Da omsetningen til Bergens legendariske platesjappe Apollon flatet ut, svarte eierne med tappekraner og levende musikk.

Tips oss 2400
Vi har i mye større grad solgt en livsstil, en rock'n roll-myte, og øl har alltid vært en vesentlig del av den greia.

Einar «Engelen» Engelstad

«Engelen» på fottur

Tidligere i år lovte musikkjournalisten Einar «Engelen» Engelstad å gå fra Bergen til Stavanger dersom Stavanger-ynglingene Mods klarte å selge ut Viking Stadion til sin konsert. Det gikk på noen timer, og Engelstad er nå på vei sørover med en hastighet av tre mil i døgnet.
TIDLIG: Coldplay på Koengen i Bergen. Bandet solgte godt hos Apollon inntil det ble populært i massemarkedet. Da takket Apollon-kundene nei. FOTO: EIVIND SENNEST

TIDLIG: Coldplay på Koengen i Bergen. Bandet solgte godt hos Apollon inntil det ble populært i massemarkedet. Da takket Apollon-kundene nei. FOTO: EIVIND SENNEST

BERGEN (Dagbladet): Midt i mai, bare noen takter før Bergens årlige festspill- og nattjazzraptus, åpnet Apollon-eierne Tor Tessem og Einar «Engelen» Engelstad øl- og kaffekranene i den nyinnredete butikken i Nygårdsgaten.

Bar og platesalg under samme tak fra 10 til 00.30 sju dager i uka ble dermed Apollons svar på «krisa i platebransjen», og publikumsresponsen de første dagene var lovende.

Selv med et tropevær som fristet til alt annet enn innendørs sysler i den vanligvis regnvåte byen, fant folk veien til de om lag 70 sitteplassene i «nye Apollon».

—For tre år siden så vi at omsetningen på platesalget stagnerte etter mange år med jevn vekst. Det var ingen krise, men vi begynte å tenke på hva vi kunne gjøre for å sikre driften, om Apollon kunne finne en fot til å stå på. Så begynte vi å leke med tanken på barservering i tillegg til platesalget, sier Tor Tessem.

—Her blir det 23 typer øl fra inn- og utland på tapp når alt står ferdig, supplerer Einar Engelstad og fortsetter:

—I tillegg har vi ambisjoner om å presentere levende musikk i form av showcases, lanseringskonserter eller andre evenementer en gang eller to pr uke.

Alltid gratis, det skal aldri koste penger å høre musikk på Apollon.

Optimistisk


Apollons grep er spennende og interessant i en tid der cd-salget stuper og plateforretninger forsvinner.

Både fordi det er ett av få konstruktive og optimistiske signaler fra en sliten bransje, men også fordi det skjer med kommunal velsignelse i form av en skjenkebevilgning som satt langt, langt inne.

—Vanlig praksis i Bergen er at søknader om å få servere alkohol i forretninger avslås. Anker til Fylkesmannen eller rettssak fører vanligvis ikke fram. I utgangspunktet var derfor Skjenkekontorets innstilling negativ, men etter litt lobbyvirksomhet valgte byrådet å gi oss bevilling på grunn av Apollons spesielle posisjon i musikkmiljøet her. De måtte bare sørge for å gi begrunnelsen en ordlyd som ikke skaper presedens, sier Engelstad fornøyd.

—Etter litt fram og tilbake med hvem som skulle drive baren, endte det med at vi er vår egen restauratør. Jeg antar at omsetningen på bar/platesalg kommer til å bli omtrent 50/50, men dette er så nytt at det er vanskelig å spå. Vi har korte kommandolinjer og kan la veien bli til mens vi går den, sier Tessem.

Selger livsstil


Om de er ferske restauratører, burde Tessem og Engelstad være godt forspent med platebransjeerfaring. Tessem fikk med seg hele cd-eventyret da han arbeidet på Akers Mic i Oslo under klondykeperioden på 90-tallet. Engelstad, som er identisk med Bergens Tidendes høyprofilerte musikkjournalist/anmelder, kom inn i Apollon for 32 år siden og har dermed vært tilknyttet landets eldste uavhengige plateforretning nesten helt siden starten i 1976.

—Apollon er spesiell fordi vi aldri først og fremst har servet massemarkedet eller vært selgere av et fysisk produkt — plater, sier han. —Vi har i mye større grad solgt en livsstil, en rock?n roll-myte, og øl har alltid vært en vesentlig del av den greia. Sånn sett fortsetter vi for så vidt i det samme livsstilkonseptet.

Når det gjelder platene, tok vi vinylmarkedet før alle andre — bortsett fra et par-tre år midt på 90-tallet sluttet vi aldri å selge vinyl — og da massemarkedet for cd stagnerte og gikk ned, merket vi ikke så mye til det. Vi har hele tida servet de spesielt musikkinteresserte, og det er typisk at veldig gode artister har solgt godt hos oss inntil det kommersielle gjennombruddet. Da har ikke våre kunder villet ha dem lenger. Jewel, Kent og Coldplay er eksempler på artister som solgte masse her inntil de slo igjennom.

CD-nisje


I dag, som i de siste årene, utgjør verdien av vinylsalget litt over halvparten av Apollons plateomsetning, selv om cd-salget stadig er størst målt i volum. Hvordan ser Tessem og Engelstad på spådommene om cd?ens snarlige død?

—Vinylen ble spådd død og begravet i 1990, men se hvor vi er nå. Massemarkedet for cd er borte, men som nisjemarked er det fortsatt til stede. Så lenge det finnes folk som meg og Einar, vil det være folk som kjøper cd?er, sier Tessem.

—Og selve milliondollarspørsmålet: Hva gir den beste musikkopplevelsen, vinyl eller cd?
John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid stengt fra klokken 00:00 alle dager. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden vil være hverdager fra 07:00, og helgedager/røde dager fra 08:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør