Foreslår at ny hovedflyplass i London skal flyte i Themsen.

Tips oss 2400
LONDON BRITANNIA AIRPORT: I forrige uke meldte den britiske regjeringa at en endelig beslutning om ny flyplass først vil bli tatt etter valget i 2015. Illustrasjon: GENSLER

LONDON BRITANNIA AIRPORT: I forrige uke meldte den britiske regjeringa at en endelig beslutning om ny flyplass først vil bli tatt etter valget i 2015. Illustrasjon: GENSLER

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Et nytt forslag til en ny flyplass i London er lagt på bordet.

Flyplassen, London Britannia Airport, ligger flytende i Themsens elvemunning, og har fire flytende rullebaner som er ankret fast i bunnen av elva.
 
- Det ser ut som et moderskip fra verdensrommet, men det kan være Londons nye flyplass, beskriver The Daily Mail forslaget.

Terminaler på land

Det er arkitektkontoret Gensler som står bak flyplassprosjektet, som også legger til rette for en utvidelse til seks rullebaner.

Planene innebærer at passasjerene ankommer og sjekker inn via terminaler på land. En på nordsiden og en på sørsiden av fjorden, i tillegg til en terminal sentralt i London, mellom Canary Wharf og Olympic Park.

Høyhastighetstog til sentrum skal gjøre det lett å komme til og fra flyplassen.

Helbritisk

Prosjektleder Ian Mulcahey, sier ifølge BBC at byggingen av flyplassen vil være et nasjonalt prosjekt fordi den vil kunne tilføre ny fart i landets økonomi.

Han mener flyplassen raskt kan produseres lokalt ved skipsverft og stålverk i hele Storbritannia, og fløtes til elvemunningen av Themsen.

- Dette er ikke bare en flyplass i London, det er en global flyplass, designet, produsert og bygget i Storbritannia, sier Mulcahey.

550 milliarder

Det flytende knutepunktet møter ikke bare stående applaus.

Willie Walsh, sjefen for International Airlines Group der blant annet flyselskapet British Airways er med, er skeptisk.

Han mener kostnadene på 60 milliarder pund, cirka 550 milliarder kroner, det anslås at det vil koste å bygge flyplassen, må hentes inn i gjennom avgifter som vil virke avskrekkende på de operatørene som skal drive sin virksomhet herfra, skriver BBC.

«Boris Island»

- Dette, sammen med andre innkommende forslag, vil utgjøre en viktig del av flyplassdiskusjonen framover, sier en talskvinne for London-ordfører Boris Johnsen.

Ordføreren har selv støttet et tidligere forslag kalt Thames island airport, og mange har nå døpt flyplassplanene i elvemunningen «Boris Island».

Johnsen har nå oppnevnt en gruppe som se på luftfartspolitikken i framtida.

Den skal ledes av Daniel Moylan, som har jobbet med å se på nye muligheter for en ny flyplass i utløpet av Themsen de siste to årene.

Fleksibelt

Siden flyplassen er flytende kan den få en optimal plassering med tanke på innflygning, fugler, og andre problemer som kan oppstå i området. Det gir stor fleksibilitet, mener prosjektleder Ian Mulcahey.

Diskusjonen om en tredje rullebane på Heathrow har foregått lenge, noe som ifølge Daily Mail ikke minst har ført til interne stridigheter blant de konservative i Tory-partiet.

- Vi er låst i en politisk debatt om vi skal bygge en liten forlengelse av rullebanen på Heathrow, eller en skikkelig flyplass. Dette kan være en flyplass for de neste hundre årene, sier Mulcahey.

Ikke minst er flyplassen viktig for å sikre konkurranseevnen til britene internasjonalt, mener han.
 

Tidligst 2015

Blir planene om en ny flyplass ved utløpet av Themsen en realitet, foreslår arkitektfirmaet Gensler å stenge Heathrow og bygge en ny økoby.

Det vil i så fall bli det største urbane utviklingsprosjektet i Europa, og gi boliger til rund 300 000 mennesker, skriver Daily Mail.

I forrige uke meldte den britiske regjeringa at en endelig beslutning om ny flyplass først vil bli tatt etter valget i 2015.
I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt med utgangspunkt i artikkelen ovenfor. Tenk gjennom hvordan du vil framstå i det offentlige rom. Det er ikke forbudt å være anonym. Noen ganger kan det være påkrevet. Men i de fleste sammenhenger framstår en som skriver under fullt navn som mer interessant enn en som vil skjule sin identitet. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre i kommentarfeltet. Hensikten med en debatt er å bidra til å berike ordskiftet i det offentlige rom. Vi vil ikke ha trakassering, trusler og hatske meldinger i våre kommentarfelt.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Debattregler

Mest kommentert

  • -  Norske IS-terrorister bør behandles som landssvikere

    - Norske IS-terrorister bør behandles som landssvikere

    - Slående likheter med nordmenn som kjempet for nazistene, sier Tybring-Gjedde. (2148 innlegg) Les mer

  • - Putin er isolert, farlig og paranoid

    - Putin er isolert, farlig og paranoid

    Den russiske forfatteren Masha Gessen måtte ta med barna og rømme fra Russland. Nå frykter hun at Vesten ikke evner å ta opp kampen mot Putin. (1258 innlegg) Les mer

  • Barn spiser ikke med kjønnsdelene!

    Barn spiser ikke med kjønnsdelene!

    Det som virkelig forarger meg, er når kjønnsstereotypene dyrkes i landets institusjoner, i barnehager, skoler og SFO-er. (1228 innlegg) Les mer

  • Dekningen sier oss mest om Norge

    Dekningen sier oss mest om Norge

    En myte må avlives: I Sverige snakkes det langt mer — ikke mindre — om innvandring og rasisme enn hva som er tilfellet i Norge. (1148 innlegg) Les mer

  • Forseint å finne svar på gutterommet

    Forseint å finne svar på gutterommet

    Ideologien som skapte en massemorder, kan ikke stanses av barnevernet, skriver Marie Simonsen. (1096 innlegg) Les mer

  • Rabitamoskeen bør oppklare

    Rabitamoskeen bør oppklare

    Ville det ikke blitt ramaskrik om norske kirkesamfunn huset terrorister og jihadister? (1002 innlegg) Les mer

  • West Ham briljerte og ydmyket tafatt Liverpool

    West Ham briljerte og ydmyket tafatt Liverpool

    Dominerte på hjemmebane. (928 innlegg) Les mer

  • - Jeg sitter her i sjokk

    - Jeg sitter her i sjokk

    United rotet vekk 3-1 og tapte 3-5. (896 innlegg) Les mer