Magne Furuholmen ser tilbake på snart 20 års kunstnerkarriere i sommerens utstilling.

Tips oss 2400
TRESNITT PÅ TREVEGGER: - Jeg var usikker på om det ble for mye. Men jeg synes bildene klarer seg kjempebra på de rustikke treveggene, sier Magne Furuholmen i tømmerlåven på Nyfossum på Blaafarveværket. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet

TRESNITT PÅ TREVEGGER: - Jeg var usikker på om det ble for mye. Men jeg synes bildene klarer seg kjempebra på de rustikke treveggene, sier Magne Furuholmen i tømmerlåven på Nyfossum på Blaafarveværket. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet

A-HABETET: En stund brukte Magne Furuholmen utdrag fra sine tekster i bildene. Så ble det løsrevne ord. Nå kan du kjøpe Magne-bilder med bare bokstaver, så kan du selv sette sammen ordene. - En samler har hengt bokstavene FUCK RIGHT OFF over senga, avslører kunstneren.  
Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet

A-HABETET: En stund brukte Magne Furuholmen utdrag fra sine tekster i bildene. Så ble det løsrevne ord. Nå kan du kjøpe Magne-bilder med bare bokstaver, så kan du selv sette sammen ordene. - En samler har hengt bokstavene FUCK RIGHT OFF over senga, avslører kunstneren. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet

THE VOICE: Magne Furuholmen sier han har lært mye av å jobbe med nye talenter som Monika Blomeid og Martin Halla. Foto: Sveinung U. Ystad, Dagbladet

THE VOICE: Magne Furuholmen sier han har lært mye av å jobbe med nye talenter som Monika Blomeid og Martin Halla. Foto: Sveinung U. Ystad, Dagbladet

Når kunstneren Magne Furuholmen (49) i sommer stiller ut på Blaafarveverket i Modum, er det med alt fra splitter nye keramikkvaser til malerier som snart har to tiårs lagring bak seg.

Noen av bildene har ikke vært vist i Norge før de ble hengt opp på de grove tømmerveggene i låven på Nyfossum, der dørene åpnes førstkommende lørdag. Bildene under vignetten «Kutt» har ikke vært fremme siden de utgjorde kunstnerens debututstilling på Henie Onstad-senteret i 1995, året etter at A-ha første gang la inn årene.

Og atter andre, som serien «Essays», omfatter bilder som svært direkte adresserer kunstneren og popstjernas store personlige tragedie: Tapet av faren, jazzmusikeren Kåre Furuholmen, i en flyulykke i 1969.

- Jeg bruker vanligvis ikke fem sekunder på å se meg bakover i livet, men det er kjærkomment å se igjen disse bildene. Det er som å få et hyggelig besøk, sier Furuholmen til Dagbladet mens utstillingen er under montering rundt ham.

Lærer ved å lage

- Det jeg ser, er at min måte å lære på er ved å lage ting. Og at jeg har gått gjennom flere faser - blant annet disse bildene, som handler om min fars tekster og mine minner om hans musikalske arv, sier Furuholmen og viser fram malerier som er døpt etter jazzlåter.

Slik som «Dance for Daddy», der bokstavene i tittelen kan leses i bildet, riktignok speilvendt.

- Fraværet av en farsfigur har helt klart preget meg som en kreativ person. Når jeg går gjennom tiden på denne måten, er konklusjonen at prosessen har byttet ut et minne med et annet - når jeg i dag hører tittelen «Dance for Daddy», tenker jeg ikke lenger på min far, men på bildet som er satt i hans sted, sier Furuholmen.

Terapi

Han kaller ikke lenger opp kunstverk etter låter han forbinder med faren.

- Jeg er ferdig med hans tekstmateriale, det føler jeg er avklart. Jeg har tilegnet meg en forståelse ved å gå inn i dette, og det har hatt en terapeutisk side, jeg bruker både musikk og billedkunst for å forstå mer av ting jeg går og roter med, det er min måte å gjøre meg ferdig med prosesser på. Jeg har fått så mye ut av dette at jeg nesten har dårlig samvittighet for det. Faren min fikk aldri muligheten til å skape ting, men han har gitt meg desto større muligheter ved ikke å stå i veien for meg på noen måte.

- Og det tenker jeg mye på i forhold til mine egne barn - hvordan jeg kan sørge for at de kommer seg rundt meg hvis de har ambisjoner i samme retning. Det blir veldig annerledes for dem enn det var for meg, sier Furuholmen, som har sønner på 22 og 19 år.

- Det har jo sine privelegier å ha meg som pappa, men det er ikke nødvendigvis privilegier man er ute etter når man skal etablere sin egen virkelighet. Jeg er faktisk glad jeg ikke selv hadde en så tydelig farsfigur, det har noen fordeler også, sier han.

Har ikke hørt Harket-skiva

Til sommeren står den tidligere A-ha-keyboardisten på den største scenen på Roskilde-festivalen med sitt nye band, Apparatjik, som er aktuelle med sitt andre album, «Square Peg In A Round Hole». Neste helg er det finale i TV 2s talentshow «The Voice», der Furuholmen har vært dommer og mentor.

Jobbinga med unge sangtalenter har vært med på å gi kunstneren Magne Furuholmen et nytt fokus.

- Det å være musiker og drive med pop er bare interessant hvis jeg kan lære noe av det. Og jeg lærer mye av å jobbe med folk som står i startgropa på noe, at det er spennende å flytte fokus vekk fra meg selv. Jeg merker det når jeg jobber med bilder også, at jeg er litt ferdig med å rote i meg selv. Det finnes så mange spennende mennesker å oppdage, sier han.

En ting Furuholmen ikke har oppdaget, er den tidligere bandkollegaen Morten Harkets nye soloplate. Den har han fortsatt ikke hørt.

- Joda, jeg er nysgjerrig på den. Jeg har bare jobbet så mye at jeg ikke har hatt tid, sier han.
John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid stengt fra klokken 00:00 alle dager. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden vil være hverdager fra 07:00, og helgedager/røde dager fra 08:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør