Flykapteinen tømte seks liter whisky før han fikk flyet i lufta. Men ikke på den måten du tror.

Tips oss 2400
(Dagbladet): Piloten oste nok av brennevin da han satte seg ved spakene, men ikke fordi han hadde drukket. Da SAS-flyet fra Alicante til Stavanger skulle ta av fra den spanske feriebyen, dukket det opp et problem som vanligvis er ukjent på de breddegrader.

På grunn av den usikre situasjonen i flyselskapet, er alle fly fylt opp til randen med drivstoff slik at alle returreiser kan gjennomføres selv om selskapet skulle gå overende.

Linda Apeland var ombord på flyet, og da passasjerene ble sittende fastspent uten at flyet tok av, kom etter hvert beskjeden om at vingetanker fulle av kaldt drivstoff hadde ført til at vingene var dekket av is.

På flyplassen i Alicante finnes det, naturlig nok, ikke avisningsutstyr.

- Vi hørte at kabinpersonalet etter en stund spøkte med at de kunne helle brennvin utover vingene, sier hun til Dagbladet.

Og siden det tynne islaget etter en time ikke hadde forsvunnet, bestemte kapteinen seg for å ta affære. han gjorde spøk til alvor, tømte flyets whisky-beholdning - seks liter - utover vingene. Desperate tider krever åpenbart desperate tiltak.

Det var Stavanger Aftenblad som først omtalte den fuktige historien.

Linda Apeland og ektemannen hadde vært en snartur i Alicante for å overta en leilighet. Med plasser på seterad fem hadde de god oversikt over kapteinens whisky-operasjon, og Apeland fikk også fanget den uvanlige avisningsmetoden med kameraet på mobiltelefonen.

- Det var veldig god stemning på flyet tilbake, selv om det var tomt for whisky. Flypersonalet fortjener skryt for å ha løst situasjonen på en god måte, sier hun.
John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid stengt fra klokken 00:00 alle dager. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden vil være hverdager fra 07:00, og helgedager/røde dager fra 08:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør