Første skip fullastet med gass fra Norge til Japan gjennom Nordøstpassasjen. Bare 40 cm is.

Tips oss 2400
 40 CENTIMETER;  Isen var ikke tykkere enn 40 centimeter - er  Ob River på vei gjennom Nordøstpassasjen fra Hammerfest til Japan som første gasstankwer med last. Skipseksperter har beregnet at denne ruta kan spare 20 dager og mye drivstoff. FOTO: EPA/DYNAGAS LTD/NTB SCANPIX.

40 CENTIMETER; Isen var ikke tykkere enn 40 centimeter - er "Ob River" på vei gjennom Nordøstpassasjen fra Hammerfest til Japan som første gasstankwer med last. Skipseksperter har beregnet at denne ruta kan spare 20 dager og mye drivstoff. FOTO: EPA/DYNAGAS LTD/NTB SCANPIX.

Send tips til Dagbladet.no MMS/SMS: 2400 Tlf: 2400 0000 e-post: 2400@db.no

Mer info om tips
For første gang har et skip fullastet med gass seilt fra Norge til Japan gjennom Nordøstpassasjen.

Tankskipet «Ob River» tok lasten om bord ved Melkøya utenfor Hammerfest 7. november, skriver Stavanger Aftenblad.

Nå ligger skipet til havn i Japan og venter på å losse 134.738 kubikkmeter flytende naturgass (LNG) for det russiske selskapet Gazprom

- Ferden gikk etter planen, sier Tony Lauritzen fra det greske rederiet Dynagas.

«Ob River» dro først på en prøvetur fra Japan til Norge uten last. På vei tilbake hadde skipet selskap av to atomdrevne isbrytere.

- Isen var ikke så tykk, men ofte rundt 40 centimeter, forteller Lauritzen.

Issmeltingen rundt Nordpolen har åpnet nye skipsruter i Arktis, og i sommer ble det målt mindre sjøis i Nordishavet enn noen gang tidligere.

En rapport som ble lagt fram på det store klimamøtet i Doha i Qatar onsdag, viser rekordsmelting av isen i Arktis siden nyttår.

Isflater som tilsvarer størrelsen på USAs landareal har smeltet.

Hovedårsaken til smeltingen antas å være global oppvarming, som blant annet skyldes CO2-utslipp fra bruk av kull, olje - og gass.

20 dager raskere

Lauritzen peker på at ferden gjennom Nordøstpassasjen er betydelig kortere enn å seile gjennom Suezkanalen og over Indiahavet.


Skipseksperter har beregnet at en slik rute gjennom nordvestpassasjen kan til om lag 20 dager kortere enn via Suezkanalen.

Dermed blir drivstofforbruket og utslippene fra skipet mindre.

Nordøstpassasjen er navnet på sjøveien fra Europa til Asia nord for Russland og kalles også for Den nordlige sjøruten.

(NTB/Dagbladet).




I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid nå stengt. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden er hverdager fra 10:00 til 20:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør