Første skip fullastet med gass fra Norge til Japan gjennom Nordøstpassasjen. Bare 40 cm is.

Tips oss 2400
 40 CENTIMETER;  Isen var ikke tykkere enn 40 centimeter - er  Ob River på vei gjennom Nordøstpassasjen fra Hammerfest til Japan som første gasstankwer med last. Skipseksperter har beregnet at denne ruta kan spare 20 dager og mye drivstoff. FOTO: EPA/DYNAGAS LTD/NTB SCANPIX.

40 CENTIMETER; Isen var ikke tykkere enn 40 centimeter - er "Ob River" på vei gjennom Nordøstpassasjen fra Hammerfest til Japan som første gasstankwer med last. Skipseksperter har beregnet at denne ruta kan spare 20 dager og mye drivstoff. FOTO: EPA/DYNAGAS LTD/NTB SCANPIX.

Send tips til Dagbladet.no MMS/SMS: 2400 Tlf: 2400 0000 e-post: 2400@db.no

Mer info om tips
For første gang har et skip fullastet med gass seilt fra Norge til Japan gjennom Nordøstpassasjen.

Tankskipet «Ob River» tok lasten om bord ved Melkøya utenfor Hammerfest 7. november, skriver Stavanger Aftenblad.

Nå ligger skipet til havn i Japan og venter på å losse 134.738 kubikkmeter flytende naturgass (LNG) for det russiske selskapet Gazprom

- Ferden gikk etter planen, sier Tony Lauritzen fra det greske rederiet Dynagas.

«Ob River» dro først på en prøvetur fra Japan til Norge uten last. På vei tilbake hadde skipet selskap av to atomdrevne isbrytere.

- Isen var ikke så tykk, men ofte rundt 40 centimeter, forteller Lauritzen.

Issmeltingen rundt Nordpolen har åpnet nye skipsruter i Arktis, og i sommer ble det målt mindre sjøis i Nordishavet enn noen gang tidligere.

En rapport som ble lagt fram på det store klimamøtet i Doha i Qatar onsdag, viser rekordsmelting av isen i Arktis siden nyttår.

Isflater som tilsvarer størrelsen på USAs landareal har smeltet.

Hovedårsaken til smeltingen antas å være global oppvarming, som blant annet skyldes CO2-utslipp fra bruk av kull, olje - og gass.

20 dager raskere

Lauritzen peker på at ferden gjennom Nordøstpassasjen er betydelig kortere enn å seile gjennom Suezkanalen og over Indiahavet.


Skipseksperter har beregnet at en slik rute gjennom nordvestpassasjen kan til om lag 20 dager kortere enn via Suezkanalen.

Dermed blir drivstofforbruket og utslippene fra skipet mindre.

Nordøstpassasjen er navnet på sjøveien fra Europa til Asia nord for Russland og kalles også for Den nordlige sjøruten.

(NTB/Dagbladet).




Lik Dagbladet på Facebook.
I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt. Tenk over hvordan du vil fremstå i det offentlige rom. Vi lar deg være anonym, men husk at å bruke fullt navn gir deg mer troverdighet. Hold deg til saken og vis respekt for de andre i kommentarfeltet. Vi ønsker at du deltar og beriker den offentlige samtalen, men vi ønsker en høflig tone. Vi sletter hatske, truende eller sjikanerende innlegg. Er din kommentar blitt slettet, og lurer på hvorfor? Send e-post til debatt@dagbladet.no, med ditt brukernavn.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Her kan du lese våre debattregler

Mest kommentert

  • - Jeg kunne kanskje hatt litt mer penger, men ellers er det topp å leve livet

    - Jeg kunne kanskje hatt litt mer penger, men ellers er det topp å leve livet

    Kjetil Andreas Bergland Hauge (18) er en av mange tusen unge nordmenn som lever på ytelser fra Nav. (1447 innlegg) Les mer

  • Fjæra som ble til...

    Fjæra som ble til...

    Hoedaland politidistrikt bør ta rev i seilene. (507 innlegg) Les mer

  • Når Frp rir to hester

    Når Frp rir to hester

    Per Sandberg sier at framgangsmåten vil bli benyttet igjen. (333 innlegg) Les mer

  • - Navere har status

    - Navere har status

    Det er blitt stuereint å leve på ytelser fra Nav, mener Nav-leder. (202 innlegg) Les mer

  • - Jeg føler meg utrolig såret og krenket

    - Jeg føler meg utrolig såret og krenket

    Nina Karin Monsen går hardt ut mot doktoravhandling. Nå overveier hun å klage inn oppgaven til Kunnskapsdepartementet. (191 innlegg) Les mer

  • Politikerne må ta grep: Vi trenger en generalopprydning i oppdrettsnæringen

    Politikerne må ta grep: Vi trenger en generalopprydning i oppdrettsnæringen

    Det er tvingende nødvendig at Stortinget nå sørger for en generalopprydning i en næring som i all hovedsak har fått ture frem på egne premisser i over 40 år. (185 innlegg) Les mer

  • Ikke første gangen at NFF er i flaggtrøbbel

    Ikke første gangen at NFF er i flaggtrøbbel

    Fotballklubben Brann ville markere «fotball for alle» ved å bruke regnbueflagg som cornerflagg under kampen 16. mai. Det sa Norges Fotballforbund(NFF) nei til. (158 innlegg) Les mer

  • Dagbladets metode

    Dagbladets metode

    Når man ikke har noe substansielt å komme med, kan det nok oppleves som smart å sette opp en bataljon stråmenn, og parallelt underslå fakta, for så å gyve løs. Dette brukte Dagbladet pinsen på. Igjen var Human Rights Service målskiven for det jeg opplever som den tapte Dagblad-feminismen. (149 innlegg) Les mer