De fleste er kikkere på sosiale medier. Sjekk hvilken type du er.

Tips oss 2400

Slik er norske brukere på sosiale medier

Sosialiseringsbrukere (34 prosent) - primært sosial interaksjon med venner og familie.
Lurkere (29 prosent) - primært kikking og bidrar sjeldent med eget innhold.
Sporadiske brukere (23 prosent) - bruker svært sjeldent, kun nå og da.
Diskusjonsbrukere (9 prosent) - primært debatt og diskusjon.
Avanserte brukere (5 prosent) - bruker svært mye og til masse forskjellig, og bidrar med innhold.
Kilde: Petter Bae Brandtzæg - Social Networking Sites: Their Users and Social Implications — A Longitudinal Study

Så mange bruker sosiale medier

Facebook: 2 627 320
LinkedIn: 627 523
Biip: 447 356
Origo: 293 854
Twitter: 284 997
Kilde: Halogen, måling gjort 31.07 2012

(Dagbladet): - Teknologien utvikler seg fortere enn mennesket. Størsteparten er passive brukere, sier Petter Bae Brandtzæg, forsker ved SINTEF.

Facebook har over 2,6 millioner brukere i Norge. Likevel er et fåtall aktive brukere. 52 prosent er «lurkere» eller sporadiske brukere. De bidrar ikke selv til nettsamfunnet, men følger bare med på andres oppdateringer.

Dette går frem av en doktoravhandling Bae Brandtzæg har skrevet ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo. Han har sett på hvordan vi bruker sosiale medier som Facebook.

- Det er ikke sikkert de mest avanserte brukerne er det optimale, det handler om å finne en balanse, en likevekt, sier Brandtzæg.

Digitale skillelinjer


I sin avhandling, en langtidsstudie med 2000 nordmenn i alderen 15 til 75 år, fant han fem ulike brukerprofiler. Disse er sosialiseringsbrukere, lurkere, sporadiske brukere, diskusjonsbrukere og avanserte brukere. De fleste følger med på hva andre gjør.

- Sosiale medier sniker seg inn i alle aspekter ved livet. Mye informasjon og kommunikasjon finnes bare der. Spørsmålet er hvem skal tilpasse seg hvem? Arbeidsliv og utdanningsinstitusjoner er raske til å tilpasse seg ny teknologi. Man må ta hensyn til at alle er forskjellige, og ikke etablere en virkelighet der en tror at alle er aktive brukere, sier Brantzæg.

Kvinner er mer aktive på sosiale nettsteder enn menn.
- Sosiale medier passer best for jenter. Eldre er mindre aktive brukere, men gruppa over 50 er den som øker mest på Facebook nå.

De digitale skillelinjene var til stede i alle aldersgrupper. Vi bruker sosiale medier for å holde kontakten med venner, få informasjon, og i forbindelse med jobb eller utdanning. Ikke å være på sosiale medier kan få konsekvenser.

- Er du under 40 år, går du glipp av mye informasjon og kommunikasjon om du ikke er på Facebook. Mye av kommunikasjonen som gikk på telefon tidligere, er der nå, fortsetter Brantzæg.

Ikke mindre sosial


Det er ifølge Brandtzæg funn ikke sikkert du blir mindre sosial av å være mye på nett. Aktive brukere av sosiale nettsteder hadde flere venner og større nettverk av bekjente, men ikke nødvendigvis flere møter ansikt til ansikt. De følte seg lite ensomme.

- Sosialiseringsbrukerne skårer høyest på de fleste sosiale målene jeg hadde i undersøkelsen. Det er en forskjell på kjønnene — menn som bruker sosiale nettsteder mye hadde større grad av ensomhet enn kvinner som bruker mye. Kvinner greier å balansere dette bedre.

- Vanedanning er skyggesiden ved sosiale medier. Det er en stor skjevhet i brukerfrekvensen. Mens noen få er storbrukere, er de aller fleste normale brukere, sier Tor W. Andreassen, professor ved Institutt for markedsføring, Handelshøyskolen BI.

Han har sammen med kollega Line Lervik Olsen studert brukertypen av sosiale nettsteder. De fant to hovedtyper av brukere, 64 prosent var optimistiske innovatører og 36 prosent var pessimistiske etternølere.

Lite tilfredse


Kundetilfredsheten ved bruk av nettsamfunn, målt gjennom Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI, viser at denne er lav ved sosiale nettsteder. Av 100 mulige poeng, oppnådde Facebook skarve 54 ved årets måling.

- En forklaring på dette er at den teknologiske modenheten i befolkningen er lav og ikke god nok til å gi en god brukeropplevelse. Facebook sin hovedidé er at «one size fits all», men slik er det ikke, sier Andreassen.

Andreassen og Lervik Olsen ved BI jobber for tida med en nasjonal studie som tar for seg internett som det nye dopet. Vanen med alltid å være logget på skaper en avhengighet, og studien viser at de som ikke hadde mulighet til å være pålogget, fikk sorgreaksjoner og abstinenser.

- Det er vanskelig å sette et tall på hva som er for mye bruk av sosiale medier, men om du må sove med mobilen på nattbordet, snike deg unna middagen for å sjekke telefonen for oppdateringer eller lese tekstmeldinger under bordet, da er det gått over i en vane og du er i ferd med å utvikle en avhengighet, sier Andreassen.

Ikke passive


Facebook er ikke enig i at brukerne er passive.
- Vi ser tvert i mot at tida hver enkelt bruker på Facebook øker, og bruken blir med avansert, sier talsmann for Facebook Norden, Jan Fredriksson.

Han mener nettstedet kan tilpasses hver enkelt bruker.
- Du kan selv stille inn hvem du ønsker å dele hva med, og lage grupper for statusoppdateringene. Dette er også blitt enklere å gjøre nå, du trenger ikke å være veldig flink på data, sier Fredriksson.
John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid nå stengt. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden er hverdager fra 10:00 til 20:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør