Ville du kjøpt en smokk til 800 kroner?

Tips oss 2400
STOR PRISFORSKJELL: Stellevesken til venstre er fra Ryco og koster 499, mens stellevesken til høyre er fra Burberry og koster 9112. Foto: Produsentene

STOR PRISFORSKJELL: Stellevesken til venstre er fra Ryco og koster 499, mens stellevesken til høyre er fra Burberry og koster 9112. Foto: Produsentene

MOTERIKTIG: Victoria Beckhams datter Harper har til tross for sine ni måneder allerede rukket å bli litt av en fashionista. Her er hun ikledd kjole fra Marc Jacobs og strømpebukse fra Chloé. Foto: Bulls

MOTERIKTIG: Victoria Beckhams datter Harper har til tross for sine ni måneder allerede rukket å bli litt av en fashionista. Her er hun ikledd kjole fra Marc Jacobs og strømpebukse fra Chloé.
Foto: Bulls

Når klær og utstyr skal handles inn til familiens øyensten er utvalget enormt, og prisene varierer veldig.

Er du ekstra prisbevisst, lønner det seg å følge med på tilbudene eller kanskje ta en utvidet harryhandel, om du bor nær Sverige.

Det koster å ha barn, men det koster skjorta dersom du vil ha en "designerbaby".

Mange av de store designhusene har egne babykolleksjoner. Ralph Lauren baby, Baby Dior, Little Marc Jacobs og Armani Junior er bare noen av dem. De tilbyr luksuriøse produkter som rangle i ekte sølv, tepper og klær i kashmir og designstellevesker i skinn.

Billig versus dyr startpakke

Vi har satt sammen en pakke med noen av de viktigste produktene du trenger til babyen kommer: Seng, vogn, stelleveske, tåteflaske, smokk, håndkle, babyteppe og sparkebukse.

Den ene startpakken inneholder dyre produkter fra eksklusive merker som Burberry, Armani og Fendi. Den andre startpakken inneholder billige produkter fra blant annet IKEA, Ellos og Babyshop.

For den dyre startpakken må du ut med 39 328 kroner, mens den billige startpakken koster 4319.

På de åtte produktene i pakken er det til sammen hele 35 009 i prisforskjell!

Billig versus dyr startpakke

Seng: 349,- (IKEA) vs. 5499,- (Kili/Sprell)

Vogn: 2999,- (4ME/Babyshop) vs. 17900,- (Silver Cross Balmoral/babykos.no)

Stelleveske: 499,- (Ryco/Babyshop) vs 9112,- (burberry.com)

Tåteflaske: 79,- (Medela/Babyshop) vs. 1008,- (Fendi/josephm.com)

Smokk: 50,- (Mam/Apotek1) vs. 822,- (armani.com)

Håndkle: 79,- (IKEA) vs. 1017,- (BOSS/josephm.com)

Babyteppe: 119,- (ellos) vs. 2570,- (burberry.com)

Sparkebukse: 149,- (H&M) vs. 1400,- (burberry.com)

Sum: 4 319,- vs. 39 328,-

Prisforskjell: 35 009,-


Stelleveske til over 9000 kroner

Vi har tidligere skrevet om popartist Lilly Allens eksklusive barnevogn til nesten 17 900 kroner. Den veier 37 kilo, kan ikke slås sammen, og du trenger en varebil for å frakte den. Billigvarianten, kombivognen 4ME, koster kr 2999 hos Babyshop, og er altså 14 901 kroner billigere.

Mange kvinner leter lenge etter den perfekte stelleveska. Den skal være praktisk, men gjerne litt fin å se på også. Har du flust med penger, kan du kjøpe denne lekre stelleveska fra Burberry i skinn, som inneholder en egen stellematte til 9112 kroner - altså like mye som en av de dyre vognene ... Stelleveska fra Ryco derimot koster bare kr 499, og har også inkludert stellematte.

Dyr vogn = gode foreldre

- Hva er grunnen til at mange foreldre bruker så mye penger på barna sine?

- For det første får mange barn seint i livet. De har god råd og har mulighet til å bruke mye penger på barna. Vi har også lang permisjon her i Norge. Når vi er hjemme og triller et helt år, er det mange som synes det er viktig å ha en fin vogn å vise fram, forteller Ragnhild Brusdal, forsker i Statens institutt for forbruksforskning (SIFO).

Ved å kjøpe dyre klær og dyrt utstyr til barna våre viser vi omverdenen at vi er gode foreldre.

- Foreldre kjøper gjerne det som er best i test, og det er ofte det dyreste. Vi vil ha de beste vognene og de tryggeste bilsetene for å vise at vi er gode foreldre som er opptatt av barnas sikkerhet. Mange har også en idé om at barnet er så sårbart at det bare må ha klær og tepper i ull, kashmir og silke, forteller Brusdal.

Brusdal tror også mange foreldre synes det er gøy å kle opp barna sine i fine og dyre klær.

- Barnet skal passe inn i familiens image. Dette har med identitet å gjøre, hvordan vi presenterer oss selv. Vi gjør barna til en mini-meg, sier Brusdal.

Merker eller kvalitet?

Grete Wenstad har drevet butikken Martines Barneklær i Bygdøy allé i 30 år. Butikken fører eksklusive barneklær, og selger merker som Ralph Lauren, Burberry, Juicy, Monclear, Marc Jacobs og Uggs.

Wenstad mener at det handler minst like mye om god kvalitet som hvilke merker klærne har.

- Barneklær av ull og kashmir koster, uansett om det er et bestemt merke eller ei. Et babyteppe i kashmir er mye mer behagelig for babyen enn et helseteppe i bomull, forteller Wenstad.

Wenstad mener det er bedre å handle færre plagg med god kvalitet enn mange plagg med dårligere kvalitet.

- Når man kjøper klær med kvalitet, holder de lenger. Så summa summarum tror jeg ikke det blir så mye billigere å handle i billigkjedene, sier Wenstad.

Les også:
Dette pakker du i sykehusbagen
15 gode råd før du kjøper barnevogn
Dette sier pappa på fødestua
Kjendiser gjør navn populære


Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.
I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid nå stengt. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden er hverdager fra 10:00 til 20:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør