Slik får du vite om du er for tjukk.

Tips oss 2400

Magefettet farligst

Lege Jøran Hjelmesæth kunne ønske kvinner var mer bekymret for fettet rundt magen, og litt mindre bekymret for fettet på rumpe og lår.

- Mens fettet på rumpe og lår faktisk er litt beskyttende for kroppen, er magefettet hissigere. Vanligvis lagres overskuddsfettet rundt innvollene, noe som gir større risiko for hjerte- og karsykdommer, sier legen. Menn legger lettere på seg rundt midjen enn kvinner, men etter overgangsalderen får også kvinner lettere mer bukfett.

Det skyldes blant annet mangel på østrogen. Relativt ny forskning har sett på østrogenets betydning for regulering av kroppens forbrenning og sultfølelse.

- Funnene er kjempespennende. På sikt kan de ha stor betydning for forebygging og behandling av fedme, sier Hjelmesæth. Fordi inntak av østrogenpreparater har vært knyttet til høyere risiko for kreft og hjerte- og karsykdommer, er mange skeptiske. Dessuten er det foreløpig bare gjort forsøk på mus.

- Dette er en stor diskusjon, og mange er skeptiske. Men man er i ferd med å nyansere bildet. Mye tyder på at det kan være gunstig med mer tilpassede østrogenpreparater som bare virker på de sykdommer eller plager de skal hjelpe mot, sier Hjelmesæth.

BMI i verden

- I 2008 hadde 35% av voksne (eldre enn 20 år) i verden en BMI over 25, og regnes dermed som overvektige.

- 10% menn og 14% kvinner hadde en BMI på over 30.

- Flest overvektige og sykelig fete finner vi i Amerika, hvor 62% er overvektige, og 26% har sykelig fedme.

Lavest er tallene i Sør-Øst-Asia.

 - Kvinner er i større grad overvektige enn menn.

- Minst 2,8 millioner dør årlig som følge av overvekt eller fedme.
Kilde: WHO
BMI - Body Mass Index, eller kroppsmasseindeks som det heter på norsk, er en formel som viser forholdet mellom høyde og vekt.

BMI viser om en person er over- eller undervektig eller har normal vekt. BMI mellom 18,5 og 24,9 regnes som normal kroppsvekt, mellom 25 og 29,9 er overvektig, og over 30 regnes som fedme.

Svakhet ved formelen

Ifølge dr. med. Jøran Hjelmesæth, leder ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst ved Sykehuset i Vestfold, er BMI ment som et relativt godt indirekte mål på mengde fett.

Selv om legen mener det er mulig å bruke sitt BMI-tall som nyttig informasjon om kroppen, mener han det er bedre egnet for å si noe om tilstanden i en gruppe under ett, slik blant annet Verdens Helseorganisasjon bruker tallene.

En svakhet ved formelen er nemlig at den ikke er helt eksakt. Muskuløse og personer med tung beinbygning kan ha en BMI-verdi på over 25 uten å være overvektige.

BMI skiller heller ikke mellom kroppsfett og muskler, selv om muskler veier mer enn fett.

- Mål midjemål i tillegg

For folk som vil ned i vekt, anbefaler Hjelmesæth å måle midjemålet i tillegg til BMI.

- Midjemål er et bedre mål på helseskadelig fedme enn BMI. Dessuten kan du bruke det som motivasjon. Om du begynner å trene, endrer midjemålet seg mer enn vekta. For den enkelte er midjemålet dermed en bedre måte å følge opp helseutviklingen på, sier legen.

Verdens Helseorganisasjon mener at økt risiko for hjerte og karsykdommer begynner fra 80 cm rundt midjen for kvinner. Hjelmesæth synes dette er litt strengt, og mener norske damer bør spare bekymringen til de nærmer seg 88 cm rundt midjen.

- Magefedme hos menn er til stede dersom midjemålet er over 102 cm. Men risikoen for diabetes for eksempel, øker allerede ved 94 cm, sier legen.

Vekt som mål

Mange bruker også vekten som et mål for å undersøke hvordan det står til med kroppen, og for å se eventuell framgang etter en periode med endrede kosthold- eller treningsvaner.

- Vekt kan være et greit mål for enkeltindividet, men midjemålet kan være bedre, sier Hjelmesæth.

Går du på Grete Roede-kurs for å bli slankere, brukes vekt og midjemål for å måle framgang.

- På våre kurs snakker vi om trivselsvekt, vi bestemmer ikke vekten ut ifra BMI eller andre tabeller, men basert på hva den enkelte trives med, og hva som er oppnåelig og realistisk. For eksempel kan 80 være en fin vekt for en som har veid 100 kg, selv om personen fremdeles defineres som overvektig, sier ernæringsfysiolog Kari Bugge i Grete Roede.

Bruker BMI lite

For å måle framgang bruker de midje- og andre kroppsmål i tillegg til vekt.

- Midjemål er det vi vet har størst sammenheng med helse. Men vi oppfordrer også folk til å måle lår, overarm, hals og hofte. Om vekten står stille, eller man går lite ned i en periode, vil man likevel se god utvikling på centimeter-målene, sier hun.

Særlig gjelder dette folk som er flinke til å trene og være fysisk aktive.

- Det er også motivasjon i å kunne følge utviklingen selv, sier Bugge.

Med mindre folk har et sterkt ønske om å forholde seg til egen BMI, er det noe som brukes lite hos Grete Roede.

- Men vi bruker det for å sikre oss mot at veldig slanke starter på kurs hos oss. Vi ønsker ikke å hjelpe folk så langt ned i vekt at de grenser til undervekt, og vil ikke hjelpe noen til å få en BMI lavere enn 20, sier Bugge.

Andre metoder

- Det finnes mer nøyaktige metoder enn BMI og midjemål for å måle mengde fett, for eksempel såkalt computertomografi og magnettomografi, men disse benyttes bare i forskning eller for å diagnostisere sykdom, sier Hjelmesæth.

Også såkalte bioimpedanseapparater kan gi relativt gode mål på mengde kroppsfett, men unøyaktigheten øker ved økende grad av fedme, ifølge legen.

- Selv om alle disse tre metodene gir mer nøyaktige mål for andel kroppsfett enn BMI, kan de ikke, i motsetning til BMI og midjemål, si noe om risikoen for framtidig sykdom. BMI er en praktisk og god måte å finne fedme på hos de fleste, og midjemål kan være en tilleggsmetode for å sjekke om man er i faresonen, sier Hjelmesæth.

Heldigvis sitter magefettet løsere enn fettet andre steder på kroppen. Det betyr at om du begynner å trene og spise sunnere, er det stort sett magefettet man mister i begynnelsen.

Slik gjør du:

For å finne BMI, taster du inn vekt og høyde i vår BMI-kalkulator. Vil du regne selv, er formelen (vekt) delt på (høyde * høyde). Vekt oppgis i kilo og høyde i meter.

For å finne midjemålet ditt, måler du ca. midt mellom nedre ribbein og hoftekammen. Er du usikker på hvor det er, mål et par centimeter over navlen.


Les også:
Derfor gir lite søvn fedme
Spis deg fri fra stressfettet
Åtte tegn på at du har et helseproblem
Derfor går du ikke ned i vekt
Lavkarbodietten som virker

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.
I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid stengt fra klokken 00:00 alle dager. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden vil være hverdager fra 07:00, og helgedager/røde dager fra 08:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør