I enkelte prosjekter går hele fire av ti innbetalte kroner til driftsutgifter.

Tips oss 2400
Det ser ut som enkelte bompengeselskaper skor seg godt på bilistene.
Bård Hoksrud (Frp), andre nestleder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité
KRITISERER: Riksrevisor Jørgen Kosmo påpeker at bompengeselskapene kan drive mer økonomisk effektivt. Foto: Torbjørn Katborg Grønning / Dagbladet

KRITISERER: Riksrevisor Jørgen Kosmo påpeker at bompengeselskapene kan drive mer økonomisk effektivt. Foto: Torbjørn Katborg Grønning / Dagbladet

 MOTSTANDER:  Bård Hoksrud (Frp) er motstander av bompengeordningen og sier det er bilistene som blir sittende igjen med regninga for selskapenes ineffektivitet. Foto: Erling Hægeland / Dagbladet

MOTSTANDER: Bård Hoksrud (Frp) er motstander av bompengeordningen og sier det er bilistene som blir sittende igjen med regninga for selskapenes ineffektivitet. Foto: Erling Hægeland / Dagbladet

(Dagbladet): I 2002 betalte nordmenn 3,2 milliarder kroner i bompenger, mens vi i 2011 betalte 6,6 milliarder.

Riksrevisjonen har nå kontrollert hvordan bompengene forvaltes, og la fram sin rapport i dag. Hovedbudskapet er at selskapene må bli mer effektive.

- Vi fant forbedringspotensial på to hovedområder: 1) Kostnadene ved at folk ikke bruker brikke, er for stor, og 2) bomselskapene er ikke flinke nok til å håndtere lånebetingelsene, slik at finanskostnadene blir for store, sier riksrevisor Jørgen Kosmo til Dagbladet.

Høye driftskostnader

Bompengeselskapene bruker mye penger på selve innkrevingen. Riksrevisjonen har sett på tre eksempler i Utkant-Norge, hvor hele fire av ti bompengekroner gikk til driftskostnader. Altså gikk bare 59 prosent av bompengene til Statens vegvesen, som skal bruke dem på vei.

- Hvordan vil disse tallene fortone seg i tettbefolkede strøk som Oslo?

- Det er vanskelig å sammenlikne såpass ulike distrikter. Men selskapet i Oslo (Fjellinjen, red.anm.) har blant landets høyeste driftskostnader, mye på grunn av de mange utenlandske kjøretøyene som passerer her, sier Jørgen Kosmo.

- Skor seg på bilistene

Generelt gikk 12,5 prosent av alle bompenger som ble betalt inn i 2011, til driftskostnader.

- Det er ganske oppsiktsvekkende at så mye av selskapenes inntjening går til driftsutgifter, spesielt med tanke på dagens rentesats. Det er bilistene som blir sittende igjen med regninga, sier sier Bård Hoksrud (Frp), andre nestleder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, til Dagbladet.

Frp har i en årrekke markert seg som motstander av hele bompengeordningen.

- Det ser ut som enkelte bompengeselskaper skor seg godt på bilistene, sier Hoksrud.

Utenlandske sjåfører

Innkreving fra utenlandske sjåfører er spesielt kostbart. For noen selskap koster det mer å kreve bompenger fra utenlandske sjåfører, enn det de får krevd inn. Altså taper selskapene penger på å kreve inn penger.

40 prosent av alle utenlandske sjåfører som passerte bommen i 2011, ble ikke fakturert. Det er fordi beløpet regnes for lite til at de sender ut faktura, eller at bildene er vanskelige å lese.

Også den tekniske løsningen på inntektsutstyret har ført til at selskapene taper penger. De taper penger på å måtte manuelt se på uleselige bilder, at de ikke kan sende ut e-faktura, og at kunder ikke betaler for bompasseringene sine.

I perioden 2008 til 2012 tapte et av selskapene 10,5 millioner kroner på grunn av feil innkrevingutstyr. Et annet selskap brukte 43,5 millioner kroner på porto- og trykkeriutgifter bare i 2010.

- For dyr ordning

Frp mener dagens bompengeordning er for dyr, og at pengene til veibygging skulle vært finansiert på en annen måte.

- Veibygging kunne vært finansiert gjennom et statlig selskap à la Avinor. Under bompengeordningen betaler bilistene tre ganger mer enn de får tilbake i vei. Det er en dyr ordning, sier Bård Hoksrud.

Riksrevisjonen mener at den økte bruken av brikker er et av de viktigste tiltakene for å få ned kostandene. Problemene med uleselige bilder og dårlig inndrivingsprosent kunne vært unngått hvis alle hadde brikker.
John Arne Markussen

Velkommen til debatt med utgangspunkt i artikkelen ovenfor. Tenk gjennom hvordan du vil framstå i det offentlige rom. Det er ikke forbudt å være anonym. Noen ganger kan det være påkrevet. Men i de fleste sammenhenger framstår en som skriver under fullt navn som mer interessant enn en som vil skjule sin identitet. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre i kommentarfeltet. Hensikten med en debatt er å bidra til å berike ordskiftet i det offentlige rom. Vi vil ikke ha trakassering, trusler og hatske meldinger i våre kommentarfelt.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Debattregler

Mest kommentert

  • Bare 13 prosent har tro på budsjettet til Erna og Siv

    Bare 13 prosent har tro på budsjettet til Erna og Siv

    Fersk måling. (2653 innlegg) Les mer

  • - Israel dypt skuffet over norske myndigheter

    - Israel dypt skuffet over norske myndigheter

    Bør ikke blande seg inn i Israels sikkerhetsvurderinger. (1833 innlegg) Les mer

  • Lysbakken om Høyre: <br>- Kalkulator-partiet er tilbake

    Lysbakken om Høyre:
    - Kalkulator-partiet er tilbake

    Kaller budsjettmålinger en knusende dom for regjeringen. (1625 innlegg) Les mer

  • Bildet som skaper raseri i Europa: - Nye SOS Rasisme sprer jødehat og nazistempler det jødiske samfunnet

    Bildet som skaper raseri i Europa: - Nye SOS Rasisme sprer jødehat og nazistempler det jødiske samfunnet

    Fransk SOS Rasisme og europeiske antirasister krever at den norske avleggeren legger ned, og stanser bruken av den gule hånda. (1351 innlegg) Les mer

  • La Borge bevise klimahypotesen sin

    La Borge bevise klimahypotesen sin

    UiS bør gi Borge muligheten til å utarbeide sin vitenskapelige hypotese om at klimaendringene ikke er menneskeskapte. (1135 innlegg) Les mer

  • Arbeiderpartiet snart dobbelt så store som Høyre

    Arbeiderpartiet snart dobbelt så store som Høyre

    Nedturen fortsetter for Høyre. (1112 innlegg) Les mer

  • Ikke flytt mobberne

    Ikke flytt mobberne

    Mobbere bør flyttes til nye skoler, mener kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. Jammen er vi gode på brannslukking og kortsiktige løsninger, tenker jeg da. Å flytte på et problem er langt ifra det samme som å løse problemet. (1129 innlegg) Les mer

  • Nye avgifter, miljø og formueskatt, dette ble de enige om

    Nye avgifter, miljø og formueskatt, dette ble de enige om

    Skal hente inn en milliard kroner i pose-miljøavgifter. (914 innlegg) Les mer