Se video og hør lyden av en av verdens grommeste biler.

Tips oss 2400
PERFEKSJON: Da Lamborghini skulle vekke Aventador til live, var det bare blanke ark og fargestifter som var godt nok. Alt er nytt, til og med den ekstreme V12-motoren på 700 hestekrefter! Foto: ANDREAS HANDELAND

PERFEKSJON: Da Lamborghini skulle vekke Aventador til live, var det bare blanke ark og fargestifter som var godt nok. Alt er nytt, til og med den ekstreme V12-motoren på 700 hestekrefter! Foto: ANDREAS HANDELAND

RYDDIG: Det finnes klare tegn til slektskapet med Audi, uten at det er negativt. I Aventador er alt på stell, både sittestilling, ergonomi og kvalitetsopplevelse. I våre øyne er designet utvendig og innvendig akkurat passe futuristisk. Foto: ANDREAS HANDELAND

RYDDIG: Det finnes klare tegn til slektskapet med Audi, uten at det er negativt. I Aventador er alt på stell, både sittestilling, ergonomi og kvalitetsopplevelse. I våre øyne er designet utvendig og innvendig akkurat passe futuristisk. Foto: ANDREAS HANDELAND

MAJESTETISK: Aventador er like brutalt vakker som den er rask. Foto: LAMBORGHINI

MAJESTETISK: Aventador er like brutalt vakker som den er rask. Foto: LAMBORGHINI

KARBONMONOCOQUE: Aventador har et bærende karosseri (monocoque). Det kommer både kjøreegenskapene og matchvekta til gode. Lamborghinis flaggskip veier bare 1575 kilo. Legg merke til den spesielle pushrod-fjæringen med horisontalt monterte fjærer/dempere. Foto: ANDREAS HANDELAND

KARBONMONOCOQUE: Aventador har et bærende karosseri (monocoque). Det kommer både kjøreegenskapene og matchvekta til gode. Lamborghinis flaggskip veier bare 1575 kilo. Legg merke til den spesielle pushrod-fjæringen med horisontalt monterte fjærer/dempere. Foto: ANDREAS HANDELAND

Automobili Lamborghini

• Etablert av traktorprodusenten Ferruccio Lamborghini (Trattori Lamborghini) i 1963
• Underselskap av Audi AG, som igjen er et underselskap av Volkswagen
• Holder til i Sant'Agata Bolognese i Italia. Ligger i nærheten av Ferrari og Pagani.
• Grunnleggeren Ferruccio Lamborghini ble født 28. april 1916 og døde den 20. februar 1993

Se også disse bilvideoene fra Dagbladets arkiv:

GALSKAP PÅ GLATTA: Dagbladets utsendte fikk æren av å ratte en 2012-modell Nissan GT-R til snaut to millioner kroner rundt den glatte isbanen på Vurrusjøen - med en motorsport-kommentator fra Eurosport i baksetet! Video: ØISTEIN NORUM MONSEN

KOSTER FEM MILLIONER: Dagbladet tester bilen til tre ganger europamester i rallycross, Sverre Isachsen. Foto/video: Benjamin A. Ward / Dagbladet

- HAR DU TENKT Å TA LIVET AV MEG ELLER? Se video av hvordan 200 km/t på elendig hyttevei kjennes ut med WRC-fører Jari-Matti Latvala bak rattet. Video: BENJAMIN WARD

VERSTINGBIL: R er verstingversjonen av Porsches lille midtmotorbil Cayman. Med 330 spinat-hester på litt over et tonn går det styggfort. Video: Håkon Eikesdal

Sant'Agata Bolognese (Dagbladet): Lamborghini. Bare navnet får en bilentusiasts hjerte til å banke fortere. Bare det å se en framkaller svetteperler i panna. Det å høre en gir akutt gåsehud.

Lamborghini er historien om traktorprodusenten Ferruccio, som nektet å finne seg i at Ferrarien han endelig hadde fått råd til ikke holdt mål.

Enden på visa ble å bygge sine egne superbiler for å vise selveste Enzo Ferrari hvor skapet skulle stå.

Lamborghini 350GTV så dagens lys i 1963, den serieproduserte 350GT året etter. Men det var i 1965 Ferruccio Lamborghini kom på banen med sin første superbil.

Førstemann ut

Miura hadde det som skulle bli den klassiske sportsbiloppskriften; en midtmontert V12-motor plassert bak føreren. Den regnes av mange som forløperen til de fleste av dagens superbiler.

Etter Miura kom blant annet Countach, Diablo og Murciélago. Alle verdenskjente superbiler forut for sin tid som har prydet veggene på mangt et gutterom de siste tiårene.

Når Murciélago ikke lenger var nok «up to date», var det ikke snakk om noen videreutvikling av den. Blanke ark og fargestifter ble hentet fram fra skuffen, og etter hvert stod den kliss nye Aventador klar på veien.

Magisk øyeblikk

Vårt møte med Lamborghinis sterkeste okse gjennom tidene starter i deres ærverdige museum. En karbon-monocoque viser Aventadorens skjelett, og den spesielle push rod-fjæringen med horisontalt plasserte dempere og fjærer.

Rett utenfor døra står det ferdige produktet. Bare det å åpne den spesielle Lambo-døra er en euforisk opplevelse for en bilentusiast.

Vel på plass i den skålformede racingstolen er det på tide å fyre opp beistet; en helt nyutviklet 6,5-liters V12-er med 700 hester!

Opplevelsen er merkelig. Aventadoren gir ikke fra seg det høymælte bjeffet det forventes at en så kraftfull bil skal.

Derimot kommer en nokså moderat 12-sylindret klang med en mektig undertone. Det hersker ingen tvil om at denne bilen mener alvor, og at det neppe er mangel på krefter under motorglasset.

Lettkjørt og brutalt rask

Vi ruller ut fra Lamborghini-fabrikken. Selv her, hvor det kjører slike lekkerbiskener rundt i gatene hver eneste dag, er oppmerksomheten på popstjerne-nivå.

Veiene rundt fabrikkområdet er kjente. Det er her Valentino Balboni (tidligere testsjef) og resten av gjengen hans har tatt syretesten på noen av verdens ypperste superbiler opp gjennom årene.

Er veien for smal, viker folk for oss. Automobili Lamborghini er viktig for lokalsamfunnet, og har en høy stjerne og en solid dose respekt.

Veiene i retning Zocca blir mer og mer utfordrende. Det hele rundes av med et slags Trollstigen-lignende strekk i miniatyr, der både bil og sjåfør virkelig får brynt seg. Både for at det skal bli moro, men også for å holde seg på veien.

Aventadoren oppfører seg eksemplarisk, nesten på grensa til det for elegante. Den er lettkjørt, lettbeint og balansen er en linedanser verdig.

Firehjulsdriftsystemet fra svenske Haldex er satt opp ene og alene for å gjøre Aventador så effektiv som mulig. Der lillebror Gallardo Super Trofeo Stradale (som vi hadde med på samme kjøretur) gjerne slenger med hekken og på nesten-barnslig vis vil leke, er Aventador superfokusert.

Superfokusert på å kjøre så fort som mulig - akkurat slik sjåføren bak rattet ønsker. Uten krumspring og unødvendige «forstyrrelser» underveis.

For egen maskin

Der enkelte andre produsenter kvitter seg med sylindrer og heller satser på pustehjelp fra turbo eller kompressor, kjører Lamborghini videre med sitt tradisjonsrike prinsipp med en svær V12-er bak ryggen på føreren. Og godt er det.

Den kliss nye 6,5-literen yter 700 hester og 690 Nm, og det gir den nokså lette Aventadoren ytelser helt i toppsjiktet.

0-100 km/t sprintes unna på 2,9 sekunder, og det stopper ikke før ved 350 km/t. I utenlandske tester har den faktisk vist seg å være enda kjappere enn Lamborghini selv oppgir.

Draget kan best beskrives med den oppbrukte klisjeen om hestespark i ryggen, spesielt når de tolv sylinderne får litt turtall å jobbe med. Sykt!

Ut av svinger akselererer Aventador i Benny Hill-fart. Sidesynet blir uskarpt og diafragma-muskelen setter mellomgulvet i høyspenn. Adrenalinet bruser!

Lyden utvendig er midt i blinken, men innvendig kunne det gjerne vært mer. Lyd er tross alt blant det aller mest sentrale i en bilopplevelse, og her skuffer Aventador litt i forhold til forventningene - dersom det er tillatt å beskrive en «Lambo» med det ordet.

Det som imponerer mest er imidlertid de effektive kjøreegenskapene. En ting er lyd, opplevelse og design - noe annet er å vise konkurrentene ryggen når det gjelder. Aventador er lynrask!

Historie på gamlehjemmet

Hele kjøreturen kan sammenlignes med en seksårings opplevelse av en dag på Tusenfryd.

Kombinasjonen av den magiske Lamborghini-historien, stemningen, de flotte veiene og ikke minst en av verdens desidert råeste superbiler skaper et minneverdig øyeblikk.

Et øyeblikk perfekt å dra fram på gamlehjemmet der den ene skrytehistorien skal overgå den andre. «Ja karer, nå skal dere høre om en gang jeg var i Sant'Agata i Italia. Vindruer og skinke lot jeg andre ta seg av - jeg var der for å temme en okse...»

Ferruccio Lamborghini rakk aldri å verken se eller oppleve oksen Aventador før han gikk bort, men én ting er sikkert: Han ville vært stolt.



BØLLETE, MEN BEHERSKET: Bak det bøllete og fryktløse utseendet skjuler det seg en lydig og elegant okse. Ypper du med den derimot, ser den rødt. Veldig rødt! Foto: ANDREAS HANDELAND

BØLLETE, MEN BEHERSKET: Bak det bøllete og fryktløse utseendet skjuler det seg en lydig og elegant okse. Ypper du med den derimot, ser den rødt. Veldig rødt! Foto: ANDREAS HANDELAND

I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid stengt fra klokken 00:00 alle dager. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden vil være hverdager fra 07:00, og helgedager/røde dager fra 08:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør