Teknologirådets direktør vil kjøpe ubemanende droner isteden. Forsvarsministeren: - Ingen erstatning.

Tips oss 2400
 FØRERLØS FRAMTID:  En førerløs Euro Hawk-drone på den militære flybasen i Manching sør i Tyskland 21. juli i fjor etter å ha fløyet 'på egenhånd' fra California. Flyet har 40 meter vingespenn, kan fly i 20 kilometers høyde og være sammenhengende i lufta i 30 timer. FOTO: ARMIN WEIGEL, AFP/NTB SCANPIX.

FØRERLØS FRAMTID: En førerløs Euro Hawk-drone på den militære flybasen i Manching sør i Tyskland 21. juli i fjor etter å ha fløyet 'på egenhånd' fra California. Flyet har 40 meter vingespenn, kan fly i 20 kilometers høyde og være sammenhengende i lufta i 30 timer. FOTO: ARMIN WEIGEL, AFP/NTB SCANPIX.

Værmelding for Oslo

I dag I morgen Søndag Mandag
Skyet-2°Lettskyet-4°Skyet-3°Halvskyet-2°

 - GAMMELDAGS TEKNOLOGI:  - Teknologien bak F-35 er i ferd med å fases ut, mener direktør Tore Tennøe i Teknologirådet. FOTO: STEINAR BUHOLM/DAGBLADET.

- GAMMELDAGS TEKNOLOGI: - Teknologien bak F-35 er i ferd med å fases ut, mener direktør Tore Tennøe i Teknologirådet. FOTO: STEINAR BUHOLM/DAGBLADET.

(Dagbladet): Stortingets rådgiver i teknologisaker - Teknologirådet - advarer mot den 230 milliarder kroner store kampflyavtalen, der Norge skal kjøpe mellom 42 og 48 F-35-fly innen 2020.

- Vi er bekymret for at Norge binder seg til en teknologisk plattform som er i ferd med å fases ut.  Det kan være som å investere i avanserte elektroniske skrivemaskiner når PCen kom på markedet, sier Teknologirådets direktør Tore Tennøe til Dagbladet.

Han mener det er skummelt å forplikte seg til en avtale som løper over 40 år, og at Forsvaret må bestrebe seg på å ha handlingsrom.

Han tar til orde for å satse på førerløse droner isteden. Teknologirådets direktør tror droner har tatt igjen bemannede kampfly innen 10-15 år.

- Siden 2001 har dronene i større og større grad tatt over for de bemannede flyene. Allerede nå er de bedre og billigere til overvåkning og rekognosering, og amerikanerne har utviklet prototyper for ubemannde kampfly. I en slik situasjon, hvor endringer skjer så fort, tror vi det er fornuftig å satse på mest mulig fleksibilitet i forhold til antall fly.

- Vi ser allerede at USA i utstrakt bruk bruker droner i kamphandlinger i Afghanistan og i Libya. I Libya var droneflyene på hele 146 skarpe oppdrag, forteller Tennøe.


Barth Eide: - Ingen erstatning

Men forsvarsminister Espen Barth Eide «kjøper ikke» konklusjonen til direktøren i Teknologirådet.

- Droner er kommet for å bli i det totale forsvaret, men er overhodet ingen erstatning for F-35 når vi skal forsvare norsk luftrom mot avansert teknologi. Det er tross alt det som er mitt ansvar som forsvarsminister, og vi ser ikke noe alternativ til moderne kampfly fram mot 2050.

- Også andre avanserte land fornyer kampflyparken nå. Det kan se ut som Teknologirådet legger til grunn at alle forhold er som i Afghanistan uten teknologisk motstand, sier forsvarsminister Espen Barth Eide til Dagbladet.

Droner fra 2017

Han minner om at Norge nettopp har lagt 320 millioner kroner i en pott for å få tilgang til droner i en NATO-pool allerede fra 2017.

Forsvarsministeren peker på at droner har svært verdifulle egenskaper, blant annet til overvåking av store områder.

Tennøe i Teknologirådet mener det har vært en revolusjonærende utvikling innen militær luftfart. Og at USAs satsning på ubemannede dronefly er framtida.

Siste NATO-kampfly?

- USA har nå kommet til det punkt der militæret utdanner flere dronepiloter enn jagerflypiloter og hvor 41 prosent av alle militære luftfartøy er ubemannede fly, sier han.

Tennøe tror F-35-flyene kan være det siste bemannede kampflyet som utvikles i NATO-land.

- På 10 år har dette gått fra å være science fiction til en virkelighet forsvaret må forholde seg til, sier Tennøe.

Forsvarsministeren kan ikke sette seg inn i den analysen.

- Det er mulig Teknologirådet vet noe  vi andre ikke vet, men akkurat som med F-16 ser vi førti år fram i tid som vi gjør med F-35 nå, sier Eide.

Droner er ubemannede fly som styres av spesialutdannet personell på bakken. En dronepilot kan styre flere fly samtidig.
Teknologirådet mener droner er F-35-flyene overlegne blant annet fordi de er lettere, kan fly fortere, har bedre reaksjonstid og kan holde holde seg i lufta lengre enn bemannede fly.

USA har tidligere fått massiv kritikk for sin bruk av dronefly i blant annet Pakistan.


- Nødvendig handlingsrom


Tennøe ønsker å bringe inn miljøet rundt Kongsberg Defence Systems for å bygge opp kompetanse på droner - også kalt UAS (ubemannede flysystemer)-systemer.

-  For det første tror vi det er klokt for Norge å ha mest mulig fleksibilitet når det gjelder antall kampfly vi forplikter oss til å kjøpe. Det vil gi nødvendig handlingsrom i møte med den banebrytende teknologien vi nå ser i ubemannede flysystemer og framtidssikre investeringene.

- For det andre bør Norge vurdere å bygge opp UAS-kompetanse på hjemmebane, og kartlegge hvordan den nye teknologiske plattformen kan passe inn i en norsk sammenheng. Her har vi allerede et godt kompetansemiljø på Kongsberg som det er naturlig å bygge videre på, mener Tennøe.


Bestemt i 2008

I november 2008 vraket Norge det svenske Gripen-flyet til fordel for det Lockheed Martin-produserte F-35-flyet. Flyene skal erstattet de nåværende F-16-maskinene.

Kampflyprosjektet er en del av regjeringens langtidsproposisjon.



 - DRONER INGEN ERSTATNING:  - F-35 kan ikke erstattes innen overskuelig framtid til norsk hovedbruk, sier forsvarsminister Espen Barth Eide (Ap) - her under presentasjonen 23. mars i år av  regjeringens langtidsplan for Forsvaret, som blant annet omfatter 48 nye kampfly med base på Ørland.
Foto: Tore Meek, NTB Scanpix.

- DRONER INGEN ERSTATNING: - F-35 kan ikke erstattes innen overskuelig framtid til norsk hovedbruk, sier forsvarsminister Espen Barth Eide (Ap) - her under presentasjonen 23. mars i år av regjeringens langtidsplan for Forsvaret, som blant annet omfatter 48 nye kampfly med base på Ørland. Foto: Tore Meek, NTB Scanpix.

John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid nå stengt. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden er hverdager fra 10:00 til 20:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør