«DragonBox» lærer bort ligninger, men for en 51-årig matteidiot virker løpet å være kjørt.

Tips oss 2400
STÅR BAK: Jean-Baptiste Huynh, mattelærer ved Elvebakken skole, er en av de ansvarlige bak DragonBox. Foto: Maria Wyller

STÅR BAK: Jean-Baptiste Huynh, mattelærer ved Elvebakken skole, er en av de ansvarlige bak DragonBox. Foto: Maria Wyller

Konseptet spillbasert læring er i vinden, og en av de mer interessante nyskapningene på området er utviklet i Norge.

I spillet «DragonBox» er tall og bokstaver fra algebra erstattet av mer vennligsinnede symboler, som søte små drager og andre dyr, esker og terninger.

GJENNOM pedagogisk utformet spillanimasjon på nettbrettets berøringsskjerm lærer spilleren hvordan symboler kan flyttes og kombineres på begge sider av skillet som representerer er lik-tegnet i en ligning.

Ved å skjule x, y og andre uhumskheter under et lag av animert spillopplevelse, lurer programskaperne store og små spillere inn i algebraens verden, og synliggjør gradvis den underliggende matematiske logikken.

SPILLET følger velkjent spilldramaturgi, med nivåer og brett der man skal løse oppgaver, mens hvert brett belønnes med fra en til tre stjerner avhengig av hvor godt man gjør det.

«DragonBox» selges i dag som app til iOS og Android, men versjoner for PC og Mac skal være like om hjørnet - med skolevesenet som en åpenbar målgruppe.

BAK SPILLET står Jean-Baptiste Huynh, til daglig mattelærer ved Elvebakken skole, og Patrick Marchal, fransk spillutvikler. Med seg på laget har de fått Christen Krogh og Rolf Assev, begge med bakgrunn fra Opera Software, selskapet bak den norskutviklede nettleseren.

Spillet er foreløpig lansert i Norge og Frankrike, der det også er testet ut på flere skoleklasser. Senere skal det lanseres i større skala internasjonalt, med USA som et av satsingsområdene.

IFØLGE de ansvarlige bak spillet skal en test på Li Skole i Nittedal ha vist at ca. 30 prosent av åttendeklassingene klarte å løse ligninger etter en times spill, mens en  test gjort på Nedre Bekkelaget skole forrige uke viste at nærmere 80 prosent klarte å løse liginger etter to timers spill. Her var det snakk om vanlige ligninger med brøk, addisjon og kombinasjonen brøk og addisjon.

Men unger i dag er jo så smarte. Kan «Dragon Box» hjelpe en 51-år gammel matteidiot med karakteren 1 i faget fra første klasse på videregående? Er tyngdeloven opphevet?

Ikke helt, skal det vise seg. Selve spillet er intuitivt imøtekommende, og jeg løser de 20 brettene på første nivå med 58 av 60 poengs score. Spillet forklarer meg logikken, synliggjør hvordan symbolene som ga meg fobiske reaksjoner i timene til mattelærer Nilsen bare er akkurat det: symboler, som kan erstattes med andre og mindre fryktinngydende symboler.

Men det skal åpenbart skarpere rustfjerner til for å løsne tannhjulene i akkurat denne hjernen. På nivå 2 er jeg nede i 46 poeng, og på det tredje av seks står jeg etter hvert fast, med den akk så gjenkjennelige nummenheten når det låser seg der oppe under topplokket.

AT KONSEPTET spillbasert læring har noe for seg, er hevet over tvil. Jeg betviler heller ikke at «DragonBox» kan hjelpe svært mange barn og unge over kneika og inn i algebraens sikkert vidunderlige verden. Men dessverre er det et ugjendrivelig faktum at logisk-matematisk intelligens er ujevnt fordelt i befolkningen.

Svært ujevnt.

 

  
John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid stengt fra klokken 00:00 alle dager. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden vil være hverdager fra 07:00, og helgedager/røde dager fra 08:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør