Snirkler seg gjennom trange gater i Los Angeles. - Dette gjør meg nervøs.

Tips oss 2400

Fakta: «Endeavour»

«Endeavour» ble bygget som erstatning for «Challenger» (som havarerte i 1986), og fløy for første gang i mai 1992.

Den 25. og siste ferden var 16. mai 2011.

Etter denne har romferja totalt tilbrakt 296 dager, 3 timer, 34 minutter og 2 sekunder i rommet.

Dette har inkludert tolv dokkinger til Den internasjonale romstasjonen ISS og 4671 omløp rundt jorda.

Særlig minneverdige og symbolske turer har vært:

• Det første serviceoppdraget til romteleskopet Hubble (1993).

• Utplassering av den første amerikanske ISS-modulen (1998).

• Sammenkobling med den russiske romstasjonen Mir (1998).  

Skal nå utstilles permanent på California Science Center i Los Angeles.
PASSASJER: Plassert på ryggen til en spesialbygget jumbojet, landet «Endeavour» i Los Angeles 21. september. I går startet den aller siste etappen før fartøyet pensjoneres: kjøreturen fra flyplassen til utstillingsplassen på California Science Center. Foto: REUTERS / Mike Blake / NTB Scanpix

PASSASJER: Plassert på ryggen til en spesialbygget jumbojet, landet «Endeavour» i Los Angeles 21. september. I går startet den aller siste etappen før fartøyet pensjoneres: kjøreturen fra flyplassen til utstillingsplassen på California Science Center. Foto: REUTERS / Mike Blake / NTB Scanpix

MOTORVEI: Selv på motorveien går det tregt.Topphastigheten på den 19 kilometer lange turen oppgis å være rundt tre kilometer i timen. Foto: David McNew / Getty Images / AFP / NTB Scanpix

MOTORVEI: Selv på motorveien går det tregt.Topphastigheten på den 19 kilometer lange turen oppgis å være rundt tre kilometer i timen. Foto: David McNew / Getty Images / AFP / NTB Scanpix

PØLSESTOPP? Dette er første - og trolig siste - gang en romferje er å se ved siden av en kiosk i en storby. Foto: AFP PHOTO / Robyn Beck / NTB Scanpix

PØLSESTOPP? Dette er første - og trolig siste - gang en romferje er å se ved siden av en kiosk i en storby. Foto: AFP PHOTO / Robyn Beck / NTB Scanpix

(Dagbladet): Etter 25 oppskytinger og 200 millioner kilometer, blir romfart nærmest en rutine. For romferja «Endeavour»s del, blir de aller siste 19 kilometerne blant de mest unike og tregeste: Den skal snirkles gjennom Los Angeles relativt trange bygater og motorveier.

Målet er California Science Center, hvor NASAs femte og sist bygde romferje skal parkeres for godt. 

-  Dette er det største objektet som noensinne er blitt fraktet på veiene i byen, sier ordfører Antonio Villaraigosa ifølge Spaceflightnow.com.

Og det går ikke særlig fort. Med en topphastighet på tre kilometer i timen, må hver sving planlegges nøye. Enkelte steder har det 24 meter brede fartøyet bare noen titalls centimeter klarering til lyktestolper og skilt.

Rundt 700 politifolk er i aksjon for å stenge av veier og sikre den to dager lange «kjøreturen» fra Los Angeles internasjonale lufthavn, som startet i går.

En av de vanskeligste strekningene kommer sent lørdag, når romferja skal gjennom et trangt boligfelt. Vingene er ventet å nå helt inn i folks oppkjørsler, og de anmodes om å holde seg innendørs helt til den passert, melder nyhetsbyrået AP.

- Disse farkostene har aldri vært i et så tett befolket område før. Omgivelsene er noe ukontrollerbare, og det gjør meg litt nervøs, sier NASAs Stephanie Stilson, som er ansvarlig for å sette romferjene ute av drift, til Spaceflightnow.com.

Etter 30 år og 135 oppdrag til rommet, ble NASAs tre gjenlevende romferjer pensjonert og satt på bakken for godt i fjor.

«Discovery» og «Atlantis» skal utstilles på henholdsvis National Air and Space Museums avdeling i delstaten Virginia og Kennedy Space Center i Florida, hvor alle oppskytingene fant sted.

«Challenger» havarerte under oppskyting i 1986, mens «Colombia» gikk i oppløsning da den skulle returnere til jorda i 2003. Totalt 14 astronauter - inkludert «verdens første lærer i rommet» - mistet livet i disse to ulykkene.