Det finnes noen triks som virker.

Tips oss 2400
MULTER: En god kilde til vitamin E, C og kostfiber.  Foto: Thinkstockphotos

MULTER: En god kilde til vitamin E, C og kostfiber. Foto: Thinkstockphotos

JORDBÆR: Den tredje mest antioksidantrike matvaren vi kan spise.  Petter Berg, HM Foto

JORDBÆR: Den tredje mest antioksidantrike matvaren vi kan spise. Petter Berg, HM Foto

RIPS: Ribes rubrum er i samme slekt som solbær. De to artene har mange felles egenskaper. Petter Berg, HM Foto

RIPS: Ribes rubrum er i samme slekt som solbær. De to artene har mange felles egenskaper. Petter Berg, HM Foto

BRINGEBÆR: Den flotte rødfargen på bringebærene forteller at her er det mye fenoler å finne. Petter Berg, HM Foto

BRINGEBÆR: Den flotte rødfargen på bringebærene forteller at her er det mye fenoler å finne. Petter Berg, HM Foto

Visste du at...

...bærene her i nord er rikere på antioksidanter enn bær lenger sør i Europa? Kaldere klima gir nemlig langsommere modning.

- I tillegg smaker bærene søtere jo lenger nord du kommer, på grunn av lys- og temperaturforhold, sier ernæringsfysiolog Ann-Christin Hansen i Tromsø.

Slik virker antioksidantene

Du har mer enn en milliard milliarder celler i kroppen. Når disse forbrenner næring til energi, dannes et biprodukt som kalles frie radikaler.

Disse angriper cellene ved å oksidere dem, omtrent som når et eple blir brunt når det skjæres opp slik at oksygen kommer til. Blir det for mange frie radikaler, kan de skade arvestoffet i cellene og slik forårsake kreft.

Antioksidantene nøytraliserer de frie radikalene ved selv å oksidere, slik at kroppens molekyler slipper unna, og beskyttes.

- De aller fleste levende plantestoffer er antioksidanter og kan hjelpe cellene dine, forklarer Berit Nordstrand.

De mest kraftfulle antioksidantene finner du gjerne som plantenes friske farger, som rød, blå, fiolett og oransje. Bær er fulle av slike fargestoffer, sier hun.
- Fråts i bær! Bær inneholder en skattkiste av levende plantestoffer som kan dempe en rekke helseplager og beskytte deg mot sykdom, sier Berit Nordstrand, overlege og spesialist i klinisk farmakologi ved Trondheimsklinikken.

- Multer er en god kilde til vitamin E, C og kostfiber. Det er også en kilde til folat og vitamin A i form av betakaroten, sier Veronica Antonsen Larsen, ernæringsfysiolog ved Friskhuset i Tromsø.

Vitamin E trenger vi for immunforsvaret, nervene og muskelfunksjonen. Vitaminet antas dessuten å beskytte mot kreft og hjerte- og karsykdom.

- Vitamin C er en antioksidant som beskytter oss mot skadelige radikaler, og det har stor betydning for immunforsvaret og de hvite blodlegemenes funksjon. I tillegg fremmer vitaminet opptaket av jern, sier ernæringsfysiologen.

Bra for fostre

Kostfiberen i multer er bra for fordøyelsen, gir metthetsfølelse som varer og bedre vektkontroll i tillegg til at det reduserer risiko for hjerte- og karsykdom og enkelte krefttyper.

- Vitamin A er viktig for synet, huden og fosterutviklingen dersom du er gravid, sier ernæringsfysiolog Antonsen Larsen.

Multer inneholder også en del folat (ofte kalt folsyre) som er et vannløselig B-vitamin og som er viktig for celledeling og dannelse av proteiner - noe som påvirker voksende vev. Det anbefales gravide å spise ekstra folsyre, da god folsyrestatus reduserer risikoen for å føde et barn med nevralrørsdefekt der det oppstår feil under utviklingen av nervesystemet hos fosteret.

Fytokjemikalier

- I likhet med det meste av frukt og grønnsaker, er bær fulle av levende plantestoffer, såkalte fytokjemikalier, som det finnes mer enn hundre tusen forskjellige av. Disse er en del av plantens immunforsvar og kan beskytte plantene mot skader fra både mikrober, giftstoffer og sterke solstråler.

Hvis du spiser bær, vil de samme plantestoffene kunne bidra i ditt forsvar mot sykdom. Ett enkelt måltid med mye matplanter kan inneholde opp til 25.000 forskjellige, levende plantestoffer. Slike plantestoffer virker sammen i kroppen din og forsterker effekten av hverandre, sier overlege Nordstrand, som også er en kjent foredragsholder innen kosthold og helse.

- De påvirker blant annet hvordan cellene kommuniserer med hverandre, hvordan de holder seg ved like og hjelper kroppen med å dempe betennelser.

Derfor er det smart å fråtse i bær

Det er mange gode grunner til å fråtse i bær - i tillegg til at det smaker fortreffelig!

Bedrer hukommelse og konsentrasjon: De kraftige antioksidantene i mange bærtyper beskytter alle cellene i kroppen, også hjernecellene. Det blir lettere for cellene å slippe inn nødvendig næring og å kvitte seg med skadelige avfallsstoffer.

Budbringere hjernecellene kommuniserer med, såkalte signalstoffer, virker også bedre. Alt dette kan bety en bedre konsentrasjon og en bedre hukommelse for deg som spiser bær.

Forebygger hjerte- og karsykdom: Studier viser at bær kan øke det gode HDL-kolesterolet og senke mengden ugunstig fett. Det betyr at bær minsker avleiringer i blodårene dine og forebygger hjerteinfarkt og slag.

Mindre avleiring i åreveggen hjelper deg å holde blodtrykket sunt. Ekstra flott er det om du greier å bytte ut raffinert sukker med søtsmak fra friske bær.

Forebygger og bedrer diabetes: Søtstoffene i bær tas i de fleste tilfeller langsomt opp i kroppen, og påvirker blodsukker og insulinproduksjon i liten grad.

Bær, særlig bjørnebær, bringebær og jordbær, har lav sukkerbelastning på kroppen, såkalt glykemisk belastning, noe som er bra for kroppen. Studier har vist at bærspising faktisk kan styrke effekten av insulin og bedre blodsukkerreguleringen ved diabetes type 2.

Forebygger kreft: Bær inneholder antioksidanter som kroppen bruker til å styrke immunforsvaret. Antioksidanter motvirker oksidativt stress, og dermed celleskade på grunn av frie radikaler.

Alle kroppens celler, organer og vevsvæsker må beskyttes mot skadelig oksidasjon. Oksidativt stress spiller en rolle ved mange sykdommer - også kreft, og antioksidanter i kostholdet kan virke beskyttende.

Demper betennelser: Antioksidantene i bær kan bidra til å dempe betennelser i kroppen. Det er viktig fordi kroniske betennelser kan gi varige sykdommer som allergi, astma, diabetes, MS (multippel sklerose), leddgikt og ulike revmatiske lidelser. Til og med fryktede sykdommer som kreft og hjerteinfarkt kan muligens komme av en lavgradig kronisk betennelse i kroppen, ifølge ny forskning.

Hjelper deg å holde vekten: Bær har lav energitetthet. Det betyr at bær gir deg masse næring med nyttige byggeklosser til kroppen per kalori. Det hjelper deg til å holde trivselsvekten.

Bremser aldring: Aldringens gåte er ikke løst, men forskning tyder på at du ved å spise bær, og da spesielt blåbær, vil kunne bremse aldringen i huden. Ved å innføre bær som en del av kostholdet ditt, vil du også kunne holde deg generelt friskere, noe som også bidrar til at du føler deg yngre.

Ut på tur

Veronica Antonsen Larsen forteller at det å spise bær også gjør det lettere å oppnå de anbefalte fem om dagen, der halvparten bør være grønnsaker og resten bær eller frukt. Dersom du velger å koke syltetøy eller lage saft av bærene, bør du vite at vitamininnholdet kan bli noe redusert.

- Mange av vitaminene i multer er ikke stabile ved oppvarming, men samtidig kan varmebehandlingen være viktig for å bryte ned eventuelle mikroorganismer, sier Antonsen Larsen.

- Vi må heller ikke glemme alle fordelene ved å komme seg ut i frisk luft. God fysisk aktivitet med bærplukking er bra for både kropp og sjel. Ekstra positivt er det når du lager syltetøy fra bunnen av, slik at du selv kan justere sukkermengden. Da resulterer det ikke i sukkertøy i stedet for syltetøy, sier ernæringsfysiologen.

Berit Nordstrands beste bærtips

- Bærsanking gir muligheter for gode opplevelser sammen med barna ute i frisk luft og flott natur. Om bærturen bare gir bærspising på turen som resultat, er det også kjempefint. Eksperimentér med alle slags bærsorter. Rens og frys, og ha gode smaksopplevelser og helsekraft gjennom hele vinteren

- Har du ikke anledning til å sanke bær selv, så fortvil ikke. De bærene du finner i frysedisken, er nesten like sunne. Bær tåler nemlig godt å bli fryst.

- Knappe 1 av 5 nordmenn spiser de anbefalte «5 om dagen». Å kose seg med bær er en smart måte å få i seg mer av de helsebringende stoffene på.

- Helsedirektoratet anbefaler også at du spiser 1-2 dl bær daglig som en av de fem.

- Smoothies er en ypperlig måte å bruke bær på. Her kan du også lure inn supersunne bær som ikke smaker så godt, som for eksempel krekling.

Supersunne bær

Blåbær er supermat! Den er på topp 10-listen over de mest antioksidantrike matvarene, og inneholder spesielt mye antocyaniner som kan forebygge kreft, redusere betennelsesnivået i kroppen, forebygge eller bremse utviklingen av aldersbetingede øyesykdommer og hjertesykdom.

Det gjøres også studier på blåbær og aldring, overvekt, benskjørhet og kolesterol. Blåbær styrker dessuten immunforsvaret, fremmer opptaket av jern fra maten og regnes som et mageregulerende vidunder.

Bjørnebærene er helt svarte og proppfulle av en gruppe antioksidanter som kan forebygge kreft, redusere betennelsesnivået i kroppen og er gunstig for hjertet. Ville bjørnebær har litt høyere antioksidantinnhold enn kommersielt dyrkede bær.

Bringebær er også stinne av vitaminer og antioksidanter. Den flotte rødfargen på bringebærene forteller at her er det mye fenoler å finne. Disse antioksidantene kan forebygge kreft og hjertesykdom. Ville bringebær har litt høyere antioksidantinnhold enn hagebær.

Kirsebær ligger på listen over de 15 mest antioksidantrike matvarene som er analysert. Antioksidantene i rødfargen kan forebygge kreft og hjertesykdom ved å forhindre skade på celler, kroppsvev og arvestoffer. I tillegg kan de virke betennelsesdempende.

Jordbær er den tredje mest antioksidantrike matvaren vi kan spise. I likhet med bringebær inneholder den mye fenoler. Jordbær har en rekke helsefremmende egenskaper.

Solbær er nesten svarte, et tegn på mye antioksidanter. Solbæret er også rikt på både E- og C-vitaminer, som bidrar til å nøytralisere frie radikaler i kroppen, og dermed hindre at cellene skades.

Tyttebær er svært rik på antioksidanter. En av antioksidantene i tyttebær er vitamin E, men tyttebær er proppfull av andre antioksidanter også. Derfor finner vi det lille bæret høyt oppe på antioksidantlistene.

Nyper er en av bærtypene med desidert mest antioksidanter. Ved siden av den beskyttende effekten av antioksidantene, kan nyper også hjelpe mot leddproblemer.

Multer er noe av det ypperste naturen har å by på. De er en god kilde til vitamin E, C og kostfiber. Det er også en kilde til folat og vitamin A i form av betakaroten.

Kilder: Berit Nordstrand, no.wikipedia.org, www.frukt.no

Les også:


Rask og enkel lavkarbomat

Søte og slankende

Så mye sukker er det i frukt

Saken ble opprinnelig skrevet av Hjemmet for Klikk.no. Les her.


I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt med utgangspunkt i artikkelen ovenfor. Tenk gjennom hvordan du vil framstå i det offentlige rom. Det er ikke forbudt å være anonym. Noen ganger kan det være påkrevet. Men i de fleste sammenhenger framstår en som skriver under fullt navn som mer interessant enn en som vil skjule sin identitet. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre i kommentarfeltet. Hensikten med en debatt er å bidra til å berike ordskiftet i det offentlige rom. Vi vil ikke ha trakassering, trusler og hatske meldinger i våre kommentarfelt.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Debattregler

Mest kommentert

  • <font color=Med Israel for fred: - Mads Gilbert lyver om Israel Gilbert: - Utrolig tynt skvip" title="Med Israel for fred: - Mads Gilbert lyver om Israel Gilbert: - Utrolig tynt skvip" />

    Med Israel for fred: - Mads Gilbert lyver om Israel Gilbert: - Utrolig tynt skvip

    Israel-venner advarer mot Gaza-legen i avisannonser. (2305 innlegg) Les mer

  • Hvem har skylden, bil A eller B?

    Hvem har skylden, bil A eller B?

    Tror vi kan kjørereglene, men her svarer mange feil. (2160 innlegg) Les mer

  • - Eier dere ikke skam?

    - Eier dere ikke skam?

    Audun Lysbakken reagerer sterkt på at Mads Gilbert henges ut av Israel-venner. (1600 innlegg) Les mer

  • TV 2-Græsvik mener MIFF ikke bør få slippe til i det offentlige rom: Jeg går hardt ut mot de som mener jeg lyver

    TV 2-Græsvik mener MIFF ikke bør få slippe til i det offentlige rom: Jeg går hardt ut mot de som mener jeg lyver

    - Folk får ikke svart for seg. (1288 innlegg) Les mer

  • Kampen om historien

    Kampen om historien

    Klikk for ingress. (1161 innlegg) Les mer

  • Måtte forklare Israel-kritikk han kom med fordi han ikke visste at mikrofonen sto på

    Måtte forklare Israel-kritikk han kom med fordi han ikke visste at mikrofonen sto på

    USAs utenriksminister gikk i klassisk felle. (930 innlegg) Les mer

  • Fremmer bildene fred eller forakt?

    Fremmer bildene fred eller forakt?

    Det er lett å forklare krigens råskap med at den andre siden er umenneskelig. (764 innlegg) Les mer

  • Nå venter alle i spenning på Putin. Det var jo han som satte i gang opprørerne

    Nå venter alle i spenning på Putin. Det var jo han som satte i gang opprørerne

    Derfor er flystyrten i Ukraina også ei geopolitisk nøtt, skriver Dagbladets Einar Hagvaag. (1117 innlegg) Les mer