Unngå trusselen om kjøreforbud for dieselbiler i vinter.

Tips oss 2400
DIESELHYBRID: Peugeot 3008 HYbrid4. Foto: Petter Handeland

DIESELHYBRID: Peugeot 3008 HYbrid4. Foto: Petter Handeland

HYBRID SMÅBIL: Toyota Yaris Hybrid. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

HYBRID SMÅBIL: Toyota Yaris Hybrid. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

STARTER DET HELE: Toyota Prius. Foto: HM Foto

STARTER DET HELE: Toyota Prius. Foto: HM Foto

HVA ER EN HYBRIDBIL

• En hybridbil er en bil som bruker både forbrenningsmotor og elektrisk motor som kraftkilde.

• Normalt veksler bilen på å benytte motorene som kraftkilde, motorene kan også kjøre samtidig.

• Vekslingen mellom motorene skjer normalt automatisk. Den elektriske motoren drives av batterier som lades når forbrenningsmotoren i bilen går, eller når bilen bremser. Når bilen kjører sakte, benyttes den elektriske motoren til framdrift.
Kilde: Wikipedia
Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken AS viser at det ble registrert 700 nye personbiler med hybriddrift i august, hele 131 prosent flere enn i august i fjor.

Hittil i år er det registrert 3386 nye biler med hybriddrift, som er 24,6 prosent flere enn i samme periode i fjor.

Hybridbilene har fått det beste fra to verdener - elmotorenes momentane kraft (fullt dreiemoment fra null omdreininger) og nullutslipp, samt bensinmotorenes rekkevidde og lave lokale utslipp.

Sammen gir de lavere drivstofforbruk og CO2-utslipp enn tradisjonelle bensin- og dieselmotorer - med eller uten turboteknologi.

Nesten ikke målbart

- Moderne bensinhybrider har lavt forbruk og lavt utslipp av klimagassen CO2. Samtidig har de nesten ikke målbare utslipp av partikler og nitrogendioksyd, som er det store problemet med dieselbiler, forteller Rune Korsvoll, redaksjonssjef i NAF-bladet Motor.

- I en bensinhybrid slipper du unna politikernes trussel om kjøreforbud for dieselbiler på spesielt forurensete dager, sier han.

- Men det som bidrar mest til den hybrid-suksessen som blant annet Toyota nå opplever, er at bilene er utrolig lettkjørte og driftssikre, sier Korsvoll.

Toyota lengst framme

Det er uten tvil Toyota-konsernet som har satset hardest på hybrid de siste 20 åra, og det har gitt avkastning.

Nå kommer de andre produsentene halsende etter.

- Rundt 30 prosent av alle Toyotaer som selges nye i Norge i 2012 vil være hybrider. I 2013 tror vi andelen stiger til rundt 40 prosent, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.

Bensin og diesel

I bunn og grunn har det vært satset på hybridbiler der forbrenningsmotoren går på bensin, men i 2012 har både Mercedes-Benz og Peugeot/Citroën lansert spennende dieselhybrider.

Mercedes E300 Diesel, Peugeot 3008 HY4, 508 RXH HY4 og Citroën DS5 Hybrid4 kan alle skryte av rekordlavt dieselforbruk.

En annen spennende bil er Opel Ampera, som ble kåret til Årets Bil i Norge av Dagbladet i 2012.

Den er en mellomting mellom hybrid og elbil, der en forbrenningsmotor driver en generator som igjen lader batteriet.

Stort potensial

Det er i første rekke batteriteknologiens rasende utvikling som har tatt hybridene til dagens nivå.

Batteripakkene som sitter i hybrid- og elbiler blir stadig mer effektive og får bedre holdbarhet.

Vi er med andre ord bare i begynnelsen av en helt ny epoke.

DE BESTE HYBRIDBILENE

BILMERKE MODELL TESTKARAKTER
Toyota Prius      5
  Auris Hybrid      4
  Yaris Hybrid      4
  Prius Plus      4
Lexus CT 200h      5
  GS 450h      5
  RX 450h      4
  LS 600h      6
Audi Q5 Hybrid Quattro      5
Honda Insight      4
Mercedes S400 Blue Hybrid      4
VW Touareg Hybrid      3
Peugeot 3008 Hybrid4      4
Til dags dato er det rundt 15 biler på markedet med hybridmotorisering. Dagbladet har i samarbeid med Vi Menn Bil Top Gear testet de fleste av disse.
Lik Dagbladet på Facebook.
I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt. Tenk over hvordan du vil fremstå i det offentlige rom. Vi lar deg være anonym, men husk at å bruke fullt navn gir deg mer troverdighet. Hold deg til saken og vis respekt for de andre i kommentarfeltet. Vi ønsker at du deltar og beriker den offentlige samtalen, men vi ønsker en høflig tone. Vi sletter hatske, truende eller sjikanerende innlegg. Er din kommentar blitt slettet, og lurer på hvorfor? Send e-post til debatt@dagbladet.no, med ditt brukernavn.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Her kan du lese våre debattregler

Mest kommentert

  • Den lange veien hjem

    Den lange veien hjem

    Å råde unge jenter til å passe på seg selv, er ikke det samme som å gi dem skylden for voldtekt. (415 innlegg) Les mer

  • Arbeid til flyktninger

    Arbeid til flyktninger

    Når vi i dag snakker om 8000 flyktninger til Norge, vender mine tanker tilbake til vinteren 1944, da vi hadde mange ganger 8000 flyktninger i Norge. (367 innlegg) Les mer

  • En hyllest til en ekte statsmann

    En hyllest til en ekte statsmann

    I forkant av årets valgkamp har den blivende politiker mye å lære av Kåre Willoch. (305 innlegg) Les mer

  • Ingen bibelsk løsning

    Ingen bibelsk løsning

    Selv om det å miste jobben er en personlig krise for den det gjelder, er ikke dommedag kommet. (198 innlegg) Les mer

  • Manglende samsvar mellom liv og lære, svekker troverdigheten

    Manglende samsvar mellom liv og lære, svekker troverdigheten

    Når ledende klima- og miljøengasjerte mennesker ikke bryr seg med å redusere egne utslipp, kan dette oppfattes som et tegn på at klimasituasjonen ikke er så alvorlig. (194 innlegg) Les mer

  • Ser du det ikke før du forstår det?

    Ser du det ikke før du forstår det?

    Inga Marte Thorkildsens bok «Du ser det ikke før du tror det» fremmer uriktige påstander om ADHD, som kan føre til at barn fratas helsehjelp og mister sine rettigheter. (168 innlegg) Les mer

  • Mannen som trosset Hitler

    Mannen som trosset Hitler

    August (26) nektet å gjøre nazihilsen. (146 innlegg) Les mer

  • Øystein Djupedal har meldt seg ut av SV og inn i Ap

    Øystein Djupedal har meldt seg ut av SV og inn i Ap

    Syria-håndteringen fikk begeret til å renne over. (135 innlegg) Les mer