Fungerer som rullende testbenker for morgendagens teknologi.

Tips oss 2400
HYBRID-LUKSUS: I Audi Q5 Hybrid er det lite som minner om «traust» miljøbil. Her får du luksus, god plass og kruttsterk motor - samt en prislapp som er tøff å svelge for de fleste av oss. Foto: ANDREAS HANDELAND

HYBRID-LUKSUS: I Audi Q5 Hybrid er det lite som minner om «traust» miljøbil. Her får du luksus, god plass og kruttsterk motor - samt en prislapp som er tøff å svelge for de fleste av oss. Foto: ANDREAS HANDELAND

HØYE MÅL: Målet er å være verdens ledende premiumprodusent av elektriske biler i 2020. Her er den norske informasjonssjefen Marius Tegneby. Foto: Harald A. Møller

HØYE MÅL: Målet er å være verdens ledende premiumprodusent av elektriske biler i 2020. Her er den norske informasjonssjefen Marius Tegneby. Foto: Harald A. Møller

(Dagbladet): Etter et par dagers kjøring med den nye Audi Q5 Hybrid slår det meg at de ulike bilfabrikkenes miljøsatsing spriker. De fleste er enige om at nullutslipp er det rette, men veien mot målet velger de forskjellige veier for å nå.

En rekke bilprodusenter har nå elektriske biler i sortimentet. Bare se på Nissan Leaf - på mange måter den første elbilen der du virkelig får følelsen av å kjøre en vanlig bil.

Andre har valgt andre løsninger, der elbilen foreløpig ikke er å regne som familiens hovedbil. Noen satser tungt på plugin-hybriden, bilen som kan lades i stikkontakten og kjøres som elbil, men som også har en bensinmotor som kommer til unnsetning når batteriene er tomme. Opel Ampera, som vi i Dagbladet kåret til «Årets Bil» i 2011, samt Toyota Prius Plugin er gode eksempler på det.

Andre, som Mercedes Benz, satser tungt på blant annet hydrogen. Men hva med konkurrenten fra Audi?

Optimalisering

I mange år har Volkswagen-konsernet vært blant de ledende på miljøoptimalisering av motorer. De har brukt mye ressurser på å gjøre sine hverdagslige og best solgte motorer gjerrige og skånsomme mot naturen.

Samtidig har de hengt litt etter en del andre produsenter når det gjelder hybrid- og elbiler. Nå er Q5 Hybrid på det norske markedet - en komfortabel hybridmotorisert SUV med sterk motor, et barskt utseende, god komfort og luksuriøs framtoning.

Den røper mye om hvor Audi vil de nærmeste årene, for både flaggskipet A8 og den store familiebilen A6 vil bli å få kjøpt med samme drivlinje. Og på sikt er målet klart:

- Vi ønsker å være den ledende premiumprodusenten av elektriske biler i år 2020, sier Franciscis van Meel, Head of Audi Electric Mobility Strategy hos Audi AG i Tyskland.

Han mener det vi nå ser av ny elektrisk hybridteknologi i deres modeller, senere vil overføres til volumproduksjon av elektriske biler. Derfor bruker Audi i tidsrommet 2011-2015 fem milliarder euro på å oppgradere fabrikkene sine i Ingolstadt og Neckarsulm, der hovedformålet er å tilrettelegge for produksjon av elektriske kjøretøy og hybridbiler.

Kostbar teknologi

Men Audis hybridbiler blir ikke noe allemannseie inntil videre. Audi selv sier at markedet må akseptere at ny og avansert teknologi gir et annet prisbilde enn tradisjonell teknikk produsert i stort volum.

Og det er ikke tilfeldig at det er de litt dyrere modellene som får de nye godbitene først:

- Fabrikkens strategi er tydelig. Teknikken kommer først på de større modellene og deretter på de mindre volumselgerne. Det betyr at nye Audi A3 som kommer til høsten vil nyte godt av erfaringene og teknikken fra de større modellene, sier informasjonssjef i Audi Norge, Marius Tegneby.

I praksis betyr dette at luksuriøst utstyr og miljøvennlig teknologi som i dag blir presentert i kostbare statussymboler, om få år blir tilgjengelige i «vanlige» storselgere som du og jeg kjøper.

Men noe mer beskjeden blir nok motorstørrelsen, som selvsagt påvirker både pris og avgift.

- De fremtidige mindre plugin-hybridbilene vil ta basis i den bensindrevne 1,4 TFSI-motoren. Jeg kan desverre ikke avsløre hva motoreffekten eller totaleffekten blir, sier Tegneby hemmeligshetsfullt.


GRØNT ELLER GROMT: I Audis hybridmodeller finnes det ingen turteller, men derimot en måler som viser hvordan du disponerer kraften. Foto: ANDREAS HANDELAND

GRØNT ELLER GROMT: I Audis hybridmodeller finnes det ingen turteller, men derimot en måler som viser hvordan du disponerer kraften. Foto: ANDREAS HANDELAND

I denne artikkelen