Framtiden er her: Kommunikasjonsrådgivere med stavevansker og ledere som kvitrer om øl, hår og toaletter.

Tips oss 2400
SOSIALE MEDIER er veldig, veldig viktig. Det er vel derfor vi bruker så mye tid på å dele, kommentere og diskutere: Breivik-saken. Den svenske neger-kaken. Rumpa til Tone. Et foto av Dylan som spiller bordtennis. Ikke minst er det mye å korrigere. Selv ens beste Facebook-venner påstår betenkelig ofte ting som rett og slett ikke stemmer. Nylig så jeg en vitsetegning av en mann som sitter oppslukt foran hjemme-PCen. Et annet sted i huset roper kona:

- Kommer du og legger deg?

- Kan ikke. Dette er viktig.

- Hva da?

- Noen tar feil på internett.

Samme dag som jeg humret over dette, ble jeg sittende oppe, nær midnatt, med mac-en i fanget, svært engasjert. Noen hadde linket til galt løypekart for Sentrumsløpet. Først etterpå innså jeg at min digitale hverdag var blitt en vits.

BRA VI HAR Aftenposten til å ta sosiale medier på alvor. På lørdag spanderte Norges største papiravis i alt fem sider på gladstoff fra vår vidundelige nye nettverden. Alle artiklene ble skrevet etter at de kritiske journalistene hadde gått for dagen.

Tre sider gikk til svenske Elin Kling, visstnok høyt plassert på det såkalte moteblogghierarkiet, noe som gjør henne mektigere enn Obama, EU og Kina tilsammen. Bloggen handler om hvor bra hun ser ut mens hun jobber med å være Elin Kling, en vakker, hardtarbeidende kvinne. «Jeg vet at jeg selger,» sier hun med kledelig dårlig samvittighet. «På bloggen ser du bilder av meg der jeg står og ler på en fest og har det sååå fantastisk.» Slikt kan skape press hos unge jenter. Dette bekymrer Kling, men bare litt: «Jeg er en del av det selv.» Det samme er norsk presse. «I LOVE NORWAY!», lyder overskriften på Klings blogg, over en faksimile av avisoppslaget: «Thank you Aftenposten for this great interview.»

SAMME AFTENPOSTEN viet en helside til Thomas Moen, rådgiver på feltet digital kommunikasjon. Også han strever litt på bloggen med dårlig samvittighet, men enda mer med å skrive norsk: «Telefonen, og teknologien, er i ferd med bli viktigere - enn å se folk i øynene og være til stede i hverdagen.» Og: «Mange jeg snakker med fortiden (sic) utrykker (sic) at de synes det er vanskelig å øke antall følgere, stifte nye bekjentskaper og ha gode samtaler på twitter.» Kanskje de burde gå på kafé eller besøke noen? Nei, de bør tvitre mer, i følge Moen: «For hver melding du selv skriver, svar på fem tweets fra folk du følger.»

Men det hender at selv en sosial medieviter støter på folk IRL (= In Real Life, seff). Slik går det for seg - helt korrekt gjengitt:

«Jeg pratet med en god venn av meg forrige uke som jeg ikke hadde hatt en god lang samtale med på et par år, det var en veldig hyggelig samtale og det føltes bra å «catch up» igjen. En av samtaleemne ble rundt hvor jeg stod i livet, både jobb og privat, og han fortalte meg at han synes det var vanskelig å følge med på hva jeg gjorde på jobben - fordi jeg har gjort så mye de siste årene.»

Og mer skal det bli. Moen truer med å utgi sin «først bok» (sic) på Cappelen Damm. Ikke rart Aftenposten sier: «Merk deg navnet.»

OG SÅ HAR VI Vidar Kvalshaug. Litteraturanmelder og kommentator i Aftenposten. Som forfatter aktuell med ny novellesamling som «oppsto etter et havari av en roman». Hva boka handler om aner jeg ikke, selv etter å lest bokas blogg, men den kan leses via en app for iPhone før den kommer på papir, og er dermed å anse som telefon-teknologisk milepæl. The medium is the message.

Kvalshaug har tidligere fortalt hvordan Twitter har endret medievanene hans totalt, og satt han i kontakt med kronprinsesse Mette-Marit, en bibliotekar fra Trondheim og en kvinne fra Moss med interesse for hunder. Lørdag refset han norske bedriftsledere, og særlig de eldre, for ikke skjønne at framtiden handler om å dele privatliv og favorittfotballlag på nettet. Dette hadde han fra en rapport laget av PR-byrået Geelmuyden.Kiese, som «selvsagt har gode råd og kurs å selge disse lederne». «Er det lurt å utsette fremtiden?" spurte Kvalshaug, men lot oss ikke sveve lenge i uvisshet: «Svaret er nok nei. Bare spør Johan H. Andresen i Ferd. Han har brukt Twitter til å omskape alt. Inkludert offentlighetens inntrykk av egen person.»

Det siste skjønner vi: Mediesky tobakksprins relansert som løsmunnet twitterkonge. Kvalshaug er imponert over hans brede tvitrefelt: «Litt business, litt fluefiske, enkelte hjemme alene-fortellinger, dikting og entusiasme rundt nynorske twitterpoeter er hans områder.» Det bør tillegges at Norges rikeste mann også er flink til å tvitre om ølpriser, dype utringninger og dobesøk under hestestevner. Gudene vet hva styre og ansatte i Ferd synes om dette. Selskapet hadde forøvrig 700 millioner i formuetap i fjor.

JEG TIPPER Andresen ser på tvitringen som underholdning, avkobling og artig utveksling med nye bekjentskaper som Marie Simonsen og Odd Magnus Williamson. Ikke som et tungt lederansvar. Men tanken om at sosiale medier har «omskapt alt» følger naturlig av utviklingen innen ledelsesfilosofi generelt. En gang ble man leder i kraft av å kunne et fag, et bransje, en bedrift. Så overtok de som var flinke i faget ledelse - av hva som helst. Ledelse ble deretter en del av merkevarebyggingen. Nå er ledelse synonymt med å bygge sin egen merkevare på Twitter, LinkedIn og Facebook. Det er en oppskrift på avlederskap.

Men ikke for halleluja-stemte netthuer. Hva? Har du ikke tid til å drive med sosiale medier på jobben? «Jeg mener motsatt. Du har ikke tid til alt det andre du vanligvis kaller jobb,» skriver Kvalshaug. En dame spurte - på Twitter: «Er det riktig bruk av ressurser at en leder i en barnehage, et sykehjem eller et NAV-kontor tvitrer i arbeidstiden?» Kvalshaug svarte: «"Tvitrer i arbeidstiden" må kanskje sees på som "jobber i arbeidstiden" i fremtiden? SoMe er/blir naturlig del av jobben.»

SoMe er forkortelse for sosiale medier, men også en grei påminnelse om hovedbudskapet: Meg. Dronningen av egosentrert kjendisblogging, Trine Grung, høstet mandag storm og omdømmetap etter sitt twitter-gjesp om Breivik-rettsaken. Hun leder et firma som skal lære kunder å bruke sosiale medier strategisk. Heldigvis har hun fans til å trøste seg i kommentarfeltet: «Fin på håret! Gleder meg til å lese mer om den nye sveisen!!»

Kjetil Rolness er sosiolog, forfatter og foredragsholder. Også kjent som Jens Pikenes, sanger i Penthouse Playboys.