Kan du leve med litt gubbestempel er Subaru Forester et meget bra alternativ.

Tips oss 2400
SOLID: Kan du leve med litt gubbestempel er Subarru Forester (2003-2005) blant de aller beste bruktbilkjøpene. Foto: Subaru

SOLID: Kan du leve med litt gubbestempel er Subarru Forester (2003-2005) blant de aller beste bruktbilkjøpene. Foto: Subaru

BRA BRUKT: Kun én av ti Toyota RAV4 har større mangler. Foto: Toyota

BRA BRUKT: Kun én av ti Toyota RAV4 har større mangler. Foto: Toyota

FÅ FEIL: 12,6 prosent av Honda CR-V (2002-2005) får anmerkning for større feil. Foto: Honda

FÅ FEIL: 12,6 prosent av Honda CR-V (2002-2005) får anmerkning for større feil. Foto: Honda

Vi har tatt utgangspunkt i brukte biler som har gode resultater i bruktbilstatistikken fra tyske Dekra. Firmaet utarbeider bruktbilstatistikk på grunnlag av 15 millioner kjøretøykontroller i Tyskland.

De tre SUV-ene i vårt utvalg kan vise til gode resultater hos Dekra, med kjørelengde på 100-150 000 kilometer. Det korresponderer også godt med kjørelengden for bilene i de prisområdene vi har sett på.

Vi har funnet frem til biler med som det finnes et relativt bra utvalg av i bruktmarkedet. Det er også biler som har gjort det godt i Vi Menn Bil Top Gears nybil- og sammenligningstester da de var nye.

Pristaket er satt til 130 000 kroner og kjørelengden ligger fra ca. 40-200 000 kilometer.

Eldst og med høyest kjørelengde blir det om du skal ha en større bil og aller helst en SUV. Her ville vi vært relativt kresne i valg av bil, og heller gått noe opp i pris om det skal til for å skaffe seg en bedre bil.

- Skaff deg en tilstandsrapport for å være på den sikre siden. Dekra-kontrollene gir en pekepinn om bilens kvalitet, men sier ingenting om hvordan det står til med bilen du har plukket deg ut, sier Terje Bjørnsen, fagredaktør i Vi Menn Bil Top Gear.

Han har jobbet med temaet bruktbil gjennom 20 år.

Subaru Forester (Terningkast 6)

År: 2003-2005

Pris: 100-130 000 kroner

Km: 100-180 000

Vurdering: Subaru Forester er en lettkjørt og praktisk bil med permanent 4WD. Det gir god fremkommelighet og stabile vinteregenskaper. Her er det bensinmotor som gjelder og noen biler har automatgir. Hos Dekra er Forester blant de beste SUVene; 69,6 prosent er uten feil, mot klassens snitt på 58,9 prosent.

Bare 8,7 prosent av bilene har større feil og det er først og fremst enkle punkter rundt lys og elektrisk anlegg. Innen områdene hjuloppheng, drivverk og karosseri har Forester under halvparten så mange anmerkninger som snittet for SUVene.

Toyota RAV4 (Terningkast 5)

År: 2001-2004

Pris: 80-130 000 kroner

Km: 130-230 000

Vurdering: Toyota RAV4 hører med til de mest populære SUVene. Med godt rykte blir også prisene høye slik at det er biler med noe høyere kjørelengde i dette prisområdet. Bensinmotor er vanligst. Hos Dekra går 65,6 % av bilene gjennom kontrollen uten anmerkninger.

Kun en av ti biler har større mangler, og det er som regel slitasjedeler som bremser, støtdempere og lager i hjuloppheng det gjelder. På motor og understell gjør RAV4 det betydelig bedre enn gjennomsnittet.

Honda CR-V (Terningkast 4)

År: 2002-2005

Pris: 100-130 000 kroner

Km: 150-220 000

Vurdering: Denne versjonen av Honda CR-V er relativt rommelig i forhold til alternativene. En populær bil med godt rykte og dermed er det mange biler med høy kjørelengde i denne prisklassen. I Dekras undersøkelse går 62,9 prosent av bilene gjennom kontrollen uten feil.

12,6 prosent av bilene får anmerkning for større feil. Da er det som regel feilmeldinger i motorstyring, bremseslitasje og mangler på lys som gjelder.

Les også:

De beste familiebilene under 130 000 kroner

De beste kabrioletene under 130 000 kroner

Så gode er de mest solgte bilene som bruktbiler

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.
Lik Dagbladet på Facebook.
I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt. Tenk over hvordan du vil fremstå i det offentlige rom. Vi lar deg være anonym, men husk at å bruke fullt navn gir deg mer troverdighet. Hold deg til saken og vis respekt for de andre i kommentarfeltet. Vi ønsker at du deltar og beriker den offentlige samtalen, men vi ønsker en høflig tone. Vi sletter hatske, truende eller sjikanerende innlegg. Er din kommentar blitt slettet, og lurer på hvorfor? Send e-post til debatt@dagbladet.no, med ditt brukernavn.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Her kan du lese våre debattregler

Mest kommentert

  • Empatisk svikt

    Empatisk svikt

    De marginale antifeministiske stemmene har en enestående mangel på empati i måten de møter #jegharopplevd på. (596 innlegg) Les mer

  • Sandberg om Venstres asylhåp: - Det er bare én måte å forstå dette på

    Sandberg om Venstres asylhåp: - Det er bare én måte å forstå dette på

    Venstre har en annen forståelse av hva de har avtalt om familiegjenforening, enn det Frp har. (563 innlegg) Les mer

  • Jonas ut av tåka

    Jonas ut av tåka

    Det eneste Jonas Gahr Støre vet er at det bare kan gå nedover fra her. (466 innlegg) Les mer

  • KRLE: Religiøs grådighet

    KRLE: Religiøs grådighet

    K-en tilbake i KRLE er favorisering av majoriteten, og sender feil signaler. (371 innlegg) Les mer

  • Krenk - krenkere- krenkest

    Krenk - krenkere- krenkest

    Begrepsbruken i debatten, hvor det nå går inflasjon i sterke uttrykk som «kneblet» og «krenket», gjør at den polariseres og vi mister essensielle nyanser. (317 innlegg) Les mer

  • Adjøss, virkelighet!

    Adjøss, virkelighet!

    Den borgerlige tenkningen rundt NRK forholder seg ikke til samme virkelighet som forskere. Det er et problem. (308 innlegg) Les mer

  • Det jeg ikke har opplevd

    Det jeg ikke har opplevd

    Det er mange av historiene bak #jegharopplevd som jeg ikke har opplevd selv, så heldig er jeg. (254 innlegg) Les mer

  • Anundsens ladegrep

    Anundsens ladegrep

    Frykten vil bli brukt som et politisk våpen. (248 innlegg) Les mer