Bystyret i Oslo har vedtatt forbud mot dieselbiler på kalde dager i visse områder.

Tips oss 2400
FORNØYD: Miljø- og samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V).  FOTO: HENNING LILLEGÅRD / DAGBLADET.

FORNØYD: Miljø- og samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V). FOTO: HENNING LILLEGÅRD / DAGBLADET.

IKKE FORNØYD: Jøran Kallmyr (Frp).
Foto: Erlend Aas / NTB SCANPIX .

IKKE FORNØYD: Jøran Kallmyr (Frp). Foto: Erlend Aas / NTB SCANPIX .

PASSER DÅRLIG: Erling Jensen Hammerstad er ikke fornøyd.
Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet

PASSER DÅRLIG: Erling Jensen Hammerstad er ikke fornøyd. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet

HELT VILT: Martinius Opsahl er heller ikke fornøyd med vedtaket.
Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet

HELT VILT: Martinius Opsahl er heller ikke fornøyd med vedtaket. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet

(Dagbladet): I et vedtak fattet av Oslo bystyre onsdag kveld, går det frem at det vil bli ulovlig å kjøre biler som går på diesel på de kaldeste dagene i Oslo, skriver Aftenposten.

Regjeringen har som kjent tidligere oppfordret folk til å kjøpe dieselbiler fordi de trodde de var mindre forurensede enn bensinbiler. Men så viste det seg at dieselbiler slett ikke var så gunstig for miljøet likevel og avgiftene gikk opp igjen. Nå blir det altså forbudt under visse omstendigheter.

Konflikt med staten

Det er fortsatt uklart hvilke områder i Oslo det vil gjelde.

Bystyret vedtok også at kommunen også skal kunne forby gjennomkjøring for tungtrafikken.

- Det er ingen tvil om at det økte salget av dieselbiler har gjort at vi har fått større problemer på enkelte dager med nitrogendioskid, sa miljø- og samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) på bystyremøtet.

-Tiltakene må være målrettede for de er så dramatiske for befolkningen. Det er to tiltak som gir konkret effekt i forhold til å unngå nitrogendioskid. Det er å unngå tungtransport som går gjennon byen og forbud mot dieselbiler i områder av byen, sa han.

Det er fortsatt litt uklart hvordan denne loven skal bli håndhevet.

- Det blir mest sannsynlig trafikketaten, men jeg har god tro på at det er en generell rettsoppfatning i det norske folk som vil følge loven, sier Elvestuen til Dagbladet.

Bare noen dager

Forbudet vil gjelde de dagene det forekommer såkalt inversjon, som gjør at det legger seg et «lokk» over byen.

- Dette forekommer som regel når det er veldig kaldt ute, og det blir helt vindstille. Da blir det svært forurenset luft i sentrum, sier Elvestuen.

Venstrepolitikeren mener Oslo har et godt nok kollektivsystem til å takle dette forbudet.

- Vi har et godt kollektivtilbud i Oslo. Dieselbiler utgjør rundt 30 prosent av bilparken. Kollektivnettet skal kunne ta store deler av dette, sier han.

- Hvordan skal folk bli varslet om dette de aktuelle dagene?

- Vi er nødt til å utvikle et godt varslingssystem, men det er også viktig at folk er oppmerksomme, sier Elvestuen og presiserer at ikke alle detaljene er klare.

Naf reagerer

Naf mener det er alt for tidlig med et slikt forbud.

- Vi mener dette er helt feil vei å gå. Vi må først ha på plass en omfattende utbygging av kollektivtrafikken før vi kan legge restriksjoner på bilførere, sier kommunikasjonsrådgiver i Naf, Nils Sødal, til Dagbladet.

Han mener vi må gjøre som svenskene.

- Da det ble innført køprising i Stockholm for en tid tilbake, sørget man for å bygge ut kollektivnettet før vedtaket ble iverksatt. Det er viktig å ha et alternativ til bil før man prøver å få flere til å benytte seg av kollektivtilbudet, mener Sødal.

Bystyret har kun mulighet til å fatte vedtak som gjelder de kommunale veiene, og ikke veiene som er eid av staten.

Ifølge Aftenposten jobber byrådet med å få til en avtale med staten, slik at forbudet også skal gjelde de veiene.

- Vil kjøre i protest

Frp, med Jøran Kallmyr i spissen, stemte mot forslaget.

- Hadde regjeringen virkelig ment at det er helt livsviktig at man får redusert luftforurensningen, hadde de satt ned nybilavgiften slik at folk fikk mulighet til å kjøpe nye, rene biler. Og selv om man fjerner alle dieselbilene én dag, vil ikke det ha noe å bety for grenseverdiene den dagen. Da er spørsmålet hvorfor man skal ha et så tyngende vedtak at folk ikke skal ha mulihet til å kjøre sin egen bil til og fra jobb, sa han og avsluttet:

-Jeg er nesten fristet til å si at blir det forbud mot dieselbiler, så kommer vi til å kjøre likevel, i protest.

Dårlig mottatt

Dagbladet dro til en bensinstasjon på ryen for å høre med bileiere hva dem syntes.

Vedtaket passer dårlig for Oslo-beboer Erling Jensen Hammerstad.

-Dette vedtaket passer dårlig, fordi jeg selv har dieselbil. Om sommeren kunne jeg syklet, men om vinteren er jeg avhengig av bilen, sier han til Dagbladet.

Det samme gjelder Martinius Opsahl.

-Jeg synes det er helt vilt at man ikke skal få kjøre dieslelbiler i sentrum på kalde vinterdager, sier Martinius Opsahl til Dagbladet.



I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt med utgangspunkt i artikkelen ovenfor. Tenk gjennom hvordan du vil framstå i det offentlige rom. Det er ikke forbudt å være anonym. Noen ganger kan det være påkrevet. Men i de fleste sammenhenger framstår en som skriver under fullt navn som mer interessant enn en som vil skjule sin identitet. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre i kommentarfeltet. Hensikten med en debatt er å bidra til å berike ordskiftet i det offentlige rom. Vi vil ikke ha trakassering, trusler og hatske meldinger i våre kommentarfelt.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Debattregler

Mest kommentert

  • -  Norske IS-terrorister bør behandles som landssvikere

    - Norske IS-terrorister bør behandles som landssvikere

    - Slående likheter med nordmenn som kjempet for nazistene, sier Tybring-Gjedde. (2138 innlegg) Les mer

  • - Putin er isolert, farlig og paranoid

    - Putin er isolert, farlig og paranoid

    Den russiske forfatteren Masha Gessen måtte ta med barna og rømme fra Russland. Nå frykter hun at Vesten ikke evner å ta opp kampen mot Putin. (1212 innlegg) Les mer

  • Barn spiser ikke med kjønnsdelene!

    Barn spiser ikke med kjønnsdelene!

    Det som virkelig forarger meg, er når kjønnsstereotypene dyrkes i landets institusjoner, i barnehager, skoler og SFO-er. (1228 innlegg) Les mer

  • Dekningen sier oss mest om Norge

    Dekningen sier oss mest om Norge

    En myte må avlives: I Sverige snakkes det langt mer — ikke mindre — om innvandring og rasisme enn hva som er tilfellet i Norge. (1148 innlegg) Les mer

  • Forseint å finne svar på gutterommet

    Forseint å finne svar på gutterommet

    Ideologien som skapte en massemorder, kan ikke stanses av barnevernet, skriver Marie Simonsen. (1096 innlegg) Les mer

  • Rabitamoskeen bør oppklare

    Rabitamoskeen bør oppklare

    Ville det ikke blitt ramaskrik om norske kirkesamfunn huset terrorister og jihadister? (1002 innlegg) Les mer

  • West Ham briljerte og ydmyket tafatt Liverpool

    West Ham briljerte og ydmyket tafatt Liverpool

    Dominerte på hjemmebane. (928 innlegg) Les mer

  • - Jeg sitter her i sjokk

    - Jeg sitter her i sjokk

    United rotet vekk 3-1 og tapte 3-5. (895 innlegg) Les mer