297 biler er forbrukstestet på norske veier. Her er de som bruker minst - og noen av de tørsteste - i de viktigste bilklassene.

Tips oss 2400
GJERRIG KOMPAKTBIL: VW Golf BlueMotion av forrige generasjon brukte 0,45 l/mil på testrunden. Alle foto: EGIL NORDLIEN / HM Foto og Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen

GJERRIG KOMPAKTBIL: VW Golf BlueMotion av forrige generasjon brukte 0,45 l/mil på testrunden. Alle foto: EGIL NORDLIEN / HM Foto og Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen

Slik måler vi forbruk

• Vi Menn Bil Top Gears forbrukstestrunde er 20 mil lang og har etter østlandske forhold mange høydemeter stigning. Det bidrar til at en lettere ser utslag i forbruk.

• Runden kjøres på normert tid, med et fåtall øvede testsjåfører og så likt som mulig hver eneste gang.

• Kjørestilen er økonomisk orientert, men ikke langsom.

• Før runden starter, fylles tanken helt til randen. Det samme blir gjort når runden er over, før forbruket regnes ut.

• Testsjåførene bruker mye tid på å forsikre seg om at bilen blir fylt på samme måte hver gang. Ved stort avvik fra forventet resultat kjøres runden én gang til.

• Mulige kilder til avvik i tillegg til selve fyllingen er blant annet vær og føre, dekkdimensjon (brede dekk øker forbruket) og kilometerstand (noen testbiler er splitter nye og ikke «innkjørt»). Av plasshensyn har vi ikke tatt med alle disse opplysningene.

• I noen tilfeller er samme bilmodell kjørt flere ganger gjennom testrunden, og forskjellene i forbruk har generelt sett vært innenfor det Vi Menn Top Gear mener er et naturlig slingringsmonn.

• Forbrukstestene viser for øvrig at bilenes kjørecomputer som regel viser lavere forbruk enn det reelle. Normalen er 5 - 10 prosent avvik, og noen ganger er det større. Bare unntaksvis er computerne helt korrekte.
GJERRIG SMÅBIL: Renault Clio 1,5 dCi har sammen med Mini One D det laveste forbruket som er målt på testrunden, bare 0,40 l/mil.

GJERRIG SMÅBIL: Renault Clio 1,5 dCi har sammen med Mini One D det laveste forbruket som er målt på testrunden, bare 0,40 l/mil.

TØRST SMÅBIL: 170-hesters bensinturbo er morsomt i Alfa Romeo Mi To, men den bringer forbruket opp til 0,77 l/mil.

TØRST SMÅBIL: 170-hesters bensinturbo er morsomt i Alfa Romeo Mi To, men den bringer forbruket opp til 0,77 l/mil.

Forkortelser brukt i tabellene:

Aut = automatgir
4WD = firehjulsdrift
2WD = tohjulsdrift
Stv. = stasjonsvogn
FG = forrige generasjon
B = bensin
D = diesel
BH = bensinhybrid
GJERRIG KOMPAKTBIL: VW Golf BlueMotion brukte bare 0,45 l/mil på testrunden.

GJERRIG KOMPAKTBIL: VW Golf BlueMotion brukte bare 0,45 l/mil på testrunden.

TØRST KOMPAKTBIL: VW Golf er også på bunn i kompaktklassen. Golf R med 270 hk trengte mer enn én liter per mil.

TØRST KOMPAKTBIL: VW Golf er også på bunn i kompaktklassen. Golf R med 270 hk trengte mer enn én liter per mil.

Dette er oppgitt forbruk

• Alle biler solgt i Norge skal ha et oppgitt forbruk. Dette måles i en såkalt EU-syklustest som foregår innendørs på rullende landevei, med data om luft- og rullemotstand som parameter.

• Det er nøye fastsatt hvor fort bilen skal akselerere, hvor lenge den skal holde ulike hastigheter, hvor høy temperaturen i testlokalet skal være osv.

• Elektronikk som radio og klimaanlegg er avslått.

• Siden prosedyren er kjent, er det fullt mulig for en bilprodusent å optimalisere en bil for EU-forbrukstesten, for eksempel gjennom å tilpasse girutvekslingen best mulig for de ulike fartsområdene.

• Det betyr ikke alltid at bilen er best mulig tilpasset norske fartsforhold. For eksempel har mange nye biler et sjettegir med så høy utveksling at det knapt nok er brukbart ved lovlig landeveiskjøring.
GJERRIG FAMILIEBIL: BMW 320d (forrige generasjon) har 163 hk, men er snill med dieseldråpene. Bare 0,47 l/mil brukte den i testløypa.

GJERRIG FAMILIEBIL: BMW 320d (forrige generasjon) har 163 hk, men er snill med dieseldråpene. Bare 0,47 l/mil brukte den i testløypa.

TØRST FAMILIEBIL: Bensinmotor med 178 hk, firehjulsdrift og automat gjør Suzuki Kizashi drikkfeldig. 0,87 l/mil merkes i bilregnskapet.

TØRST FAMILIEBIL: Bensinmotor med 178 hk, firehjulsdrift og automat gjør Suzuki Kizashi drikkfeldig. 0,87 l/mil merkes i bilregnskapet.

GJERRIG SUV: Audi Q3 2,0 TDI med 140 hk har forbruk nesten på kompaktbilnivå, med 0,53 l/mil.

GJERRIG SUV: Audi Q3 2,0 TDI med 140 hk har forbruk nesten på kompaktbilnivå, med 0,53 l/mil.

TØRST SUV: Med 1,11 l/mil i gjennomsnitt er Toyota Land Cruiser D-4D bilen som har brukt mest i testrunden.

TØRST SUV: Med 1,11 l/mil i gjennomsnitt er Toyota Land Cruiser D-4D bilen som har brukt mest i testrunden.

GJERRIG STORBIL: Stor bil betyr ikke automatisk høyt forbruk. Audi A6 2,0 TDI greide testrunden på 0,53 l/mil.

GJERRIG STORBIL: Stor bil betyr ikke automatisk høyt forbruk. Audi A6 2,0 TDI greide testrunden på 0,53 l/mil.

TØRST STORBIL: Jaguar 5,0 V8 er like tørst som den er stor og sterk. Forbruk nær literen per mil.

TØRST STORBIL: Jaguar 5,0 V8 er like tørst som den er stor og sterk. Forbruk nær literen per mil.

Tallet bilfabrikkene oppgir for forbruk og virkelig forbruk på norske veier er i mange tilfeller to forskjellige ting.

Det går klart fram av testdatabasen til Vi Menn Bil Top Gear, som har testet 297 biler i løpet av de tre siste årene.

Hele 91 av de 297 bilene har et oppgitt EU-normforbruk (se faktaboks) på 0,5 l/mil eller mindre.
Men når bilene kjøres gjennom Vi Menn Bil Top Gears testløype på 20 mil, er det bare 39 biler som greier seg med halvliteren eller mindre.

Ikke overraskende er så godt som alle disse små biler eller kompaktbiler.

Det viktigste unntaket kommer fra BMW: Den 163 hk sterke og raske 320d, som hører hjemme i familiebilklassen, greier runden på svært gode 0,47 l/mil.

Bedring for bensin

Tallene i testdatabasen viser to tydelige trender.

Den ene er at de nye bensinmotorene med lavt sylindervolum og turbo bruker mindre drivstoff enn forrige generasjon bensinmotorer. De beste av dem ligger forbruksmessig hakk i hæl med dieselalternativer med tilsvarende ytelse.

To eksempler er kompaktbilene Ford Focus 1,0 EcoBoost med 125 hk og Audi A3 1,4 TFSI med 122 hk, som brukte henholdsvis 0,56 og 0,54 l/mil i testrunden. Gjennomsnittet for kompaktbiler med normalt sterk dieselmotor er til sammenligning rundt 0,5 l/mil.

— Forbrukstallene viser at de nye bensinturbomotorene gir lavt forbruk i relativt lette biler til og med kompaktbil-størrelse. I større og tyngre biler må motoren jobbe mer, og da øker forskjellen tydelig til biler med dieselmotor, sier fagredaktør Terje Bjørnsen i Vi Menn Bil Top Gear.

Det er med andre ord fortsatt diesel som gjelder i store biler dersom målet er lavt forbruk.

SUV-er går billigere

Den andre trenden handler om biltypen som vokser mest i popularitet, nemlig SUV-ene.

For bare noen få år siden brukte SUV-er alltid betydelig mer drivstoff enn lavere biler med tilsvarende størrelse og ytelser.

I dag viser nyheter som Honda CR-V, Mitsubishi Outlander og Mazda CX-5 at forskjellene er blitt mye mindre. Alle disse tre bilene er kjørt gjennom testløypa i versjoner med firehjulsdrift, 2,2-liters dieselmotor og 150 hk, og alle får gjennomsnittsforbruk på rundt 0,6 l/mil (Mazdaen hadde automatgir, som normalt øker forbruket).

Dette er forbrukstall på samme nivå mange typiske familiestasjonsvogner, som VW Passat 2,0 TDI og Ford Mondeo 2,0 TDCI (begge testet med automatgir).

- For SUV-ene har utviklingen gått raskt. De første kompakte SUV-ene var biler utviklet for amerikanske forhold, og da var forbruk ikke viktig. De siste årene har populariteten økt kraftig i Europa og Japan, og da blir forbruk og utslipp mye viktigere. Mer effektive motorer, til dels betydelig lavere vekt og lavere luftmotstand bidrar sammen til at forbruket er kraftig redusert, sier Terje Bjørnsen.

Små biler med lavt testforbruk (inkl. små MPV-er)

Merke Modell Drivstoff Oppgitt forbruk  (EU), l/mil Test-forbruk,  l/mil
Renault Clio 1,5 dCi 90 hk D 0,34 0,4
Mini One D 90 hk D 0,39 0,4
Peugeot 207 99G 90 hk D 0,38 0,41
Toyota Verso S 1,4 D-4D 90 hk D 0,43 0,41
Kia Rio 1,1 CRDi 75 hk D 0,38 0,42
Audi A1 1,6 TDI 105 hk D 0,39 0,45
Skoda Citigo 75 hk B 0,42 0,45
Citroën C3 1,4 HDI 70 hk D 0,43 0,45
VW Polo 1,2 TDI BlueMotion 75 hk D 0,34 0,46
Toyota Yaris Hybrid 100 hk BH 0,37 0,46
Smart Fortwo Pure aut 61 hk B 0,43 0,47
Subaru Trezia 1,4D 90 hk D 0,44 0,47
Peugeot 208 1,6 Hdi 93 hk D 0,38 0,48
Citroën DS3 1,6 HDI 90 hk D 0,4 0,48
Ford B-Max 1,6 TDCi 95 hk D 0,4 0,48

Små biler med høyt testforbruk

Merke Modell Drivstoff Oppgitt forbruk  (EU), l/mil Test-forbruk,  l/mil
Alfa Romeo MiTo 1,4 Turbo Benzina 170 hk B 0,6 0,77
Hyundai ix20 1,4 Blue Drive 90 hk B 0,56 0,7
Alfa Romeo MiTo 1,4 Turbo Benzina 135 hk B 0,56 0,67
Opel Meriva 1,4 Turbo 120 hk B 0,61 0,66
Audi A1 1,4 TSI aut 122 hk B 0,52 0,64
Citroën C3 VTi 95 hk B 0,59 0,64

Kompaktbiler med lavt testforbruk


Merke Modell Drivstoff Oppg. forb.  (EU) l/mil Test forb. l/mil
VW Golf 1,6 TDI Blue Motion 105 HK (FG) D 0,34 0,45
Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk D 0,42 0,46
Toyota Auris 1,4 D4D 90 hk D 0,45 0,47
BMW 116d 115 hk D 0,45 0,47
Volvo V40 D2 115 hk D 0,38 0,48
Peugeot 308 SW 1,6 HDi 93 hk D 0,45 0,48
Hyundai i30 1,6d 110 hk D 0,58 0,48
Audi A3 1,6 TDIe 3dørs 105 hk (FG) D 0,38 0,5
Kia Cee?d 1,6 CRDI 128 hk D 0,41 0,5
Alfa Romeo Giulietta 1,6 JTD 105 hk D 0,44 0,5
VW Golf 1,6 TDI aut 105 hk D 0,39 0,51
Honda Civic 2,2 i-DTEC 150 hk D 0,42 0,51
Mercedes-Benz A180 CDI 109 hk D 0,43 0,51
Hyundai i30 1,6 CRDi stv 110 hk D 0,45 0,51
Toyota Auris Hybrid 136 hk BH 0,4 0,52

Kompaktbiler med høyt testforbruk


Merke Modell Drivstoff Oppgitt forbruk  (EU), l/mil Testforbruk.  l/mil
VW Golf R 4WD aut 270 hk (FG) B 0,84 1,02
Peugeot 308 GTI 200 hk B 0,69 0,81
Opel Astra GTC 1,6T 180 hk B 0,72 0,79
Ford Focus ST 250 hk B 0,72 0,77
Mitsubishi Lancer Sportback 1,8 aut 140 hk B 0,74 0,77
VW Golf GTI aut 210 hk (FG) B 0,74 0,74

Familiebiler med lavt testforbruk


Merke Modell Drivstoff Oppgitt  forbruk  (EU), l/mil Test- forbruk,  l/mil
BMW 320d 163 hk (FG) D 0,41 0,47
Skoda Octavia Greenline 1,6 TDI stv 105 hk D 0,44 0,47
BMW 316d aut 116 hk D 0,44 0,47
Skoda Superb 1,6 TDI GreenLine stv 105 hk D 0,44 0,5
VW Jetta 1,6 TDI aut 105 hk D 0,43 0,51
Mercedes-Benz B 180 CDI stv 109 hk D 0,44 0,51
Mercedes-Benz C 200 CDI stv 136 hk D 0,52 0,52
Mazda 6 2,2D stv 129 hk D 0,52 0,52
BMW 320d stv aut 163 hk D 0,47 0,53
Peugeot 508 1,6 HDi SW 112 hk D 0,48 0,54
Toyota Avensis 2,0 D-4D stv 124 hk D 0,45 0,55
Audi A4 2,0 TDIe stv 136 hk D 0,49 0,55
BMW 320 d Coupé aut 163 hk D 0,53 0,55
Renault Scenic 1,5 dCi 110 hk D 0,41 0,55
VW Touran 2,0 TDI 7s 140 hk D 0,53 0,55

Familiebiler med høyt testforbruk


Merke Modell Drivstoff Oppgitt forbruk  (EU), l/mil Test- forbruk,  l/mil
Suzuki Kizashi aut 4WD 178 hk B 0,83 0,87
Opel Zafira 1,4 Turbo aut. 140 hk B 0,72 0,82
Volvo V60 2,0T aut 203 hk B 0,83 0,81
Subaru Legacy 2,0 stv aut 4WD 150 hk B 0,81 0,78
VW Passat 2,0 TDI stv 4WD aut 170 hk D 0,64 0,77
Peugeot 3008 1,6 THP 156 hk B 0,77 0,76

SUV/Crossovere med lavt testforbruk


Merke Modell Drivstoff Oppgitt forbruk  (EU), l/mil Test- forbruk,  l/mil
Audi Q3 2,0 TDI 4WD 140 hk D 0,57 0,53
Peugeot 4008 1,6 HDi 4WD 115 hk D 0,49 0,55
Subaru XV 2,0D 4WD 109 hk D 0,56 0,55
BMW X1 xDrive 18d 4WD 136 hk D 0,57 0,58
Honda CR-V 2,2 i-DTEC 4WD 150 hk D 0,58 0,58
Toyota Urban Cruiser 1,4 D-4D 4WD 90 hk D 0,49 0,59
VW Tiguan 2,0 TDI 2WD 110 hk D 0,53 0,59
Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D 4WD 150 hk D 0,54 0,59
Kia Sportage 1,7 CRDi 2WD 115 hk D 0,52 0,6
VW Tiguan 2,0 TDI 4WD aut 140 hk D 0,6 0,6
Mini Countryman Cooper D All4 112 hk D 0,49 0,61
Audi Q3 2,0 TDI 4WD aut 177 hk D 0,59 0,61
BMW X1 xDrive20d 4WD aut 163 hk D 0,62 0,61
Peugeot 4008 1,8 e-HDI 4WD 150 hk D 0,56 0,62
Mazda CX-5 2,2D 4WD aut 150 hk D 0,55 0,63

SUV/Crossovere med høyt testforbruk


Merke Modell Drivstoff Oppgitt  forbruk  (EU), l/mil Test- forbruk,  l/mil
TOYOTA Land Cruiser GX D-4D 4WD aut 173 hk D 0,81 1,11
BMW X6 Active Hybrid 4WD 485 hk B 0,99 1,09
Land Rover Discovery 4 3,0 TDV6 7s 4WD aut 245 hk D 0,93 0,99
VW Touareg Hybrid 4WD aut 380 hk B 0,82 0,94
VW Touareg V8 TDI 4WD aut 340 hk D 0,91 0,94
Mercedes ML 350 BlueTec 4WD aut 258 hk D 0,72 0,93

Storbiler med lavt testforbruk


Merke Modell Drivstoff Oppg. forb.  (EU), l/mil Testforbr.  l/mil
AUDI A6 2,0 TDI sedan 177 hk D 0,49 0,53
Mercedes CLS 250 CDI aut 204 hk D 0,52 0,57
BMW 520d sedan aut 184 hk D 0,52 0,58
Mercedes E 200 CDI stv aut 136 hk D 0,63 0,61
BMW 520d stv aut 163 hk D 0,53 0,62
BMW 525d xDrive stv 4WD aut 218 hk D 0,56 0,63
Audi A6 2,0 TDI stv 177 hk D 0,5 0,64
AUDI A6 3,0 TDI stv quattro 4WD aut 245 hk D 0,6 0,66
Audi A6 3,0 TDI stv quattro 4WD aut 204 hk D 0,58 0,67
Audi A7 3,0 TDI quattro 4WD aut 245 hk D 0,6 0,68

Storbiler med høyt testforbruk


Merke Modell Drivstoff Oppgitt forbruk  (EU), l/mil Testforbruk,  l/mil
Jaguar XJ 5,0 V8 lang versjon aut 385 hk B 1,13 0,99
BMW 535i sedan aut 306 hk B 0,84 0,98
BMW 528i xDrive stv 4WD aut 245 hk B 0,76 0,9
BMW M 550d xDrive stv 4WD 380 hk D 0,64 0,82
BMW 523i stv aut 204 hk B 0,78 0,79
Jaguar XJ 3,0D aut 275 hk D 0,71 0,76
I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt med utgangspunkt i artikkelen ovenfor. Tenk gjennom hvordan du vil framstå i det offentlige rom. Det er ikke forbudt å være anonym. Noen ganger kan det være påkrevet. Men i de fleste sammenhenger framstår en som skriver under fullt navn som mer interessant enn en som vil skjule sin identitet. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre i kommentarfeltet. Hensikten med en debatt er å bidra til å berike ordskiftet i det offentlige rom. Vi vil ikke ha trakassering, trusler og hatske meldinger i våre kommentarfelt.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Debattregler

Mest kommentert

  • -          Russland bidrar til sin egen isolasjon

    - Russland bidrar til sin egen isolasjon

    Statsminister Erna Solberg mener Putin bidrar til en urolig situasjon i Europa. (658 innlegg) Les mer

  • Ryan Holle (31) fikk livstidsdom fordi han lånte ut bilen

    Ryan Holle (31) fikk livstidsdom fordi han lånte ut bilen

    Nå har han vært ti år bak murene. (550 innlegg) Les mer

  • - Jeg blir uvel, kvalm og sint

    - Jeg blir uvel, kvalm og sint

    Hundetrening på Ekebergsletta vekker reaksjoner. - Ikke representativt for kurset, sier kursleder. (503 innlegg) Les mer

  • (464 innlegg) Les mer

  • Fjørfebransjen er en dyretragedie

    Fjørfebransjen er en dyretragedie

    ... Og landbrukspolitikken har skylden. (486 innlegg) Les mer

  • Ukrainske soldater anklages for å ha byttet side

    Ukrainske soldater anklages for å ha byttet side

    Soldater vegrer seg for å skyte på egne landsmenn øst i Ukraina. (420 innlegg) Les mer

  • Vladimir Putin kalte Øst-Ukraina for «Novorossija»: - Bare gud vet hvorfor dette ble en del av Ukraina

    Vladimir Putin kalte Øst-Ukraina for «Novorossija»: - Bare gud vet hvorfor dette ble en del av Ukraina

    Betyr «Nye Russland». (382 innlegg) Les mer

  • Nedre aldersgrense på religion

    Nedre aldersgrense på religion

    Å innføre en 16 års aldersgrense på mannlig omskjæring vil innebære at vi setter en stopper for jødedommen i Norge. (1007 innlegg) Les mer