Norske elever gjør det bedre i både lesing, matematikk og naturfag i de internasjonale undersøkelsene TIMSS og PIRLS.

Tips oss 2400
Ingen andre land i TIMSS-studien har så sterk framgang som norske 4.-klassinger.

TIMSS måler utviklingen i elevenes kompetanse i matematikk og naturfag på 4. og 8. trinn.

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen mener det er svært viktig at forskjellene mellom elevene er mindre enn i tidligere undersøkelser.

- Jeg er svært fornøyd med at vi nå løfter de svakest presterende elevene i alle disse tre fagområdene. Vi er også i gang med å gi de faglig sterke større utfordringer i skolen, spesielt på ungdomstrinnet. Men resultatene i de nye undersøkelsene tyder på at vi må vurdere hvordan vi kan løfte de faglig sterke elevene mer enn i dag, sier Kristin Halvorsen.

Fra 1995 til 2003 var det en tilbakegang i elevenes resultater, men i 2007 viste studien tegn til bedring. Dette bekreftes nå i TIMSS 2011, både for matematikk og naturfag. Matematikk for 4. trinn viser altså aller best utvikling.

PIRLS viser at elevene på 4. og 5. trinn også har blitt bedre til å lese.

(NTB)

John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid stengt fra klokken 00:00 alle dager. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden vil være hverdager fra 07:00, og helgedager/røde dager fra 08:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør