Nødvendig å gjøre jobben likevel, mener ekspertene.

Tips oss 2400
- Lukter det som en avfallsdynge inne i bilen, kan det skyldes muggsopp, bakterier og mikroorganismer i klimaanlegget, forteller Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Aircondition-anlegg produserer fuktighet som gir gode vekstforhold for bakterier. Skitne klimaanlegg kan forårsake allergiske reaksjoner hos mennesker.

- Du kan bli trøtt, uvel og få hodepine. Noen reagerer enda sterkere, med for eksempel influensalignende symptomer. Dette vil være forbigående og ikke akutt farlig. Men særlig trøtthet i bil kan være farlig nok, sier Eirik Ask, ekspert på miljømikrobiologi ved Unilabs Telelab AS i Skin.

Han har undersøkt prøver fra klimaanlegg i bil, og fant betydelig vekst av mikroorganismer.

- Nesten alle nye biler leveres i dag med aircondition. Og i alle disse danner det seg mugg, sopp og bakterier, hevder Tino Rød, vedlikeholdsrådgiver hos Relekta.

Dersom det lukter vondt inne i bilen din kan det derfor være en indikasjon på at tiden er inne for å rense klimaanlegget.

Se video: Slik blir bilen sommerfin

Som et kjøleskap

Klimaanlegget i bilen fungerer i prinsippet som kjøleskap. Anlegget produserer ikke kulde, men tar vekk varme fra kupéen.

Varmen kjøles ned, og den avkjølte "luften" ledes tilbake til en fordamper som suger inn varmen fra luften som går inn i kupéen. Det er primært rundt fordamperen at bakteriefloraen og mikroorganismene kan yngle.

- Fordamperen er et ideelt sted for oppblomstring av bakterier og soppsporer, som forårsaker en vond lukt i klimaanleggets ventilasjon. Fuktighet og manglende vedlikehold (desinfisering) forsterker denne effekten, forteller Engebretsen.

Oppmerksom på mugg

Men er det farlig? Ikke nåødvendigvis.

- Muggsopp, bakterier og mikroorganismer i bilen er ikke noe å frykte. De fleste oppholder seg ikke lenge nok av gangen i bilen til at dette vil være noe problem, sier Jan Hongslo, seniorforsker ved Folkehelseinstituttet.

- Men dersom man synes det lukter mugg i bilen, er det gode grunner til å få det sjekket. Muggsporer er noe man skal være oppmerksom når det gjelder inneklima, fordi de kan gi helseplager.

Kan gi kostbare reparasjoner

Det finnes flere måter å rense klimaanlegget på. Det enkleste er å kjøpe en AC-rens på boks og følge bruksanvisningen. Eller du kan få et verksted til å ta jobben.

- Det er viktig med et mer omfattende vedlikehold av klimaanlegget med jevne mellomrom. I løpet av bare ett år lekker opp til 10 prosent av kjølemediet ut av systemet gjennom slanger og koblinger. Det fører til at klimaanlegget gir dårligere effekt, og det ønsker man ikke skal skje i en varm feriebil, sier Engebretsen.

Når mengden av kjølemiddel forsvinner reduseres også den nødvendige smøringen av kompressoren i klimaanlegget.

- Manglende smøring kan gi svikt i kompressoren og vil i verste fall medføre kostbare reparasjoner.

Pollenfilteret må skiftes

Tørkefilteret bør også skiftes med jevne mellomrom. Et defekt eller mettet tørkefilter gir økt fukt i anlegget. Det kan resultere i korrosjon, mekanisk slitasje og fare for frostskader.

For personer med luftveisproblemer, som astmatikere, er det ikke minst viktig at kupéfilteret skiftes ut med jevne mellomrom.

- I innsugningskanalen for luft til bilens ventilasjonsanlegg sitter det på mange biler et kupéfilter eller pollenfilter. Dette filtrerer bort støv, skitt, pollen og bakterier. Filteret er en slitedel og bør skiftes ut hver 15 000. kilometer eller minst en gang i året, anbefaler Engebretsen.

- Det er meget viktig at filteret ikke er tett eller møkkete fordi det kan føre til overoppheting av viftemotoren og helsefare på grunn av bakterier eller pollen.

NAF anbefaler at du følger rådene i instruksjonsbok til bilen når det gjelder vedlikehold og servicerutiner på klimaanlegget

Les også:
Du får SUV-status og sparer 100 000 kroner
Dette irriterer vettet av mange bilister
Er det lov å kjøre forbi på høyre side?


Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.


I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt. Tenk over hvordan du vil fremstå i det offentlige rom. Vi lar deg være anonym, men husk at å bruke fullt navn gir deg mer troverdighet. Hold deg til saken og vis respekt for de andre i kommentarfeltet. Vi ønsker at du deltar og beriker den offentlige samtalen, men vi ønsker en høflig tone. Vi sletter hatske, truende eller sjikanerende innlegg. Er din kommentar blitt slettet, og lurer på hvorfor? Send e-post til debatt@dagbladet.no, med ditt brukernavn.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Her kan du lese våre debattregler

Mest kommentert

  • Alt jeg ber om er å være likeverdig

    Alt jeg ber om er å være likeverdig

    Kan ikke norsk kultur være både hijab og miniskjørt, jul og ramadan, summen av all kultur som Norge har å by på? (610 innlegg) Les mer

  • Ny forskning: På vei mot jordas sjette masseutryddelse

    Ny forskning: På vei mot jordas sjette masseutryddelse

    Overfisking og jordbruk kan føre til enorme tap av arter. (514 innlegg) Les mer

  • Det handler om dyreverd

    Det handler om dyreverd

    Det var ikke for sent. Heldigvis. Til å forstå. Til virkelig å ta inn over meg hvordan rev og mink lider i fangenskap. (391 innlegg) Les mer

  • (375 innlegg) Les mer

  • (281 innlegg) Les mer

  • Folk synes det er verre å sykle på rødt lys, enn å benytte svart vaskehjelp

    Folk synes det er verre å sykle på rødt lys, enn å benytte svart vaskehjelp

    Bare 31 prosent av oss synes det er helt uakseptabelt å bruke svart vaskehjelp. 120 000 tar svart julevask i år, ifølge arbeidstilsynet. (223 innlegg) Les mer

  • Barnas kjønnede julegaver

    Barnas kjønnede julegaver

    Nesten før barna selv oppdager at det finnes to kjønn, blir de fortalt hvilke leker de skal interessere seg for. (198 innlegg) Les mer

  • «Nå sprekker virkelig krona»

    «Nå sprekker virkelig krona»

    «Perfekt storm» gir kraftig kursfall. (178 innlegg) Les mer