Unngå trusselen om kjøreforbud for dieselbiler i vinter.

Tips oss 2400
DIESELHYBRID: Peugeot 3008 HYbrid4. Foto: Petter Handeland

DIESELHYBRID: Peugeot 3008 HYbrid4. Foto: Petter Handeland

HYBRID SMÅBIL: Toyota Yaris Hybrid. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

HYBRID SMÅBIL: Toyota Yaris Hybrid. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

STARTER DET HELE: Toyota Prius. Foto: HM Foto

STARTER DET HELE: Toyota Prius. Foto: HM Foto

HVA ER EN HYBRIDBIL

• En hybridbil er en bil som bruker både forbrenningsmotor og elektrisk motor som kraftkilde.

• Normalt veksler bilen på å benytte motorene som kraftkilde, motorene kan også kjøre samtidig.

• Vekslingen mellom motorene skjer normalt automatisk. Den elektriske motoren drives av batterier som lades når forbrenningsmotoren i bilen går, eller når bilen bremser. Når bilen kjører sakte, benyttes den elektriske motoren til framdrift.
Kilde: Wikipedia
Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken AS viser at det ble registrert 700 nye personbiler med hybriddrift i august, hele 131 prosent flere enn i august i fjor.

Hittil i år er det registrert 3386 nye biler med hybriddrift, som er 24,6 prosent flere enn i samme periode i fjor.

Hybridbilene har fått det beste fra to verdener - elmotorenes momentane kraft (fullt dreiemoment fra null omdreininger) og nullutslipp, samt bensinmotorenes rekkevidde og lave lokale utslipp.

Sammen gir de lavere drivstofforbruk og CO2-utslipp enn tradisjonelle bensin- og dieselmotorer - med eller uten turboteknologi.

Nesten ikke målbart

- Moderne bensinhybrider har lavt forbruk og lavt utslipp av klimagassen CO2. Samtidig har de nesten ikke målbare utslipp av partikler og nitrogendioksyd, som er det store problemet med dieselbiler, forteller Rune Korsvoll, redaksjonssjef i NAF-bladet Motor.

- I en bensinhybrid slipper du unna politikernes trussel om kjøreforbud for dieselbiler på spesielt forurensete dager, sier han.

- Men det som bidrar mest til den hybrid-suksessen som blant annet Toyota nå opplever, er at bilene er utrolig lettkjørte og driftssikre, sier Korsvoll.

Toyota lengst framme

Det er uten tvil Toyota-konsernet som har satset hardest på hybrid de siste 20 åra, og det har gitt avkastning.

Nå kommer de andre produsentene halsende etter.

- Rundt 30 prosent av alle Toyotaer som selges nye i Norge i 2012 vil være hybrider. I 2013 tror vi andelen stiger til rundt 40 prosent, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.

Bensin og diesel

I bunn og grunn har det vært satset på hybridbiler der forbrenningsmotoren går på bensin, men i 2012 har både Mercedes-Benz og Peugeot/Citroën lansert spennende dieselhybrider.

Mercedes E300 Diesel, Peugeot 3008 HY4, 508 RXH HY4 og Citroën DS5 Hybrid4 kan alle skryte av rekordlavt dieselforbruk.

En annen spennende bil er Opel Ampera, som ble kåret til Årets Bil i Norge av Dagbladet i 2012.

Den er en mellomting mellom hybrid og elbil, der en forbrenningsmotor driver en generator som igjen lader batteriet.

Stort potensial

Det er i første rekke batteriteknologiens rasende utvikling som har tatt hybridene til dagens nivå.

Batteripakkene som sitter i hybrid- og elbiler blir stadig mer effektive og får bedre holdbarhet.

Vi er med andre ord bare i begynnelsen av en helt ny epoke.

DE BESTE HYBRIDBILENE

BILMERKE MODELL TESTKARAKTER
Toyota Prius      5
  Auris Hybrid      4
  Yaris Hybrid      4
  Prius Plus      4
Lexus CT 200h      5
  GS 450h      5
  RX 450h      4
  LS 600h      6
Audi Q5 Hybrid Quattro      5
Honda Insight      4
Mercedes S400 Blue Hybrid      4
VW Touareg Hybrid      3
Peugeot 3008 Hybrid4      4
Til dags dato er det rundt 15 biler på markedet med hybridmotorisering. Dagbladet har i samarbeid med Vi Menn Bil Top Gear testet de fleste av disse.
I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid stengt fra klokken 00:00 alle dager. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden vil være hverdager fra 07:00, og helgedager/røde dager fra 08:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør