Med sine varme, sensuelle farger og materialer har villaen en sydlandsk stemning.

Tips oss 2400
TEGL: - Huset er bygd i Bratsberg tegl. Inne er den sekkeskurt i en grågulbrun fargetone. Ikkebærende yttervegger har   terrakottarød stucco lustro, Settef Marmorella, sier arkitekt Knut Hjeltnes.  Foto: Signe Dons

TEGL: - Huset er bygd i Bratsberg tegl. Inne er den sekkeskurt i en grågulbrun fargetone. Ikkebærende yttervegger har terrakottarød stucco lustro, Settef Marmorella, sier arkitekt Knut Hjeltnes. Foto: Signe Dons

SYDLANDSK STEMNING: Lyse terrakottafarger på deler av veggene og toskansk travertin på uteplassen skaper en sydlandsk atmosfære i Oslo-villaen. Lengst bak trapp opp til takterrassen. Den buete veggen i plastkanalplater gir huset en helt spesiell letthet.Foto: Sandra Aslaksen

SYDLANDSK STEMNING: Lyse terrakottafarger på deler av veggene og toskansk travertin på uteplassen skaper en sydlandsk atmosfære i Oslo-villaen. Lengst bak trapp opp til takterrassen. Den buete veggen i plastkanalplater gir huset en helt spesiell letthet.Foto: Sandra Aslaksen

RUSTIKK VEGG: - Den viktigste grunnen til at de pussete flatene er så fine, er at veggene ble murt med en viis tilsiktet unøyaktighet, sier arkitekt Hjeltnes.  Det vil si at steinene ikke ligger helt presist i plan. Disse ujevnhetene skaper et rikt fargespill, liv og variasjon i overflatene både inne og utvendig.  Foto: Sandra Aslaksen

RUSTIKK VEGG: - Den viktigste grunnen til at de pussete flatene er så fine, er at veggene ble murt med en viis tilsiktet unøyaktighet, sier arkitekt Hjeltnes. Det vil si at steinene ikke ligger helt presist i plan. Disse ujevnhetene skaper et rikt fargespill, liv og variasjon i overflatene både inne og utvendig. Foto: Sandra Aslaksen

FILTRERER DAGSLYSET: De robuste plastkanalplatene slipper gjennom dagslys uten at det blir innsyn inn i rekken av soverom som ligger langsetter den kule gangen.   Foto: Sandra Aslaksen

FILTRERER DAGSLYSET: De robuste plastkanalplatene slipper gjennom dagslys uten at det blir innsyn inn i rekken av soverom som ligger langsetter den kule gangen. Foto: Sandra Aslaksen

SPISESTUE I SÆRKLASSE: I spisestuen som ligger like ved det åpne kjøkkenet ser du både ned i hovedstuen og biblioteket og via et stort vindu opp til deler av annen etasje. Rundt det ovale trebordet står Hans J.Wegners Kina-stoler. De passer utmerket i et hus som dette.  Foto: Sandra Aslaksen

SPISESTUE I SÆRKLASSE: I spisestuen som ligger like ved det åpne kjøkkenet ser du både ned i hovedstuen og biblioteket og via et stort vindu opp til deler av annen etasje. Rundt det ovale trebordet står Hans J.Wegners Kina-stoler. De passer utmerket i et hus som dette. Foto: Sandra Aslaksen

Når en dyktig arkitekt får tilstrekkelig med spillerom og kan utfolde seg kreativt, kan det skje spennende ting.

Hun kan utnytte tomten på en best mulig måte, finorganisere huset og uteplasser i samsvar med beboernes behov.

Dette ser du med all tydelighet i denne sommerhytta som er lirket inn mellom blanksurte svaberg, det utrolige trekanthuset som langt fra er A-4 - og stålkuppel baderommet som går over tre etasjer.

Mur- og trehuset vi ser her ligger ikke langt fra Oslo sentrum, og har god plass rundt seg. Hagen skjermes av høye løvtrær.

Allerede ved inngangen til eiendommen aner vi at dette er et spesielt sted. Store deler av tomten kranses av et gjerde laget av flettete kvister. Denne diskré løsningen er det svært gamle tradisjoner for her i Oslo får vi vite av husets eier.


Gammelt 60-tallshus

Byggherrene forteller at de lot arkitektproffessor Knut Hjeltnes dikte videre på grunnmuren av et gammelt seksitallshus som sto her.

Dette nye arkitekthuset, som er dekket med en utrolig vakker, varm terrakottapuss er smalere enn det forrrige.

Og nettopp denne innsmalningen midt på huskroppen åpnet for å lage en avtrappet terrasse i sydlandsk stil langs store deler av fronten av huset.

Kjøkkenet er husets suverene sentrum

- Denne terrassen rett mot sør inspirerte i neste omgang arkitekten til å legge kjøkkenet midt i det langsmale huset.

- Kjøkkensonen ligger tre trinn opp fra stuen som ligger i nivå med hagen, og kjøkkenet funger nesten som en kommandobro i huset, forteller kvinnen i huset til Bonytt.no


Hun viser til at fra dette kjøkkenet kan hun se til begge sider av huset, ned i stue og bibliotek - og opp til et større arbeidsværelse i annen etasje.

Den lange, smale stuen har ekstra stor takhøyde og et gulv av massive eikeplanker.

Via rekken av viduer som går fra gulv til tak får beboerne hagen nesten rett inn i stuerommet. Deriblant to høye, flotte løvtrær. De er rester av en fordums alle, og de er tomtens store stolthet.


Dobbeltpeis

Den svakt rustikke peisveggen med innebygde skyvedører i kleberstein fungerer som en romdeler mot biblioteket like ved.

Peisen er dobbeltpeis. Det vil si den har et ildrom som begge rom nyter godt av. Et annet, separat ildsted henvender seg mot kjøkkenet.

Åpner mot hagen

Bilblioteket ligger i direkte forlengelse av stuen og har et kjempevindu som vender opp mot kjøkkenet. I tillegg har bibliotektet vinduer helt ned mot gulvet.

Disse gir eierne utsyn til en japaninspirert hage på bakken rett utenfor.

- Dette er det sanseligste rommet i huset. Rommet er ikke større enn at det føles intimt. Sitter du i skinnsofaen ser du rett inn i flammene i ildstedet.

- Kikker du ut, ser du hagedammen. I dette vannspeilet reflekteres himmelen på en magisk måte. Og her samles regnvannet når det fosser ned fra taket, forteller eierne.


Plastvegger fra gulv til tak


Den buete gangen på over femten meter er det mest oppskiktsvekkende rommet i annen etasje. Den er kledd med gjennomskinnelige plastkanalplater og knytter sammen en rekke soverom.

Tanken med dette er rett og slett at lyset skal slippes inn i gangen uten at det blir innsyn i rommene innenfor.

Badet er østvendt og har glassbyggesteinfelter innfelt i veggen. Dermed får morgensolen slippe forsiktig inn i rommet.


Et premiehus

- Dette er langt på vei et ensfarget hus. Bak den varsomme fargesettingen lå et ønske om en bolig hvor dagens og årstidenes vekslinger får komme til sin fulle rett, forteller arkitekt, professor Knut Hjeltnes.

De ikkebærende ytterveggene er behandlet med en karakteristisk, terrakottarød stucco lustro. Dette er en gammel, italensk pussteknikk som gir et fint lysspill i overflatene.

I 2000 fikk dette huset Grosserer Harald Sundts premie for fremragende arkitektur i Oslo.

Se flere bilder fra den flotte villaen nedenfor.


Les også:
Denne villaen har du ikke sett maken til
Se arkitektens familevennlige sommerhytte
Ferdighytte i særklasse
Nå kommer de kule minihyttene
Hytta som får folk til å klikke

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.


FULL OVERSIKT OVER STUEN: Her ser du hvordan den langsmale stuen ligger i plan med hagen. Den fortsetter på en naturlig måte over i biblioteket som vender mot den japanske delen av hagen. Den har blant annet en dam som får regnvann direkte fra taket på huset. Skyvbare klebersteinplater kan dekke sidene på dobbeltpeisen som ligger på gulvnivå. Til høyre trpp opp til kjøkkenet. Det ligger som en kommandobro midt i huset. Gulv og trapper i eik fra Øydna  Sagbruk. Salongbordet foran er spesiallaget til huset.  Foto: Sandra Aslaksen

FULL OVERSIKT OVER STUEN: Her ser du hvordan den langsmale stuen ligger i plan med hagen. Den fortsetter på en naturlig måte over i biblioteket som vender mot den japanske delen av hagen. Den har blant annet en dam som får regnvann direkte fra taket på huset. Skyvbare klebersteinplater kan dekke sidene på dobbeltpeisen som ligger på gulvnivå. Til høyre trpp opp til kjøkkenet. Det ligger som en kommandobro midt i huset. Gulv og trapper i eik fra Øydna Sagbruk. Salongbordet foran er spesiallaget til huset. Foto: Sandra Aslaksen

KULT MED KRYSSFINER: Flere av de mindre rommene i huset er kledd med vakre og slitesterke kryssfinerplater. Her ser du trappen som leder opp til den lange, smale buegangen i annen etasje.  Foto: Sandra Aslaksen

KULT MED KRYSSFINER: Flere av de mindre rommene i huset er kledd med vakre og slitesterke kryssfinerplater. Her ser du trappen som leder opp til den lange, smale buegangen i annen etasje. Foto: Sandra Aslaksen

ET MAKELIG HOVEDSOVEROM: Sidelyset skaper en lett og luftig atmosfære i denne delen av annen etasje. Legg merke til det vare samspillet mellom gulvplankene i eik og kryssfinerpalene på veggen.  Foto: Sandra Aslaksen

ET MAKELIG HOVEDSOVEROM: Sidelyset skaper en lett og luftig atmosfære i denne delen av annen etasje. Legg merke til det vare samspillet mellom gulvplankene i eik og kryssfinerpalene på veggen. Foto: Sandra Aslaksen

SANSELIG STED FOR DRØMMER: Biblioteket er familiens favorittrom. Det er passe stort, og blir derfor intimt. Via de lavtsittende vinduene får beboerne kontakt med den  japanske delen av hagen rett utenfor. Her er det blant annet en zen hagedam som får tilførsel av regnvann fra taket. Skinnsofa fra Erik Jørgensen og langflossset teppe fra Holedesign.  Foto: Sandra Aslaksen

SANSELIG STED FOR DRØMMER: Biblioteket er familiens favorittrom. Det er passe stort, og blir derfor intimt. Via de lavtsittende vinduene får beboerne kontakt med den japanske delen av hagen rett utenfor. Her er det blant annet en zen hagedam som får tilførsel av regnvann fra taket. Skinnsofa fra Erik Jørgensen og langflossset teppe fra Holedesign. Foto: Sandra Aslaksen

ET HELSTØPT HUS: Hele huset preges av solide byggematerialer og ditto møbler.  Foto: Sandra Aslaksen

ET HELSTØPT HUS: Hele huset preges av solide byggematerialer og ditto møbler. Foto: Sandra Aslaksen

I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt med utgangspunkt i artikkelen ovenfor. Tenk gjennom hvordan du vil framstå i det offentlige rom. Det er ikke forbudt å være anonym. Noen ganger kan det være påkrevet. Men i de fleste sammenhenger framstår en som skriver under fullt navn som mer interessant enn en som vil skjule sin identitet. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre i kommentarfeltet. Hensikten med en debatt er å bidra til å berike ordskiftet i det offentlige rom. Vi vil ikke ha trakassering, trusler og hatske meldinger i våre kommentarfelt.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Debattregler

Mest kommentert

  • <font color=Med Israel for fred: - Mads Gilbert lyver om Israel Gilbert: - Utrolig tynt skvip" title="Med Israel for fred: - Mads Gilbert lyver om Israel Gilbert: - Utrolig tynt skvip" />

    Med Israel for fred: - Mads Gilbert lyver om Israel Gilbert: - Utrolig tynt skvip

    Israel-venner advarer mot Gaza-legen i avisannonser. (2305 innlegg) Les mer

  • Hvem har skylden, bil A eller B?

    Hvem har skylden, bil A eller B?

    Tror vi kan kjørereglene, men her svarer mange feil. (2164 innlegg) Les mer

  • - Eier dere ikke skam?

    - Eier dere ikke skam?

    Audun Lysbakken reagerer sterkt på at Mads Gilbert henges ut av Israel-venner. (1600 innlegg) Les mer

  • TV 2-Græsvik mener MIFF ikke bør få slippe til i det offentlige rom: Jeg går hardt ut mot de som mener jeg lyver

    TV 2-Græsvik mener MIFF ikke bør få slippe til i det offentlige rom: Jeg går hardt ut mot de som mener jeg lyver

    - Folk får ikke svart for seg. (1347 innlegg) Les mer

  • Kampen om historien

    Kampen om historien

    Klikk for ingress. (1189 innlegg) Les mer

  • Måtte forklare Israel-kritikk han kom med fordi han ikke visste at mikrofonen sto på

    Måtte forklare Israel-kritikk han kom med fordi han ikke visste at mikrofonen sto på

    USAs utenriksminister gikk i klassisk felle. (930 innlegg) Les mer

  • Fremmer bildene fred eller forakt?

    Fremmer bildene fred eller forakt?

    Det er lett å forklare krigens råskap med at den andre siden er umenneskelig. (765 innlegg) Les mer

  • Nå venter alle i spenning på Putin. Det var jo han som satte i gang opprørerne

    Nå venter alle i spenning på Putin. Det var jo han som satte i gang opprørerne

    Derfor er flystyrten i Ukraina også ei geopolitisk nøtt, skriver Dagbladets Einar Hagvaag. (1117 innlegg) Les mer