Lederen i Europabevegelsen svarer deg om EU i nettmøte klokka 16.

Tips oss 2400
Nettmøtet med Paal Frisvold er avsluttet. Les svarene under.
It is good that is all Sendt inn av Erling Lea, 10. desember kl. 16:54 Not a question just a comment, Im from Norway but live present time in USA.
I think they do a great job work together in trade in busniss, people dont realize it is importance before it is gone, great job u deserve it . I have seen it in america also how trade is important all over usa.
Hi there Erling,
Enjoy USA ! There is so much to learn from the US. I lived in Washington DC back in 1989. Loved it.
Take care,
Paal
kritikere av fredsprisen Sendt inn av Marius Nyborg-Hagberg, 10. desember kl. 11:57 Hvorfor slipper ikke kritikere til i media på samme måte som støttespillerene av EU?Er media partisk i dette temaet?

Er ikke nobel-komiteen innhabil i spørsmål om fredspris til EU, da den er dominert av representanter som jobber aktivt for å få Norge ytterligere underlagt EU?

Hvorfor fortjener EU en fredspris da en rekke medlemsland senest gikk til krig imot en selvstendig nasjon i nord-afrika og bombet landet til statskupp?

På hvilken måte er deltakelsen i koloniseringskrigen "krigen mot terror" å skape fred?

På hvilken måte er Europabevegelsen demokratisk valgt, og hva gir denne bevegelsen rett til å jobbe innenfor stortingets vegger?
Hei Marius,
Det var mange alvorlige spørsmål. Skal forsøke. Jeg mener kritikerne er sluppet til. Bare i går hadde NRK direktesending fra fakkeltoget som gikk imot prisen. Det er ikke snakk om å bli underlagt EU. I EØS er vi underlagt - det har gjor Norge til en økonomisk koloni av EU. Men som medlem er vi selv i stand til å delta, forhandle og stemme. Alle landene har sin historie - den kan vi ikke hviske ut eller glemme. Men vi kan gjøre et forsøk på å bygge en felles - og fredlig fremtid. Sammen innenfor EU.
Europabevegelsen er en medlemsorganisasjon som følger demokratiske prinsipper. Jeg ble valgt på landsmøtet i 2009 ved en demokratisk avstemning. Vi jobber ikke innenfor STortingets vegger. Det er ikke der slaget står. Vi må ut til folket og snakke om samfunnet vi lever i og hvordan vi kan beste stille oss for å forbrede oss på fremtiden,.
hilsen
Paal
cata Sendt inn av slavisa , 10. desember kl. 16:52 hvorfor den prisen går på den idiotisk folk alle Evrope hater Serbia og de få den pris det er galt live Serbia
Hei Slavisa,
Jeg har tilbragt mye tid i Serbia med mange serbere. De er kjempeflinke og flotte europeere. Alle har vi forskjellig historie å bære på - men alle har vi en felles fremtid - innenfor EU. Jeg ønsker Sebia velkomme så snart som mulig!
hilsen
Paal
povirkelse Sendt inn av valentina vyskub, 10. desember kl. 12:25 Hva mener du er er positivt i EU hele i de siste 5år for hele Europa?

Takknemlig for svaret.
Hei Valentina,
Jeg jobber til daglig med energi, klima og forrurensingsproblemer i Brussel. Der vil jeg si at EUs direktiv om å drastisk øke forbruket av fornybare energi er en av de beste. Likeledes den nye lovgivningen om energieffektivitet. At EU-landene har tvunget tyske bilsprodusenter å redusere CO2-utslippet er også fint. Og at skip ikke lenger kan slippe ut masse svovel når de ligger til kai. Det er viktig i vårt langstrakte land!
hilsen
Paal
Valutakrise Sendt inn av Dag Sømme, 10. desember kl. 12:26 Når forventer du at folk forstår at USD er dødsdømt, og når forventer du at euroen kræsjer og når vil det bli foreslått en ny og enda "bredere" valuta etter at finanskrisa - bl.a. på grunn av EUs politikk - virkelig slår til?
Hei Dag,
Tror ikke at noen 'bredere' valuta er mulig. Mange kjente økonomer har foreslått en verdensvaluta - noe som i teorien finnes mellom land via SDRs i Verdensbanken. Men det blir for vansklig for vanlige brukere.
Tror heller ikke USD er dødsdømt. Som Churchill sa: Amerikanerne vil forsøke alt det verste mulige alternativet før de ender opp med det beste:)
hlisen
Paal
Hei Sendt inn av Odd, 10. desember kl. 12:30 Det er bred enighet blant intellektuelle verdensborgere at denne tildelingen er den mest hårreisende siden Chim Chim Cher-ee fra filmen Mary Poppins fikk prisen for "Beste Sang" under Oscar-utdelingen i 1964. Hva er din kommentar til dette og før vi går videre, kan du utdype ditt standpunkt nærmere? Takk.

Med vennlig hilsen

Odd
Hei Odd,
Jeg syntes Chim Chim Cher-ee er veldig god. Så Mary Poppins i London nylig med døtrene mine. Vi gikk dansende ut - akkurat etter den dansen. Den er en glad låt!
hilsen
Paal
Er det så farlig, da? Sendt inn av Stein, 10. desember kl. 16:40 Hva slags betydning har egentlig denne prisen til EU?
Hei Stein,
Jeg tror den er av stor betydning fordi en slik anerkjennelse vil bli brukt til å få folk til å reflektere om hva EU-samarbeidet egentglig går utpå. Det gir også en andledning til å mobiliere mere krefter for å finne nye måter å bekjempe arbeidsløshet og den økonomiske krisen mange land står oppe i. Nobelprisen vil få plass i alle historie og samfunnsbøker i alle Eurpas land. Til og med de norske!
hilsen
Paal
Europeisk nedrustning eller bare finanskrise? Sendt inn av Kjetil Sørenes , 10. desember kl. 16:40 Hei,

Ifølge denne artikkelen på nettsidene til Stockholm International Peace Research Institute (http://www.sipri.org/research/armaments/milex/resultoutput/trends) er Europas militærutgifter på vei ned. Jeg merker meg for øvrig at Norge er en av tre land på det europeiske kontinentet som har økt forsvarsutgiftene betydelig den siste tiden. Det store honnørordet i europeisk forsvarspolitikk synes dessuten å være "pooling". Det sier vel en del? I artikkelen heter det dessuten: "While defence spending remains predominantly a national prerogative, European countries will soon face the choice of pooling certain capabilities at international level or losing them because of insufficient spending."

Er dette, etter ditt syn, en konsekvens av EUs fredsbringende effekt - eller utelukkende finanskrisa som herjer med de europeiske forsvarsbudsjettene?
Hei Kjetil,
Siden slutten på den kalde krigen har EU-landenes forsvarsbudsjetter krympet. Nå som USA trekker seg bort fra Europa og konsentrerer seg om andre verdensdeler - og for ikke å si seg selv - så blir det desto viktigere at Europa blir i stand til å forsvare seg selv. Men da kan vi ikke sitte på hver vår tue. Vi må nok komme frem til et felles forsvar - på samme måte som vi samarbeider på andre økonomiske områder. Dele byrde og dele utgifter. Men ha en felles forsvarspolitikk - på sikt - ganske lang sikt også!
hilsen
Paal
"Ikke-politisk" Sendt inn av TH, 10. desember kl. 12:30 Tror du Norge noen gang vil bli medlem i EU? Da med tanke på grunnlovens 1 paragraf.
Hei TH,
Ja, jeg er trygg på at Norge vil finne det riktig å bli med i EU - i løpet av de neste 5-10 årene. Men vi har mye igjen. Grunnloven kan vi forandre - men da trenger vi to stortingsperioder.
hilsen
paal
eu fredspris Sendt inn av John Erik, 10. desember kl. 12:32 Kan også nord korea få prisen,eller nato?
Hei John Erik,
Ja, om makthaverne i Nord-Korea finner en fredlig måte på å innføre demokrati og respekt for menneskeverd - så er jeg sikker på at de vil være en sterk kandidat.
Nato - kan også få det.
Hilsen
Paal
Korrupsjon Sendt inn av Bjørn, 10. desember kl. 16:36 Korrupsjon er avdekket i stort og smått innenfor det europeiske samarbeidet. Hvor omfattende er egentlig problemet med korrupsjon i EU, og hvordan påvirker det Brüssels legitimitet?
Hei Bjørn,
EU er heller ikke blottet for korrupsjon. Hvor enn det er mennesker vil det være korrupsjon - det har de store skandalene i Norge minnet oss om. Så EU er intet unntak. Men de tar det svært alvorlig.
Jeg har bodd to år i Kina og der er - tro meg - mye mye verre!
Hilsen
Paal
Åpent for EU-motstandere? Sendt inn av Nils, 10. desember kl. 12:47 Jeg leser i avisene at Europabevegelsen nå vil åpne for at EU-motstandere kan være medlemmer. Hvor skal man da organisere seg hvis man mener at EU-motstandere er krigshissere som utgjør en materiell trussel mot freden, slik jeg kunne lese det på den tiden da jeg da jeg selv mottok medlemsavisen deres?
Hei Nils,
Uff da - det håper jeg vikrelig ikke vi har sagt eller skrevet. Vi ønsker å gå fra medlemskamp til kunnskapskamp. Vi kan ikke kjempe en kamp som ikke finner sted. Men mer kunnskap trenger vi. Da er ja, nei og tja folk alle hjertelige velkomne - for vi må ta alle på alvor. Fra det minste til det største spørsmålet. Vi må ture å bryne oss på hverandre.
hilsen
Paal
Pris til seg selv Sendt inn av Audun Bakken, 10. desember kl. 16:32 Er ikke Jagland som sjef for Europarådet egentlig inhabil når han gir EU nobelprisen?
Hei Audun,
Europarådet er ikke det samme som EU. Det er to vidt forskjellige institusjoner - selv om de jobber for samme målsetning: Fred og samarbeid i Europa.
Hilsen
Paal
Gratulerer! Sendt inn av Amadea, 10. desember kl. 16:31 Det er trist å se hvilken paranoid NEI-side vi har i Norge, og hvor lite profesjonelle enkelte politikere viser seg å være.

Dette er likevel en gledens dag for Europa. Gratulerer så mye til deg, som den flotte europeeren du er :)
Hei Amadea,
Det var en veldig hyggelig hilsen. Jeg merker jeg nesten får klump i halsen når jeg ser sånne meldinger - fordi de desverre ikke kommer så ofte. EU fremprovoserer så mange sterke følelser i folk - de blir helt irrasjonellle. Det er synd. Så tusen takk til deg!
stor klem,
Paal
EU fortjener fredsprisen Sendt inn av Harald Kremner jr, 10. desember kl. 12:57 Ser at det er mye kritikk og kan tildels være enig i at timingen er feil. Men fredsprisen er faktisk vel fortjent da EU er et av de største fredsprosjektene i moderne europeisk historie. Så gratulerer med dagen Paal Frisvold fortsett det gode arbeidet!!
mvh mangeårig medlem i Europabevegelsen

Harald
Hei Harald,
Tusen takk for hyggelig hilsen. Håper å se deg på en av våre samlinger snart!
Hilsen
Paal
Det skurrer. Sendt inn av Tore Mikkelsen, 10. desember kl. 12:58 Sit fra testamentet:
?..prisbelöning åt dem, som under det förlupna året hafva gjort menskligheten den största nytta.
??en del åt den, som har verkat mest eller bäst för folkens förbrödrande och afskaffande eller minskning af stående arméer samt bildande och spridande af fredskongresser.
Hvor passer EU inn her?
Hei Tore,
Som jeg har skrevet ovenfor så er beslutningen om å ta inn Kroatia av historisk dimensjon fordi det betyr at hele Vest-Balkan vil bli integrert på sikt. Da får vi europeisert Balkan - og ikke balkanisert Europa.
Fredskongresser er den tids betegnelse på å sitte rundt et bord og diskutere, krangle, forhandle så fillene fyker - men ikke ty til vold. De konfliktene vi har i Europa i dag er ikke mindre enn de vi hadde for 100 år siden. Så hadde det ikke vært for EU - eller en eller annen form for dialog og samarbeid - så kan jeg garantere deg at det hadde vært væpnede konflikter langt oftere opp gjennom årene.
hilsen
Paal
Fakler for fred Sendt inn av Erling, 10. desember kl. 16:26 Blir det et stusslig fakkeltog i kveld siden de vanlige arrangørene boikotter det?
Hei Erling,
Det får vi ikke håpe! Du er herved invitert til å bli med oss - så får vi ihvertfall én til!
Vi håper på 500. Blir det to hundre mer blir vi kjempeglade. To mindre blir jeg skuffet.
Det blir spennende!
Hilsen
Paal
Eu Fredpris 2012 Sendt inn av A.E. Østreng, 10. desember kl. 13:05 Jeg får en ekkel smak i munnen når jeg ser alle statsledere og EU folk som nå sitter å hyller seg selv med pomp og prak og god mat og drikke, mens det i EU-land har folk det veldig dårlig. Sulten knager og ikke har de råd til å kjøpe ved for vinteren og det verste er at folk må gå fra husene sine fordi de ikke har råd til å bo der lenger. Se hva som skjer nedover i sør-euorpa folk er frustrerte og streiker og i kjølevann med dette ramponerer de bygninger ruter etc. som må koste mye for å rep. igjen. Så jeg er ikke enig i Fredsprisen til EU nei.
Hei A:E.
Jeg deler din frustrasjon. Men jeg tror ikke situasjonen vil bli noe bedre om landene brøt ut av EU-samarbeidet og ble herre over sitt eget land. Tvert i mot. Da ville alle landene tape - fordi vi får veldig mye igjen for å handle med hverandre. Norge vil for eksempel gå konkurs - på tross av oljen..
Tenk på det!
hilsen
Paal
Svada Sendt inn av Anna, 10. desember kl. 13:06 Det at EU skal ha æren for at det ikke har vært storskala krig i Europa de siste 100 år er det største svada jeg har lest på lenge! Hovedgrunnen til 2.verdenskrig var en herre med bart, ikke fravær av EU. Den eneste europeiske nasjon som har stelt i stand stor skala krig de siste 100 år er Tyskland, og etter 2.verdenskrig så har de vært vingeklippet og ute av stand til å føre krig. Dette i kombinasjon med at europeiske land har utviklet seg til å bli demokratiske stater hvor enkeltpersoner ikke sånn uten videre kan gå til krig mot et annet land. Og for ikke å snakke om det faktum at verden er blitt mindre, kommunikasjon i form av internett, sosiale medier etc...har gjort det nærmest umulig for et lands ledere å misslede folket sitt. Hvis Stoltenberg skulle foreslå at Norge skulle gå til krig mot Sverige...vel liten sjanse for at det ville fått gjennomslag i Stortinget eller hos det norske folk...uavhengig av om EU eksisterte eller ei. EU er primært et økonomisk samarbeid som i noen tilfeller fungerer bra, mens i andre tilfeller er den rene katastrofen!
Hei Anna,
Tror ikke svada er ordet. Hør på talene omigjen. Og bla litt i historieboken. Enig at Norge ikke vil deklarere krig mot Sverige - men det er fordi vi startet EU-samarbeidet med de andre nordiske landene allerede i 1958. Det var imidlertid Sp sterkt imot da de hevdet at svenskene ville komme å stjele jobbene våre!
Hilsen
Paal
Fredprisen til EU Sendt inn av martin, 10. desember kl. 13:12 Trur du prisen vart gitt til eu med tanke på måten organisasjonen har vært grunnen til fred dei siste 60 åra?

I så fall vart denne prisen delt ut heller for lang og god innsast for fred. En for fredsarbeid dei siste åra?

I så fall har EU gjort nok det siste året til å fortjene å vinne fredprisen?

Eller er dette mer en pris for arbeidet dei siste 60 åra?
Hei Martin,
Begge deler. De siste 60 årene - ja - men også avgjørelsen EU-landene tok i fjor om å slippe inn nok et land fra Vest-Balkan. Det er en stor risiko å ta - fordi det gjør EU enda vanskligere og tyngere å drive. Men hvem er vi til å si ja til å hjelpe Slovenia og ikke KRoatia?
Hilsen
Paal
Tidspunkt Sendt inn av Rune, 10. desember kl. 16:20 Er det virkelig riktig tidspunkt å gi EU prisen nå? Er det ikke noen andre i verden som fortjener den bedre enn EU?
Sett fra sidelinjen virker dette veldig rart.
Hei Rune,
Enig at det kan se rart ut. Men fra talene i dag kom det frem et veldig klart budskap: Prisen må brukes til å oppfordre EU-landenes ledere til å komme gjennom krisen - til å brette opp ermene for å finne nye måter å løse de alvorlige økononiske problemene vi står overfor.
Hilsen
Paal
Habilitet Sendt inn av Tore Nilsen, 10. desember kl. 14:27 Var ikke egentlig Jagland inhabil når han var med å avgjøre hvem som skulle få årets fredspris? Han har vel lenge vært en ihuga EU-tilhenger. Nå fikk han revansj for tap i folkeavstemninger, og benyttet det gyldne øyeblikk da Ågot Valle var sykemeldt.
Hei Tore,
Du har nok rett i at han benyttet at vinduet stod på gløtt. Allikavel vil jeg påstå at det var verdt det. For om ikke EU skulle få prisen noen gang vil det være et historisk feilgrep. TAlene vi hørte i Rådhuset i dag - og alle applausene - var et godt vitne på at prisen var riktig. JAgland er en Europeer - først og fremst. Ihuga EU-motsandere må se at det går an å hedre våre naboland uten å trekke frem våre hjemlige temmelige små traumer.
hilsen
Paal
Gratulerer! Sendt inn av Sven, 10. desember kl. 14:28 SV demonstrerer på plenen og Senterpartiet er som vanlig helt på jordet.
Hvordan er det mulig at to partier med så til de grader mangel på økonomisk bakke kontakt og forståelse av virkelighetens verden kan få styre den norske EU debatten...?
Hei Sven,
Godt spørsmål. Har stilt meg det selv. SV er det minst sosialistiske partiet i Europa. Sp skal bare sikre seg subsidier. Ikke bra. Det er veldig trist. Vi må hjelpe dem - helst ved å la være å stemme på dem!
Hilsen
Paal
eu fredspris Sendt inn av Svein egil, 10. desember kl. 14:49 Synes du ikke at eu heller skulle slutte og lage helvete for sine borgere?
Hei Svein Egil,
Tror du må spørre greske myndigheter om hvorfor de ikke får bukt på fundamentale økonomiske problemer. Og Spanske banker hvorfor de ikke fulgte reglene. Det blir galt å legge all skyld på EU. For meg er EU en arena hvor man kommer sammen for å finne felles løsninger. Vil man ikke bruke dem kan man heller ikke klage.
Hilsen
paal
Hold the line! Sendt inn av Ohohooooh, 10. desember kl. 15:08 Love isn't always on time!
OH Yeah - we will come to EU on time;)
hvorfor? Sendt inn av sara, 10. desember kl. 15:12 Hvorfor måtte fredprisen gå til eu,Eu er roten til fattigdom
Hei Sara,
Jeg vil anbefale deg å se på talene til Jagland og Van Rumpuy fra seremonien i dag. Det blir for enkelt å si at EU er roten til fattigdom. EU er bl.a. roten til Norges rikdom! Halvparten av bruttonasjonalproduktet vårt kommer fra inntekter fra handel med EU. Så vi må være litt forsiktige!
hilsen
Paal
Hvor går pengene til ? Sendt inn av Anna fta Sørlandet, 10. desember kl. 15:37 Hvordan skal fredsprisen fordeles ?Skal alle land i EU få sin del av pengekvoten ?
Hei Anna,
Pengene skal gå til utdanning av barn i kriserammede områder. Deriblant den norsk Flyktningerhjelpen.
HIlsen
Paal
Fortjent pris? Sendt inn av ki, 10. desember kl. 15:40 Hei

EU fortjener ikke prisen. Se bare hvordan de presser Hellas økonomisk. I tillegg er flere land i sydeuropa i problemer. Sosial uro skaper konflikt og ikke fred.
Hei KJetil,
Jeg mener du blander kortene. Vi må skille mellom fred mellom land og i land. Jeg er enig at vi må finne nye løsninger for å skape sosial fred - med økonomisk vekst og jobber i alle Middelhavslandene. Men om Hellas ikke var med i EU hadde de måttet låne penger av IMF - som ikke hadde vært på bedre vilkår. EU stiller penger til disp slik at Hellas kan betjene lånene sine. Noen av disse vil bli slettet. Men de kan ikke slettes før Hellas får orden på sin egen økonomi - bukt på svart sektor, får inn skatter osv.
HIlsen
Paal
EU utvider sitt militære samarbeid Sendt inn av Benedikte, 10. desember kl. 15:46 Hvorfor skal EU ha fredsprisen når de på fredag skal diskutere enda en utvidelse av sin militære kapasitet?

http://www.dn.se/kultur-noje/sa-skulle-europa-ta-makten-over-afrika
Hei Benedikte,
Skjønner at dette virker ille. Men jeg tror du må se på dette i et bredere perspektiv. USA har hittil vært den suverent største militærmakten som har tatt et globalt ansvar. Når USA svekkes er det viktig at Europa bidrar til å fylle den rollen. Når det gjelder EUs militære rolle i dag så er den begrenset til krisehåndtering, under FN-mandat, slik EU har gjort i Kongo, Tsjad og i Bosnia.
Hilsen
Paal
Gratulerer med dagen! Sendt inn av Grete Berget, 10. desember kl. 15:48 EU er og blir et fredsprosjekt. Talene i dag ble en fin påminning for nye generasjoner. En drøm har blitt til virkelighet - fredsprisen til EU. Er det noe mer å spørre om? Enn å sende en takk til Jagland og gjengen. Lykke til med fakkeltoget i kveld, Paal og Europabevegelsen :)
Kjære Grete,
Takk for hyggelig hilsen - sendte deg en tanke der vi satt i salen i dag. Ønsker deg alt godt og sender masse god europeisk energi:)
klem,
Paal
Hellas Sendt inn av Gunnar, 10. desember kl. 16:00 Har EU gjort Hellas mer eller mindre fredlig?
Hei Gunnar,
Jeg tror vi må husek på at problemene Hellas opplever i dag skyldes i stor grad svært dårlig økonomisk styring. Selv med alle våre oljepenger hadde vår økonomi gått overende om vi hadde så stor utbredt svart økonomi, tidlig pensjonering - ned til 46 år - og moms på bare 12 prosent. Hellas må nok rydde opp i eget hus - og til det skal de få tilgang til kapital for å betjene lånene sine av EU og IMF.
Så svaret er nok litt mer kompleks enn dit gode spørsmål.
hilsen
Paal
Flaut Sendt inn av Tine Hansen, 10. desember kl. 15:58 Den norske regjeringen har i to år fortalt kineserne at det ikke er de som deler ut Fredsprisen, men at de hyller vinneren uansett. Hvordan kan de forsvare at Inga Marte Thorkildsen som statsråd gikk i demonstrasjonstog mot fredsprisen i går?
Hei Tine, Det har du helt rett i. At Thorkildsen gikk i toget svekket integriteten til Regjeringen. På den annen side kan man tolke prisen til EU som at Nobelkomiteen hvertfall ikke lar seg styre av den sittende regjeringen - for den hadde nok aldri gitt prisen til EU - desverre.
Hilsen
Paal
(Dagbladet): Paal Frisvold er leder i Europabevegelsen, jobber for Bellona og har skrevet bok om EU og vil være entusiastisk til stede når EU tildeles Nobels fredspris i Oslo rådhus i dag.

Klokka 16 stiller han til nettmøte i Dagbladet for å svare på lesernes spørsmål.

Hva er det som er så bra med EU? Hvorfor fortjener de fredsprisen? Hva synes han om gårsdagens fakkeltog mot fredsprisen? Hvor går EU og hvordan bør Norge forholde seg til unionen framover? Send inn dine spørsmål nå.