Denne oversikten har du aldri sett før.

Tips oss 2400
BILLIGMERKE: Kias modeller har en lav snittpris, og Sportage kan du få med 2WD helt ned i 250 000 kroner. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

BILLIGMERKE: Kias modeller har en lav snittpris, og Sportage kan du få med 2WD helt ned i 250 000 kroner. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

DYRT: Mercedes-Benz koster godt over en halv million kroner i snitt. Foto: Terje Bjørnsen

DYRT: Mercedes-Benz koster godt over en halv million kroner i snitt.
Foto: Terje Bjørnsen

SYKLIST I 100: Denne syklisten raser tilsynelatende nedover motorveien i 100 kilometer i timen før han blir stoppet av politiet. Men videoen var falsk og laget for et tsjekkisk videonettsted.

Hvor mange kroner legger egentlig nordmenn ut for nye biler? Biler er ikke gratis i furet værbitt. Blant annet har vi høye bilavgifter. Men så velger jo de fleste av oss bruktbil når vi kjøper «nytt».

Likevel går nybilsalget så det griner. I fjor, for eksempel, ble det solgt 138 345 nye biler. Vi må tilbake til 1986 for å finne et høyere salg.

Men hva betaler vi egentlig for våre nye biler?

Dette er tall som aldri har vært presentert tidligere. Men vi har fått et overslag over snittpriser fra seksten bilimportører, som til sammen hadde 90 prosent av markedet i 2011.

De avrundede tallene er kundepris før eventuelt norskmontert ekstrautstyr, som kan variere fra null til tresifret for de dyreste merkene.

BMW, for eksempel, selger i snitt slikt utstyr for 93 500 kroner pr. bil. For de aller fleste merkene er nok tallet langt lavere.

Mercedes er dyrest

Ikke uventet er det premiummerkene som har kundene som legger igjen mest penger pr. bil. Og det merket som har den høyeste snittprisen pr. solgte bil er - heller ikke uventet - Mercedes-Benz.

- Vi har en rekke meget eksklusive modeller som er råere og dyrere enn noe du finner i utvalget til begge våre hovedkonkurrenter, i tillegg til at vi har et større salg av dyre nisjemodeller, som for eksempel S-Klasse. Disse faktorene er med på å dra snittprisen opp, sier PR-ansvarlig Michael Angelo Justiniano hos Mercedes-Benz Norge.

Kia nederst

Nederst på listen vår finner vi Kia, hvis snittpris i 2011 er under halvparten av den til Mercedes-Benz.

Kias bestselger i 2011 var Sportage, og halvparten av kundene valgte 2WD-versjonen som har startpris helt nede på rundt 250 000 kroner.

- Dessuten lanserte vi minibilen Picanto i månedsskiftet august-september i fjor, og den fikk en knallstart og solgte godt, forteller PR-ansvarlig Mette S. Sauge hos Kia Bil Norge.

Og med en startpris på 122 000 kroner er det klart at dette bidrar til at merket har en lav snittpris.

MERKE

SNITTPRIS I KRONER 2011

Mercedes-Benz

550 000

BMW

510 000

Audi

498 000

Volvo

482 000

Subaru

419 000

Honda

362 000

VW

345 000

Opel

344 000

Ford

325 000

Mitsubishi

320 000

Skoda

320 000

Nissan

316 000

Peugeot

300 000

Toyota

290 000

Citroën

270 000*

Kia

267 000

* Citroën klarte ikke å fremskaffe sikre tall, og måtte nøye seg med en kvalifisert gjetning.

Høy snittpris

Tar vi snittprisen for det enkelte merke, og ganger det opp med antallet biler merkene solgte i 2011, finner vi snittprisen for en ny bil i Norge det året.

For moro skyld spurte vi flere om dette, og det ble gjettet villig vekk, basert på antagelser og mer eller mindre god kjennskap til empiri fra nybilsalgets verden.

Mine kolleger i Vi Menn Bil Top Gear tippet alt fra 335 000 til 400 000 kroner. Daglig leder Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening tippet 350 000 kroner. Bilanalytiker i TNS Gallup, Anders Hovde, tippet rundt 400 000 kroner.

Det riktige svaret er 365 000 kroner.

Dette er antageligvis mer enn de fleste av oss ville tippet. Likevel - med norske nybilpriser - gir ikke denne summen tilgang til noe annet enn relativt hverdagslige og anonyme biler.

Som for eksempel en Toyota Avensis 1,8 147 hk Premium Multidrive sedan, eller en Ford Mondeo 2,0 TDCI 140 hk Ghia. Eller en Volvo V70 DRIVe Kinetic diesel, eller en Mitsubishi ASX Instyle + 1,8-116 ClearTec diesel.

Bil dyrt i Norge

Det har vært skrevet mye om de høye norske bilprisene, og særlig vekker det engasjement når vi sammenligner oss med Sverige.

En undersøkelse fra Statistisk Sentralbyrå i 2009 viser at norske husholdninger ligger øverst i Europa når det gjelder hvor stor del av inntekten som går til bilutgifter og transport.

Norge har dessuten en av Europas eldste bilparker, men likevel kjøper vi altså relativt dyre biler når vi først handler nytt. Småbiler går som hakka møkk nedover i Europa, og er også favoritten til kvinnelige norske nybilkjøpere. Men generelt sett vil Ola Nordmann ha stasjonsvogner og SUV'er - biler som egner seg for aktiv fritid, familie og hytte.

På listen over de mest solgte bilmodellene i fjor, finner vi for eksempel VW Passat (2), Mitsubishi ASX (4), Volvo V70 (5), Toyota Avensis (6), Nissan Qashqai (7), Skoda Octavia (8), Ford Mondeo (9), Volvo V60 (12), VW Tiguan (13) og Volvo XC60 (16).

Etter at 1/3 av året er unnagjort, tyder alt på at VW Golf igjen blir Norges mest solgte bilmodell. Men heller ikke dette er en lavpriset småbil, akkurat. En VW Golf 1,4 TSI 160 hk DSG koster for eksempel - akkurat, 365 000 kroner.

Les også:

Slik får du best pris for bilen din
Bilene som vil holde seg best i pris
Dette gjør bilen billigere
Dette er bilen verdt om fem år


Saken ble opprinnelig skrevet av Vi Menn for Klikk.no. Les her.


GJENNOMSNITTSBIL: En Volvo V70 DRIVe kan du få til cirka 365 000 kroner - snittprisen for nye norske biler i 2011. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

GJENNOMSNITTSBIL: En Volvo V70 DRIVe kan du få til cirka 365 000 kroner - snittprisen for nye norske biler i 2011. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

VERSTINGER: Trafikketaten oppfordrer bilister til å tenke seg om før bilen parkeres utenom lovlige plasser. Foto: Trafikketaten.

SÅ VAR DETTE MED LUKEPARKERING: Dette klippet kaster brensel på bålet i debatten om hvem som er flinkest til å parkere av kvinner og menn. Video: REUTERS

I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt med utgangspunkt i artikkelen ovenfor. Tenk gjennom hvordan du vil framstå i det offentlige rom. Det er ikke forbudt å være anonym. Noen ganger kan det være påkrevet. Men i de fleste sammenhenger framstår en som skriver under fullt navn som mer interessant enn en som vil skjule sin identitet. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre i kommentarfeltet. Hensikten med en debatt er å bidra til å berike ordskiftet i det offentlige rom. Vi vil ikke ha trakassering, trusler og hatske meldinger i våre kommentarfelt.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Debattregler

Mest kommentert

  • Sjokkmåling: Folket sier JA til billig-OL

    Sjokkmåling: Folket sier JA til billig-OL

    OL-motstandere snur i fersk Dagbladet-måling. (1443 innlegg) Les mer

  • - Ingen militær trussel mot Norge

    - Ingen militær trussel mot Norge

    Ukraina-krisen viser at det er viktigere med tettere kontakt - ikke mindre, sier Rune Rafaelsen fra Barentssekretariatet, som vil åpne grensa til Russland enda mer. (1346 innlegg) Les mer

  • - Supermakt <br> i dyp krise

    - Supermakt
    i dyp krise

    Professor Ole O. Moen fastslår at for første gang i historien har vi fått en generasjon amerikanere som er «dummere» enn sine foreldre. (1261 innlegg) Les mer

  • - Hva mener du egentlig, Jonas?

    - Hva mener du egentlig, Jonas?

    Frp-nestleder Per Sandberg utfordrer Ap-lederen på seks punkter. (999 innlegg) Les mer

  • Frp sin ufordragelege nabo

    Frp sin ufordragelege nabo

    Mange har prøvd å knekke Frp-koden, men ingen har klart det. Ingen har klart å knekke SD-koden heller. (918 innlegg) Les mer

  • Slik kan det se ut når vår egen galakse kolliderer med den mye større naboen

    Slik kan det se ut når vår egen galakse kolliderer med den mye større naboen

    Ny datasimulering viser Melkeveiens skjebne. (749 innlegg) Les mer

  • Frp fram to prosentpoeng

    Frp fram to prosentpoeng

    I septembermålingen til Ipsos MMI. (556 innlegg) Les mer

  • Nå fjernes denne jentas rasistiske ytringer

    Nå fjernes denne jentas rasistiske ytringer

    SVT stopper «Pippi»-rasisme. (508 innlegg) Les mer