I det elegante dramaet «Elena» kolliderer klasser og verdenssyn.

Tips oss 2400
5

«Elena»

  • Regi: Andrej Zyvagintsev
FILM: «Alt handler om penger», sier den unge Katerina (Jelena Lyadova) i «Elena». Ikke med et sukk, men som en kald konstatering. «Elena», som vant gullpalmen i sideprogrammet Un Certain Regard under fjorårets Cannes-festival og dermed slo Joachim Trier og «Oslo 31. august», er usentimental og sosiologisk skarp.

Det handler om kollisjoner mellom interesser, verdenssyn og klasser, men først og fremst om kvinnen som handler i skvis i mellom disse kreftene.

Mellom mann og sønn


På sine eldre dager har sykepleieren Elena (Nadezhda Markina) giftet seg til velstand. Hennes slusk av en sønn og den lurvete familien hans trenger penger for å få barnebarnet inn på skole. De mener seg berettiget til en del av den nye stefarens velstand, fnyser av gnieren når han ikke vil hjelpe og raser mot alle som «føler seg bedre enn dem».

Ektemannen, en aldrende ulv, har en hver-mann-for-seg-innstilling til livet og kan ikke fatte hvorfor han skal føle seg ansvarlig for Elenas sønnesønn.

Testamente


Elena går i engstelig skytteltrafikk mellom sønnens trange roterede i en nedtagget drabantby og ektemannens luftige leilighet, helt til det skjer noe og ektemannen bestemmer seg for å sette opp et testamente. Som alle krimlesere vet, er nettopp denne uskyldige opplysningen som regel alt som skal til for å blåse husfred og helsetilstand i filler. «Elena» får da også krimtrekk etter hvert.

Styrt av klasse


Regissør Andrej Zyvagintsev er analytisk og observant. Han lar gjerne kamera henge igjen i en scene for å fange opp talende detaljer: Serviceansatte som rydder og rer etter rike kunder, frustrerte unge fattiggutter som denger løs på hverandre i basketak like langtrukne som meningsløse. Felles for dem alle er at klassebakgrunnen avgjør hvordan de tolker hverandre og situasjonene de havner i. Elena opplever stedatteren Katerina som bortskjemt, hun mener ektemannen forkjæler henne og fanger ikke opp den barske kjemien mellom far og datter. Den drikkfeldige sønnen lever med en følelse av maktesløshet og løfter ikke en finger for å bedre sin egen situasjon.

Subtilt følsomt


De sterke følelsene man tenker må ligge under historien, formidles såvidt, og svært subtilt, men de er der. Elenas henrykte omgang med det yngste barnebarnet antyder at hun forsøker å kjøpe seg tid og kjærlighet av sitt umettelige avkom. I disse bildene er det en sårhet som slår inn, som gir en dybde til denne elegante filmen som ellers ville vært for mye av en avstandsberetning.



Lik Dagbladet Kultur på Facebook.
I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt. Tenk over hvordan du vil fremstå i det offentlige rom. Vi lar deg være anonym, men husk at å bruke fullt navn gir deg mer troverdighet. Hold deg til saken og vis respekt for de andre i kommentarfeltet. Vi ønsker at du deltar og beriker den offentlige samtalen, men vi ønsker en høflig tone. Vi sletter hatske, truende eller sjikanerende innlegg. Er din kommentar blitt slettet, og lurer på hvorfor? Send e-post til debatt@dagbladet.no, med ditt brukernavn.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Her kan du lese våre debattregler

Mest kommentert

  • Islam var svøpen på Balkan

    Islam var svøpen på Balkan

    Å forstå Makedonias syn på flyktningstrømmen er en nødvendig betingelse for videre, politisk håndtering av flyktningene. (419 innlegg) Les mer

  • Et vemodig farvel

    Et vemodig farvel

    I dag er siste dagen med kommentarfelt på dagbladet.no. Her er en kommentarfeltmoderators bekjennelser, skriver Oda Rygh. (407 innlegg) Les mer

  • Frarøves retten til arbeid

    Frarøves retten til arbeid

    Mange tusen dyktige og arbeidsvillige mennesker sitter nå i mottak uten anledning til å bidra med sine ressurser. (206 innlegg) Les mer

  • SP svekker landets trygghet

    SP svekker landets trygghet

    Senterpartiets forvridde fortellinger om at Norge klarer seg uten Europa er uansvarlig. (203 innlegg) Les mer

  • Fabrikken har eksistert i 116 år. Nå må 60 ansatte gå: - Forferdelig tungt

    Fabrikken har eksistert i 116 år. Nå må 60 ansatte gå: - Forferdelig tungt

    Flagger ut produksjonen av kjente norske produkter. (185 innlegg) Les mer

  • (179 innlegg) Les mer

  • FNs utsending tror menneskesmuglere gnir seg i hendene over Listhaugs politikk

    FNs utsending tror menneskesmuglere gnir seg i hendene over Listhaugs politikk

    FNs høykommissær for flyktninger sier regjeringen er i ferd med å bryte Norges internasjonale forpliktelser. (142 innlegg) Les mer

  • På gyngende grunn

    På gyngende grunn

    Det kan hende Sylvi Listhaug møter motstand, fordi politikken rett og slett er feil medisin, skriver Marie Simonsen. (134 innlegg) Les mer