Her har du biltypen mange av oss kommer til å kjøpe de neste årene.

Tips oss 2400
ANNERLEDES: Dashbordet i hybridversjonen av V60 er en smule annerledes enn hos en vanlig modell. Foto: Magnus Cramer

ANNERLEDES: Dashbordet i hybridversjonen av V60 er en smule annerledes enn hos en vanlig modell. Foto: Magnus Cramer

UTEN ANGST: Mange vil i dag holde en knapp på plug-in-hybriden, som i det store og hele kan kjøres som elbil lokalt, samtidig som den såkalte rekkevidde-angsten ikke er noe tema. Foto: Magnus Cramer

UTEN ANGST: Mange vil i dag holde en knapp på plug-in-hybriden, som i det store og hele kan kjøres som elbil lokalt, samtidig som den såkalte rekkevidde-angsten ikke er noe tema. Foto: Magnus Cramer

BILANALYTIKER: Markedet trenger insentiver for å bevege seg i nye retninger, sa bilanalytiker Anders Hovde. Foto: Geir Svardal

BILANALYTIKER: Markedet trenger insentiver for å bevege seg i nye retninger, sa bilanalytiker Anders Hovde. Foto: Geir Svardal

BILKLIPP FRA ARKIVET:

GALSKAP: Slik gikk det da vi tok med oss Mariann Thomassen ut på banen i den ekstreme Nissanen. Video: Håkon Eikesdal

TRUET PÅ LIVET: Etter en aggressiv forbikjøring, truet bilisten den myke trafikanten på livet. Bilisten var nok ikke klar over at alt ble filmet.

NULLTOLERANSE: Her knuser borgermesteren i Vilnius en bil med en panservogn, for å vise at de har nulltoleranse mot feilparkerte biler. Video: REUTERS

VERSTINGER: Trafikketaten oppfordrer bilister til å tenke seg om før bilen parkeres utenom lovlig plasser. Foto: Trafikketaten.

DYR MORO: Her er en oppskrift på hvordan du ikke bør flytte en bil.

BILEN SOM ER RASKERE ENN EI KULE: Her sammenlikner utviklerne Bloodhound SSC med ei kule fra en Magnum 357.

TIDENES RASKESTE BILKRASJ: Discovery Channels Johnny Smith gjennomfører tidenes raskeste bilkrasj i kontrollerte omgivelser. En Ford Focus blir tilintetgjort av de enorme kreftene når bilen krasjer i 192 km/t. Video: Discovery Channel

Vi lever i en omskiftelig biltid, der forskjellige miljøvennlige(re) løsninger konkurrerer om å vinne kampen om fremtiden.

Er elbilen greia? Hybrider? Brenselcelle-bilen? Downsizing av konvensjonelle motorer?

Mange vil i dag holde en knapp på plug-in-hybriden, som i det store og hele kan kjøres som elbil lokalt, samtidig som den såkalte rekkevidde-angsten ikke er noe tema.

Også det totale forbruket av bensin eller diesel - og dermed CO2-utslippet - vil bli lavt med slike biler.

I Klimameldingen fra Stoltenberg-regjeringen, er det et mål at nye biler solgt i Norge i 2020 skal ha et gjennomsnittlig utslipp av CO2 på 85 g/km.

I april i år var tallet på drøye 130 g/km. Et umulig mål?

- Vi har regnet ut at for å nå dette målet må mellom 40 000 og 70 000 av de nye bilene som selges i Norge i 2020 ha stikkontakt, sa Grønn Bil-leder Ole Henrik Hannisdahl på en pressekonferanse for Volvo V60 Plug-In Hybrid i Oslo fredag.

I følge organisasjonen Grønn Bil innebærer altså Klimameldingens intensjoner nødvendigvis en voldsom endring av det norske nybilsalget.

For mens salget av for eksempel plug-in hybrider er praktisk talt lik null i dag, må den altså utgjøre en svært stor andel av nybilsalget om 7-8 år.

Avlegse avgifter

Problemet er bare at dagens bilavgiftssystem, som i stor grad baserer seg på vekt og effekt, er avlegs i forhold til plug-in-teknologi. Volvo-sjef Øystein Herland hadde eksemplene klare:

- 2,4-liters dieselmotoren i V60 Plug-In Hybrid står også i V70. Vi har fått utslippene av CO2 ned fra 119 til 114 gram pr. kilometer i V70-versjonen, men samtidig gikk effekten opp - og bilen ble 7000 kroner dyrere. Storselgeren V60 med 1,6-liter har 80 000 i avgifter og slipper ut 119 gram CO2 pr. kilometer, mens vår nye plug-in hybrid slipper ut 49 gram pr. kilometer - og får 180 000 kroner i avgifter. Slik kan det ikke være!

Men slik er det. Batterier øker vekten, samtidig som kombinasjonen av elektriske motorer og tradisjonelle motorer gjerne ender opp med biler som har høy effekt. Og som dermed får høye avgifter, selv om de er aldri så miljøvennlige.

Det gjør i mange tilfeller de mest miljøvennlige bilene nærmest uselgelige i konkurranse med tilsvarende konvensjonelle versjoner.

- Men hvorfor lager dere ikke en hybrid med 1,6-liters dieselmotor, som ville gi færre hester, Herland?

- Konseptet med 2,4-liters diesel og elektrisk motor er det vi satser på globalt, og som gir bilen egenskaper som igjen gir lave 49 g/km i utslipp. Poenget er uansett at bilavgiftene bør ta utgangspunkt i graden av forurensning. Vårt forslag er for øvrig å droppe hk-komponenten for plug in-hybrider, slik at de avgiftsmessig kommer ned på nivå med vanlige biler.

Trenger insentiver

Bilanalytiker Anders Hovde fra TNS Gallup sa i et innlegg før en debatt mellom politikere ble kjørt i gang, at norske bilkunder er konservative, ønsker forutsigbarhet og beveger seg dit avgiftene er lavest.

Hovde hevdet at bilkjøperne trenger insentiver fra myndighetene, og viste til hva som skjedde da nye avgiftsregler i 2007 gjorde dieselbilen rimeligere. Salget av dieselbiler skjøt i været.

Så budskapet er - nå må bilavgiftene dreies dithen at folk velger å kjøpe for eksempel plug in-hybrider. Avgiftene må med andre ord legges om slik at de går kraftig ned på slike biler.

Kommer det til å skje? Det er det store spørsmålet.

Som vi har skrevet i en artikkel om bilavgifter i Norge, er utfordringen at den sittende regjeringen vil beholde provenyet fra bilavgiftene, som også går med til å finansiere andre deler av det norske samfunnet.

Mens andre politikere mener at man må gi slipp på dette prinsippet, skal avgiftene endres så det monner.

Bård Hokksrud fra Fr.p. sa sluttvis at det hele er enkelt:

- Vil politikerne sørge for at plug-in-biler ikke får høyere avgifter enn vanlige biler? Får de ikke det, vil folk kjøpe dem.

Rask og snill

Vi fikk oss en liten tur rundt i Oslo med V60 Plug-In Hybrid.

I utgangspunktet er den som en typisk komfortabel Volvo, men det nye er at store deler av turen foregår i stillhet i el-moduset Pure.

For mens verdens første dieselhybrid, Peugeot 3008 Hybrid4 (som ikke er en plug-in), bare klarer 3-4 kilometer i elmodus, kan V60 Plug-In Hybrid klare opp mot fem mil - litt kortere enn Opel Ampera.

Det betyr at en slik bil vil kunne brukes i ren el-modus ved stort sett all kjøring i nærmiljøet.

Noe som Norges Astma- og Allergiforbund karakteriserer som en «revolusjon» i forhold til lokal forurensing.

Samtidig er plug-in med dieseltank en bil som kan brukes som en hvilken som helst bil, selv om batteriene i V60 Plug-In Hybrid stjeler seks centimeter av høyden i bagasjerommet.

Og i hybrid-modus slipper den altså ut kun 49 gram CO2 pr. kilometer.

Du kan videre kjøre denne bilen i «Power»-modus, der den femsylindrede turbodieselen og elektromotoren legger sammen sine krefter, noe som resulterer i 215 + 70 hk, og en akselerasjon fra 0-100 km/t på 6,2 sekunder. Og selvsagt har du da også 4WD.

Selger 45 biler nå

Men så er det prisen, da.

Med dagens bilavgifter blir altså Volvo V60 Plug-In Hybrid en svært dyr bil.

Hva den skal koste, når modellen er på markedet først rundt årsskiftet, vites ikke ennå.

Men vi har en viss peiling. Det er nemlig laget 1000 førserie-modeller, som den vi kjørte i Oslo i dag. 45 av dem skal selges i Norge i disse dager, til en prisantydning på drøye 600 000 kroner.

Kjøpe? Tja. Du får en dyr, hypermoderne, teknologisk avansert, miljøvennlig, rask og komfortabel bil.

Og muligens en økonomisk usikker fremtid som bileier.

Les også:

Alt om hybridbiler
Bilene som er billigst i drift
Slik fungerer en hybrid

Saken ble opprinnelig skrevet av Vi Menn for Klikk.no. Les her.


RÅNER'N FRA SKI: Fredric Aasbø er hovedpersonen i Dagbladets web-TV-serie «Råner'n fra Ski», der v5 følger 26-åringen både på og utenfor driftingbanen. Alle episodene ser du på db.no/drifting. Video: ØISTEIN NORUM MONSEN

I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid stengt fra klokken 00:00 alle dager. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden vil være hverdager fra 07:00, og helgedager/røde dager fra 08:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør