Bare to prosent tilfredsstiller offentlige krav.

Tips oss 2400

Handikap-parkering

• Kravene for handikap-parkering (HC-parkering) er 6 meter lengde og 4,5 meter bredde. Den skal være merket og skiltet, plassen skal være flat og ha fast dekke. Målene for en vanlig parkeringsplass er 5x2,5 meter.

• Kravene til størrelse er satt for at de med rullestolrampe på siden og bak skal ha god nok plass til av og påstigning.

• Det er kartlagt 1720 HC-parkeringer i 2010 og 2011, og 35 av dem oppfyller kravene.

• HC-parkeringene som er kartlagt, ligger i tilknytning til offentlige bygg, publikumsbygg som rådhus, legekontor, nav, idrettsanlegg.

Kilde: Kartverket
(Dagbladet): - Jeg merker det både her i bygda og når jeg er ute og kjører, sier rullestolbruker Johan Forfod fra Gran i Oppland.

Han har rullestolrampe på bilen og sliter ofte med å finne plass nok til å benytte den når han skal parkere, selv på parkeringsplasser som skal være tilpasset for handikappede.

- Det er klart det er et irritasjonsmoment, sier Forfod.

Dårlig stilt

Kravene til en handikap-parkeringsplass er at den skal ha en minimumslengde på 6 meter, og bredde på 4,5 meter. Dette er nettopp fordi at de som har rullestolrampe på bilen skal ha plass til å benytte seg av denne.

Kartverket har gjennomført en undersøkelse av 1 720 offentlige parkeringsplasser. Av disse er det bare 35 som tilfredsstiller kravene. Det er omtrent to prosent av det totale antallet.

- Det er nifst å tenke på. Egentlig så er det utrolig at så mange ikke er godkjent, sier Forfod.

Kommunenes ansvar

Parkeringene som er kartlagt ligger i tilknytning til offentlige publikumsbygg som rådhus, legekontorer, Nav og idrettsanlegg. Undersøkelsen viser at 12 av 19 norske fylker ikke hadde noen parkeringsplasser som var store nok.

Prosjektleder for universell utforming Arne Sonflå i Kartverket synes antallet godkjente parkeringsplasser er lavt.

- Når det ligger på to prosent av det totale antallet syns jeg det er lite, sier Sonflå.

- 12 av de 35 godkjente plassene ligger på samme parkeringsplass ved Sørlandet sykehus Kristiansand, sier han.

Undersøkelsen er en del av et større prosjekt om universell utforming i Norge, og er gjennomført med midler fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet og Miljøverndepartementet.

Kommunene har et særskilt ansvar for å legge til rette for økt tilgjengelighet, blant annet gjennom arealplanlegging og krav til de enkelte byggetiltak.

Ikke overrasket

Norges Handikapforbund er ikke overrasket over tallene. Forbundet får jevnlig tilbakemeldinger fra medlemmene om parkeringsplasser som ikke er tilgjengelige nok.

- Ut fra bildene ser vi at mange p-plasser for funksjonshemmede kan gjøres store nok med enkle og billige grep, ved bare å merke opp på nytt, sier samferdselspolitisk rådgiver Tore Amblie Bjørback i Norges Handikapforbund.

- Det handler nok mer om bevisstgjøring hos dem som har ansvaret enn mangel på vilje til å gjøre noe med det, sier Bjørback.
John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid stengt fra klokken 00:00 alle dager. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden vil være hverdager fra 07:00, og helgedager/røde dager fra 08:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør