Foreslår at ny hovedflyplass i London skal flyte i Themsen.

Tips oss 2400
LONDON BRITANNIA AIRPORT: I forrige uke meldte den britiske regjeringa at en endelig beslutning om ny flyplass først vil bli tatt etter valget i 2015. Illustrasjon: GENSLER

LONDON BRITANNIA AIRPORT: I forrige uke meldte den britiske regjeringa at en endelig beslutning om ny flyplass først vil bli tatt etter valget i 2015. Illustrasjon: GENSLER

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Et nytt forslag til en ny flyplass i London er lagt på bordet.

Flyplassen, London Britannia Airport, ligger flytende i Themsens elvemunning, og har fire flytende rullebaner som er ankret fast i bunnen av elva.
 
- Det ser ut som et moderskip fra verdensrommet, men det kan være Londons nye flyplass, beskriver The Daily Mail forslaget.

Terminaler på land

Det er arkitektkontoret Gensler som står bak flyplassprosjektet, som også legger til rette for en utvidelse til seks rullebaner.

Planene innebærer at passasjerene ankommer og sjekker inn via terminaler på land. En på nordsiden og en på sørsiden av fjorden, i tillegg til en terminal sentralt i London, mellom Canary Wharf og Olympic Park.

Høyhastighetstog til sentrum skal gjøre det lett å komme til og fra flyplassen.

Helbritisk

Prosjektleder Ian Mulcahey, sier ifølge BBC at byggingen av flyplassen vil være et nasjonalt prosjekt fordi den vil kunne tilføre ny fart i landets økonomi.

Han mener flyplassen raskt kan produseres lokalt ved skipsverft og stålverk i hele Storbritannia, og fløtes til elvemunningen av Themsen.

- Dette er ikke bare en flyplass i London, det er en global flyplass, designet, produsert og bygget i Storbritannia, sier Mulcahey.

550 milliarder

Det flytende knutepunktet møter ikke bare stående applaus.

Willie Walsh, sjefen for International Airlines Group der blant annet flyselskapet British Airways er med, er skeptisk.

Han mener kostnadene på 60 milliarder pund, cirka 550 milliarder kroner, det anslås at det vil koste å bygge flyplassen, må hentes inn i gjennom avgifter som vil virke avskrekkende på de operatørene som skal drive sin virksomhet herfra, skriver BBC.

«Boris Island»

- Dette, sammen med andre innkommende forslag, vil utgjøre en viktig del av flyplassdiskusjonen framover, sier en talskvinne for London-ordfører Boris Johnsen.

Ordføreren har selv støttet et tidligere forslag kalt Thames island airport, og mange har nå døpt flyplassplanene i elvemunningen «Boris Island».

Johnsen har nå oppnevnt en gruppe som se på luftfartspolitikken i framtida.

Den skal ledes av Daniel Moylan, som har jobbet med å se på nye muligheter for en ny flyplass i utløpet av Themsen de siste to årene.

Fleksibelt

Siden flyplassen er flytende kan den få en optimal plassering med tanke på innflygning, fugler, og andre problemer som kan oppstå i området. Det gir stor fleksibilitet, mener prosjektleder Ian Mulcahey.

Diskusjonen om en tredje rullebane på Heathrow har foregått lenge, noe som ifølge Daily Mail ikke minst har ført til interne stridigheter blant de konservative i Tory-partiet.

- Vi er låst i en politisk debatt om vi skal bygge en liten forlengelse av rullebanen på Heathrow, eller en skikkelig flyplass. Dette kan være en flyplass for de neste hundre årene, sier Mulcahey.

Ikke minst er flyplassen viktig for å sikre konkurranseevnen til britene internasjonalt, mener han.
 

Tidligst 2015

Blir planene om en ny flyplass ved utløpet av Themsen en realitet, foreslår arkitektfirmaet Gensler å stenge Heathrow og bygge en ny økoby.

Det vil i så fall bli det største urbane utviklingsprosjektet i Europa, og gi boliger til rund 300 000 mennesker, skriver Daily Mail.

I forrige uke meldte den britiske regjeringa at en endelig beslutning om ny flyplass først vil bli tatt etter valget i 2015.
I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt med utgangspunkt i artikkelen ovenfor. Tenk gjennom hvordan du vil framstå i det offentlige rom. Det er ikke forbudt å være anonym. Noen ganger kan det være påkrevet. Men i de fleste sammenhenger framstår en som skriver under fullt navn som mer interessant enn en som vil skjule sin identitet. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre i kommentarfeltet. Hensikten med en debatt er å bidra til å berike ordskiftet i det offentlige rom. Vi vil ikke ha trakassering, trusler og hatske meldinger i våre kommentarfelt.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Debattregler

Mest kommentert

  • <font color=Med Israel for fred: - Mads Gilbert lyver om Israel Gilbert: - Utrolig tynt skvip" title="Med Israel for fred: - Mads Gilbert lyver om Israel Gilbert: - Utrolig tynt skvip" />

    Med Israel for fred: - Mads Gilbert lyver om Israel Gilbert: - Utrolig tynt skvip

    Israel-venner advarer mot Gaza-legen i avisannonser. (2305 innlegg) Les mer

  • Hvem har skylden, bil A eller B?

    Hvem har skylden, bil A eller B?

    Tror vi kan kjørereglene, men her svarer mange feil. (2163 innlegg) Les mer

  • - Eier dere ikke skam?

    - Eier dere ikke skam?

    Audun Lysbakken reagerer sterkt på at Mads Gilbert henges ut av Israel-venner. (1600 innlegg) Les mer

  • TV 2-Græsvik mener MIFF ikke bør få slippe til i det offentlige rom: Jeg går hardt ut mot de som mener jeg lyver

    TV 2-Græsvik mener MIFF ikke bør få slippe til i det offentlige rom: Jeg går hardt ut mot de som mener jeg lyver

    - Folk får ikke svart for seg. (1331 innlegg) Les mer

  • Kampen om historien

    Kampen om historien

    Klikk for ingress. (1185 innlegg) Les mer

  • Måtte forklare Israel-kritikk han kom med fordi han ikke visste at mikrofonen sto på

    Måtte forklare Israel-kritikk han kom med fordi han ikke visste at mikrofonen sto på

    USAs utenriksminister gikk i klassisk felle. (930 innlegg) Les mer

  • Fremmer bildene fred eller forakt?

    Fremmer bildene fred eller forakt?

    Det er lett å forklare krigens råskap med at den andre siden er umenneskelig. (764 innlegg) Les mer

  • Nå venter alle i spenning på Putin. Det var jo han som satte i gang opprørerne

    Nå venter alle i spenning på Putin. Det var jo han som satte i gang opprørerne

    Derfor er flystyrten i Ukraina også ei geopolitisk nøtt, skriver Dagbladets Einar Hagvaag. (1117 innlegg) Les mer