Det er på tide å kvitte seg med de historiske restene av de privilegiene kirken har hatt i norsk skole.

Tips oss 2400
Jens Brun-Pedersen.

Jens Brun-Pedersen.

Følg oss på Twitter
I kjølvannet av debatten om bønnerom på skoler minner flere politikere oss om at skolen er en kunnskapsinstitusjon. Noen muslimer sier bønn kan framføres uten egne rom og forteller oss at de fleste muslimske land ikke har bønnerom i skolene. Elefanten i skolerommet omtales derimot ikke av debattanter.

Vi er noen som i årevis har mast om at det er forskjell på å lære om og få opplæring i. Når nå endelig skolen blir omtalt som kunnskapsinstitusjon er spørsmålet hvorfor skoler over hele landet fremdeles samarbeider med Den norske kirke om invitasjoner til gudstjeneste i skoletida? Fritaksretten tvinger både elever og foreldre til å eksponere livssynstilhørighet ved ikke å delta i skolegudstjenester. Historier om stigmatisering av gjenværende elever mens den store flokken drar av gårde til kirken, er mange.

Mange muslimer advarer mot bønnerom på offentlige skoler fordi de frykter press mot enkeltelever. De kan bli oppfattet som dårlige muslimer dersom de ikke oppsøker bønnerommet. Samme press forekommer også når skolen organiserer gudstjenester. Mange elever som ikke anser seg som kristne drar ofte i følge med flertallet i frykt for å skille seg ut.

Det er på tide å kvitte seg med de historiske restene av de privilegiene kirken har hatt i norsk skole. «Aktiviteter som er egnet til å påvirke til annen tro» bør unngås, som det heter i Strasbourg-dommen mot Norge i forbindelse med religionsfaget KRL. Mangfoldet og behovet for likebehandling gjør at tiden er overmoden for enkle kjøreregler for religion i skolen. Den offentlige skolen bør være konfesjonsfri og inkluderende. Den bør ikke bidra til splittelse ved aktivt å støtte religionsutøvelse i skoletida. Selvsagt skal skolen samtidig ikke hindre enkeltelever i å be, verken for maten eller til Allah.

Om politikere tar mot til seg og sier som de gjør om religionsfaget RLE, at forkynnelse ikke skal forekomme i noen deler av skoletida - og ordningen med skolegudstjenester må opphøre, vil mantraet om den kristne arven komme fra sedvanlig hold. Arven skal våre barn lære om, men ikke få opplæring i via gudstjenester. Undervisning om arven bør, som den europeiske domstolen sier om obligatorisk religionsundervisning, «være objektiv, kritisk og pluralistisk».

Dersom vi hadde tatt skikkelig vare på den kristne kulturarven hadde vi ikke hatt parlamentarisme her i landet, kvinnene ville fremdeles servert kaffe i kirken mens mennene bestemte - og noen barn rundt oss ville fremdeles bli kalt «uekte». Heldigvis er verken arv eller tradisjoner konstante størrelser.
John Arne Markussen

Velkommen til debatt. Tenk over hvordan du vil fremstå i det offentlige rom. Vi lar deg være anonym, men husk at å bruke fullt navn gir deg mer troverdighet. Hold deg til saken og vis respekt for de andre i kommentarfeltet. Vi ønsker at du deltar og beriker den offentlige samtalen, men vi ønsker en høflig tone. Vi sletter hatske, truende eller sjikanerende innlegg. Er din kommentar blitt slettet, og lurer på hvorfor? Send e-post til debatt@dagbladet.no, med ditt brukernavn.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Her kan du lese våre debattregler

Mest kommentert

  • Den lange veien hjem

    Den lange veien hjem

    Å råde unge jenter til å passe på seg selv, er ikke det samme som å gi dem skylden for voldtekt. (415 innlegg) Les mer

  • Arbeid til flyktninger

    Arbeid til flyktninger

    Når vi i dag snakker om 8000 flyktninger til Norge, vender mine tanker tilbake til vinteren 1944, da vi hadde mange ganger 8000 flyktninger i Norge. (367 innlegg) Les mer

  • En hyllest til en ekte statsmann

    En hyllest til en ekte statsmann

    I forkant av årets valgkamp har den blivende politiker mye å lære av Kåre Willoch. (305 innlegg) Les mer

  • Ingen bibelsk løsning

    Ingen bibelsk løsning

    Selv om det å miste jobben er en personlig krise for den det gjelder, er ikke dommedag kommet. (198 innlegg) Les mer

  • Manglende samsvar mellom liv og lære, svekker troverdigheten

    Manglende samsvar mellom liv og lære, svekker troverdigheten

    Når ledende klima- og miljøengasjerte mennesker ikke bryr seg med å redusere egne utslipp, kan dette oppfattes som et tegn på at klimasituasjonen ikke er så alvorlig. (194 innlegg) Les mer

  • Ser du det ikke før du forstår det?

    Ser du det ikke før du forstår det?

    Inga Marte Thorkildsens bok «Du ser det ikke før du tror det» fremmer uriktige påstander om ADHD, som kan føre til at barn fratas helsehjelp og mister sine rettigheter. (168 innlegg) Les mer

  • Mannen som trosset Hitler

    Mannen som trosset Hitler

    August (26) nektet å gjøre nazihilsen. (146 innlegg) Les mer

  • Øystein Djupedal har meldt seg ut av SV og inn i Ap

    Øystein Djupedal har meldt seg ut av SV og inn i Ap

    Syria-håndteringen fikk begeret til å renne over. (135 innlegg) Les mer