I enkelte prosjekter går hele fire av ti innbetalte kroner til driftsutgifter.

Tips oss 2400
Det ser ut som enkelte bompengeselskaper skor seg godt på bilistene.
Bård Hoksrud (Frp), andre nestleder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité
KRITISERER: Riksrevisor Jørgen Kosmo påpeker at bompengeselskapene kan drive mer økonomisk effektivt. Foto: Torbjørn Katborg Grønning / Dagbladet

KRITISERER: Riksrevisor Jørgen Kosmo påpeker at bompengeselskapene kan drive mer økonomisk effektivt. Foto: Torbjørn Katborg Grønning / Dagbladet

 MOTSTANDER:  Bård Hoksrud (Frp) er motstander av bompengeordningen og sier det er bilistene som blir sittende igjen med regninga for selskapenes ineffektivitet. Foto: Erling Hægeland / Dagbladet

MOTSTANDER: Bård Hoksrud (Frp) er motstander av bompengeordningen og sier det er bilistene som blir sittende igjen med regninga for selskapenes ineffektivitet. Foto: Erling Hægeland / Dagbladet

(Dagbladet): I 2002 betalte nordmenn 3,2 milliarder kroner i bompenger, mens vi i 2011 betalte 6,6 milliarder.

Riksrevisjonen har nå kontrollert hvordan bompengene forvaltes, og la fram sin rapport i dag. Hovedbudskapet er at selskapene må bli mer effektive.

- Vi fant forbedringspotensial på to hovedområder: 1) Kostnadene ved at folk ikke bruker brikke, er for stor, og 2) bomselskapene er ikke flinke nok til å håndtere lånebetingelsene, slik at finanskostnadene blir for store, sier riksrevisor Jørgen Kosmo til Dagbladet.

Høye driftskostnader

Bompengeselskapene bruker mye penger på selve innkrevingen. Riksrevisjonen har sett på tre eksempler i Utkant-Norge, hvor hele fire av ti bompengekroner gikk til driftskostnader. Altså gikk bare 59 prosent av bompengene til Statens vegvesen, som skal bruke dem på vei.

- Hvordan vil disse tallene fortone seg i tettbefolkede strøk som Oslo?

- Det er vanskelig å sammenlikne såpass ulike distrikter. Men selskapet i Oslo (Fjellinjen, red.anm.) har blant landets høyeste driftskostnader, mye på grunn av de mange utenlandske kjøretøyene som passerer her, sier Jørgen Kosmo.

- Skor seg på bilistene

Generelt gikk 12,5 prosent av alle bompenger som ble betalt inn i 2011, til driftskostnader.

- Det er ganske oppsiktsvekkende at så mye av selskapenes inntjening går til driftsutgifter, spesielt med tanke på dagens rentesats. Det er bilistene som blir sittende igjen med regninga, sier sier Bård Hoksrud (Frp), andre nestleder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, til Dagbladet.

Frp har i en årrekke markert seg som motstander av hele bompengeordningen.

- Det ser ut som enkelte bompengeselskaper skor seg godt på bilistene, sier Hoksrud.

Utenlandske sjåfører

Innkreving fra utenlandske sjåfører er spesielt kostbart. For noen selskap koster det mer å kreve bompenger fra utenlandske sjåfører, enn det de får krevd inn. Altså taper selskapene penger på å kreve inn penger.

40 prosent av alle utenlandske sjåfører som passerte bommen i 2011, ble ikke fakturert. Det er fordi beløpet regnes for lite til at de sender ut faktura, eller at bildene er vanskelige å lese.

Også den tekniske løsningen på inntektsutstyret har ført til at selskapene taper penger. De taper penger på å måtte manuelt se på uleselige bilder, at de ikke kan sende ut e-faktura, og at kunder ikke betaler for bompasseringene sine.

I perioden 2008 til 2012 tapte et av selskapene 10,5 millioner kroner på grunn av feil innkrevingutstyr. Et annet selskap brukte 43,5 millioner kroner på porto- og trykkeriutgifter bare i 2010.

- For dyr ordning

Frp mener dagens bompengeordning er for dyr, og at pengene til veibygging skulle vært finansiert på en annen måte.

- Veibygging kunne vært finansiert gjennom et statlig selskap à la Avinor. Under bompengeordningen betaler bilistene tre ganger mer enn de får tilbake i vei. Det er en dyr ordning, sier Bård Hoksrud.

Riksrevisjonen mener at den økte bruken av brikker er et av de viktigste tiltakene for å få ned kostandene. Problemene med uleselige bilder og dårlig inndrivingsprosent kunne vært unngått hvis alle hadde brikker.
John Arne Markussen

Velkommen til debatt med utgangspunkt i artikkelen ovenfor. Tenk gjennom hvordan du vil framstå i det offentlige rom. Det er ikke forbudt å være anonym. Noen ganger kan det være påkrevet. Men i de fleste sammenhenger framstår en som skriver under fullt navn som mer interessant enn en som vil skjule sin identitet. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre i kommentarfeltet. Hensikten med en debatt er å bidra til å berike ordskiftet i det offentlige rom. Vi vil ikke ha trakassering, trusler og hatske meldinger i våre kommentarfelt.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Debattregler

Mest kommentert

  • Et angrep mot Norge
savner politisk logikk

    Et angrep mot Norge savner politisk logikk

    Dersom ytterliggående islamister utkjemper en «hellig krig» i Syria for å frigjøre landet fra «de vantro», og attpåtil gaper over Irak, skulle man tro de har utfordringer nok. (2128 innlegg) Les mer

  • Kampen om historien

    Kampen om historien

    Klikk for ingress. (1379 innlegg) Les mer

  • En av verdens største aviser tar et oppgjør med marihuanaforbud: Det har ført til stor skade på samfunnet

    En av verdens største aviser tar et oppgjør med marihuanaforbud: Det har ført til stor skade på samfunnet

    Vil legalisere rusmiddelet. (1196 innlegg) Les mer

  • TV 2-Græsvik mener MIFF ikke bør få slippe til i det offentlige rom: Jeg går hardt ut mot de som mener jeg lyver

    TV 2-Græsvik mener MIFF ikke bør få slippe til i det offentlige rom: Jeg går hardt ut mot de som mener jeg lyver

    - Folk får ikke svart for seg. (1597 innlegg) Les mer

  • Vil tvinge trygdemottakere til å stå opp

    Vil tvinge trygdemottakere til å stå opp

    Alle ledige under 30 år skal i aktivitet, ifølge Arbeids- og sosialminister Robert Eriksson (Frp). (1006 innlegg) Les mer

  • Israelsk utenrikstalsmann kalte Brasil «diplomatisk dverg» og raljerte over 7-1-tapet

    Israelsk utenrikstalsmann kalte Brasil «diplomatisk dverg» og raljerte over 7-1-tapet

    Israelsk diplomati sjokkerer. (860 innlegg) Les mer

  • Før og etter angrepet

    Før og etter angrepet

    Vi trenger beredskap for å forsøke å hindre et terrorangrep mot Norge. Og vi trenger beredskap for å håndtere det som samfunn hvis det verste likevel skulle skje. (771 innlegg) Les mer

  • Propagandakrigen

    Propagandakrigen

    Parallelt med Israels brutale krigføring på Gaza utkjempes en smålig propagandakrig her hjemme. (750 innlegg) Les mer