I enkelte prosjekter går hele fire av ti innbetalte kroner til driftsutgifter.

Tips oss 2400
Det ser ut som enkelte bompengeselskaper skor seg godt på bilistene.
Bård Hoksrud (Frp), andre nestleder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité
KRITISERER: Riksrevisor Jørgen Kosmo påpeker at bompengeselskapene kan drive mer økonomisk effektivt. Foto: Torbjørn Katborg Grønning / Dagbladet

KRITISERER: Riksrevisor Jørgen Kosmo påpeker at bompengeselskapene kan drive mer økonomisk effektivt. Foto: Torbjørn Katborg Grønning / Dagbladet

 MOTSTANDER:  Bård Hoksrud (Frp) er motstander av bompengeordningen og sier det er bilistene som blir sittende igjen med regninga for selskapenes ineffektivitet. Foto: Erling Hægeland / Dagbladet

MOTSTANDER: Bård Hoksrud (Frp) er motstander av bompengeordningen og sier det er bilistene som blir sittende igjen med regninga for selskapenes ineffektivitet. Foto: Erling Hægeland / Dagbladet

(Dagbladet): I 2002 betalte nordmenn 3,2 milliarder kroner i bompenger, mens vi i 2011 betalte 6,6 milliarder.

Riksrevisjonen har nå kontrollert hvordan bompengene forvaltes, og la fram sin rapport i dag. Hovedbudskapet er at selskapene må bli mer effektive.

- Vi fant forbedringspotensial på to hovedområder: 1) Kostnadene ved at folk ikke bruker brikke, er for stor, og 2) bomselskapene er ikke flinke nok til å håndtere lånebetingelsene, slik at finanskostnadene blir for store, sier riksrevisor Jørgen Kosmo til Dagbladet.

Høye driftskostnader

Bompengeselskapene bruker mye penger på selve innkrevingen. Riksrevisjonen har sett på tre eksempler i Utkant-Norge, hvor hele fire av ti bompengekroner gikk til driftskostnader. Altså gikk bare 59 prosent av bompengene til Statens vegvesen, som skal bruke dem på vei.

- Hvordan vil disse tallene fortone seg i tettbefolkede strøk som Oslo?

- Det er vanskelig å sammenlikne såpass ulike distrikter. Men selskapet i Oslo (Fjellinjen, red.anm.) har blant landets høyeste driftskostnader, mye på grunn av de mange utenlandske kjøretøyene som passerer her, sier Jørgen Kosmo.

- Skor seg på bilistene

Generelt gikk 12,5 prosent av alle bompenger som ble betalt inn i 2011, til driftskostnader.

- Det er ganske oppsiktsvekkende at så mye av selskapenes inntjening går til driftsutgifter, spesielt med tanke på dagens rentesats. Det er bilistene som blir sittende igjen med regninga, sier sier Bård Hoksrud (Frp), andre nestleder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, til Dagbladet.

Frp har i en årrekke markert seg som motstander av hele bompengeordningen.

- Det ser ut som enkelte bompengeselskaper skor seg godt på bilistene, sier Hoksrud.

Utenlandske sjåfører

Innkreving fra utenlandske sjåfører er spesielt kostbart. For noen selskap koster det mer å kreve bompenger fra utenlandske sjåfører, enn det de får krevd inn. Altså taper selskapene penger på å kreve inn penger.

40 prosent av alle utenlandske sjåfører som passerte bommen i 2011, ble ikke fakturert. Det er fordi beløpet regnes for lite til at de sender ut faktura, eller at bildene er vanskelige å lese.

Også den tekniske løsningen på inntektsutstyret har ført til at selskapene taper penger. De taper penger på å måtte manuelt se på uleselige bilder, at de ikke kan sende ut e-faktura, og at kunder ikke betaler for bompasseringene sine.

I perioden 2008 til 2012 tapte et av selskapene 10,5 millioner kroner på grunn av feil innkrevingutstyr. Et annet selskap brukte 43,5 millioner kroner på porto- og trykkeriutgifter bare i 2010.

- For dyr ordning

Frp mener dagens bompengeordning er for dyr, og at pengene til veibygging skulle vært finansiert på en annen måte.

- Veibygging kunne vært finansiert gjennom et statlig selskap à la Avinor. Under bompengeordningen betaler bilistene tre ganger mer enn de får tilbake i vei. Det er en dyr ordning, sier Bård Hoksrud.

Riksrevisjonen mener at den økte bruken av brikker er et av de viktigste tiltakene for å få ned kostandene. Problemene med uleselige bilder og dårlig inndrivingsprosent kunne vært unngått hvis alle hadde brikker.
Lik Dagbladet på Facebook.
John Arne Markussen

Velkommen til debatt. Tenk over hvordan du vil fremstå i det offentlige rom. Vi lar deg være anonym, men husk at å bruke fullt navn gir deg mer troverdighet. Hold deg til saken og vis respekt for de andre i kommentarfeltet. Vi ønsker at du deltar og beriker den offentlige samtalen, men vi ønsker en høflig tone. Vi sletter hatske, truende eller sjikanerende innlegg. Er din kommentar blitt slettet, og lurer på hvorfor? Send e-post til debatt@dagbladet.no, med ditt brukernavn.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Her kan du lese våre debattregler

Mest kommentert

  • Empatisk svikt

    Empatisk svikt

    De marginale antifeministiske stemmene har en enestående mangel på empati i måten de møter #jegharopplevd på. (596 innlegg) Les mer

  • Sandberg om Venstres asylhåp: - Det er bare én måte å forstå dette på

    Sandberg om Venstres asylhåp: - Det er bare én måte å forstå dette på

    Venstre har en annen forståelse av hva de har avtalt om familiegjenforening, enn det Frp har. (563 innlegg) Les mer

  • Jonas ut av tåka

    Jonas ut av tåka

    Det eneste Jonas Gahr Støre vet er at det bare kan gå nedover fra her. (466 innlegg) Les mer

  • KRLE: Religiøs grådighet

    KRLE: Religiøs grådighet

    K-en tilbake i KRLE er favorisering av majoriteten, og sender feil signaler. (371 innlegg) Les mer

  • Krenk - krenkere- krenkest

    Krenk - krenkere- krenkest

    Begrepsbruken i debatten, hvor det nå går inflasjon i sterke uttrykk som «kneblet» og «krenket», gjør at den polariseres og vi mister essensielle nyanser. (317 innlegg) Les mer

  • Adjøss, virkelighet!

    Adjøss, virkelighet!

    Den borgerlige tenkningen rundt NRK forholder seg ikke til samme virkelighet som forskere. Det er et problem. (308 innlegg) Les mer

  • Det jeg ikke har opplevd

    Det jeg ikke har opplevd

    Det er mange av historiene bak #jegharopplevd som jeg ikke har opplevd selv, så heldig er jeg. (254 innlegg) Les mer

  • Anundsens ladegrep

    Anundsens ladegrep

    Frykten vil bli brukt som et politisk våpen. (248 innlegg) Les mer