Inni et av Norges mest kjente fjell kan du ta bane til toppen.

Tips oss 2400
TOG OG BANE: Du må først ta den lille trikken 850 meter rett inn fjellet, før du setter deg inn i banen som tar deg med de 1050 meterne opp til toppen. Foto: ROGER BRENDHAGEN

TOG OG BANE: Du må først ta den lille trikken 850 meter rett inn fjellet, før du setter deg inn i banen som tar deg med de 1050 meterne opp til toppen. Foto: ROGER BRENDHAGEN

PLASS TIL FLERE: Driftsleder for Gaustabanen Vidar Zcimarzceck og banemedarbeider Thor-Erik Skårdal, ønsker flere velkommen inn i fjellet. Foto: ROGER BRENDHAGEN

PLASS TIL FLERE: Driftsleder for Gaustabanen Vidar Zcimarzceck og banemedarbeider Thor-Erik Skårdal, ønsker flere velkommen inn i fjellet. Foto: ROGER BRENDHAGEN

BRATTERE ENN KOLLEN: På det bratteste går det 40 grader oppover. Til sammenlikningen er unnarennet i Holmenkollen 35,7 grader på det bratteste, mens tilløpet er 36 grader. Foto: ROGER BRENDHAGEN

BRATTERE ENN KOLLEN: På det bratteste går det 40 grader oppover. Til sammenlikningen er unnarennet i Holmenkollen 35,7 grader på det bratteste, mens tilløpet er 36 grader. Foto: ROGER BRENDHAGEN

    Se større kart Gaustatoppen

    ALLE NORGES HEMMELIGHETER



    • Programleder Erlend Klarholm Nilsen sender deltakerne, som også er hans bestevenner, Steinjo Grieg Halvorsen og Hanne Rivrud Nansen på en reise landet rundt for å avsløre «Alle Norges hemmeligheter».

    • Alle episodene, bonusmaterialet, konkurranser og mye mer finner du på allenorgeshemmeligheter.no.
    HYTTELIV: På toppen av Gaustatoppen har Den norske turistforeningen en hytte, som ifølge foreninga ble oppført allerede i 1893. Her kan du kjøpe deg noe å spise, og med ti sengeplasser kan du også overnatte om du booker på forhånd. Foto: ROGER BRENDHAGEN

    HYTTELIV: På toppen av Gaustatoppen har Den norske turistforeningen en hytte, som ifølge foreninga ble oppført allerede i 1893. Her kan du kjøpe deg noe å spise, og med ti sengeplasser kan du også overnatte om du booker på forhånd. Foto: ROGER BRENDHAGEN

    EPISODE TI: Steinjo får en knyttneve rett i øyet under opptakene til det erotiske krimdramaet på Hurtigruten. Video: ØISTEIN NORUM MONSEN OG ROGER BRENDHAGEN

    NIENDE EPISODE: Det blir hett i gangene på Hurtigruten, når Hanne og Steinjo må filme et manus som Erlend har skrevet. Video: ØISTEIN NORUM MONSEN OG ROGER BRENDHAGEN

    ÅTTENDE EPISODE: Hanne og Steinjo må svømme i iskaldt hav for å finne flaskeposten som skal vise dem vei videre i Alle Norges Hemmeligheter. Video: ØISTEIN NORUM MONSEN OG ROGER BRENDHAGEN

    SJUENDE EPISODE: Steinjo hater krabber fordi de går sidelengs, men må overkomme fobien for å bli med videre på reisen. Alle episodene og bonusmaterialet finner du på allenorgeshemmeligheter.no. Video: Øistein Norum Monsen og Roger Brendhagen.

    • Flere reisesaker på db.no/reise.

    GAUSTATOPPEN (Dagbladet): Over Rjukan kneiser Gaustatoppen majestetisk.

    Fjellet rager høyt over nabotoppene, med minst 300 meter. Fra toppen kan du faktisk se en sjettedel av Norge på en godværsdag.

    - Her ser du fint at det blinker på Færder fyr, smiler driftsleder for Gaustabanen Vidar Zcimarzceck.

    Banen tar deg til toppen av fjellet, men ikke på utsiden som du kanskje skulle tro.

    Inne i fjellet går det nemlig en tunnel helt til toppen. En tunnel med en bane som mange har visst om, men som fram til for et par år siden var lukket for menigmann

    Turistattraksjon

    Ideen om Gaustabanen ble lansert i 1953. Anlegget skulle få betydning for både fjernsyn, flytrafikk, værvarsling, men mest av alt for turisttrafikken, skriver Helge Songe i sin historie om Gaustabanen.

    Forsvaret var også interessert, noe som ikke minst var viktig for å få finansiert anlegget.

    Forsvarsmyndighetene bestemte at toppen skulle utnyttes som et ledd i det nye radiolinjesystemet i Norge.

    Etter hvert ble det mer og mer forsvar, og mindre og mindre turisme innlagt i planene, ifølge Gaustabanens hjemmeside.

    NATO på banen

    I 1954 ble det klart at NATO sa ja til å finansiere hele utbyggingen, skriver Songe.

    NATO så på Norges viktigste rolle som varslings- og etterretningsbase for territoriet i nord.

    - Under den kalde krigen stilte NATO krav til sikkerhetsnivået rundt anlegget, sier Zcimarzceck.

    Etterhvert som NATO kom med stadig nye krav til sikkerheten, ble de mange planene om økt turisttrafikk på Gaustatoppen skjøvet helt til siden.

    Da anlegget formelt ble åpnet i 1959 var det et rent forsvarsanlegg, og stasjonen her ble ifølge Helge Songe et knutepunkt i det militære radiolinjenettet i Norge i 50 år.

    Nye tider

    Det hermetisk lukkede NATO-anlegget ga etter hvert også plass til værvarsling og kringkasting, men turismen uteble.

    Det er det nå slutt på.

    Forsvaret er riktignok fortsatt eiere, men Gaustabanen har nå startet på sitt tredje år som helårs turistmagnet:

    - Vi ønsker uten tvil flere opp hit, sier banemedarbeider Thor-Erik Skårdal

    Ingen maken

    - Det finnes ingen tilsvarende baner av denne størrelsen her i landet, sier Zcimarzceck.

    Banen er i utgangspunktet helt lik som Fløibanen i Bergen, bare at den går på innsiden av fjellet, forteller han.

    Først må du ta trikken 850 meter rett inn. Deretter er det 1050 meter med banen opp til toppen.

    På det bratteste går det 40 grader oppover.

    Til sammenlikningen er unnarennet i Holmenkollen 35,7 grader på det bratteste, mens tilløpet er 36 grader.

    En liten bit

    På toppen får du som turist bare se en liten del av anlegget inne i fjellet. Dette er nemlig fortsatt et viktig punkt i Norge i kommunikasjonsøyemed.

    Utenfor turistens rekkevidde er blant annet Kongeheisen som ble bygd på 1970-tallet - ene og alene for at Kong Olav skulle komme seg til toppen da han var på besøk.

    Bare å vite at den er der, er med på å opprettholde litt av mystikken rundt NATO-anlegget inne i det 1883 meter høye fjellet.

    Bane opp, ski ned

    Skårdal forteller at folk som besøker Gaustabanen ofte synes anlegget er mer imponerende enn det de først trodde det skulle være.

    - Er været fint, er det mange blide fjes som tar banen ned, smiler han, og legger til:

    - Banen åpner Gaustatoppen for enda flere som kanskje ikke har mulighet til å komme opp på egenhånd.

    Om vinteren er det mange som tar banen opp og står på ski ned. Det er påbudt å kjøre med guide om du ikke følger den oppmerkede traseen.

    Det er også fint mulig å gå opp til toppen, og ta banen ned igjen.

    I startfasen

    Fortsatt er banen i startfasen som turistattraksjon, forteller Zcimarzceck.

    Kjører du fylkesvei 651 mellom Tuddal og Rjukan i høysesongen er det bare å kjøre innom og ta turen opp.

    Eventuelt går det an å ringe og bestille tur på forhånd, opplyser han.

    Når du kommer til toppen, går du 100 meter i en tunnel før du kan nyte den fantastiske utsikten. Om det er fint vær vel og merke.

    Ligger skylaget tett, er det verdt å være forsiktig med hvor du setter beina. Her er det bratt.

    På toppen av fjellet har også Den norske turistforeningen en hytte. Ifølge foreninga ble den oppført allerede i 1893.

    Her kan du kjøpe deg noe å spise, og med ti sengeplasser kan du også overnatte om du booker på forhånd.
    FJELLKONJAKK: Noe av det første du møter på toppen er et lite lager med Gaustatoppen XO. 
Den har 5 prosent mer grand champagne enn Bache Gabrielsen, og er den konjakken med eget navn som selger best etter DDE sin blanding, skryter driftsleder Zcimarzceck. Foto: ROGER BRENDHAGEN

    FJELLKONJAKK: Noe av det første du møter på toppen er et lite lager med Gaustatoppen XO. Den har 5 prosent mer grand champagne enn Bache Gabrielsen, og er den konjakken med eget navn som selger best etter DDE sin blanding, skryter driftsleder Zcimarzceck. Foto: ROGER BRENDHAGEN