Lotto-millionæren «Fredrik» fins ikke.

Tips oss 2400
SKØYERE: Norsk Tipping lurte tusener til å svare på «Fredrik»s annonser. Men selskapet understreker at folk faktisk fikk de bortlovede gjenstandene - som dette elghodet. Faksimile/foto: FINN.NO / NORSK TIPPING

SKØYERE: Norsk Tipping lurte tusener til å svare på «Fredrik»s annonser. Men selskapet understreker at folk faktisk fikk de bortlovede gjenstandene - som dette elghodet. Faksimile/foto: FINN.NO / NORSK TIPPING

FIKK BIL: Denne bilen er ifølge Norsk Tipping blant gjenstandene som ble gitt bort. Foto: NORSK TIPPING

FIKK BIL: Denne bilen er ifølge Norsk Tipping blant gjenstandene som ble gitt bort. Foto: NORSK TIPPING

INTERIØR: Dette paret fikk ei gardinstang. Foto: NORSK TIPPING

INTERIØR: Dette paret fikk ei gardinstang. Foto: NORSK TIPPING

Lot du deg lure av «Fredrik»?

 Ja, dette var et kløktig utklekket stunt
 Nei, så med en gang at det var lureri
 «Fredrik»?
Se resultatet
(Dagbladet): Mange har den siste uka undret seg over denne Finn.no-annonsen, samt rundt 100 til i samme gate, der en mann ved navn Fredrik forteller at han gir bort alt han eier, fordi han har vunnet i Lotto. Mistanken har vært stor om at dette har vært for godt til å være sant.

Finn.no selv har tilsynelatende handlet i god tro; salgssidas Facebook-side har flere bilder av Fredrik-kunder med sine nyervervelser.

- Så langt vi kan se, er dette reelt, meldte Finn.no selv i forrige uke.

Noe muffens

Men i en pressemelding som er sendt ut i 16-tida i dag, vedgår Norsk Tipping at det er de, i samarbeid med Try Reklamebyrå, som står bak så vel «Fredrik» som annonsene.

Mye tydet på at det var noe muffens ved annonsene; de oppgitte telefonnumrene og e-postadressen kunne spores tilbake til en person med tilknytning til markedsføringsbransjen; denne personen lot seg ikke kontakte. Før nå.

- Det var et reklamestunt for å skape oppmerksomhet og for å markere at Lotto-millionærer virkelig ikke er som andre millionærer, skriver Norsk Tipping i pressemeldingen.

Janne Brenda Lysø, et de kreative hodene i Try, forklarer at hensikten «på en måte» har vært å lage enda en typisk reklamefilm for Lotto - «men gjort i virkeligheten».

- Reelt

Norsk Tipping understreker at annonsene var reelle, og at de bortlovede gjenstandene faktisk ble gitt bort. Blant folks nyervervelser er en bil, ei bestikkskuff og et elghode (se bildet øverst).

- Mye av det som ble gitt bort, er handlet inn fra bruktmarkeder og Fretex, opplyser selskapet - som betegner stuntet som «et eksperiment».

Ifølge Norsk Tipping har de 100 annonsene hatt 362 000 visninger, og «Fredrik» har mottatt 32 000 e-poster. Trafikken til Finn.no's Gi bort-torg økte i tillegg med 22 prosent i forrige uke.

- Vi har nådd ut til ei annen målgruppe enn vi vanligvis når, og eksperimentet har fått en enorm oppmerksomhet og skapt stort engasjement i sosiale medier og på andre arenaer, sier merkevareansvarlig for Lotto, Tove Kristin Liberg, i pressemeldingen.
John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid nå stengt. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden er hverdager fra 10:00 til 20:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør