd forbud mot MDMA

    MDMA kan være skadelig, men det rangeres som mindre skadelig enn alkohol og nikotin. (1416 innlegg) Les mer

  • - Har mistet all troverdighet

    - Har mistet all troverdighet

    Frp mener Thomas Hylland Eriksen har meldt seg ut av samfunnsdebatten. (1007 innlegg) Les mer

  • Elbilsatsingen bør fortsette

    Elbilsatsingen bør fortsette

    Det er ikke sånn at fordi noe er både attraktivt og miljøvennlig, så må det være noe galt et sted. (876 innlegg) Les mer

  • Hva brast så høyt?

    Hva brast så høyt?

    Etter fire år med stabilt flertall på meningsmålingene, butter det nå for de borgerlige partiene. Det kan være mer alvorlig enn et blaff, skriver Stein Aabø. (787 innlegg) Les mer

  • Kvinner, kropp, kritikk og kommentarfelt

    Kvinner, kropp, kritikk og kommentarfelt

    Faen ta dere, anonyme drittslengere. (783 innlegg) Les mer

  • Hun gikk ut på gata i vanlige klær. Så begynte menn å slenge med leppa

    Hun gikk ut på gata i vanlige klær. Så begynte menn å slenge med leppa

    Kjemper mot trakassering på gata. (767 innlegg) Les mer