Stor test av alternative middagstilbehør.

Tips oss 2400

Artikkelen kommer fra Norges nye trenings- og kostholdsportal BraMat.no.

Les mer på BraMat.no om:
Trening
Kosthold
Oppskrifter
Vekt

Hvilket middagskorn syns du smaker best?

 Rød quinoa, Urtekram Int. AS
 Quinoa, Urtekram Int. AS
 Svart quinoa, Urtekram Int. AS
 Gogreen Fullkornscouscous, Lantmännen Cerealia Norge
 Gogreen Quinoa, Lantmännen Cerealia Norge
 Gogreen Bulgur, Lantmännen Cerealia Norge
 Tipiak Couscous complete wholewheat integrale, Tipiak
 Gogreen Apricot & chili couscous, Lantmännen Cerealia Norge
 Møllerens Byggris, Norgesmøllene AS
 Çigköftelik (extra fine) Bulgur, Duru Bulgur Gida San.Ve. Tic. AS
Se resultatet
(Bramat.no): I dag spiser vi ikke bare potet til middag. Vi spiser også pasta og ris og andre middagskorn. Flere og flere oppdager quinoa, byggris, couscous og bulgur som alternative middagstilbehør, men hva er det sunneste valget?

Når du skal velge et korn som middagstilbehør, velg fullkorn! Det er ensbetydende med mer fiber, vitaminer og mineraler.

Det er, som denne testen viser, en viss variasjon i næringsinnhold mellom type korn og korn fra ulike produsenter. Alle kornene i testen er en kilde til karbohydrater. Innholdet varierer fra 57 % prosent (quinoa) til 78 % (fin couscous).

Et middagskorn med høyt fiberinnhold gir lav glykemisk indeks.

Bedre valg enn ris

Ris er ikke med i testen, verken hvit ris eller upolert naturris. Hadde ris vært med i testen, så hadde den tapt, det gjelder også naturrisen.

Dette skyldes at den inneholder mindre fiber enn den fineste couscousen og bare litt mer protein enn testtaperen ifølge matvaretabellen.no. Innholdet av umettet fett er også lavt.

Bruker du naturris, er dette likevel et bedre valg enn hvit ris, fordi innholdet av de fleste næringsstoffer (bortsett fra karbohydrater) er høyere i den brune varianten. Dette er også et trygt valg for dem som ikke tåler hveten som både couscous og bulgur er framstilt av. Les Heller grovkarbo framfor lavkarbo.

Middagshvete

Både bulgur og couscous er laget av durumhvete. Begge kan du få som fullkorn og fin variant.

Når du velger fullkorn, er innholdet av fiber, vitaminer og mineraler høyere. Dette skyldes at hele kornet brukes i framstillingen.

Couscous lages ved å blande durumhvete med vann og forme den til små korn, mens bulgur er hvetekjerner som er dampkokt, tørket, polert, siktet og knust.

Bulgur har lange tradisjoner i matlaging i Midtøsten, mens couscous er mer brukt i Nord-Afrika. Bulgur og couscous er svært raskt å tilberede og er smarte valg når tida på kjøkkenet er knapp.

I testen er det både naturelle varianter og en couscous med smak. Sistnevnte kommer dårligere ut i testen fordi andre ingredienser spiller inn i vurderingen. Vi valgte å ta den med likevel.

Quinoa for dem som ikke vil ha hvete

Quinoa har godt rykte på seg, både fordi den er et hvete- og glutenfritt alternativ, men også fordi den sies å ha høyt proteininnhold.

Sammenligner vi den hvite quinoaen direkte med fullkornscouscous (begge fra gogreen) så er det forsvinnende liten forskjell mellom dem. Ernæringsmessig er de nærmest likestilt når vi ser på makronæringsstoffene, energi, protein, fett, karbohydrater og fiber.

Forskjellen er botanisk. Couscous er hvete og et korn, mens quinoa er frø av en urt som er i slekt med spinat og rødbeter. Quinoa har opprinnelse i det søramerikanske kjøkkenet.

Ifølge nutritiondata.com er quinoa en god kilde til folat og andre B-vitaminer, samt en rekke mineraler. Den er spesielt rik på mangan. Dersom du velger den røde og svarte quinoaen øker næringsinnholdet. Les mer om næringsstoffer i quinoa.

Tradisjonelt byggris

I oldtida hadde vi ikke ris, men bygg. Vikingene brukte bygg til flatbrød, grøt, gryter, supper - egentlig til det meste. Du har kanskje spist betasuppe. De gråhvite kornene i suppa er nettopp bygg.

Bygg sin storhetstid gikk over, og hveten overtok etter hvert tronen og fikk en sentral plass i kosten vår. At bygg har fått en liten oppsving er positivt. Dette kornet er nemlig en fin kilde til antioksidanter, kostfiber, protein, B-vitaminer og mineraler.

Betaglukan er en type fiber i bygg som styrker tarmen som immunorgan. Dessuten kan betaglukaner forsinke opptaket av kolesterol og sukker.

Når det gjelder antioksidantene, inneholder bygg mer enn andre korn. Antioksidantene bidrar også til den bitre smaken til bygg, og derfor smaker bygg mer bittert enn hvete.

I butikken finnes også vakumpakket byggris med smak. Disse er forhåndskokte (ikke tørre) og lot seg ikke sammenligne med de andre produktene i testen.

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sammenliknet et utvalg middagskorn. Utvalget ble foretatt etter hva produsenten hadde deklarert av næringsstoffer. De som ikke hadde deklarert fiber, ble heller ikke tatt med i testen. For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på innhold av protein, umettet fett og fiber pr. 100 gram tørr vare. Desto mer protein, umettet fett og fiber, desto høyere poengsum.

Andelen umettet fett teller bare halvparten av protein og fiber. Dette skyldes at middagskorn er en mindre kilde til fett og desto viktigere kilde til fiber og protein. Vi har ikke testet for karbohydrater, fordi for noen er det viktig at dette er lavere, mens andre ønsker et høyere karbohydratinntak, for eksempel aktive folk. Derfor lar vi forbrukeren selv ta det valget.

Smak er ikke en faktor i testen. Du kan derimot stemme på hvilken du syns smaker best.

I testen er produktene rangert fra terningkast 2 til 6. Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at det beste får terningkast 5 og det dårligste terningkast 2.

Et produkt som får terningkast 5 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter. Det er heller ikke slik at et produkt som får terningkast 3 er direkte dårlig eller usunt, bare at det har dårligere total poengsum enn de som får høyere terningkast.

Våre kilder

Opplysningene til Bramats tester hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige norske butikker. Dette er informasjon som også er tilgjengelig for forbruker og den mest relevante informasjonen i testsammenheng.

Når det er nødvendig, henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen. Dette gjør vi for at vi skal få en god test og at produktene skal bli vurdert på lik linje.

Dersom vi ikke har opplysninger om innholdet av alle næringsstoffer som vurderes i testen på et produkt, så får ikke denne et terningkast.

Feilkilder

Vi gjør oppmerksom at på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdatert forpakningen.

Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til, og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Testresultater

Les mer på Bramat.no:
Sannheten om E-stoffer
Problemet er ultra-bearbeidet mat
Virker kaffe vanndrivende?
Lik Dagbladet på Facebook.
I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt. Tenk over hvordan du vil fremstå i det offentlige rom. Vi lar deg være anonym, men husk at å bruke fullt navn gir deg mer troverdighet. Hold deg til saken og vis respekt for de andre i kommentarfeltet. Vi ønsker at du deltar og beriker den offentlige samtalen, men vi ønsker en høflig tone. Vi sletter hatske, truende eller sjikanerende innlegg. Er din kommentar blitt slettet, og lurer på hvorfor? Send e-post til debatt@dagbladet.no, med ditt brukernavn.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Her kan du lese våre debattregler

Mest kommentert

  • Jeg er ikke Gelius

    Jeg er ikke Gelius

    I en tid der høyrepopulisme, antisemittisme og muslimhat er på fremmarsj, benytter Gelius anledningen til å komme med en fatal stempling av en verdensreligion med all dets mangfold (1461 innlegg) Les mer

  • Hele mitt liv har jeg følt på et utenforskap

    Hele mitt liv har jeg følt på et utenforskap

    Kan en manglende plass i samfunnet være årsaken til at noen velger å reise til Syria? (875 innlegg) Les mer

  • Jagland vraket som Nobel-leder

    Jagland vraket som Nobel-leder

    Kaci Kullmann Five overtar som leder av Nobelkomiteen, ifølge Aftenposten. (539 innlegg) Les mer

  • Gelius på krigsstien

    Gelius på krigsstien

    Når man blåser i Gjallarhornet på den måten Gelius gjør, så hjelper man nettopp de kreftene man later til å ville kjempe mot (482 innlegg) Les mer

  • Feil om Shoaib Sultan

    Feil om Shoaib Sultan

    I stedet for å la Sultan være den positive rollemodellen han kan være i kampen for homofiles rettigheter og likeverd, fortsetter enkelte å reprodusere en gammel påstand som lett lar seg avkrefte med et googlesøk. (315 innlegg) Les mer

  • Svovelpredikanten

    Svovelpredikanten

    Hvordan kan statsminister Benjamin Netanyahu opptre som om han er livredd for Irans atomprogram, når han samtidig slår fast at Israels hær er uovervinnelig. (312 innlegg) Les mer

  • Oppskrift på bråk

    Oppskrift på bråk

    Verken ledelsen eller de ansatte i Norwegian kommer godt ut av konflikten, skriver Martine Aurdal. (290 innlegg) Les mer

  • Debatt i en ny tid

    Debatt i en ny tid

    Hvis vi aldri hadde hatt mot til å legge ned eksisterende programmer for å skape nye, ville vi i dag ikke hatt programmer som het Aktuelt eller Debatten. (266 innlegg) Les mer